איתור סניפים וכפרי בוגרים
ציוד נדרש:
שלושה שלטים – ‘פראייר’ ועוד, כרטיסיות מקרים
.
.
מושגים קלים:
.
מושגי קשים:
.
כמובן, אפשר להוסיף עוד שלל משימות שמדגישות חוסר צדק בין הקבוצות. פתחו את מה שקרה כאן עם השבט:
.
.
אם כן מהו צדק?
צדק או דין הם חובה, דבר שאפשר לדרוש – העובר על חוק הצדק הריהו עושה עוולה.
החסד לעומת זאת הוא רשות, בחירה של האדם; נתינה הנובעת מרגש ומרצון לתת לזולת משלי.
.
.
דוגמאות לתחומי עשייה:
חסד – התנדבות במועדונית, גמ”ח מזון, חונכות, התרמה וכד’;
צדק – נגישות בבתי כנסת ובמקומות בילוי, חלוקת תקציבים הוגנת, זכויות עובדים ועוד.
.
.
הקריאו כל מיני מקרים (כתובים אחרי אפשרות ב) ובקשו מהחניכים לאחר כל מקרה לעמוד ליד השלט שמבטא את מה שהם חושבים. אחרי הקראת הקטעים כדאי לפתח דיון:
.
.
אפשרות ב: חלקו מקרים ותגובות מחיי היום-יום, וכל חניך יניח את הכרטיסייה שקיבל ליד ההגדרה המתאימה לנעשה בכרטיסייה – חסד או צדק.
.
המקרים:
.
.
הדגישו: חסד משמעו לתת מעבר למה שחייבים ומעבר למה שמגיע. החסד נובע מרגשות סובייקטיביים של חמלה ורצון טוב. החסד מגיע מהחזק אל החלש, מהעשיר אל העני.
.
לעומתו צדק משמעו לתת לכל אחד בדיוק את מה שמגיע לו. הצדק נובע מתוך עובדות אובייקטיביות הניתנות לבירור ובדיקה של משפט. הצדק הוא שווה לכול ואינו מבחין בין עשיר לעני: “לֹא תִשָּׂא פְנֵי דָל וְלֹא תֶהְדַּר פְּנֵי גָדוֹל בְּצֶדֶק תִּשְׁפֹּט עֲמִיתֶךָ” (ויקרא יט, טו).
.
.
ומי ישיר את שיר האביונים
את שיר הנטושים בצד הדרך
שגם להם יש שם ויש פנים
ולא רק גב לתת בעבודת הפרך
.
את שיר המשתכרים אל צרור נקוב
כבויי המבטים שחוחי השכם
את שיר הדל והמושפל והעזוב
שבבתי תמחוי בוצעים את פת הלחם
.
ומי יישא קולו לומר כי רע מאוד
מתי למדנו לא לשמוע לא לראות
ולעבור בצעד קל על המראות
.
כי מי ישיר את שיר האבודים
בלויי בגדים ויחפי רגליים
הנודדים ברחובות כמנודים
ומי ישיר את שיר חסרי הבית
.
את שיר הקבצנים פושטי היד
אל חלונות המכונית בצומת
והנהג עיניו חומקות מן המבט
אל הבטחה גדולה בשלט של פרסומת
.
ומי יישא קולו לומר כי רע מאוד
מתי למדנו לא לשמוע לא לראות
ולעבור בצעד קל על המראות
.
שאלו: כיצד באמת אפשר לצאת מתוך מה שהורגלנו, “לא לשמוע, לא לראות”? מי באמת ישיר את שיר האביונים – ולא רק האביונים בכסף אלא כל מי שלא נעשה כלפיו די צדק? ואולי באמת השיר הזה מיסודו אינו נכון? אולי כל אחד אחראי למקום שבו הוא נמצא? שהרי גם המיליונר הרוויח את הכול באמצעות עמלו והשקעתו. לא כל הדברים הגיעו לו בכפית כסף לפה. התורה אינה נגד מעמדות, הגיוני שיהיו עשירים ועניים, אם כן, מה הבעיה בפערי המעמדות? ניתן לאביונים מעט צדקה, וזהו, עשינו את שלנו.
.
.
א. מצוות עשה ליתן צדקה לעניי ישראל, כפי מה שראוי לעני, אם היתה יד הנותן משגת, שנאמר: “פתוח תפתח את ידך לו”. ונאמר: “והחזקת בו גר ותושב וחי עמך”. ונאמר: “וחי אחיך עמך”.
.
ב. וכל הרואה עני מבקש, והעלים עיניו ממנו ולא נתן לו צדקה – עבר בלא תעשה, שנאמר: “לא תאמץ את לבבך ולא תקפוץ את ידך מאחיך האביון”.
.
ג. לפי מה שחסר העני, את המצווה ליתן לו: אם אין לו כסות – מכסים אותו. אם אין לו כלי בית – קונין לו. אם אין לו אישה – משיאין לו. ואם היתה אישה משיאין אותה לאיש. אפילו היה דרכו של זה העני לרכוב על סוס עליו ועבד לרוץ לפניו, שנאמר: “די מחסורו אשר יחסר לו”. ומצווה אתה להשלים חסרונו, ואין אתה מצווה לעשרו.
.
האם אנחנו בוחרים להתבונן בעוולות האלה, לשים לב אליהן? האם אנחנו משמיעים את קולם של הסובלים? האם אנו פועלים די לטובתם ולמענם – לא מתוך רחמים אלא מתוך הכרה בזכויותיהם ומתוך רצון לכונן חברה צודקת וערכית?
.
איננו מצפים לשוויון בין אנשים אלא לשוויון הזדמנויות. אנו רוצים שגם מי שנמצא בעמדת פתיחה נמוכה וקשה יותר מהעשיר – עדיין יוכל לחיות חיים תקינים ונורמליים, להגשים את חלומותיו. תפקיד החברה ושלנו הוא לסייע ולתת לו כלים לכך.
.
כעת נוכל להסביר גם למה צדקה היא מלשון ‘צדק’ – נתבע מאתנו באופן טבעי ולא מחסד ולפנים משורת הדין לתת את שוויון ההזדמנויות הזה ולהרים את העני מהמקום שבו הוא נמצא למקום של כבוד אנושי והזדמנות לחיות חיים אמתיים, נכונים וצודקים! כמו ההלכה האחרונה של הרמב”ם – “ומצווה אתה להשלים חסרונו, ואין אתה מצווה לעשרו”.
.
.
ראינו את ההבדל בין חסד לצדק – והבנו שאנו חייבים לעשות הכול כדי לדרוש צדק, לא כי בלעדיו טוב פחות אלא כי בלעדיו רע! חברה חסרת צדק היא חברה מושחתת, ולכן מוטלת עלינו האחריות לברר מהו הדבר הנכון בכל זמן בחיינו ולפעול כדי להביא את הצדק באותו תחום. אמנם צדק פעמים רבות דורש מאמץ שאינו מוערך מצד הסביבה, אך הוא נצרך והכרחי לקיום נכון שלנו. אנחנו צריכים לדרוש את הצדק לא רק כשפשוט לדרוש אותו ולקבלו.
הרחבה למדריכים:
https://www.ypt.co.il/beit-hamidrash/view.asp?id=4107
.