מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

עד דלא ידע?

עד דלא ידע?

פורים והצבת גבולות

סוג הפעולה
דף לימוד
מתאים לגיל
חבריא ב'
משך הפעולה
עד חצי שעה
נושא
פורים
0 מדריכים אהבו את הפעולה

מהלך הלימוד

.

שלב א – עין אי”ה שבת פרק ט’

“היסוד הטבעי שבקדושה שמפעם בחזקה בנשמתן של ישראל, אינו מניח את היסוד של הבחירה החופשית להתגלות בכל מילואה. ומאז עמדו רגלי אבותינו על הר סיני, עומד התוכן החופשי של בחירת האדם בצורה עלומה…

אבל בימי אחשורוש, אחרי שקדמו הנפילות של ההשתחוויה לצלם וההתנאות מסעודתו של אותו רשע (עיין מגילה י”ב ע”א), גרמו כל אותם תכנים זרים שחדרו לישראל להאפלת אור הקדושה הטבעית וגניזת אורה במחבואיה של הנשמה מבלי להגלות בהופעת כוחה.

אך זו גופה היתה עצת ה’ העמוקה כדי שתהיה אפשרות לכח הבחירה השקולה לצאת אל הפועל, וזה נעשה (מצווֹת הפורים שקיבלו היהודים על עצמם) אחרי התשובה שבאה על ידי גזירתו של המן. וכאן נתקיים בפועל, בתור אישור וקיום, בהוצאה מן הכח אל הפועל מה שהיה מני אז ללא יסוד של חופש בחירי, וכעת קיימו מה שקבלו כבר”.

.

.

שלב ב – מסכת מגילה דף ז’ ע”ב

.
אמר רבא: מיחייב איניש לבסומי בפוריא עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי. רבה ורבי זירא עבדו סעודת פורים בהדי הדדי, איבסום, קם רבה שחטיה לרבי זירא. למחר בעי רחמי ואחייה. לשנה אמר ליה: ניתי מר ונעביד סעודת פורים בהדי הדדי! – אמר ליה: לא בכל שעתא ושעתא מתרחיש ניסא.

.

.

שלב ג – לבסומי בפוריא- י”ל גורדון

.
“בין העבירות שכל אדם מישׂראל דש בעקביו בימינו אלה חושב אנכי גם את העבירה על מצוַת “לבסומי בפוריא”.  מאז ומעולם לא ידעו בני ישׂראל לקיים מצוַת “לבסומי” כהוגן, ומימַי לא ראיתי איש ישׂראל יוצא לשוק כשהוא “מבוסם”.  ואפילו בימים האחרונים אשר למדו אחינו הרבה לחַקות מעשׂי שכנינו ולעשׂות כמקולקלים שבהם ולהדמות להם במנהגיהם ובמדותיהם, מדה שאינה מדה זאת לא דבקה בהם ולא תדבר לעולם.  ואע”פ שמן הדין היה שבני שם יקחו פי שנים בנחלת אביהם נוטע הכרם הראשון, אכן כפי הנראה העבירו את נחלתם זאת לאחיהם הצעירים מהם, לבני חם ויפת, יען כי הרגישו בנפשם כי הם לא לכך נוצרו…”

 

 

 

שלב ד – הרב יואל שוורץ

.

ומצדיקי הרבים ככוכבים

דעתך חשובה לנו