איתור סניפים וכפרי בוגרים
שעה וחצי
מחשב ורמקולים, מקרן (אם נצרך, לפי גודל הצוות), בריסטול גדול, טוש, פתקי משימות, מילים לשיר “אנה אפנה”, דפי לימוד, דפים וטושים או פלסטלינה, כלים להעברת התוכן החינוכי (ראי פירוט בגוף הישב”ץ), לוחות חודש, טבלת השתבצות לישב”צוצים, עטים, בלוני הליום, טושים לא מחיקים.
בהצלחה!
פתיחה: הקריני את הסרטון על הדייג והחמור https://www.youtube.com/watch?v=_LmAcfO9lyg#action=share
בסיום הסרטון אמרי לחברים שנחזור לדבר על הסרטון בהמשך.
ההזדמנות החינוכית בחודש ארגון: תלי בריסטול גדול על הקיר. בקשי מכל חברי הצוותים להגיד מהם החששות שיש להם מחודש ארגון. כתבי את החששות על הבריסטול. כשאת כותבת חלקי את החששות לשני טורים (בלי לכתוב כותרת לכל טור):
טור של חששות מהפן הטכני (ההצגה לא תצא טובה, הסניף יהיה מבולגן) וטור של חששות בצד החינוכי (יהיה בזבוז של ציוד, לא נצליח לעשות יישום נושא לכל השבטים, חניכים לא יבינו את הנושא).
בדרך כלל רוב החששות יהיו בצד הטכני.
שאלי את החברים: לפי מה חילקתי את החששות שלכם? אתם יכולים לתת כותרת לכל טור?
הסבירי: החלוקה היא על פי חששות מקשיים טכניים וחששות מאתגרים חינוכיים. שימו לב איפה נמצאים רוב החששות שלכם!
חודש ארגון לא נועד כדי להפיק הצגה יפה. הרי אם היינו רוצים רק אירועים ברמה גבוהה, היינו שוכרים חברה, לא היינו סניף של בני עקיבא. נכון?
אם הקרנת את הסרטון, אפשר לפתח דיון קצר: מה הייתה הבעיה של הדייג בסרטון? למה כל הדגים נפלו לו?
אילו הוא היה שם לב להתנהגות שלו בדרך, הדגים לא היו נופלים. מעבר למטרה שלו, להגיע לעיר, יש לו גם דרך, וגם היא חשובה מאוד.
אפשר לראות בסרטון משל לחודש ארגון. מה שצריך להיות לנגד עינינו הוא לא רק המטרה אלא גם הדרך והמשמעות שלה.
עיבוד לסיכום החלק החינוכי: בקשי מהחברים להתחלק לזוגות על פי מקומות הישיבה. תני להם חצי דקה לחשוב ובקשי מהם שיגידו זה לזה הזדמנות חינוכית שהם רואים בחודש. אם הם מסתבכים אפשר לעזור: קיר יפה, סניף מסודר – הזדמנויות טכניות. העלאת הנוכחות בסניף, חינוך לשמירה על ציוד, הטמעת הנושא – הזדמנויות חינוכיות.
פתיחה:
אפשרות א: בחרי שני מתנדבים או חלקי את הצוות לשתי קבוצות. תני לכל מתנדב או לכל קבוצה פתק עם משימה:
לאחר שהם ממלאים את המשימה ערכי דיון קצר: מה ההבדל בין שתי המשימות? מה הניע אתכם לפעול, תחושת מחויבות (את/ה צריכ/ה לסדר) או רצון (שיהיה לך נעים להיות כאן)? מה ההבדל בין התחושות? האם ההבדל משפיע על דרך הביצוע?
אפשרות ב: השמיעי את השיר “אנה אפנה” (המילים מצורפות בנספח 1).
שאלי את החברים:
חשיפה לנושא – לימוד: הלימוד הוא אחד הביטויים לשלב הקודם, שבו דיברנו על הדרך ולא רק על המטרה, הוא הנושא של החודש. כאמור, אילו רק רצינו קיר יפה, לא היינו מנסים שהקיר יעביר מסר מסוים. אז בואו נדבר על הנושא!
מצורפות שתי הצעות ללימוד (נספח 2 ו-3). בחרי אחת מהן ולמדו את הקטעים יחד, בחבורות קטנות או בחברותות. לאחר מכן דונו בשאלות המצורפות.
הסבירי לחברי הצוותים את הנושא השנתי:
השנה אנו רוצים לחבר בין שני קצוות של אותו החבל בקיום מצוות: להיות מחויבים למצוות ולקיים אותן על כל פרטיהן, אך גם לקיים אותן מתוך חיבור וכוונה, מתוך הבנה שהמצוות הן הקשר שלנו עם הקב”ה.
תני לחברים זמן לשאול אותך שאלות ולדון בנושא. אם לדעתך בצוות שלך יתקשו לשאול, אפשר לתלות על הקיר בריסטול ולשרטט שמש אסוציאציות או שמש שאלות שתעזור להם לעבד את הנושא שנחשפו אליו.
עיבוד לסיכום התוכן: חלקי לחברים דפים וטושים, ותני לכל אחד כמה דקות לצייר על הדף את מה שהוא הבין מהנושא. אם יש זמן, בצוותים לא גדולים מדי אפשר לעשות סבב ובו כל אחד יסביר מה הוא צייר. לחלופין אפשר לעשות את המתודה בפלסטלינה.
פתיחה: (מומלץ לצוותי ארגון!) הקריני את הסרטון “החזיר והעוגיות”.
https://www.youtube.com/watch?v=cXWUSwu0r9Q&feature=youtu.be
שאלי את החברים: מה הייתה המטרה של החזיר? מה הפריע לו ליישם אותה?
הסבירי: החזיר ממש רוצה את העוגיות, רק מה, הוא לא יודע איך להגיע אליהן. חסר לו הסולם המתאים או המנוף או השרפרף.
אין לו הכלים המתאימים.
בחלק הזה של הישב”ץ אנחנו רוצים לקחת את התוכן שדיברנו עליו בחלקים הקודמים ולתרגם אותו למעשים. לתת כלים להגיע למטרות שהצבנו.
המטרות חשובות מאוד, אבל בלי כלים לא נצליח להגיע אליהן. אפשר לדמות את העוגיות בסרטון למטרות החינוכיות של החודש, ואת חלוקת העבודה הטכנית – לדרך שבה החזיר יגיע אליהן.
מעבר על התוכן הארגוני של החודש: חשבי על הנקודות הארגוניות שתרצי להעביר לחברים. בנספח 4 תמצאי הצעה לרשימת נקודות טכניות שתוכלי לפרט לתת-אחריויות בצוותים השונים בסניף שלך.
אפשר להעביר את המידע בכמה דרכים:
סיכום – בואו נדבר תכלס:
הישב”ץ היה ארוך והכיל כמה חלקים. כדי שחברי הצוותים יפנימו היטב את התוכן שעבר בישב”ץ מומלץ לסכם את הנושאים שנגעתם בהם ולחזור בקצרה על תוכנם. מומלץ להזכיר גם את המתודות שנעזרת בהן.
לסיכום בהיר אפשר לכתוב נקודות על בריסטול גדול שתלוי על הקיר כדי שהדברים יהיו מול העיניים.
מתודת סיום: חלקי לחברי הצוותים בלוני הליום וטושים לא מחיקים ובקשי מכל אחד לכתוב חלום או מטרה שיש לו לחודש הארגון. ערכו סבב, וכל אחד ישתף במה שכתב. לאחר מכן צאו להפריח את הבלונים לשמיים.
טיפ: המטרות שכתבו חברי הצוותים נותנות לך תמונה באשר להפנמת התוכן של הישב”ץ ולרצונות שלהם לחודש. זכרי את הנאמר ופעלי בהתאם לו במתן הדגשים בהכשרת הצוותים במהלך החודש.
הערה לקומונרית: כמובן, אם רוב החששות חינוכיים, צריך להתאים את ההמשך לדיבור בנימה חיובית.
הערה לקומונרית: טיפ – במהלך העברת הנושא של החודש נסי להבין אילו תחושות עולות מחברי הצוותים והתייחסי אליהן בישב”ץ הנוכחי ובהמשך ההכשרה במהלך החודש.
את האירועים השבטיים של כל שבט מומלץ לקבוע בישב”צוץ, ולא בישב”ץ.
מילים ולחן: ארז לב ארי אני רודף אחר חוקיך מחד מאידך תשוקתי אותי רודפת בוש ונכנע אבוא בשעריך והלילות הארוכים והבדידות והשנים והלב הזה שלא ידע מרגוע עד שישקוט הים, עד שינוסו הצללים.
לאן אלך, אנה אפנה, כשעיניך מביטות בי איכה אברח, איך לא אפנה בין אמת לאמת, בין הלכה למעשה בין הימים ההם לזמן הזה בין הנסתר לנגלה, בין העולם הבא לעולם הזה.
רודף אחר חוקיך, מאידך תשוקתי אותי שורפת עזה כמוות איומה כנדגלות הלילות הארוכים והבדידות והשנים והלב הזה שלא ידע מרגוע עד שישקוט הים, עד שינוסו הצללים – השיבני!
לאן אלך, אנה אפנה...
"'ויתיצבו בתחתית ההר' (שמות יט, יז) אמר רבי אבדימי בר חמא בר חסא: מלמד שכפה הקב"ה עליהם את ההר כגיגית (כדרך שכופים גיגית), ואמר להם: אם אתם מקבלים התורה – מוטב, ואם לאו – שם תהא קבורתכם. אמר רבי אחא בר יעקב: מכאן מודעא רבה לאורייתא (יש כאן הודעה גדולה כלפי התורה: יכולים ישראל להתנצל ולומר שבתחילה קבלו את התורה מאונס, ואינם חייבים לקיימה). אמר רבא אף על פי כן – הדור (חזרו) קבלוה בימי אחשורוש דכתיב (אסתר ט, כז): 'קימו וקבלו היהודים' – קיימו מה שקיבלו כבר" (שבת פח ע"א).
שאלות לדיון:
"וְזֶה לְשׁוֹן מִצְוָה שֶׁהוּא לְשׁוֹן הִתְחַבְּרוּת, מִלְּשׁוֹן צַוְתָא וְחִבּוּר, כִּי עַל-יְדֵי כָּל מִצְוָה וּמִצְוָה מִמִּצְוֹת הַתּוֹרָה... מְקֻשָּׁרִין בּוֹ יִתְבָּרַךְ" (ליקוטי הלכות, ר' נתן).
שאלות לדיון:
"עלי שור", הרב שלמה וולבה:
תכלית תורה – לדעת מעשי ה' ודרכיו, ולא בידיעה אלא בלב, כי לא הידיעה עיקר אלא ההויה. מה שנקלט בלב נהפך לעצמותו של האדם שהוא חי בו. בלי מעשי המצוות אי אפשר להגיע לדבקות זאת, כי כידוע "אחרי המעשים יימשכו הלבבות" (ספר החינוך מצווה טז).
שאלות לדיון:
דברים יא, יג–כא – פרשת "והיה אם שמוע" – חיוב במצוות
"וְהָיָה אִם שָׁמֹעַ תִּשְׁמְעוּ אֶל מִצְוֹתַי אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם הַיּוֹם לְאַהֲבָה אֶת ה' אֱלֹקיכֶם וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם וּבְכָל נַפְשְׁכֶם: וְנָתַתִּי מְטַר אַרְצְכֶם בְּעִתּוֹ יוֹרֶה וּמַלְקוֹשׁ וְאָסַפְתָּ דְגָנֶךָ וְתִירֹשְׁךָ וְיִצְהָרֶךָ: וְנָתַתִּי עֵשֶׂב בְּשָׂדְךָ לִבְהֶמְתֶּךָ וְאָכַלְתָּ וְשָׂבָעְתָּ: הִשָּׁמְרוּ לָכֶם פֶּן יִפְתֶּה לְבַבְכֶם וְסַרְתֶּם וַעֲבַדְתֶּם אֱלֹהִים אֲחֵרִים וְהִשְׁתַּחֲוִיתֶם לָהֶם: וְחָרָה אַף ה' בָּכֶם וְעָצַר אֶת הַשָּׁמַיִם וְלֹא יִהְיֶה מָטָר וְהָאֲדָמָה לֹא תִתֵּן אֶת יְבוּלָהּ וַאֲבַדְתֶּם מְהֵרָה מֵעַל הָאָרֶץ הַטֹּבָה אֲשֶׁר ה' נֹתֵן לָכֶם: וְשַׂמְתֶּם אֶת דְּבָרַי אֵלֶּה עַל לְבַבְכֶם וְעַל נַפְשְׁכֶם וּקְשַׁרְתֶּם אֹתָם לְאוֹת עַל יֶדְכֶם וְהָיוּ לְטוֹטָפֹת בֵּין עֵינֵיכֶם: וְלִמַּדְתֶּם אֹתָם אֶת בְּנֵיכֶם לְדַבֵּר בָּם בְּשִׁבְתְּךָ בְּבֵיתֶךָ וּבְלֶכְתְּךָ בַדֶּרֶךְ וּבְשָׁכְבְּךָ וּבְקוּמֶךָ: וּכְתַבְתָּם עַל מְזוּזוֹת בֵּיתֶךָ וּבִשְׁעָרֶיךָ: לְמַעַן יִרְבּוּ יְמֵיכֶם וִימֵי בְנֵיכֶם עַל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר נִשְׁבַּע ה' לַאֲבֹתֵיכֶם לָתֵת לָהֶם כִּימֵי הַשָּׁמַיִם עַל הָאָרֶץ".
שאלות לדיון:
נקודות טכניות:
אחריות ורצינות במהלך החודש
הקפדה על זמנים
שמירה על ציוד
ניקיון
תקציב ואיסוף כספים
הזמנת חולצות תנועה דרך המחוז
טיפים לעבודה נכונה בחודש (אישית וצוותית)
דגשים שונים לפי הצוות (קירות, הופעות, בטיחות, יישומי נושא)
תחומי אחריות:
תחום | דרך העברה | כמה זמן זה יימשך? | מה צריך? |
|