איתור סניפים וכפרי בוגרים
פעולה לשבטי מעלות – חבריא ב’ שעוסקת בפיתוח נורמות חברתיות בנושא “תרבות הדרך” ומעורבות ומחויבות אישית וקבוצתית לפעול להגברת הזהירות בדרכים.
(מתוך מינהל חברה ונוער – מאגר מידע ארצי טל. 03-9180829/13 http://noar.education.gov.il)
– לטפח נורמות חברתיות בנושא “תרבות הדרך”
– להביא למעורבות ולמחויבות אישית וקבוצתית לפעול להגברת הזהירות בדרכים.
מדריכ/ה יקר/ה שימ/י לב:ניתן לשנות את האירוע או להביא לכל קבוצה אירוע אחר בהתאם לגיל החניכים אופי הקבוצה אירועים תאונות שהיו לאחרונה ויש להתייחס אליהם/ להיות רגישים אליהם..
….
נחלק את השבט לקבוצות קטנות, כל קבוצה תקבל את תיאור האירוע.. כל קבוצה תקרא את האירוע ותדון בגורמי התאונה (גורמים אנושיים, סביבתיים, סוגי כלי הרכב המעורבים וכד’).
…
“באחד מימי דצמבר ,1983 בשעה 00:19 בערב, בכביש עמק חפר ליד מדרשת רופין, רכב נער בן 17 על אופניו בכביש דו-סטרי. הנער הקפיד לנסוע בימין הדרך, אך הוא ואופניו לא צוידו בכל אמצעי התאורה כגון: מחזירי אור ופנס אדום אחורי.
מאחוריו התקדם רכב כבד, סמיטריילר, שהוביל מלט בתפזורת ומשקלו כ70- טון. מהירות נסיעתו הייתה כ80- קמ”ש.
נהג הסמיטריילר הבחין ברוכב האופניים כשהיה במרחק של 40-30 מטר ממנו, וכדי לא לפגוע בו עקף אותו תוך סטייה לנתיב השמאלי.
באותו זמן נסעה ממול מכונית טרנזיט ובה משפחה: אם, אב, שני ילדים בני 6 9, וסבתא, כולם חברי קיבוץ עין-שחר. המשאית הכבדה התנגשה חזיתית במכוניתם.
….
– חמשת נוסעי הטרנזיט נהרגו במקום.
– רכבם התרסק ונחצה לשניים.
– רוכב האופניים ונהג הסמיטריילר לא נפגעו כלל.”
…
נספחים – לכל קבוצה תקנות וחוקי תנועה, טבלת מהירויות ומרחקי עצירה, נתונים רלוונטיים למשפט.
…
…
ראשי הקבוצה יציגו בפני הקבוצה את דפי הנספחים. לאור נתונים אלה תדון הקבוצה בשאלות הבאות:
…
– האם כל המעורבים בתאונה – רוכב האופניים, נהגי הסמיטריילר והטרנזיט – נהגו על פי חוקי התנועה והתקנות? אם לא, במה עברו על החוק?
…
– האם המעורבים בתאונה הפעילו שיקול דעת בטיחותי? (שיקול דעת בטיחותי – בחירת אמצעי זהירות התואמים את תנאי הדרך, את כלי הרכב ומצב התאורה).
…
– האם המעורבים בתאונה – נהג הסמיטריילר, רוכב האופניים, נהג הטרנזיט – עשו כל שביכולתם למניעת התאונה?
…
– מה יכול היה לעשות כל אחד מהם כדי להביא למניעת התאונה
…
– בעקבות התאונה הועמד נהג הסמיטריילר למשפט. האם תעמוד לצד הנהג הנאשם – לצד הסנגוריה, או תעדיף את עמדת הקטגוריה?
…
….
מינוי בעלי תפקידים: אנו ממליצים למנות בעלי תפקידים מקרב התלמידים יחד עם גורמים מבחוץ.
..
בית הדין:מורכב משלושה שופטים
אב בית הדין ינהל את המשפט ויקבע את נהליו כגון: סדר הדברים, משך זמן דברי הסנגוריה והקטגוריה, העדים והנאשם, מועד כניסת הנאשם והעדים, שלב הסיכום של השופטים והמושבעים.
סנגוריה וקטגוריה(קבוצות בנות 4-3 תלמידים).
חבר מושבעים- קהל תלמידים.
נאשם- נהג הסמיטריילר.
עדים- לפי בחירת הסנגוריה והקטגוריה.
לכל אחד מאיתנו אחריות גדולה על חייו ועל חיי הסובבים אותו בשהותו הליכתו נסיעתו בדרך, גם בפרטים שכאילו אינם קשורים למישהו אחר ויוצא לנו לומר שאלה החיים שלנו וזכותינו לעשות בהם כרצוננו, אז קודם כל ברור שאנו מחויבים ב”ונשמרתם מאד לנפשותיכם” ועלינו לשמור על החיים שקיבלנו..אבל יותר מכך גם פעולה או אי פעולה רחוקה עשויה להוביל ולגרור סכנת חיים לסובבים אותנו ועלינו לנסות ולמנוע זאת בכל מחיר ובכל דרך. יש לנו אחריות בואו ניקח אותה ונממש אותה ונציל חיים ממש כך….תחשבו רגע איזה זכות זאת להציל אנשים פשוטו, איפה מתי יש לנו הזדמנות כל כך גדולה…
מילון מונחים מתחום חוקי התנועה
• דרך עירונית – כל דרך בתחומה של רשות מקומית, או רשויות מקומיות הגובלות זו בזו, מהמקום שבו מוצב תמרור כניסה לתחום “דרך עירונית” ועד למקום שבו מוצב תמרור “קצה תחום דרך עירונית”.
• זמן תאורה – משך הלילה וכל זמן אחר שבו הראות לקויה מכל סיבה שהיא.
• לילה- הזמן מרבע שעה אחרי שקיעת השמש ועד רבע שעה לפני זריחתה.
• משתמשים בדרך – מי שמשתמש בדרך לנסיעה, להליכה, לעמידה, או לכל מטרה אחרת.
…
נתונים רלוונטיים למשפט
• התחום המואר לפני הרכב, מפנסיו שלו, הוא 30 מטר.
• מחזיר אור נראה ממרחק של 300 מטר.
• גבולות המהירות המרבית שנקבעו בחוק, לכל סוגי הרכב (חוץ מאופניים, אופנוע עד 50 סמ”ק וטרקטור) בדרך עירונית – 50 קמ”ש, בדרך שאיננה דרך עירונית, 80 קמ”ש, בדרך מהירה – 90 קמ”ש.
….
חובתו של משתמש בדרך
א. כל עובר דרך חייב להתנהג בזהירות.
ב. כל עובר דרך חייב להתנהג באופן שלא –
1. יקפח זכותו של אדם להשתמש שימוש מלא באותה דרך;
2. יגרום נזק לאדם או לרכוש ולא ייתן מקום לגרום נזק כאמור;
3. יפריע את התנועה ולא יעכבנה.
4. יסכן חיי אדם.
…
לא ינהג אדם רכב בקלות ראש, או בלא זהירות, או ללא תשומת לב מספקת בהתחשב בכל הנסיבות ובין השאר בסוג הרכב, במטענו, בשיטת בלמיו ומצבם, באפשרות של עצירה נוחה ובטוחה והבחנה בתמרורים, באותות שוטרים, בתנועת עוברי דרך ובכל עצם הנמצא על פני הדרך, או סמוך לה ובמצב הדרך.
…
נסיעה בצד ימין
הרוכב על אופניים ירכב קרוב ככל האפשר לשפתו הימנית של הכביש וינהג בזהירות ובמיוחד בעוברו רכב העומד או בעוקפו רכב הנע באותו כיוון.
…
רכיבה על אופניים במקומות מסוכנים
א. לא ירכב אדם על אופניים על מדרכה או על חלק מהדרך המיועד להולכי רגל בלבד; אולם מותר להולך רגל להסיע אופניים על המדרכה, אם אין בכך הפרעה להולכי רגל.
ב. הוקצה בדרך שביל מיוחד לאופניים וסומן בתמרור מתאים, לא ירכב רוכב אופניים בכל חלק אחר של הדרך אלא באותו שביל.
…
ציוד אופניים
הציוד המפורט בתקנה 130 יהי בכל עת במצב תקין.
…
אורות אופניים
לא ירכב אדם על אופניים בזמן תאורה אלא אם –
1. מאיר בהם פנס קבוע מלפנים המפיץ אור לבן הנראה לעין במזג אוויר נאה ממרחק של 150 מטר לפחות מלפני הרכב;
2. מאיר בהם פנס קבוע המפיץ אור מאחורי האופניים;
3. יש מחזירי אור בצבע ערמוני על דוושות האופניים שניתן לגביהם לראשונה רשיון על ידי רשות מקומית אחרי יום כ”ד בטבת תשמ”א 31 (בדצמבר 1980).