מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

כולם בשביל אחד

כולם בשביל אחד

הקרבה עצמית – עד כמה?

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
הרא"ה | זרעים | מעלות | מעפילים | נבטים | ניצנים
משך הפעולה
עד שעה
נושא
אכפתיות | מגדילים את השבט
18 מדריכים אהבו את הפעולה

תקציר הפעולה

השבת הקרובה היא שבת של קריאה להחזרתם של הדר גולדין ז”ל, אורון שאול ז”ל ואברה מנגיסטו הביתה. מתוך רצון להיות חלק מהקריאה הזאת, ומתוך קבלת אחריות לכל אחד מעם ישראל, בני עקיבא רוצה להיות שותפה בשבת הזאת.

אנחנו השבת מסיימים את נושא ‘מגדילים את השבט’, ואחת האמירות הנגזרות ממנו היא שיש לנו אחריות לכל מי שיכול להיות חלק מהחבורה – מי שכבר נמצא בה ומי שעוד לא חבר אליה. עם ישראל הוא יחידה אחת, וכמו שיש לנו אחריות לכל חניך וחניכה בשבט כך יש לנו אחריות לכל אחד ואחת מעם ישראל. ערבות זו דורשת מאתנו להשיב ולהביא פנימה את מי שנפלט החוצה שלא מרצונו.

מטרות הפעולה

  1. החניכים יבינו את החשיבות של כל יחיד ויחיד בקבוצה.
  2. החניכים יתעוררו למחשבה על מהי מסירות ומהי אחריות לאחר.
  3. החניכים ייחשפו לסיפוריהם של אורון שאול, הדר גולדין ואברה מנגיסטו ולדמויותיהם.
  4. החניכים יבצעו פעולה אקטיבית בשבת כחלק מהקריאה וכן יחשבו על פעולות מעשיות הקשורות לשותפות במאבק בהמשך החודש.

ציוד נדרש:

חבל, כרטיסיות מספרים, משפטים גזורים מתוך סיפור מוכר (נספח 1), סיפורי הנעדרים (נספח 3).

גוף הפעולה:

.
שלב א.חשיבות היחיד בקבוצה והצורך שלנו כקבוצה לשמור עליו ולהשאיר אותו שייך

.
בשלב הראשון שחקו משחק או שניים מהמשחקים שלהלן (התאימו אותם לחניכים שלכם). המשחקים מדגימים את היחס שבין הפרט לכלל בקבוצה ואת חובת הקבוצה לראות כל אחד מהקבוצה, לדאוג לו ולהתחשב בו.
.

  • ‘חתול ועכבר’ – כל החניכים עומדים במעגל סביב אחד החניכים, וחניך נוסף נמצא מחוץ למעגל. המטרה של החניך העומד מבחוץ היא לתפוס את החניך שבתוך המעגל, והמטרה של כל שאר השבט היא למנוע זאת ממנו על ידי המעגל שסביב החניך הפנימי.
    .
  • ‘דריכת מספרים’ – הגדירו מעגל (אפשר על ידי חבל), והניחו בו כרטיסיות עם מספרים מ-1 עד 30 (הכינו כרטיסיות מספרים לפחות כמספר החניכים שלכם). על החניכים לדרוך על כולן לפי סדר עולה בזמן הקצר ביותר. הכללים: בכל רגע נתון רק חניך אחד יכול להיכנס למעגל כדי לדרוך על מספר, ואסור שאותו חניך ידרוך על שני מספרים רצופים. אם החניכים ייפסלו עליהם להתחיל מההתחלה; אסור לחניכים לדבר ביניהם או לקבוע סדר מסוים, וכל החניכים חייבים להשתתף.

.

שלב ב. חלקים חסרים

.
חלקו לכל חניך וחניכה משפט או כמה משפטים מתוך סיפור מוכר (מצורף בנספח 1 סיפור לדוגמה, ואפשר לחלק כל סיפור אחר).
.

כל חניך יישאל שאלה הקשורה להדר גולדין, לאורון שאול או לאברה מנגיסטו, המוחזקים בידי חמאס אם ענו נכון – יכלו להניח את החלק שלהם בסיפור; אם טעו, החלק לא יוכל להיכנס למקומו בסיפור. ככל הנראה בסוף הסבב הראשון ייחסרו חלקים, וחסרונם יקשה את הבנת הסיפור.
.

אמרו לחניכים שהם יכולים לקבל את שאר החלקים בתנאי שיעזרו לכל מי שטעו למצוא את התשובה הנכונה, והם יכולים להיעזר גם באחרים או במידע חיצוני. בסוף הסבב הזה הסיפור יהיה מושלם (אם יש צורך, גם אתם יכולים לעזור לחניכים למצוא את התשובות).
.

 

קיימו דיון קצר:

  • מדוע כל חלק חשוב?
  • האם הסיוע למי שלא הצליח היה חשוב להצלחת הקבוצה?
  • האם בשבט שלנו יש חלקי סיפור’ חסרים? איך נוכל להשלים את הסיפור שלנו כשבט?
  • האם בעם ישראל יש חלקים שחסרים? איך זה משפיע על העם? כיצד נוכל להשלים את החלקים שחסרים לפאזל של העם?

 .

שלב ג. על השבויים והנעדרים

.
פזרו על הרצפה תמונות של שלושת הנעדרים ושאלו את החניכים האם הם יודעים מי הם.

.
ספרו על כל אחת מהדמויות בקצרה, וכן על המאבק למען השבתם (נספח 3).

.
ספרו לחניכים שהשבת היא שבת מיוחדת שבה כל עם ישראל יוצא בקריאה להחזרת הנעדרים הביתה.

.

שלב ד. שותפות מעשית

.
לאחר שהכול הבינו מהי חשיבות הקבוצה ויחסה ליחיד והכירו את סיפורי הנעדרים, נסו עם החניכים לחשוב כיצד אתם יכולים להשתתף בקריאה.
.

שאלות מנחות לחשיבה המשותפת:
.

  • מה במאבק נרצה לעשות כשבט?
  • האם זוהי פעולה בתוך השבט (כמו התנדבות או קריאת תהילים) או הגברת התודעה כלפי חוץ?
  • מי יכול לעזור לנו להשתתף בהחלטה?

.

כסיכום לפעולה כדאי לקחת את החניכים לעשייה ממשית בשבת עצמה, כמו שירי סעודה שלישית משותפים במקום מרכזי וכדומה.
.

הנה כמה רעיונות לפעילויות בהמשך השבוע או החודש:
.

  • קיום קידוש כללי בבית הכנסת או בסניף והסבר על השבת, ומתוך כך העלאת המודעות וקריאה להגברת החסד והדאגה לאחר.
  • יציאה במבצע סניפי – כל מי שעושה מעשה טוב למען החזרת הנעדרים יקבל טופי.
  • כתיבת מכתבי חיזוק למשפחות.

.

סיכום

.
אנו עוסקים בתקופה זו בנושא ‘מגדילים את השבט’, ובפעולה ניסינו להבין מהי משמעות היחיד בקבוצה ומהי האחריות שלנו כקבוצה לוודא שכל אחד יהיה ולא יחסר. אנו שואפים להוסיף כל אדם שיכול להיכנס לחבורה וכן לקרוא להשבתם של מי שיצאו מהקבוצה שלא ברצונם. בשבת זו, כחלק מהגדלת הקבוצה מבחינה מהותית ופיזית, אנו מתחברים לקריאה להשבת הנעדרים הביתה מתוך תחושה שאנו חסרים אותם וכואבים את היעדרם כאנשים פרטיים וכעם.

 

.

 

 

 

נספחים

.
נספח 1 –

חלקו את הסיפור לחלקים ותנו לכל חניך חלק אחד מהמשחק
.

דירה להשכיר (לאה גולדברג)
.

בעמק יפה בין כרמים ושדות. עומד מגדל בן חמש קומות. ומי גר במגדל?
.

בקומה הראשונה תרנגולת שמנה. כל היום בביתה על משכבה מתהפכת. היא כל-כך שמנה שקשה לה ללכת. בקומה השנייה גרה קוקייה, כל היום היא מהלכת, עושה ביקורים, כי בניה גרים בקנים אחרים. בקומה השלישית חתולה כושית נקייה, מגונדרת. על צוואר יש לה סרט. בקומה הרביעית גרה סנאית. בשמחה ונחת אגוזים מפצחת. ובקומה החמישית גר מר עכבר. אך לפני שבוע ארז חפציו ונסע. איש אינו יודע לאן ומדוע. כתבו דיירי המגדל שלט, תקעו מסמר מעל לדלת, וקבעו שלט בקיר: דירה להשכיר.
.

והנה בשבילים, בדרכים, בכבישים – אל הבית באים דיירים חדשים.
.

ראשונה באה נמלה, לקומה חמישית עולה, קוראת את השלט. פותחת את הדלת, עומדת בפנים ומסתכלת. באים מכל הדירות השכנים, עומדים מסביב, מסבירים לה פנים:
.

-הנאים החדרים בעינייך?

– נאים.

– הנאה המטבח בעינייך?

-נאה.

הנאה המסדרון בעינייך?

-נאה.

-אם כן שבי אתנו הנמלה!

– לא, לא אשב.

-למה?
.

אומרת הנמלה: השכנים אינם טובים בעיניי. אני הנמלה בבית אחד עם תרנגולת עצלה? כל היום על משכבה מתהפכת, מרוב שומן קשה לה ללכת!
.

נעלבה התרנגולת, והנמלה הלכה לה.
.

הלכה הנמלה ובאה הארנבת. חיש מהר עולה לקומה אחרונה. קוראה את השלט, פותחת הדלת, עומדת בפנים ומסתכלת. באים מכל בדירות השכנים, עומדים סביב, מסבירים לה פנים:
.

-הנאים החדרים בעינייך?

– נאים.

-הנאה המטבח בעינייך?

-נאה.

הנאה המסדרון בעינייך?

– נאה.

_ אם כן שבי אתנו, הארנבת!

– לא, לא אשב.

-למה?
.

-השכנים אינם טובים בעיניי. איך אשב פה, אם לעשרים ארנבות, עם קוקייה מפקירה הבנים? כל בניה גדלו בקנים זרים, כולם עזובים, כולם מופקרים. מה לקח ילמדו ילדיי?
.

נעלבה הקוקייה, והארנבת הלכה לה.
.

הלכה הארנבת בא החזיר. קרא את השלט “דירה להשכיר”. ואחרי שקרא את השלט, התגלגל ועלה ופתח את הדלת. עומד ומביט בעיניו הקטנות בכתלים, בתקרה ובחלונות. באים מכל הדירות השכנים, עומדים סביבו, ומסבירים לו פנים:
.

– הנאה הדירה בעיניך?

– נאה.

– הנאה המטבח בעיניך?

– נאה המטבח, אף כי לא מלוכלך!

– הנאה המסדרון בעיניך?

– נאה.

אם כן, שב אינו!

– לא, לא אשב.

-למה?
.

– השכנים אינם טובים בעיניי. איך אשב אני, חזיר, לבן בן לבנים מימי בראשית, בכפיפה אחת עם חתולה כושית?! לא נאה לי ולא יאה לי.
.

קראו השכנים: לך, לך-לך חזיר! גם לנו לא נאה ולא יאה!
.

הלך החזיר. בא זמיר. שר הזמיר בקול רינה, עולה הזמיר לקומה אחרונה. קורא את השלט, פותח את הדלת, מסתכל בדירה, בכתלים, בתקרה… באים מכל הדירות השכנים, עומדים מסביבו, מסבירים לו פנים:
.

– הנאים החדרים בעיניך?

– נאים.

– הנאה המטבח בעיניך?

– נאה.

אם כן, שב אתנו!
.

– לא, לא אשב. השכנים אינם טובים בעיניי. איך אשב בשלווה ובנחת וסנאית כל היום אגוזים מפצחת? עולה קול פיצוחם עד לב השמים, איום ונורא, מחריש אוזניים. ואוזני רגילות לקולות אחרים, רק לשירים ולמזמורים.

נעלבה הסנאית, והזמיר הלך לו. הלך הזמיר, באה יונה. חיש קל עלתה לקומה אחרונה. קוראה את השלט, פותחת הדלת, עומדת בפנים ומסתכלת. באים אליה כל השכנים, עומדים מסביבה, מסבירים לה פנים:
.

-הנאים החדרים בעינייך?

– החדרים צרים.

– הנאה המטבח בעינייך?

– נאה המטבח, אך אינו מרווח.

– הנאה המסדרון בעיניך?

– מרובה בו הצל, המסדרון אפל.

– ובכן, לא תשבי אתנו?
.

– אשב ואשב בחפץ לב, כי השכנים טובים בעיניי:
.

התרנגולת – טובת כרבולת, הקוקייה – יפהפייה, החתולה – כל כך נקייה, והסנאית בעלת אגוזים, יודעת לחיות חיים עליזים. רואה אני כי נוכל לחיות ביחד בחברה טובה, בשלום ובנחת.
.

שכרה היונה את הדירה, יום-יום הומה היא בחדרה.
.

כך בעמק יפה בין כרמים ושדות, עומד מגדל בן חמש קומות. ובמגדל גרים עד היום, שכנים טובים חיי שלום.

.

 

נספח 2 –

.
שאלות למשחק

  • היכן נולד אורון שאול? (בפורייה)
  • היכן נולד הדר גולדין? (באשחר)
  • איפה שירת אורון שאול? (בחטיבת גולני)
  • איפה שירת הדר גולדין? (בסיירת גבעתי)
  • באיזה מבצע נהרג ונחטף הדר גולדין? (צוק איתן)
  • מהי דרגתו של אורון שאול? (סמ”ר)
  • היכן התגורר אברה מנגיסטו? (באשקלון)
  • מה קרה לאברה מנגיסטו? (חצה את הגבול לכיוון רצועת עזה בהיותו מעורער בנפשו וחסר יכולת להבחין בין טוב לרע)
  • באיזה גיל עלה אברה לארץ? (5)
  • באיזה תחום אמנות עסק הדר גולדין? (ציור)
  • מדוע יצאנו למבצע ‘צוק איתן’? (חמאס הגביר את ירי הרקטות על יישובי הדרום והוסיף לחפור מנהרות מעזה)
  • כמה אחים יש לאורון שאול? (2)
  • כמה אחים יש להדר גולדין? (2)
  • מה היה תפקידו של הדר לאחר סיום קורס הקצינים? (מפקד הכשרת טירונים)

.

נספח 3 –

הדר אברה ושאול
.

* אברה מנגיסטו – ב-7 בספטמבר 2014, לאחר שעבר משבר בחייו, יצא מביתו באשקלון אברה מנגיסטו, תושב ישראל בן 28 ממוצא אתיופי, לעבר גדר הגבול עם רצועת עזה ליד קיבוץ זיקים, ושם ככל הנראה עבר את הגבול דרך פרצה בגדר. לפי ידיעות זרות וחמאס עצמו, כיום הוא מוחזק בידי חמאס במקום מסתור.
.

* סמ”ר אורון שאול – בן 21 מהישוב פורייה עילית, לוחם גדוד 13 של גולני. נפגע במבצע ‘צוק איתן’ בהתפוצצות נגמ”ש לאחר קרב בין כוחות צה”ל למחבלי חמאס באזור שכונת סג’עייה בעזה. לאחר שלא נמצאה גופתו הוגדר אורון כנעדר, ובהמשך הגדירו צה”ל חלל שמקום קבורתו אינו נודע.
.

* סגן הדר גולדין – נולד בד’ באדר תשנ”א (18 בפברואר 1991) באשחר ושירת בסיירת גבעתי. הדר נהרג ונחטף במהלך הפסקת אש בדרום רצועת עזה בבוקר 1 באוגוסט 2014, בפעולה שמטרתה הייתה איתור מנהרות שאיימו על יישובי הדרום, שעה קלה אחרי שנכנסה לתוקפה הפסקת אש שהכריזו עליה ישראל וחמאס במהלך מבצע ‘צוק איתן’.
.

מאז נחטפו גופותיהם מנהלות משפחות החיילים מאבק בחזיתות רבות בקריאה להשבת גופות בניהן. בין היתר נפגשו המשפחות עם גורמים רבים בארץ ובחו”ל, ערכו תערוכת ציורים לזכרו של הדר, הקימו מיזמים רבים לזכר הבנים, וכן אינן מפסיקות לקרוא לגורמים האחראים בממשלה להשיב את הבנים לביתם.
.

גם משפחתו של אברה מנגיסטו קוראת לממשלה להשבת בנה, שככל הנראה עודנו בחיים וזקוק לטיפול רפואי.

דעתך חשובה לנו