מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

קירוב לבבות

קירוב לבבות

פעולה מס' 11

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
משך הפעולה
עד שעה
נושא
בני עקיבא | מגדילים את התנועה
  • מתאים לשבת
2 מדריכים אהבו את הפעולה

מטרות הפעולה

  1. החניכים יבינו מדוע חשוב כל כך שנהיה קרובים לאנשים בעם שלכאורה אין לנו כל קשר אתם.
  2. החניכים יבינו איך מחזקים את הקשר שלנו עם האנשים שסביבנו.

החניכים ימצאו דרכים לחזק קשרים ברמה האישית, ברמה השבטית וברמה הסניפית

 

הכנות וציוד נדרש:

  • שטיח או פיסת בד
  • קלפי סיטואציות, אישים ותגובות

.

מהלך הפעולה:

.

  •  ריחוק בעם הוא תופעה שלילית
  •  מה גורם לריחוק? מה קורה לנו בעקבותיו?
  •  להתקרב מעשית ברמה השבטית והסניפית
  •  סיכום

.

שלב א. ריחוק בעם הוא תופעה שלילית
.

  1. 1 עד 10 – החניכים צריכים לספור מאחת עד עשר באקראי ובלי תכנון מראש, ואסור שמספר יאמר פעמיים. אם שניים אומרים מספר באותו זמן, מתחילים מהתחלה. אם תאסרו ליצור קשר עין זה יקשה על המשימה.
    .
  2. שטיח לא מדבר – פרסו שטיח או כל חתיכת בד על הרצפה, ואמרו לחניכים לעמוד עליו. המטרה שלהם היא שכולם יעמדו על הצד השני של השטיח, הפונה עכשיו כלפי הרצפה, בלי שאף אחד ייגע ברצפה. אסור להם לדבר זה עם זה או לגעת זה בזה.
    .

סיכום ביניים:

כשאנחנו מנסים למלא משימות אבל אין לנו קשר עם מי שאתנו, המשימה נעשית פחותת ערך, כיף פחות לעשות אותה וקשה הרבה יותר להגיע לתוצאה. כחברה אנחנו צריכים לנסות לקשר בין איש לרעהו ובין עצמנו לאחרים.

.

שלב ב. מה גורם לריחוק? מה קורה לנו בעקבותיו?
.

  1. משחק תגובות לסיטואציות – במשחק יש שלושה סוגי קלפים:
    .
  • סיטואציות
  • אישים
  • תגובות

.
חלקו את כל קלפי התגובות בין כל המשתתפים (ערכו ‘דו-קרב’ או שחקו מול שחקן אחד). הציגו סיטואציה ואת האדם שהסיטואציה הזאת קרתה לו. כל חניך בתורו צריך לבחור את תגובתו לו שמע על מקרה זה עם אדם זה. החליפו את פתק של האיש שקרתה לו הסיטואציה, וכל חניך בתורו יצטרך לבחור תגובה מחדש.

.
דוגמה – סיטואציה: תאונת דרכים בין כלי רכב לאופנוע. הנפגע בתאונה הוא: (הוציאו פתק של דמות) יוסף אבולעפיה, מוכר מסטיקים בשוק ראש העין.
.

כל חניך בתורו יבחר תגובה;

.
החליפו את הפתק של האישיות – חבר של אחי הגדול מהקומה שמעלינו.

.
כל חניך בתורו יבחר תגובה מחדש.
.
דוגמאות למשחק:

[gview file=”http://bneiakiva.org.il/wp-content/uploads/2016/11/דוגמאות-למשחק.docx”]

.

כשמתרחש משהו לאדם שיש לי אתו משהו במשותף, האירוע מגדיל את הרגשת הקרבה וההזדהות אתו, אך כשקורה משהו לאנשים שאינם קשורים למעגל שלי ואיני יודע על משהו שמשותף לנו, שמחבר בינינו, קשה לי הרבה יותר להתחבר אליו ולהרגיש במצוקתו או בשמחתו. דיברנו באחת הפעולות הקודמות על הדרך להתקדם כחברה בארץ ישראל, ואנחנו חייבם להבין שה’יחד’ הוא הכרחי והוא שיוביל את המדינה להתקדמות.

.

שלב ג.  להתקרב מעשית ברמה השבטית והסניפית

.
שחקו ‘מה משותף’ –

.
אפשרות א: חלקו את החניכים לקבוצות. כל חברי הקבוצה בכל אחת מהקבוצות צריכים למצוא כמה שיותר מכנים המשותפים לכל הקבוצה.

.
אפשרות ב: תנו לחניכים למלא שאלון על עצמם בפעולה הקודמת. עשו רשימה של החניכים ובחרו בכל פעם בכמה חניכים שיש להם משהו במשותף. בפעולה עצמה קראו לכל קבוצת חניכים בתורה, והם יצטרכו למצוא מהו המכנה המשותף להם.

.

סיכום:

.
ריחוק הוא דבר שלילי, וראינו שכשיש לנו משהו במשותף עם עוד מישהו הרגשת הקרבה וההזדהות בינינו גדֵלה, וכשאנשים אינם קשורים למעגל שלנו ואיננו חשחם שיש משהו משותף בינינו, קשה לנו הרבה יותר להתחבר אליהם ולהרגיש במצוקותיהם או בשמחתם. כמו כן אנחנו רואים את הצד החיובי בחיבור בין אנשים, והחיבור פעמים רבות יגיע ממקומות שונים. מובן שיש כל מיני צורות של חיבור, ולא תמיד הוא ייווצר על ידי מכנה משותף; זהו רק צד אחד. חשוב להדגיש שיש מדדים רבים ועמוקים שבהם אנחנו יכולים להתחבר לאחרים.

.
דונו עם החניכים באילו עוד דרכים אפשר להוסיף קירוב בעם, והראו שיש דרכים רבות שבהן אתם יכולים ליישם את הקירוב הזה.

.
החניכים יעלו הצעות פרקטיות – חשוב שהם יעלו את הרעיון לקראת הוצאתו לפועל כי אם אתם באמת רוצים שהם יישמו אותו, אתם צריכים שהוא יגיע מהם.

הרחבה למדריכים:

בני עקיבא יוזמת עצרת בכיכר רבין הכוללת מפגש ושיח עם תנועות אחרות מתוך מבט על המאחד בינינו, ומתוך כך יוצאים לפעילות זו ביחד. ראו דברי מזכ”ל התנועה דני הירשברג על העצרת (בנספח).

.

דעתך חשובה לנו