מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

יראת ה'

דף לימוד לצוותים לפרשת כי תבוא

סוג הפעולה
דף לימוד
מתאים לגיל
חבריא ב'
משך הפעולה
עד שעה
מערך
  • פעולה ממערך
  • קומונריות
3 מדריכים אהבו את הפעולה
עמוד הפייסבוק של המרכז

מטרות הפעולה

  1. החברים יבינו מה זו יראת ה’.
  2. החברים ילמדו על היתרון של עבודת ה’ וקיום מצוות מתוך יראה.
  3. החברים ידונו בחשיבות היראה בעבודת ה’.

מצורף להלן דף לימוד מורחב עם הערות למנחה הלימוד

 

 

 

 

להורדת קובץ PDF לחצו כאן

 

 

שָׁמַעְתִּי שִׁמְעֲךָ יָרֵאתִי ה’

 

 

רציונל:

 

בשבוע שעבר פתחנו את הלימוד בהיכרות עם התשובה. כבר בגמרא ישנם דיונים על סוגים שונים של תשובה: תשובה מאהבה ותשובה מיראה. בלימוד זה נכיר את היראה על צדדיה השונים ואת חשיבותה בעבודת השם.

בא לי או לא בא לי?

.

למנחה: לפני שנתחיל לדבר על תשובה מיראה, נכיר את המושג “יראה”. נפתח את הלימוד במקרה שמציג את ההתלבטות שלנו בין קיום מצוות מתוך תחושת חובה, שלרוב נובעת מיראה, לבין קיום הנובע מתוך רצון והתלהבות. הקטע מעלה שאלה חשובה: האם יראה בעבודת ה’ היא חיובית?

.

בוקר. השעון מצלצל בקול גדול – “קום לעבודת הבורא”. כהרגלי בקודש, אני מכבה את השעון בטפיחה עזה. די לעצבן, תן לישון.
קול לוחש בלבבי – קום! זו חובה!
ומנגד, קול שני – קום רק כשיתחשק לך ותרגיש שאתה ‘מתחבר’ לתפילה. אם כך תעשה, תראה איזה ‘אורות’ יהיו לך בתפילה.
ולי רק נותר להחליט – איזה מהקולות הוא קולו של יצר הטוב ואיזה של יצר הרע?

.

שאלה שנשאלה באתר “ישיבה”

.

  • מה לדעתכם הקול של היצר הטוב ומה הקול של היצר הרע?
  • דמיינו את עבודת ה’ ללא יראה, איך היא נראית?

.

למנחה: אדם שמקיים רק מצוות כשמתחשק לו, הוא לא עובד את ה’, אלא את עצמו. היראה מביאה לעבודת ה’ שלנו את הפן של המחויבות וההכנעה, שגורם לנו לדבוק בדרך מסוימת גם כשלא מתחשק.

.

 

שלושה סוגי יראה

.

למנחה: ביראת שמים יש מדרגות שונות, הקטע הבא מפרט אותן.

.

יש שלושה מיני יראה:

האחת היא יראה גרועה מאוד, כגון אדם שאינו ירא מלפני האלהים, אך כשיעשה איזה מעשה טוב הוא עושה מפני בני אדם: שאם לא יעשה המעשה הטוב, הן בלימוד, הן בצדקה, הן בתפילה, הן בכל דבר – אז לא יאמינו בו ויבזוהו, אם כן מה שיעשה אינו אלא למצוא חן בעיניהם. ואם איש זה מכוין כך כל ימיו, אז אחריתו עדי אובד, כיון שאין מחשבתו להקדוש ברוך הוא.

השני הוא ירא מלפני האלהים, אך הוא ירא מלפניו מחמת עונש גיהנום או שלא יבוא לגן עדן, ומתוך כך יתחזק במעשה הטוב. וזה האיש, אפילו מקיים כל התורה בכוונה זו – טוב הוא שירא מלפני הקדוש ברוך הוא שיביאוהו למשפט, אך לא הגיע לעיקר הטובה, כי כל כוונתו בעבודתו אינה אלא לטובת עצמו, ולא לכבוד הקדוש ברוך הוא.

אבל השלישי, המרגלית הטובה, זהו שירא מפני הקדוש ברוך הוא לא מפני שום דבר בעולם, רק שהוא נרעד מלפניו, וכל איבריו מזדעזעים בזכרו גדולתו וגבורתו… ועבור שזאת המדרגה השלישית היא קשה להשיג, לכן התירו לעשות המצוות ליראת העונש ולתקות הגמול.

ארחות צדיקים, שער יראת שמים

.

  • אילו סוגי יראה מפרט הארחות צדיקים?
  • האם יצא לכם לחוות יראת שמים מאחד הסוגים? האם שמחתם לחוות את הקשר עם אלוקים מהמקום הזה?

.

למנחה: יש כמה מדרגות ביראת ה’, החל מהנמוכה ביותר- יראה שמקורה בתדמית שלנו בעיני בני האדם שסביבנו, דרך יראת עונש וציפייה ולגמול ועד היראה הנעלה ביותר- יראה מאלוקים בעצמו מתוך הכרה בגדולתו וברוממותו.

.

 

המלך אמר

.

למנחה: פתחנו את הלימוד בשאלה- מהי חשיבות היראה בעבודת ה’. הקטע הבא מציע תשובה לשאלה זו.

.

.

בענין יראה ואהבה, ידוע שיראה קודמת לאהבה. והטעם הוא, כי כדי שיוכל האדם לקיים תורה ומצוות מטעם אהבה, הכוונה היא שירגיש טעם של תענוג בתורה ומצוות. וזה גורם לו שיאהב את התורה ומצוות. מה שאם כן מי שמקיים תורה ומצוות מטעם יראה, אז עדיין לא מרגיש את התענוג של תורה ומצוות. אלא מקיים מחמת יראת ה’, היינו שמפחד שה’ לא יעניש אותו אם לא יקיים את התורה ומצוות.

…אילו היו מרגישים תענוג בתורה ומצוות, היו כולם מקיימים את התורה ומצוות מטעם תענוג ולא מטעם מצות ה’, היינו שלא היו זקוקים להאמין בה’, אלא שהיו יכולים לקבל את תענוג של תורה ומצוות בלי יחוד עם ה’. לכן נעשה הסתרה על תורה ומצוות, שלא מגלים את התענוג של תורה ומצוות, אלא אחר שזוכין על ידי יראה לאמונת ה’ בקביעות.

הרב ברוך שלום אשלג, דרגות הסולם, מאמר 304.

.

  • מה היה קורה אם היינו מקיימים תורה ומצוות רק מתוך תענוג?
  • למה היראה קודמת לאהבה? איזה יתרון יש לקיום שלא מתוך תענוג?
  • האם צורת ההסתכלות הזו על היראה משנה את האופן שבו אנו חווים אותה?

.

למנחה: אם היינו מרגישים תענוג בכל קיום מצווה, יכולנו להגיע למצב של קיום מצוות מתוך הנאה ללא קשר לאלוקים. דווקא הקביעות והקיום גם ללא תענוג מביאים אותנו לקשר עם הקב”ה, לדבקות בו ומתוך כך גם לתענוג והחיבור שבקשר הזה. הסתכלות כזו על היראה מגלה בה נופך שאולי אינו מורגש בחשיבה ראשונית על המושג ויכולה לשנות את היחס שלנו ליראה ולמחויבות.

 

דעתך חשובה לנו