מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

כל הטובות שבעולם

כל הטובות שבעולם

מערך בר/בת מצווה לשבט מעלות

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
מעלות
משך הפעולה
עד שעה
נושא
עם ישראל | זהות | תורה ומצוות | קיום מצוות
  • פעולה ממערך
0 מדריכים אהבו את הפעולה

תקציר הפעולה

התורה היא המרכיב המעצב המרכזי בחיינו היהודיים-דתיים. היא מכילה את הסיפור היהודי שלנו, המתפרט למורשת אבותינו, לחוקים ולמצוות שדרכם אנו מגלים את הקשר שלנו עם הקדוש ברוך הוא. במסכת ברכות קבעו חז”ל “ואין טוב אלא תורה”, ועל אמרה זו אמר אור החיים: “כי התורה כוללת כל הטובות שבעולם”. מהן אותן טובות שהתורה כוללת ומה משמעותן ביחס אלינו?

מטרות הפעולה

  1. החניכים יבינו את המשמעות שהתורה מעניקה לחייהם.
  2. החניכים יבחנו את מקום התורה בחייהם.
  3. החניכים יחוו חיבור אישי לפסוק באמצעות שמם הפרטי.

ציוד נדרש:

  • חתיכות עץ לצביעת שלטים
  • צבעים לעץ, מכחולים
  • קישוטים נוספים לעץ
  • פתקים
  • כלי כתיבה

 

מהלך הפעולה

 

פתיחה: לאן אלך? אנה אפנה?

שחקו ‘זרם’: הושיבו את החניכים על הברכיים במעגל, הידיים פרוסות לפנים ומוצלבות עם ידיהם של שאר המשתתפים (יד ימין מונחת מתחת ליד שמאל של המשתתף שלימינם ויד שמאל מונחת מעל יד ימין של המשתתף שלשמאלם). בוחרים חניך אחד, והוא דופק בידו על הרצפה, והחניך שלידו ממשיך ביד הקרובה אליו בכיוון השעון. כאשר חניך דופק פעמיים, הכיוון משתנה. כאשר חניך משתהה או טועה, הוא נפסל ומוציא יד.
אם השבט מעורב, אפשר לשבת בשני מעגלים או למחוא כפיים (שתי מחיאות=שינוי כיוון). חלופה זו מתאימה גם למספר חניכים קטן.

 

שאלו את החניכים: מה היה האתגר במשחק?
סכמו את התשובות ופרטו: המשחק דרש מאיתנו להיות מרוכזים כדי שלא לאבד את הכיוון של הזרם. בחיים יש לנו עניינים רבים שמטרידים אותנו ומעסיקים אותנו, יש אפשרויות רבות מה להיות ומה לעשות. התורה היא הדופק של החיים שלנו, אנשים שומרי תורה ומצוות. הסיפורים, המצוות והמסרים שבה משמשים לנו עוגן וקריאת כיוון.

 

שלב א’: כי לקח טוב

שאלו את החניכים: האם התורה משמשת לכם עוגן או קריאת כיוון לחיים? אם כן, במה זה מתבטא? ואם לא, איך הייתם מגדירים את התורה אחרת?

 

אפשרות א – לימוד ‘אין טוב אלא תורה’

למדו עם החניכים מקצת הסוגיה במסכת ברכות ופירוש (נספח 1). אפשר ללמוד יחד או להתחלק לחברותות או לקבוצות קטנות.

 

התאספו ודונו עם החניכים:
1. האם התורה היא לקח טוב או לא?
2. מהו לדעתכם פירוש המילה ‘לקח’?
3. האם אתם מזדהים עם הדברים של ה’תורה תמימה’?

 

אפשרות ב – הסיפור במדרש תנחומא תרומה ב

קראו עם החניכים יחד או בקבוצות קטנות את הסיפור במדרש תנחומא (נספח 2).

התאספו ודונו עם החניכים:
1. התורה האם היא לקח טוב או לא?
2. מהו לדעתכם פירוש המילה ‘לקח’?
3. מה אתם חושבים על הסיפור? אלו נקודות עולות ממנו על ערכה של התורה?

 

שלב ב’: יש לי אות בתורה

חלקו לכל חניך וחניכה את הפסוק של שמם (נספח 3).

אפשרות א – מתעמקים
בקשו מכל אחד מהחניכים לחפש את הפסוק שלו במקורות, לבדוק היכן הוא מצוטט ולמצוא לו פירושים. לבסוף ישתפו כל חניך וחניכה בתגלית שגילו על הפסוק שהם מתחברים אליה.

 

אפשרות ב – יוצרים
חלקו לחניכים מסגרות עץ וצבעים ותנו להם לכתוב את הפסוק באופן אומנותי וליצור ממנו שלט יפה. אפשר לקחת את התוצרים הביתה או לתלות בחדר של השבט בסניף.

 

מומלץ לשלב בין שתי האפשרויות.

 

שלב ג’: הלאה קדימה

אפשרות א – יחד

כנסו את החניכים לסבב, וכל חניך וחניכה בתורם יגידו במשפט קצר או במילה מה היא התורה בשבילם כיום ומה הם היו רוצים שהיא תהיה בשבילם.

 

אפשרות ב – אישי

תנו לכל חניך וחניכה שני פתקים: באחד עליהם לכתוב מה היא התורה בשבילם כיום, ובשני מה הם היו רוצים שהיא תהיה בשבילם.

 

סיכום:

ראינו בפעולה כי התורה משמשת קריאת כיוון לחיינו, והיא מכילה בתוכה טוב גדול, יכולה לעמוד לנו לעזר מול הכוחות השליליים שעלינו להתמודד עימם בחיים, ואינה יכולה להיאבד מאיתנו. ראינו בפועל כי לכל אחד מאיתנו יש אות בתורה, וכאשר הולכים ומתעמקים בה מגלים את החיבור האישי שלנו אליה, ומתוך כך אנו יוצאים לקראת התקדמות ביחסנו אל התורה ואל מקומה בחיינו.

נספחים

 

נספח 1 

ברכות ה ע”א:
[הקטע שלהלן הוא חלק מסוגיה שעוסקת במשמעות של ייסורים (קשיים שאנשים חווים בחיים)]
כׇּל שֶׁאֶפְשָׁר לוֹ לַעֲסוֹק בַּתּוֹרָה וְאֵינוֹ עוֹסֵק — הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מֵבִיא עָלָיו יִסּוּרִין מְכוֹעָרִין וְעוֹכְרִין אוֹתוֹ, שֶׁנֶּאֱמַר: ״נֶאֱלַמְתִּי דוּמִיָּה הֶחֱשֵׁיתִי מִטּוֹב וּכְאֵבִי נֶעְכָּר״, וְאֵין ״טוֹב״ אֶלָּא תּוֹרָה, שֶׁנֶּאֱמַר: ״כִּי לֶקַח טוֹב נָתַתִּי לָכֶם תּוֹרָתִי אַל תַּעֲזֹבוּ״.

קידושין ל ע”ב:
כָּךְ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אָמַר לָהֶם לְיִשְׂרָאֵל: בָּנַי, בָּרָאתִי יֵצֶר הָרָע וּבָרָאתִי לוֹ תּוֹרָה תַּבְלִין. וְאִם אַתֶּם עוֹסְקִים בַּתּוֹרָה – אֵין אַתֶּם נִמְסָרִים בְּיָדוֹ, שֶׁנֶּאֱמַר: ״הֲלוֹא אִם תֵּיטִיב שְׂאֵת״, וְאִם אֵין אַתֶּם עוֹסְקִין בַּתּוֹרָה – אַתֶּם נִמְסָרִים בְּיָדוֹ, שֶׁנֶּאֱמַר: ״לַפֶּתַח חַטָּאת רֹבֵץ״, וְלֹא עוֹד אֶלָּא שֶׁכׇּל מַשָּׂאוֹ וּמַתָּנוֹ בְּךָ, שֶׁנֶּאֱמַר: ״וְאֵלֶיךָ תְּשׁוּקָתוֹ״. וְאִם אַתָּה רוֹצֶה אַתָּה מוֹשֵׁל בּוֹ, שֶׁנֶּאֱמַר: ״וְאַתָּה תִּמְשׇׁל בּוֹ״.

נספח 2 – מדרש תנחומא תרומה ב

“ויקחו לי תרומה”
זה שאמר הכתוב: כי לקח טוב נתתי לכם (משלי ד, ב).

על פי רבי שמעון בן לקיש:
מעשה בחבר אחד שהיה בספינה עם הרבה סוחרים, היו אומרים לאותו חבר: היכן הסחורה שלך? היה אומר להם: הסחורה שלי גדולה משלכם. בדקו בספינה ולא מצאו כלום, התחילו לצחוק עליו… יום אחד כשהיו בדרכם בים שודדים השתלטו על הספינה ושדדו את כל הסחורות. הסוחרים הגיעו ליעדם ללא כלום, ללא לחם לאכול ורק עם הלבוש שעל גופם.

מה עשה אותו חבר כשהגיעו? נכנס לבית המדרש ישב ודרש.
בני אותו מקום ראו שהוא תלמיד חכם גדול, התנהגו אליו בכבוד והערכה וליוו אותו לכל מקום שהלך.
כשראו זאת הסוחרים, באו אליו להתנצל על התנהגותם בספינה: עכשיו אנו מבינים מהי סחורתך, ששלך נשארה ולנו לא נשאר דבר. אנא עשה עימנו חסד, בקש רחמים מבני העיר, שיתנו לנו צדקה ונצליח להתקיים, אתה יודע מה היה לנו בספינה ומה היינו.
אמר להם: אכן כך אמרתי לכם שהסחורה שלי גדולה משלכם; סחורתכם איננה עוד ושלי קיימת.
האם יש בעולם עוד סחורה כמו התורה? זוהי סחורה שלא נגמרת, זוהי סחורה שתמיד נשארת אצלך ואיתך. כאשר אתה לומד תורה אתה מכיל בתוכך את כולה, מחזיק את הטוב והשפע ואתה לעולם לא מפסיד.

על זה נאמר: “כי לקח טוב נתתי לכם”.

 

נספח 3 – קישור לאתר של פסוקים לפי שמות

https://www.toratemetfreeware.com/online/f_00720_all.html 

דעתך חשובה לנו