מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

לפרוש כנפים

לפרוש כנפים

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
משך הפעולה
עד שעה
נושא
נושא שנתי | חודש ארגון
  • מתאים ליום חול
2 מדריכים אהבו את הפעולה

תקציר הפעולה

לאחר שלמדנו בפעולה הקודמת על האוצר שיש בכל אחד מאתנו וחידדנו את הרצון לפרוץ ולעשות דברים גדולים בעולם, בפעולה זו נלמד שהמעשים הגדולים שנעשה הם חלק מבניין גדול יותר, ושיש תחומים רבים כל כך שאנחנו יכולים להשפיע בהם – כל אחד לפי כישרונו ומרצו. לבסוף נקבל כלים על מנת לפרוץ: אומץ, אמונה, השתדלות ומאמץ.

מטרות הפעולה

  1. החניכים ילמדו שהשאיפה שלנו היא לפרוץ מה’אני הפרטי’ אל הכלל; לשאוף להשפיע במעגלים רחבים יותר.
  2. החניכים יקבלו כלים כדי לפרוץ עם הכוחות שיש בהם.
  3. החניכים יומרצו לחיות חיים גדולים של שאיפות גדולות ושל עשייה גדולה.

 

העשרה למדריכים:

  • ‘שיר בבוקר בבוקר’ (מילים: אמיר גלבוע, לחן: גידי קורן ושלמה ארצי)
  • ‘הדרך אל החלום’ (נספח 1)

 

ציוד נדרש: מילות ‘השיר של אבא (נספח 2) בעותקים כמספר החניכים, כרטיסיות שמות ערכים, עיגולים נייר וטושים, מטפחות לכיסוי העיניים, חפצים למסלול מכשולים, מילות ‘כל העולם כולו’ כמספר החניכים, שלושה מקלות, מילות הקטע על הנר של הרב קוק כמספר החניכים.

מהלך הפעולה:

שלב א. “אם יוצאים, מגיעים למקומות נפלאים” (ד”ר סוס)

אנחנו רוצים לצאת החוצה, להשפיע, לתת מעצמנו לכלל.2

חלקו לחניכים את מילות השיר ‘שירו של אבא’ (נספח 2) והאזינו לו יחד.

למדריכים – ביצוע מומלץ שנמצא ביוטיוב – ייבנה המקדש בביצוע ביני לנדאו, מתוך הפרויקט ‘ניגון ישראלי’.

כאשר פורצים החוצה ופונים אל כלל עם ישראל, לפעמים קשה לראות את הטוב שאנחנו עושים; לפעמים לא יחמיאו לנו ויגידו כמה טובים היינו. אבל חשוב לזכור שכל מאמץ, כל אבן שנניח, כל סלע שנרים במו ידינו – לא לשווא הם! בזכותם יקרו דברים גדולים (וייבנה המקדש…).

.

שלב ב. מה חשוב ממה?

פזרו על הרצפה כרטיסיות שכתובים בהןערכים: עם ישראל, ארץ ישראל, לימוד תורה, עבודת אדמה, אחדות, להיות אדם טוב, עזרה בבית, אהבת הזולת.

בקשו מהחניכים לסדר את הכרטיסיות לפי סדר החשיבות של הערכים הכתובים בהן – מן החשוב ביותר לחשוב פחות (יש אפשרות כזו בכלל?).

שאלו את החניכים: מדוע בחרתם דווקא בסדר הזה? מה לדעתכם קובע את סדר החשיבות? איך כל אחד ידע במה הוא צריך לתרום?

יש הרבה תחומים שהיינו רוצים להשפיע בהם בחיים, אך לפעמים דווקא ההתרכזות במספר תחומים מצומצם או אפילו בנקודה אחת שאנחנו יכולים לקדם תהיה הדרך הטובה ביותר כדי להצליח להשפיע. בפעולה הקודמת ראינו שלכל אחד הכישרונות המאפיינים אותו, ואולי לפי הזיהוי של הכישרון שלי אוכל לכוון את עצמי לתחום שאוכל להשפיע בו.

.

שלב ג. חיים גדולים

אילו תכונות אנחנו צריכים לרכוש כדי לחיות חיים גדולים?

חלקו לכל זוג חניכים עיגול נייר וטוש. לאחר מחשבה עליהם לכתוב בעיגול מה צריך על מנת להצליח להגיע לשאיפות הגדולות שלנו בחיים. הסתובבו בין הזוגות ועזרו לחניכים לחשוב על תכונות מתאימות (למשל: מוטיבציה, רצון, אמונה, השקעה); כוונו אותם להגיע לתשובה בעצמם.

שבו עם החניכים במעגל, החניכים יפזרו את העיגולים על הרצפה וכל זוג יציג את מה שכתב.

.

שלב ד. אומץ, לא פחד!

חלקו את השבט לזוגות, ואחד מבני הזוג יקשור את עיניו במטפחת. הניחו על הרצפה מסלול מכשולים ובקשו מבני הזוג פקוחי העיניים להכווין את חבריהם במילים בלבד (בלי לגעת בהם) עד שיעברו את מסלול המכשולים מתחילתו ועד סופו.

שאלו את החניכים מכוסי העיניים – איזו תכונה נדרשה מכם כדי לעבור את המסלול בעיניים עצומות ובלי עזרת יד של חבר? (אומץ, אמון…)

חלקו לחניכים את המשפט “(ר’ נחמן מברסלב). כדי להגיע רחוק אנחנו צריכים לגייס אומץ ולא לפחד לפעול על מנת להשיג את מטרותינו.

.

שלב ה. אמונה

שחקו עם החניכים שלושה מקלות: סדרו את החניכים בטור והניחו שלושה מקלות במרחק צעד אחד בין מקל למקל. כל חניך וחניכה צריכים לעבור את המקלות בשלושה צעדים בלבד, בלי לגעת באף אחד מהמקלות. על החניך האחרון בטור לקפוץ קפיצה גדולה במיוחד, ולפי קפיצתו מרחיקים את המקלות לקראת הסבב הבא. יש לשמור על מרחק אחיד בין המקלות.

שאלו את החניכים: מה סייע לכם לקפוץ רחוק יותר ויותר בכל פעם מחדש? (האמנו שאנחנו מסוגלים, שיש בנו הכוח לכך).

חלקו לחניכים את הקטע:

“צריך שכל אדם ידע ויבין שבתוך תוכו דולק נר, ואין נרו שלו כנר חברו ואין איש שאין לו נר. צריך שכל איש יבין שעליו לעמול ולגלות את אור הנר ברבים, להדליקו לאבוקה גדולה ולהאיר לעולם כולו” (הרב קוק).

דברו על האמונה בכוחות שיש בנו, על הצורך להכיר בקיומם ועל החובה שלנו להשתמש בהם שימוש נכון וטוב.

.

שלב ו. השתדלות ומאמץ

למדריכים – שחקו אם נותר זמן, אם לא – קראו רק את הקטע לסיכום.

שחקו ‘פלונטר’: החניכים יעמדו במעגל – וכל חניך ייתן יד אחת למי שעומד מולו ויד אחרת לחבר העומד באלכסון אליו. כשנוצר ‘פלונטר’, וכל החניכים מחזיקים ידיים, עליהם לצאת מהפלונטר למעגל רגיל ושלם, בלי להפריד ידיים.

אילו תכונות נדרשו על מנת להצליח במשימה? (ריכוז, מאמץ, השתדלות של כולם).

סכמו את הפעולה: בתחילת הפעולה ראינו שכל מעשה שלנו הוא חלק מבניין גדול, ואם נעז לצאת מעצמנו ולפרוץ החוצה – נגיע למקומות גדולים. לאחר מכן ראינו שיש תחומים רבים שאנחנו יכולים להשפיע בהם, וראוי שכל אחד לפי כישרונותיו ילך להשפיע בתחום שבוער בו. לבסוף ראינו שעל מנת להצליח בפועל אנחנו זקוקים לאומץ, לאמונה, להשתדלות ולמאמץ. קדימה לעבודה…J

הצעה לצ’ופר:

“האם יש משהו שאתה משתוקק לו או משהו שהיית רוצה מאוד שיקרה? התמקד בו בכל יכולת הריכוז שלך. דמיין לך אותו בפרטי פרטים. אם רצונך איתן דיו, וריכוזך עז דיו – תוכל לממש את משאלותיך!” (ר’ נחמן).

נספחים

נספח 1 –

“אני לא מאמין בחיים קלים.

לא נראה לי שהגעתי לכאן סתם,

או בשביל להעביר את החיים בסבבה.

לא בא לי למצוא את עצמי בגיל שמונים

ולהגיד שלא עשיתי כלום בחיי.

אני שונה מהרבה חבר’ה שאני פוגש.

אני לא חושב צריך לחכות לגיל שלושים

בשביל לעשות משהו משמעותי –

בכל זמן ובכל רגע אפשר לתרום ולעבוד קשה!

זה נשמע מפוצץ, ואולי אני סתם חולם?

אולי!

אבל אני אשתדל שהחלום יתגשם.

ישנן המון סיבות לעצור את החלום,

לשקוע עמוק בתוך עצמך, בקידום האישי

שלך, וליהנות מהחיים.

אבל אני לא מאמין שזו הדרך הנכונה.

חייבים לחלום, להתקדם,

ולדחוף את עם ישראל קדימה כמה שיותר!

לפעמים אני שואל את עצמי:

מי אמר שיהיה לי כוח לכל זה?

אולי אני לא בנוי לזה?

אולי זה מתאים רק לאנשים גדולים שכבר בכיתה

א’ הקימו יישוב ובכיתה ו’ היו ראשי מועצה?

יכול להיות.

אבל כמו שאני מכיר את עצמי, יש דברים

בתוכי שיעזרו לי לקדם את החלום.

זו הסיבה שבגללה התגייסתי, ועם הכוחות האלו

אני מתחיל לסלול את הדרך אל החלום.

… אני בטוח שהחיים לא יהיו קלים ופשוטים –

אבל זה לא מה שאני מחפש!”

(דוד רובין הי”ד)

 .

נספח 2 –

שירו של אבא (נעמי שמר)

אם בהר חצבת אבן להקים בניין חדש

(בהר חצבת אבן להקים בנין חדש(

לא לשווא אחי חצבת לבניין חדש

כי מן האבנים האלה ייבנה מקדש

ייבנה, ייבנה, ייבנה המקדש

אם בהר נטעת ארז, ארז במקום דרדר

(בהר נטעת ארז, ארז במקום דרדר)

לא לשווא אחי נטעת במקום דרדר

כי מן הארזים האלה ייבנה ההר

ייבנה, ייבנה, ייבנה ההר

אם לא שרת לי שיר עדיין, שירה לי מזמור חדש

שהוא עתיק מיין ומתוק מדבש

שיר שהוא עתיק מיין ומתוק מדבש

שיר שהוא כבן אלפיים ובכל יום חדש

ייבנה, ייבנה, ייבנה המקדש.

דעתך חשובה לנו