מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

חפש את המטמון – בעקבות קיום המצוות בשואה

חפש את המטמון – בעקבות קיום המצוות בשואה

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
הרא"ה | זרעים | מעלות | מעפילים | נבטים | ניצנים | שבט חדש - כיתה ט
משך הפעולה
עד שעתיים
נושא
מעגל השנה | אירועי אייר | שואה וגבורה
3 מדריכים אהבו את הפעולה

תקציר הפעולה

החניכים ייפגשו עם מסירות הנפש על קיום המצוות בזמן השואה.

 

מטרות הפעולה

 

  • החניכים יבינו כי בגלות, הדרך להתחבר לעם ישראל הייתה על ידי שמירה על אמונה, דקדוק ושמירה על פרטי המצוות, בשמירת הזהות היהודית.
  • החניכים יבינו על אף הריחוק שחל אצל חלק מן היהודים לאורך השנים, בזמן השואה רבים השתדלו לקיים מצוות, דבר אשר נתן להם כח להתמודד.
  • החניכים ייפגשו עם מסירות הנפש על קיום המצוות בזמן השואה.

 

מהלך הפעולה 

.

.
משחק ‘חפש את המטמון’- בו משולבים סיפורים ומשימות שונות. הקבוצה הראשונה שהגיעה לכל הפתקים וסיימה את כל המשימות, מנצחת. שימו לב שעליכם להוסיף בפתקים- היכן נמצא הפתק הבא.
.

שלב א – תחנה 1 – 

עליהם למצוא ברחוב אנשים מ- 10 ארצות מוצא שונות. 
.

כרטיס מס’ 1-

בית המקדש נחרב, יצאנו לגלות. עם ישראל מפוזר ומפורד בין העמים. החיבור הפיזי באומה כמעט ולא קיים, רק התורה והמצוות משמרים את הקשר בין הקהילות המפוזרות. התורה והמצוות הזכירו להם את מקורם, ולאן הם שואפים ברבות הימים לחזור…
משימה: מצאו ברחוב אנשים מ-10 ארצות מוצא שונות, עדות לגלויות הרבות שעם ישראל היה מפוזר בהן.
שם- __________ ארץ מוצא- __________ שם- __________ ארץ מוצא- __________
שם- __________ ארץ מוצא- __________ שם- __________ ארץ מוצא- __________
שם- __________ ארץ מוצא- __________ שם- __________ ארץ מוצא- __________
שם- __________ ארץ מוצא- __________ שם- __________ ארץ מוצא- __________
שם- __________ ארץ מוצא- __________ שם- __________ ארץ מוצא- __________

.
סיימתם? חפשו את הפתק הבא ב- _______________
.

שלב ב – תחנה 2 – 

סידור מילים מבולבלות (תשובות: תורה, מזוזה, תפילה, שופר, בית מקדש, שבת, חסד, תפילין, שמיטה, אמונה)
.

במשך הדורות, רבים הצליחו לשמור על המסורת, אולם גם רבים התרחקו מתורה ומצוות- עד כדי התבוללות (נישואים לגויים) ושכחת ה’.
בתוך סיפור חייהם, שלכאורה רחוק היה לעיתים מתורה ומצוות, עוד היה זיק קטן של אמונה, קשר פנימי למסורת ישראל, אמנם חבוי- אך עתיד לפרוץ החוצה, ולחשוף את מהותם האמתית.
משימה: בביטויים שלפניכם חבויות מילים הקשורות למסורת ישראל בבלבול אותיות. גלו מהן.
והתר – ___________ הזמוז – ___________ להפית – ___________ פורש – _________ יד תבקש — ___________ תשב – __________ דחס – ___________ ינפלית – _________ המשיט – _____________ הנאום – ___________

.
לאחר שסיימתם, חפשו את הפתק הבא ב- _______________

.
שלב ג – תחנה 3

כרטיס מס’ 3-
בתקופת השואה האיומה, בתוך הגטאות והמחנות- שומרי המסורת דווקא חיזקו את אמונתם והקפידו על קיום מצוות,, עד כדי מסירות נפש, למרות שבמקרים רבים היו פטורים מכך בשל מצבם הקשה. גם הרחוקים מתורה ומצוות החלו להתקרב, וקיימו מצוות שאולי מעולם לא זכו לקיים… מעט מקיום המצוות הזה- העיד על הפנימיות היהודית הבוערת בהם. המצוות הזכירו להם מהי האומה אליהם הם שייכים ומיהו בורא העולם שמסובב את התהליכים במציאות בדרך לגאולה. הרכיבו את הפאזל וקראו. בהצלחה!
.

יום הכיפורים במחנה שטוטהוף
כשהגיע יום הכיפורים הוצאו כל היהודים שהיו כלואים במחנה הריכוז שטוטהוף אל כיכר גדולה. עמדו היהודים שורותת שורות בקור וברעב. לבסוף הביאו להם מרק של בשר, של גזר ושל תפוחי אדמה. כה חם וכה ריחני, שאנשי המחנה לא ראו כמותו שנים, וכל אחד קיבל לתוך הספל כף מלאה. הריח הנפלא כל כך משך את אנשי המחנה העייפים, הקפואים והרעבים במשך שנים.
האנשים עודדו זה את זה שלא להיכנע לאויב, להוכיח שגם ברעב של המחנה לא מכרו את היום הקדוש. היו שם גםם יהודים, שלא צמו עד עכשיו ביום הכיפורים. והם לא נכנעו: צמו ועמדו על רגליהם עד הערב.
(יד ועד – עדויות ותעודות מן השואה, משרד החינוך האגף לחינוך מבוגרים)
.
חניכים יקרים, את הפתק הבא תוכלו למצוא ב- ________________

יהודי עם טלית בשואה ליד קבוצת חיילים נאצים
.

תחנה שלב ד – 4 – 

תרגום קטע מג’יבריש לעברית.
.

כרטיס מס’ 4-

קיום המצוות גם נתן עידוד וכח עמידה נפשי כנגד האויב הנאצי, ביודענו שאנו- עם הנצח…
.

פורים במחנה בוכנוולד:
לילה אחד, כאשר נזכרנו באותה אמרה עתיקה כי ‘משנכנס אדר מרבין בשמחה’, גמלה בלבנו ההחלטה להכין חגיגת פורים חשאית כדת וכדין, ובשארית כוחותיי ממש טרחתי כמה ימים באיסוף כל מיני פסולת של נייר אשר התגלגלו בחצר המחנה… מכיוון שגמרתי בלבי לרשום על שיירי הניירות הללו, מתוך הזיכרון, את מגילת אסתר…
חילקנו את צרור הניירות בין כמה אנשים… העיפרון עבר מיד ליד. כל אחד רשם מזיכרונו כמה פסוקים מן המגילה, מכיוון שכל אחד תאב היה לקחת חלק במצווה זו של כתיבת המגילה…
נתחיל בקריאת המגילה בשעה מאוחרת, מתוך פחד שמא תתגלה התכונה הגדולה והחשודה לעיניהם של השומרים והמרצחים… הקריאה עצמה עברה עלינו מתוך התרוממות עילאית והתלהבות גדולה…
למחרת קמנו שוב ושרכנו רגלינו כתמול שלשום. ובכל זאת הרגשנו כאילו נשתנה משהו מאווירת המחנה, כיוון שהעזנו לקרוא בקול ‘ארור המן’ והכוונה הייתה ברורה לכל מיהו ‘המן’ זה…
(מפי יעקב פרנקל, מתוך: פראגר מ., אלה שלא נכנעו, חלק ב’)
.

מתוך הזדהות עם היהודים בגולה, קראו את המשימה הבאה באנגלית שהיא בעצם עברית… בהצלחה!
amtsu et zichronchem vekitvu et tfilat shmona-esre levad beatsmechem, bedome lektivat hamegila alieha karatem. Al tishtamshu beshum emtsai ezer. (simu lev lo lishkoch lasim et hadapim shekatavtem bagniza). Leachar shesiamtem et hamesima, chapsu et hapetek haba be- ______________

.
שלב ה – תחנה 5 – 

קריאת קטע בכתב מראה.
.

כרטיס מס’ 5-
ואנחנו היום… ב”ה רגועים ושלווים בארצנו. מה זה יכול ללמד אותנו לחיים שלנו?
אם הם נאבקו לקיום מצוות בזמן כל כך קשה, ודאי שאנו מסוגלים לקיים אותן- אף בזמנים שקצת קשה או כשלא מתחשק… אנו מקיימים את המצוות ביתר עוצמה ובגדלות, בשמחה גדולה והודיה לקב”ה על היותנו בניו, על היותנו חלק מעם ישראל שחזר ארצה, בדרך אל הגאולה בע”ה.
.

קיראו על הלוחם דגן ורטמן הי”ד, בסיפור על קיום מצוות והתנדבות אמיתית, גם בזמני קושי, מתוך עוצמה ושמחה.
.

מספר צבי אלון:
בשבת הראשונה לגיוס שאל המפקד מי מתנדב להישאר שבת. עוד לפני שהמפקד גמר את השאלה, דגן כמובן הרים את ידו. דגן בלי לשים לב דרש מחבריו להיות כל כך טובים יותר. דגן היה הראשון והאחרון שהתנדב – והמפקד נתן כמה דקות לתת שמות של עוד שלושה חיילים. אני זוכר שהתלבטתי אם להישאר או לא, זו הייתה שבת אחרי האירוסין שלי. ניגשתי לדגן והתייעצתי איתו, דגן ישר אמר – צבי מה פתאום אתה חייב לחזור לשמח את ארוסתך, עוד התלבטתי קצת ורק הדיבור של דגן גרם לי פתאום לחשוב האם חוסר הרצון להתנדב נובע מהדאגה לארוסתי או עצלנות מלווה בתירוצים. התלבטתי גם על זה עם דגן – ודגן ישר בלי לחשוב דן אותי לכף זכות – האמון הזה שהוא נתן בי בתמימות הנפלאה הזו שבו, גרמה לי ישר להישאר שבת בבסיס ולו רק להיות יותר עם דגן.
…דגן כל הזמן ביקש להתנדב. שבתות, רגילות, שמירות.
…המ”מ ביקש אם מישהו יכול להישאר כל השבוע של ראש השנה ועשרת ימי תשובה. דגן ישר הסכים, ואמר שזה בתנאי שאני לא אהיה, כי זה ראש השנה הראשון שלי כנשוי והוא דורש שאני לא אהיה. כל כך רציתי להיות עם דגן בראש השנה, התקשרתי למ”פ – אבינעם ושאלתי אותו אם זה אפשרי, מאחר שזו שמירה בסיסית ולא מבצעית, שאשתי תהיה איתי בראש השנה ואז אוכל להתנדב גם. אבינעם ישר הסכים ואף נתן אפשרות להביא שישה חבר’ה מבחוץ כדי שיהיה לנו מנין. מהאוטובוס לירושלים עם דגן ביקשתי ממנו שיהיה חזן בראש השנה. הוא כמובן סירב, ובנוסף ביקש ממני להיות חזן. אמרתי לו שהתנאי היחידי שאני אהיה חזן זה שהוא גם יהיה חזן והוא גם יהיה המתקיע. לאחר שכנועים רבים הוא הסכים. תפילת “המלך” של דגן בשחרית של ראש השנה, כל שנה מרטיטה אותי מחדש. לא ביופיה או במנגינתה כי אם בפשטותה וביראתה. עבד שמקבל באופן שלם בלי התחכמויות את מלכות השם עליו. כמו כן זכור לי מאוד תפילת “לא-ל עורך דין, לבוחן לבבות ביום דין”- במין שקט חד כל כך, שקט שהוא כולו הצהרה וצעקה.
אחרי מנחה של היום השני ישבנו כולנו יחד ודגן ביקש לדבר. האמת שהופתעתי מאוד. דגן מבקש לדבר? דגן ביקש להודות לכל אחד ואחד, בהכרות של 48 שעות הוא נקב בשם כל אחד מחברי שבאו לעזור במניין, ציין כל אחד בשמו ושיבח את מעלותיו של כל אחד. פתאום שמתי לב שהוא פשוט לומד את כל אחד מאיתנו ומעמיק בנקודות הטובות של כל אחד. לומד את המעלות האלו על מנת ללמוד. הוא באמת רואה אך ורק את מעלת חבריו ולא מצליח לראות את חסרונו.

.

.

סיכום

חישבו על מצווה שאתם הייתם רוצים להתחזק בה, לקיים אותה בצורה יותר שלמה, בשמחה יותר גדולה. לכו למדריכים וספרו להם מהי המצווה. בדרך גם ספרו להם שסיימתם את המסע… בהצלחה רבה בהמשך המסע האמיתי- שלכם!

 

 

 

 

 

דעתך חשובה לנו