איתור סניפים וכפרי בוגרים
לרוב אנו מכירים את מושג הצניעות כנטל חיצוני – כמערכת חוקים והגבלות על איך שאנחנו מתלבשים, מתבטאים או מבלים. בפעולה הזו אנו רוצים לחזור למושג הצניעות המקורי, לעומק שבו. להבין שהצניעות משמעה הפנמה, ונכון שבסוף היא תתבטא גם בבגדים שנלבש ובדרכים שננהג, אבל זה יהיה רק ביטוי חיצוני לעמדת נפש. כחלק מהתהליך הזה של החזרה אל הצניעות האמתית והמלאה נשיב לעצמנו את הפשטות ואת העשייה מתוך צורך ולא מתוך רצון להתבלט בחבורה.
לבנים שבנו – חזקו את הנושא מהמקום שלכם, הרי לא ייתכן שכל מידת הצניעות נוגעת רק לבנות ולנשים, היכן הצניעות מתבטאת בחייכם? איפה יש להעמיקה?
הרחבה למדריכים:
פניני הלכה, ליקוט ג, ו – הלכות צניעות. הלכה א – ובחוקותיהם לא תלכו:
http://ph.yhb.org.il/09-06-01/
.
הכנות וציוד נדרש:
.
אם מעבירים את הפעולה באמצע שבוע –
.
.
.
בשבת, בבית הכנסת, היא מראה ליישוב כולו שאפשר להיות גם צנועה וגם יפה.
.
שמלת קרפ-ז’ורז’ט בסגול בוהק מתחת לבלייזר מסאטן מוזהב, עם פייטים שקנתה בלונדון בקיץ האחרון. על צווארה ענוד כל זהב השרשראות והפנינים (אמתיות!) שבעלה, אברך, הביא לה מאנטוורפן. “את ענק היהלומים השארתי בבית”, היא לוחשת במתיקות לחברתה הטובה, שמציגה גם היא בגאווה את נעליה האיטלקיות שקנתה השבוע.
.
גם נעלי העקב הגבוהות והדקות שלה הגיעו מאיטליה. אבל זה עוד כלום: “יחד עם זה קיבלתי מערכת ארנקים וכפפות מעור בצבעים תואמים איי-סטייל אבל השארתי את זה בבית כי בעלי לא סומך על העירוב”.
.
היא מציצה מדי רגע בשעון הקארטייה משובץ היהלומים, כאילו שהיא ממהרת ובנונשלנטיות היא מיטיבה לראשה את הפאה המ-ש-ג-ע-ת (כמעט כמו טבעי… זה נראה כמו השער שלך… ואיפה קנית את העגילים האלה, זה סט?”)
.
כולם יודעים שיש לה טעם טוב בלבוש ובאיפור. בסתר היא מתעדכנת בז’ורנלים של העולם, ואת ‘לאישה’ היא בולעת אצל הפאנית שלה. אין פלא איפה שהרכלניות צרות העין, שהן במקרה גם ידידותיה הטובות, ממציאות עליה כל מיני סיפורים. אבל היא, מה אכפת לה – העיקר שהיא הולכת צנוע. (אורי אורבך, פורסם ב’נקודה’ תשמ”ז).
.
.
https://www.youtube.com/watch?v=rtcvRVJ-fl4
.
הצניעות אינה עניין חיצוני כי אם משהו פנימי ועמוק. העולם שסביבנו עסוק בהחצנה וברצון להיראות הכי מגניבים וחדשניים בעיני החברה. יש פער בין הרצון להראות לכולם שאנחנו בעניינים, ועדיין לומר “אני צנוע”.
.
.
קראו יחד את הקטע של הרב אהרן ליכטנשטיין ז”ל:
.
הרחבת מושג הצניעות
.
מושג הצניעות הוא שורשי ועמוק ביהדות. כשרצו חז”ל לתאר אדם אמרו עליו שהוא צנוע, עניו. זה היה מושג יסוד. ואנו חוטאים לדבר כשאנו מצמצמים את הצניעות לכמה ס”מ של כותנה. נאמר: “והצנע לכת עם אלוקיך”, צריך לבנות את מושג הצניעות על כל היקפו. צריך להסביר כיצד עניני לבוש והופעה אישית משתלבים בזה, ואז אפשר להגיע להבנת הנושא.
.
אסור למקד את כל יראת השמים והצניעות רק בלבוש. יש לא פחות אי צניעות כשאדם חושף את כל נבכי לבו ברשות הרבים, מאשר כאשר אדם מתפשט עירום. יש גם עירום הנפש וגם הוא עומד בסתירה ל”והצנע לכת”.
.
.
הצניעות מתחילה בעמדת הנפש שלנו – האם אנו חשים צורך להחצין כל רגש וכל מחשבה? האם יש דברים שראוי לשמור לעצמנו? האם אנו חושפים את עצמנו בחוסר צניעות במדיום חברתי כלשהו?
.
.
פרסו את תמונות הבתים על הרצפה ושאלו את החניכים מי גר בכל בית (אפשר לצרף גם את התמונות של הבית של הרב דרוקמן במרכז שפירא, של ג’סטין ביבר, של בית מונגש לנכים ועוד).
,
,
.
גלו לחניכים מי גר בכל בית –בית ראש הממשלה בקיסריה, בית הרב קוק, ביתה של טיילור סוויט (זמרת אמריקנית).
.
הקריאה לחיות בצניעות ובפשטות אינה נוגדת את החיים. אין הכוונה לעבור לגור ברחוב ולהצטמצם עד שניעלם אלא להבין מה מתאים לנו ומה אנו צריכים, מה יעשה לנו טוב, לעומת שיקולים כמו מה אנו רוצים שיחשבו עלינו. פשטות וצניעות הן לעשות את מה שצריך ולא יותר.
.
כיוון שהבית משקף אותנו בחרנו בו כדי להמחיש זאת:
.
הבית של הרב קוק – שהיה מנהיגה של הציונות הדתית, חולל מהפכה בעולם התורני שלנו וביחס ציונות ולחלוציות; פגש את מנהיגי האומה בימיו והיה איש גדול ומכובד – ועדיין גר בבית קטן בירושלים כי זה מה שהיה צריך ולא רצה יותר מזה. הוא לא הראה לכולם את כוחו ומעמדו על ידי הוספת פאר והדר לביתו.
.
בית ראש הממשלה בקיסריה – בית שבו הוא מארח מנהיגים רבים מהעולם, וחשובה הנראות והחיצוניות כי היא מייצגת אותנו כמדינה, כלאום, ולכן חשוב שהבית יהיה מכובד ומפואר. לא צריך להפריז ולבנות ארמון, אבל בהחלט חשוב שהמקום יהיה מכובד.
.
אין צורך לנדות את הזמרת שבחרה לבנות כך את ביתה. לגיטימי לרצות לחיות בנוחות ובפאר כזה, ואנחנו מקוים שהיא שמחה בחייה. אבל מה הוא מעורר בנו? כיצד נרצה לראות את חיינו? האם נחיה לפי מה שאנחנו צריכים או לפי מה שנראה בעיני אחרים, ואז נהיה במרדף מתמיד לעוד ועוד?
.
.
בפעולה נגענו בערך הצניעות. ראינו בסרטון שהצניעות אינה אקט חיצוני והעמקנו על ידי הסיפור של אורי אורבך על מפגש הנשים בבית הכנסת. ראינו שהצניעות לרוב נתפסת בעינינו כהלכות של בגדים, דיבור וחיצוניות, אבל בעצם יש בה הרבה יותר. קראנו את הקטע של הב ליכטנשטיין שמרחיב את מושג הצניעות ומשיב אותו למקורו – מידה בסיסית ביהדות שעיקרה הפנמה. נגענו במושג ‘עירום נפשי’ וחשבנו עליו יחד בהקשר של זמננו (פייסבוק, וואטסאפ, אינסטגרם, סנפצ’אט וכו’).
.
לסיום הבנו שצניעות אין פירושה להיות עני או מכוער אלא לנהוג בפשטות ולפי המידה שאנו צריכים (אם יש צורך בפאר נבנה ארמון, אבל לא נעשה זאת רק כדי להצטייר עשירים בעיני אחרים). הבנו יחד שהצניעות היא מידה פנימית המתבטאת גם בחיצוניות אבל לא רק בה.