איתור סניפים וכפרי בוגרים
1 .החניך יכיר במסירות הנפש שנדרשת מחייל כאשר הוא מוכן לצאת אל שדה הקרב
2 .החניך יפתח בתוכו תכונה של מסירות נפש ללכת עד הסוף עם הערכים שהוא מאמין בהם
.
.
שלב הפתיחה של יחידה זו יפגיש את החניכים עם הקושי להצליח לעמוד במשימה קשה ומורכבת
.
נחלק את החניכים לשתי קבוצות שישבו במעגל אחד בחדר. נבקש מכל אחת מהקבוצות לבחור נציג נציג אחד מתוכה שישלח למשימה. שני הנציגים הנבחרים ישבו בתוך המעגל ויצטרכו לבצע משימה מסוימת, כאשר תפקידם של שאר החניכים הוא לעודד את נציג הקבוצה שלהם להצליח לסיים ראשון את המשימה.. הקבוצה שהנציג שלה הצליח לסיים ראשון את המשימה מקבלת נקודה, ואזי עוברים לזוג נציגים חדש שמתחרה בינו לבין עצמו על המשימה הבאה..
.
הקבוצה שבסיום המשימות הצליחה להשיג מספר רב יותר של נקודות, היא הקבוצה המנצחת..
.
להלן רעיונות למשימות לנציגי הקבוצות:
.
קלפי משחק: כל נציג צריך להצליח לבנות מגדל עם שש קומות מהקלפים, בלי שיתפרק
אותיות: כל נציג צריך להצליח למצוא 05 מילים שניתן לבנות מאותיות המילה “אנציקלופדיה”
שתיית מים: כל נציג יצטרך לשתות כמה שיותר כוסות מים מתוך בקבוק שיקבל
ציור: כל נציג יקבל רשימה ארוכה מאד של חפצים ויצטרך לצייר את כולם על נייר
חשבון: רשימה של כמה תרגילי חשבון מסובכים
שירים: השלמה של שורות משירים ידועים
ספורט: להצליח לעמוד כמה שיותר זמן על רגל אחת
כתיבה: להצליח לכתבו אלף פעמים משפט מסוים על דף
.
לאחר שהחניכים יסיימו את המשימות ונכריז על הקבוצה המנצחת, נשאל את נציגי הקבוצות:
.
לאחר השלב ראשון של היחידה הפגיש את החניכים עם הקושי לעמוד במשימה שלוקחת זמן ואנרגיה, נבקש בשלב זה להתקדם עוד צעד אחד קדימה ולחדד בתוכם את ההבנה שכאשר יש לנו מטרה שעומדת מאחורי המאמץ, היא נותנת לנו כוחות לעמוד במשימה..
.
נחלק את החניכים לזוגות, כאשר כל בכל פעם כל זוג יקבל משימה מסוימת לביצוע. אחד מהחניכים יקבל הבטחה שבמידה ויצליח לעמוד במשימה יקבל ממתק כל שהוא והשני יצטרך להסתפק במטרה כשלעצמה, דהיינו: לעמוד במשימה בה התבקש..
סביר להניח שהחניכים שקיבלו הבטחה לממתק עם סיום המשימה יהיו בעלי מוטיבציה גדולה יותר להצליח ולעמוד במשימה.
.
רעיונות למשימות:
.
לאחר סיום המשימה, נשאל את החניכים:
.
נסכם את השלבים הללו של היחידה באמירה שהחיים של כולנו מלאים במשימות והרבה פעמים כשיש לנו ידיעה והבנה בשביל מה המאמץ שווה ונכון, זה נותן לנו כוחות להתמיד ולהמשיך במשימות למרות הקושי.
.
.
לאחר שהשלבים הקדומים של היחידה הפגישו את החניכים באופן סמלי את הקשיים שמסירות למשימה דורשת מאיתנו, נבקש בשלב זה לחזור אל הנושא שלנו: פצועי צה”ל ולנסות להבין אילו התמודדויות מציאות של מלחמה דורשת מהחיילים שנכנסים אליה..
.
.
סביר להניח שהתגובות מתוך החניכים ינועו על ציר של התגייסות חד משמעית למשימה ושל כניעה לקושי הטבעי כל כך.. (אצל חניכים צעירים קל יותר לדמיין שנגיב באופן המתמסר והמתגייס לערכים – זה לא נורא אם אלו הקולות היחידים שהחניכים ישמיעו, הגם שלא בטוח שהם היו עומדים במבחן המציאות, בכ”ז אמירות כאלו פותחות מקום ושער לרצון שלנו להיות אנשים ערכיים)
.
.
לאחר שהשלב הקודם של היחידה ניסה דרך סיטואציות משדה הקרב, להמחיש לחניכים קצת את המתח והמסירות שנדרשים מחיילים בזמן מלחמה, נבקש בשלב זה להבין שחיילים יוצאים למלחמה עם רוח קרב ועם אמון בחשיבות מטרות המלחמה – ערכים שחייבים ללוות את המלחמה והם אלו שנותנים להם את הכוח לשרוד את הקרבות הקשים.
.
לצורך שלב זה תצטרכו לגייס ארבעה אנשי צוות (מדריכים, חברים וכדומה..) על מנת שנצליח להציג בפני החניכים ערכים שונים שאיתם יוצא חייל בצבא הגנה לישראל למלחמה
.
ציונות:
המדינה הזו היא הדבר הכי גדול ומשמעותי שקרה לעם שלי בשישים שנה האחרונות. אני מוכן להתאמץ ולמסור את כל מה שיש לי בשביל שהיא תמשיך להתקיים ציונות: המדינה הזו היא הדבר הכי גדול ומשמעותי שקרה לעם שלי בשישים שנה האחרונות. אני מוכן להתאמץ ולמסור את כל מה שיש לי בשביל שהיא תמשיך להתקיים
.
ערבות הדדית:
המלחמה הזו באה להחזיר את השקט לאלפי תושבים שנמצאים במקומות שונים במדינה וחיים בפחד מתמיד. אני מוכן לעזוב את כל מה שיש לי בחיים ולצאת אל הקרב כדי להחזיר להם את השקט לחיים.
.
רעות:
החברים שלי מהצוות הם החברים הכי טובים שלי. אני אהיה מוכן לעשות הכל ולהתגבר על כל המכשולים בשביל להציל אותם
.
שותפות:
צבא הגנה לישראל הוא המקום הכמעט יחיד במדינה בו נפגשים: דתיים וחילונים, שמאלנים וימנים, תשובי הצפון והדרום. הרצון שלי להיות חלק מהפסיפס המדהים הזה נותן לי כוחות לעזוב הכל ולהגיע אל הקרב
.
כל אחד מאנשי הצוות הבוגרים שאתם מגייסים לשלב זה של היחידה, יצטרך להתחפש למפקד ולשאת נאום שהיה נותן לחיילים שלו לפני היציאה לקרב שמבטא את הערך שהוא קיבל בכרטיס שלו.
לאחר ארבעת הנאומים נערוך הצבעה בין החניכים – איזה מהנאומים היה המשכנע ביותר עבורם? עם איזה מפקד היו בוחרים לצאת לקרב? איזה ערך מהערכים שהושמעו היה נותן להם כוחות להתמודד עם זה
נוכל לערוך מעין הצבעה בין החניכים ואפילו להעמיד בשורה מאורי כל “מפקד” את שורת “הלוחמים” שבחרו בו ולערוך איזה שהיא תחרות קצרה )כגון: ריצה וכדומה( בין ארבעת הטרים שיווצרו..
.
בסיכום נאמר לחניכים שכל הערכים שהושמעו בנאומים השונים הם ערכים שמלווים את חיילי צה”ל ביציאה אל הקרב והם אלו שנותנים להם את הכוחות להילחם ולהתגבר על הקשיים השונים בשדה הקרב.
.
.
השלב שיחתום את היחידה הזו יחזור אל פצועי צה”ל ויבקש לתת לחניכים את ההבנה שאותם ערכים שליוו את החיילים בהיכנסם לקרב ושנתנו להם את הכוח לא להיכנע לקשיי המשימה שבקרבות, אלא לצאת ולהסתער – הם הערכים שנותנים להם את הכוח לא להתייאש והילחם גם במלחמה האישית של השיקום וההתגברות שהמלחמה הותירה אצלם..
.
לפניכם ארבעה סיפורים של חיילים שנפצעו בקרבות וסוחבים איתם פציעה קשה לתקופה ארוכה. כל אחד מהסיפורים מחזיר את החיילים הפצועים לאחד מהערכים שפגשנו בשלב הקודם של הפעולה ונבקש לבחון את הכוחות ואת האמונה בהמשך ההתגברות נותנים לחייל הפצוע אותם הערכים איתם יצא לשדה הקרב.
.
נחלק את החניכים לארבע קבוצות, כאשר כל קבוצה תקבל את אחד מהסיפורים ותתבקש לדון מעט בשאלות שמופיעות בסוף הסיפור ולהציג במליאה את הסיפור שקיבלו עם ההמשך אותו המציאו בעצמם..
.
שכבתי בבית חולים. כל הגוף שלי מחובר לצינורות ואני קולט פתאום שאפילו לעמוד על שתי רגליים אני לא יכול.. ברגע הזה העיניים שלי נהיות חשוכות ואני מבין שכל החלומות שלי להמשך החיים: טיול לחו”ל, עבודה טובה, משפחה וכו’ מתחילים להיעלם ולהתרחק ממני.. אני כולי עצוב ומיואש. ואז נפתחת הדלת ומגיעה משפחה שאני לא מכיר. הם מציגים את עצמם מספרים שגרים במושב בדרום ובאו להגיד לי תודה שהסכמתי להילחם ואפילו להיפצע בשביל להשיב להם את החיים השקטים שלהם..
.
עליכם להציג את הסיטואציה שבסיפור: מה ענה החייל למשפחה שהגיעה ומה הרגיש אחרי שהם יצאו מהחדר. נסו לחשוב אילו כוחות ואנרגיות טובות יכול החייל לקבל מהשיחה הזו
.
כבר עברה שנה מאז שנפצעתי בשדה הקרב. הייתי במבצע לחילוץ פצועים אחרים ששכבו באמצע הכפר בלבנון ואני בתפקיד החובש הייתי צריך לנסות ולטפל בהם ולהעביר אותם אל המסוקים שלקחו אותם לבתי החולים. במהלך המבצע, חטפתי בעצמי כדור חזק בראש וככה יצא שהפצוע הכי בקרב הזה הייתי אני, שסה”כ רצה לעזור לפצועים האחרים לשרוד.. בשנה שחלפה החיים שלי השתנו מהקצה אל הקצה: כל יום אני נמצא בתהליך של שיקום מהבוקר ועד הערב, מנסה לאט לאט לחזור לעצמי. אבל הדרך עוד נראית אורה כל כך: אפילו להצליח לדבר בצורה ברורה אני לא מצליח.. אני, שהייתי הזמן והנואם של החבר’ה.. יאוש. אתמול הגיעו עשרה חבר’ה לבקר אותי. המשותף לכל החבר’ה הללו הוא שהם החיילים שהצלחתי להוציא משדה הקרוב לפני שנפצעתי בעצמי.. ב”ה כולם כבר חזרו לחיים רגילים והתרפאו מהפציעות שלהם. הם באו להודות שלי על החברות הטובה שהפגנתי בקרבות.
.
עליכם להציג את הסיטואציה שבסיפור: מה ענה החייל לחבר’ה שבאו להודות לו ומה הרגיש אחרי שהם יצאו מהחדר. נסו לחשוב אילו כוחות ואנרגיות טובות יכול החייל לקבל מהשיחה הזו
.
עברו שלושה חודשים מאז המלחמה ואני עדיין לא מצליח לחזור לעצמי. התמונות הקשות משדה הקרב והפציעה הקשה שהם השאירו בי: רגל קטועה ויד שמאל שלא ממש מתפקדת, מקשים עלי להצליח לחייך ולחזור לחיות כמו בן אדם נורמאלי, עד כמה שזה בכלל אפשרי במצבי.. הבוקר הגיע אל החדר שלי בשיקום שר הביטחון ואמר לי כמה הוא גאה בי ובשאר חיילי צה”ל שהסכמנו ככה סתם באמצע החיים לעזוב הכל ולצאת להילחם בשביל לתת למדינת ישראל את השקט שהיא זקוקה לו. שר הביטחון נתן לי את דגל ישראל ואמר לי שהוא מצדיע לי בשם כל אזרחי המדינה ובשם כל העם היהודי לדורותיו.
.
עליכם להציג את הסיטואציה שבסיפור: מה ענה החייל לשר הביטחון שבא להודות לו ומה הרגיש אחרי שהוא יצא מהחדר. נסו לחשוב אילו כוחות ואנרגיות טובות יכול החייל לקבל מהשיחה הזו
.
עשר שנים חלפו מאז המלחמה בה נפצעתי. אני בהרבה מאמץ מנסה להשתקם ועדיין אני יושב על כסא גלגלים וכל צעד בחיים עולה לי במאמץ גדול. אני שהייתי השחיין הכי טוב בכיתה והאצן הכי טוב ביחידה בצבא, והבחור הכי מקבול בחברה – מוצא את עצמי כל כך אחר ושונה מכל החבר’ה בני גילי שכבר הקימו משפחות והתחילו את החיים שלהם.. ובכל זאת פעם בשנה יש משהו שנותן לי כוחות. ביום הפציעה שלי מתכנסים אצלי בדירה כל החיילים שלי, ואני מסתכל עליהם ורואה חילוני שגר בתל אביב, דתי שגר באיזו התנחלות, מיליונר שגר בשכונת יוקרה ובחור פשוט שגדל בעיירת פיתוח.. וכולם יושבים יחד ופתאום מוצאים נושא משותף לשיחה ומתחבקים יחד כמו שרק בצבא הגנה לישראל יכול להיות..
.
.
עליכם להציג את הסיטואציה שבסיפור: מה עולה בשיחה שבין החייל הפצוע לבין שאר החבר’ה שבאו לבקר אצלו ולהיפגש, ומה הוא הרגיש אחרי שהם יצאו מהדירה שלו נסו לחשוב אילו כוחות ואנרגיות טובות יכול החייל לקבל מהשיחה הזו
.
נחתום את היחידה הזו בהבנה שערכים הם מה שנותן לנו כוח בחיים: הן ליציאה לקרב והן להתגברות על קשיי הפציעה. חשוב שהחניכים יסיימו את היחידה הן בהבנה מה הם הערכים שמלווים את חיילי צה”ל וגם בהבנה שהקשיים שיש להם בחיים יכולים להיות פשוטים יותר להגברות אם נמלא את החיים בערכים ואמונות שיש לנו..