מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

קליטת עלייה

קליטת עלייה

פעולה מס' 6

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
משך הפעולה
עד שעה
נושא
בני עקיבא | מגדילים את התנועה
  • מתאים לשבת
0 מדריכים אהבו את הפעולה

מטרות הפעולה

  1. החניכים ידונו בכל מיני קשיי קליטה של העולים החדשים בארץ.
  2. החניכים יכירו לעומק את הבעיות בקליטת עולים בארץ.
  3. כחברים בבני עקיבא החניכים יחושו אחריות כלפי העולים.

 

ציוד נדרש:

תמונות מאכלים ושמות מנהגים עדתיים, כרטיסיות מקרים – קשיי עולים חדשים, מפה של העולם, כרטיסיות עם שמות המבצעים להעלאת יהודים מכל מיני מקומות בעולם

.

מהלך הפעולה:

  • עדות ישראל
  • קצר בתקשורת
  • קשיים
  • פתרונות
  • סיכום

.

שלב א. עדות ישראל

.
פזרו על הרצפה שמות מנהגים ותמונות של מאכלים מסורתיים: גפילטע פיש, קובה, קובנה, ג'חנון, לחוח, אינג'רה, קוסקוס, ספינג', מימונה, סיגד, מופלטה, חינה.

.
שאלו:
.

  • מה משותף לכל הדברים הרשומים פה?
  • מישהו מזהה את אחד המנהגים או המאכלים מהבית?
  • מאיפה המאכל או המנהג הזה הגיעו אלינו לארץ?

.
ערכו סבב בין החניכים מאין הגיעו לארץ ההורים הסבים שלהם (אפשר לפזר על הרצפה פתקים עם כל ארצות המוצא שהגיעו מהן יהודים לארץ ישראל לאורך השנים).

.
אמרו: שימו לב מכמה מדינות הגיעו יהודים לארץ ישראל, וכל זה בפחות ממאה שנה! החברה הישראלית מורכבת מהמון עולים חדשים מכל מיני מקומות בעולם, מקצתם ותיקים יותר ואחרים חדשים.

.

שלב ב. קצר בתקשורת
.

  1. התחלקו לשתיים-שלוש קבוצות. כל קבוצה תקבל משימה (לדבר רק בחיריק; כל מילה שמוציאים מהפה חייבת להתחיל באותיות אל"ף או דל"ת; מותר לומר רק מילים עם שלוש אותיות וכו') ותלך הצדה להתאמן על המשימה שניתנה לה. לאחר כעשר דקות ערבבו את הקבוצות, וכל קבוצה תצטרך לגלות מה החוק של הקבוצות האחרות.

.
שאלו:

.
כיצד התנהלנו בהתחלה? למה? האם אפשר לבנות מערכות חיים במצב כזה של חוסר תקשורת, שלכל חברה יש חוקים וכללים משלה? האם אנחנו רוצים לחיות בחברה כזאת? איך אפשר לבנות שפה משותפת עם קבוצות אחרות, שונות מאתנו? אפשר להכניס את עניין החריגים והמוגבלים בחברה – האם היינו רוצים לוותר עליהם?
.

  1. רבי זירא השתוקק לעלות מבבל לארץ ישראל, שחיבב אותה מאוד והפליג בשבחיה ("אוירא דארץ ישראל מחכים", "שיחתן של בני ארץ ישראל תורה" ועוד), ולבסוף אכן עלה אליה למרות התנגדות רבו,רב יהודה, שטען כי אסור לעלות לארץ ישראל מבבל. לפני עלייתו צם 100 תעניות כדי לשכוח את התלמוד הבבלי וללמוד תלמוד ארץ ישראל ביישוב הדעת ובדעה צלולה.‏ כשעלה לארץ ישראל התיישב בטבריה ולמד אצל רבי יוחנןריש לקיש ותלמידיהם – רבי אמירבי אסי ורבי אלעזר.

.

רבי זעירא, כשעלה לכאן (=לארץ ישראל) הלך להקיז דם (=לטיפול רפואי), והלך לקנות ליטרת בשר מהקצב.

אמר לו: בכמה (עולה) הליטרה הזאת?

אמר לו: בחמישים מטבעות ובמכת ברזל אחת!

אמר לו: קח לך שישים, ולא קיבל; קח לך שבעים, ולא קיבל; קח לך שמונים, קח לך תשעים. עד מאה, ולא קיבל.

אמר לו: עשה כמנהגך.

בערב בא לבית הוועד. אמר להם: חכמים, מהו המנהג הרע הזה כאן שלא יאכל אדם ליטרת בשר עד שמכים אותו בברזל?!

אמרו לו: ומי הוא זה?

אמר להם: פלוני, הטבח.

שלחו להביא אותו ומצאו שמת וארונו יוצא.

אמרו לו: רבי, כל כך כעסת עליו?

אמר להם: יבוא עליי (לשון שבועה) שלא כעסתי עליו (אלא) הייתי סבור שהמנהג כאן הוא כך (מתורגם מהירושלמי, ברכות ב, ח.).

.
הסיפור הזה מובא במסגרת סיפורי 'קליטת עלייה' המתעדים את עלילותיהם של העולים הבבלים החשובים שעלו לארץ ישראל ומצאו עצמם סובלים מהצקות בני המקום הלועגים להם. רבי זירא עלה לארץ אף שרבו לא היה מרוצה מעלייתו לארץ וסבר שהיא טעות חמורה. בעבר היו נוהגים ללכת לרופא להקיז דם – מעין טיפול רפואי להורדת לחץ דם, ולאחר טלטולי הדרך החליט רבי זירא להקיז את דמו. כשסיים את הטיפול וגופו עוד היה חלש ניגש לקנות בשר באטליז הקרוב כדי להתאושש. רבי זירא היה חדש בארץ, לא הבין את מנהגי הארץ ולא הכיר את מחירי השוק, וכששאל מה מחירה של ליטרת בשר התברר לו שנוסף על המחיר המקובל הנשקל במטבעות עליו לספוג מכה על ראשו מכלי העבודה שותת הדם שבידי הקצב. רבי זעירא ניסה להציע לו עוד כסף במקום המכה אך הקצב לא הסכים, ורבי זירא נכנע וקיבל את המכה. בערב, כשהלך רבי זירא לבית המדרש ושאל את הלומדים בבית המדרש מה מקור המנהג המוזר הזה, שלחו לקרוא לאותו קצב אך גילו שהוא מת. חכמים הסיקו שמת בגלל כעסו של רבי זירא, אך הוא טען שלא כעס כלל אלא רק התפלא.

.

שאלו:
.

  • איך לדעתכם התנהג הקצב לרבי זירא?
  • מה דעתכם על ההתנהגות הזאת?
  • מה קרה לקצב? מדוע לדעתכם זה קרה לו?
  • מה לדעתכם המסר של הסיפור?
  • הסיפור הזה הוא סיפור ישן מאוד, מלפני 1,500 שנה! האם הוא דומה למציאות היום? איך?
  • האם לעג לעולים חדשים הוא תופעה מוכרת היום?
  • מי אשם בסיפור של רבי זירא?
  • האם היה אפשר לשנות את הסיפור?
  • עם אילו קשיים התמודד רבי זירה כעולה חדש?
  • אילו קשיים נוספים יש לעולים חדשים כיום?

.

שלב ג. קשיים

.
חלקו כרטיסיות לחניכים וכל זוג ידון בדוגמה, ינסה לזהות את קושי הקליטה המסוים המופיע בקטע ויחשוב על פתרונות.
.

  1. בכ"ט בחשוון חוגגת כל הקהילה האתיופית את חג הסיגד. זה דורות רבים בכל שנה עולים בני העדה לטיילת ארמון הנציב בירושלים ומשתתפים בטקס המסורתי. כל הכיתה של אשגרה יוצאת לטיול בדיוק באותו היום והוא לא רוצה להפסיד. מה יעשה?
  2. למיכול, עולה מאיטליה, יש שגיאות כשהיא מדברת בעברית, והיא מתביישת לדבר מול הרבה אנשים. בשיעור שאלה המורה את מיכול שאלה שהיא יודעת לענות עליה, אבל היא מתלבטת אם לענות כי היא מפחדת שהעברית שלה לא תהיה ברורה. מה תמליצו לה לעשות?
  3. מאיר, עולה ותיק מאתיופיה, סטודנט לתואר ראשון באוניברסיטת תל אביב, יצא עם חבריו ללימודים למסעדה ביום חמישי. המארחת בכניסה למסעדה סירבה להכניס אותו בתירוץ של 'חוסר התאמה'. חבריו של מאיר, שמקצתם כבר נכנסו למסעדה, שואלים אותו מה לעשות. מה הייתם עושים אילו הייתם במקומו של מאיר?
  4. רבקה היא עולה חדשה מבלגיה המבקשת לפתוח חשבון בנק כדי שיעבירו לה את קצבאות העולים שהיא זכאית להם. כאשר היא מגיעה לבנק היא נדרשת לקרוא המון טפסים ולחתום עליהם, אך אינה מבינה מה כתוב בהם ומפחדת לחתום. מה לדעתכם היא צריכה לעשות?
  5. משפחת זארו עלתה מאתיופיה לפני פחות משנה. הילדים הלכו לסניף של בני עקיבא והם לומדים בבית ספר ממלכתי. הילדים בבית כבר יודעים עברית מעולה, ואילו ההורים עדיין מתקשים לתקשר עם הסביבה, והפער יוצר מתח רב בבית בין ההורים לילדים. מה לדעתכם עליהם לעשות?
  6. ולדימיר היה מרצה לפיזיקה בברית המועצות, אבל כיום בישראל אין הוא מצליח למצוא עבודה בתחום. מציעים לו להיות שרת בבית ספר. מה הייתם מייעצים לו לעשות?
  7. ניזאר עלה לישראל מאתיופיה. כשהגיע לארץ הציעו לו להחליף את השם לשם ישראלי, אך הוריו סירבו בטענה שזהו שם משפחתי שעובר מדור לדור. אף אחד מחבריו של ניזאר בבית הספר אינו מצליח להגות את השם שלו נכון, ומנהלת בית הספר הציעה לניזאר להחליף את שמו. מה הייתם עושים במקומו?

.

  • אילו קשיים עולים מתוך כרטיסיות המקרים?
  • כיצד אפשר לפתור אותם?
  • אילו קשיים נוספים יכולים להיות לעולים החדשים בארץ?
  • מי לדעתכם ממונה על מציאת פתרונות ועל יישומם?

.

שלב ד. פתרונות

.
אפשר להעלות כמה רעיונות לפתרונות לחלק מהקשיים או לקושי מסוים, ואפשר גם לקרוא את הקטע של הרב יונה גודמן בנושא (ראו נספח).
.

זה הזמן לספר לחניכים על היזמות של בני עקיבא בענייני קליטת עלייה, לדוגמה:
.

  • תכנית עמישב:

http://bneiakiva.org.il/%D7%AA%D7%95%D7%9B%D7%A0%D7%99%D7%AA-%D7%A2%D7%9E%D7%99%D7%A9%D7%91/
.

  • הסיגד:
    .

http://bneiakiva.org.il/%D7%97%D7%92-%D7%94%D7%A1%D7%99%D7%92%D7%93-%D7%90%D7%96-%D7%9E%D7%94-%D7%96%D7%94-%D7%91%D7%A2%D7%A6%D7%9D/

.

  • תכנית השחר:
    .

http://bneiakiva.org.il/hashachar/

.

 סיכום:

.
קיבוץ גלויות ועלייה חדשה הן התחלת הגאולה, אך עלינו כעם לעמול קשה כדי לתת לעולים החדשים הרגשה של בית ושוויון. עלינו כתנועה להילחם בתופעות אפליה, גזענות וניצול חולשות של העולים בחברה הישראלית.

.

נספחים

.
הרב יונה גודמן – סיירת שלדג עשתה את חלקה (מתוך עלון רבני צהר):

.
לדיון החשוב על הפרטת מוסדות החינוך אבקש בע"ה לתרום סיפור ובצדו הארה חינוכית: במבצע בזק שארך 34 שעות, וכונה 'מבצע שלמה', העלה צה"ל למדינת ישראל כ-15,000 מיהודי אתיופיה. 'המוסד' תיאם ושילם (35 מיליון דולר!), לוחמי שלדג (סיירת חיל האוויר) אבטחו ומטס אווירי אדיר הביא הביתה גולה שלמה.

.

השנה הייתה תשנ"א, ומערכת החינוך הישראלית מצאה עצמה לפעמים עומדת בפני משימת קליטה של אלפי ילדים עולים חדשים. הורי הילדים ההם לא הכירו את מערכת החינוך בארץ והתקשו להכריע האם לשלוח את ילדיהם לחינוך דתי או חילוני. הציבור הציוני-דתי בארץ נזעק בטענה כי הגולה האתיופית היא עדה מסורתית-דתית, ולכן יש לשבץ את ילדיה בבתי ספר דתיים, לפחות עד שהוריהם יכירו את ההווי הישראלי ויוכלו לבחור כרצונם. הלחץ הועיל (וגם הצדק) וכך הוחלט כי בשנה הראשונה ישובצו ילדי העולים בחינוך הדתי. אולם עד מהרה התברר כי רוב הישיבות והאולפנות לא קלטו בפועל את הנוער העולה. חלק לא מבוטל שובץ במוסדות דתיים מאוד חלשים, שבהם נפגשו עם נוער שבא מרקע חלש ובעל תרבות לא דתית. באותה תקופה ריכזתי את מחלקת ההדרכה של תנועת בני עקיבא. יחד עם המזכ"ל דאז )ומנכ"ל החמ"ד כיום – אברהם ליפשיץ) נסענו לבקש מראשי הישיבות והאולפנות שיגבירו את קליטת הנוער העולה במוסדותיהם. הסיפור נוגע לתלמידי התיכון אולם הוא נכון באותה מידה לגבי מה שהתרחש בגילי היסודי. ואמנם היו מוסדות שעשו עבודה מדהימה בקליטה, אך היו רבים אחרים שלא קלטו אף לא אחד. לדברי חלק מראשי אותם מוסדות, היו אלה העולים עצמם שביקשו להתקבל… אז עשינו ניסוי: לקחנו אתנו עולה מאתיופיה, בוגר ישיבת הסדר (מחזה נדיר באותה תקופה(, כדי שיסביר בכנס של ראשי מוסדות מדוע חיוני לקלוט את אחיו. הגענו לכנס, וכשהגיע תורו של אותו תלמיד ישיבה יוצא אתיופיה לדבר, הוא קם אך לא היה מסוגל להוציא מילה. הוא פרץ בבכי נורא ולתדהמתנו ביקש מראשי הישיבות והאולפנות לדרוש ממשרד החינוך לבטל את ההחלטה שלפיה שולחים את בני העדה לחינוך הדתי. הוא ביקש כי התלמידים יופנו רק לחינוך החילוני! נוכח תדהמת כולנו הוא הסביר בפשטות: אתם לחצתם על משרד החינוך שאחַי יגיעו לחינוך הדתי, אך בפועל לא קולטים אותם למוסדות החזקים. הם מגיעים למוסדות עם אוכלוסייה קשה. אחיו, ילדים טובים, התחברו לנוער שוליים ויצאו לתרבות רעה וחלקם אף 'מסובכים' עם החוק (אין בדברים אלו בכדי לדבר סרה בצוותי בתי הספר שקלטו את התלמידים, שהרי הללו עושים מלאכת קודש מדהימה, אלא רק לצטט את הבחור שחש שאחיו לא התאימו למסגרות אלו). לדבריו, אם אחיו וחבריו יופנו לחינוך החילוני, יש סיכוי טוב יותר שאם ייקלטו במוסדות איכותיים שבהם אחוז המסיימים עם תעודת בגרות גבוה, שהבוגרים שלהם מתגייסים לשירות משמעותי בצה"ל, הרי שגם היקלטותם בחברה הישראלית תהיה טובה יותר. אני זוכר את בכיו ואמירתו הקשה כאילו אך היום נאמרה: "כולכם בעד שבני העדה שלי ייקלטו בחינוך הדתי, אך לא במוסדות שלכם, אלא אם כן הם יבואו כעובדי תחזוקה". לבסוף הוסיף: "הייתם צריכים להגיד לנו הכול מראש. אולי עדיף היה להישאר באתיופיה".

.
עד כאן הסיפור, שראוי לצערי לספרו גם היום. במבצע הבאת העולים עשתה סיירת שלדג עשתה את חלקה. אך האם מוסדותינו עשו ועושים את חלקם לקלטם? אמנם החינוך הדתי עושה נפלאות עם ילדי עולים, וישיבות ואולפנות רבות מהוות דוגמה ומופת לחברה הישראלית כולה, אך העיקרון הנכון גם לגבי תלמידים חלשים בכלל, עדיין קיים במקומות רבים מדי. אנו רוצים ששכבות חלשות )לאו דווקא של עולים( יקבלו חינוך טוב ודתי, אך לא עם ילדינו… גם כיום יש מוסדות דתיים-פרטיים הטוענים כי אי-קליטת ילדי עולים היא לטובת הילדים. לדבריהם, הללו אינם ברמה של התלמידים התורניים הלומדים בבית הספר, מה שעלול לגרום אצלם לתחושת תסכול. מסקנתם היא כי עדיף מלכתחילה שלא לקלטם כלל. אם ממש אין בררה, אזי הם ילמדו בכיתה עצמאית נפרדת למשך שנתיים לפחות.

.
ומהסיפור להארה החינוכית: לעניות דעתי, עמדה זו של היכללות בחינוך מול היפרטות צריכה להיבחן נוכח המתווה החינוכי הרחב. אם כנים דבריהם של אותם ראשי מוסדות הדוחים את העולים והחלשים )מבחינה לימודית ודתית), ראוי היה שיאמרו כך: "אנו גאים ונרגשים על הזכות לקלוט ילדי עולים. הם ילמדו בכיתה עצמאית כדי שידביקו במהרה את הפער הלימודי". אם באמת אנו מעוניינים לקדם באמצעות החינוך, ראוי לבחון את יכולותיו של כל ילד לחוד, וברגע שהוא מגלה מסוגלות הוא משובץ מיד בכיתה רגילה. במקום לעשות עוד ועוד ימי עיון על חסד ואהבת הרע אפשר כבר היום להחיות ערכים אלו בתוך בית הספר. ביום הגעת ילדי העולים לבית הספר, כל התלמידים יצאו בשירה ובריקודים כדי לקבלם. כל ילד ותיק יקבל 'חברותא' – ילד עולה – והנחיות כיצד לקרבו בכל המישורים. ההפסקות תהיינה משותפות, בתחרויות ספורט הקבוצות תהיינה מעורבות, הפעילות החברתית תהיה גם היא משותפת, ואת הצגת סוף השנה נעשה בנושא קליטת עלייה, כשכל ילדי השכבה משתתפים בה. בית הספר יקרא להורי תלמידיו להשתתף בתפילת הודיה חגיגית שתתקיים מיד אחרי קליטת ילדי העולים (הכוונה למעמד הודיה שישתתפו בו הורי התלמידים הוותיקים וילדיהם והורי העולים וילדיהם). יחדיו יישאו תפילת הודיה לקב"ה על שזכינו לראות עין בעין במימושה של ציפייה בת אלפי שנים. יחדיו נודה על הזכות לחיות עת מתממשים חלקים נוספים של הבטחות הנביאים שעליהם רק יכולנו לחלום (למען הסר ספק, אני רציני לחלוטין בכל המפרט החינוכי שהוזכר כאן). במקביל לכל זה, ואם אין מנוס, נרכז זמנית את הילדים העולים בכיתות מיוחדות כדי לזרז את תהליך השתלבותם בכיתות הרגילות; השתלבות שהיא לא חובה אלא זכות עבורנו ורווח לחינוך בנינו. גישה זו היא כנה ובעיקר חינוכית. היא לא פוגעת בחינוך התורני המוענק לילדים הוותיקים אלא מעצימה אותו בזכות קליטת העלייה.

.
סוף דבר, העיקר הוא התפיסה החינוכית הכוללת המבטאת עמדה רוחנית איתנה. מכוחה ניתן לפתור את כל הבעיות הנקודתיות, ואידך זיל גמור.

הרחבה למדריכים:

.

 

 

דעתך חשובה לנו