מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

ואהבת לרעך כמוך -דף לימוד צעירים

ואהבת לרעך כמוך -דף לימוד צעירים

סוג הפעולה
דף לימוד
מתאים לגיל
משך הפעולה
עד חצי שעה
נושא
אהבת ישראל
  • מתאים לשבת
4 מדריכים אהבו את הפעולה

לפני כשבועיים, במקביל, גם בהספדים שהיו בטלמון וגם בלוויה של שלושת הנערים ביחד ביקשו שני מספידים מעולמות רוחניים שונים שנקבל על עצמנו בתור עם את משפטו של האר”י הקדוש “הריני מקבל עלי מצות עשה של ואהבת לרעך כמוך”

…….

דף לימוד זה בא לתת כיווני חשיבה על משמעותה של אהבת ישראל, מומלץ ללמוד ביחד עם המשפחה סביב שולחן השבת.

….

התורה מצווה אותנו-

ויקרא פרק יט

לֹֽא־תִקֹּ֤ם וְלֹֽא־תִטֹּר֙ אֶת־בְּנֵ֣י עַמֶּ֔ךָ וְאָֽהַבְתָּ֥ לְרֵעֲךָ֖ כָּמ֑וֹךָ אֲנִ֖י ד’:

….

כיווני חשיבה:
– מהם שני הציווים שישנם בפסוק?
– מדוע שני ציווים?
– מה הקב”ה מצפה מאיתנו כשהוא מצווה “ואהבת לרעך כמוך”?

—-

—-

מסכת שבת דף לא עמוד א

מעשה בנכרי אחד שבא לפני שמאי,
אמר לו: גיירני על מנת שתלמדני כל התורה כולה כשאני עומד על רגל אחת.
דחפו באמת הבנין שבידו.
בא לפני הלל, גייריה [=גייר אותו].
אמר לו: דעלך סני לחברך לא תעביד [=מה שעליך שנוא לחברך לא תעשה אותו] – זו היא כל התורה כולה,
ואידך – פירושה הוא, זיל גמור. [=ושאר התורה הוא פירוש המשפט הזה, צא ולמד]

….

כיווני חשיבה:
– מדוע שמאי לא קיבל את אותו נכרי שבא להתגייר?
– מדוע הלל כן קיבל אותו?
– למה התכוון הלל כשאמר לו שכל התורה מקופלת ב”מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך”?

—-

ספרא קדושים פרשה ב

ואהבת לרעך כמוך, רבי עקיבא אומר זה כלל גדול בתורה

……..

כיוון חשיבה:
מדוע רבי עקיבא בוחר לומר שזה הכלל הגדול בתורה?

—-

—-

סיפורי חסידים

רבי משה לייב מסאסוב היה אומר:
כיצד לאהוב את הבריות, למדתי מאיכר אחד. אותו איכר אכל ושתה עם איכרים אחרים בבית מרזח. זמן רב שתק ככל חבריו, אבל כשנתעורר לבו בשל היין,
אמר אל שכנו: “אמור-נא, אוהב אתה אותי או אין אתה אוהב אותי?”
הלה השיב: “אני אוהב אותך מאוד”.
ושוב אמר “אתה אומר: אני אוהב אותך, ואי אתה יודע מה אני חסר. אילו אהבת אותי באמת, היית יודע”.
אותה שעה למדתי: אהבת הבריות פירושה לחוש בצורכיהם ולישא עמם בצרתם.

……..

כיווני חשיבה
מה זה אומר לאהוב באמת על פי אותו איכר?
מה צריך לעשות בשביל להרגיש כאב של אחר?

—-

—-

רש”ר הירש

“לרעך” איננו אישיותו של השני, אלא כל המגיע אל אישיותו:
כל התנאים הקובעים את מעמד חייו – לטוב או למוטב.
לאלה נכוון את אהבתנו;
נדרוש שלומו וטובתו, כדרך שאנחנו דורשים את טובת עצמנו;
נשמח באושרו ונתעצב בצערו, כאילו אירעו הדברים לנו;
בשמחה נתרום לשלומו – כאילו היה מדובר בשלומנו;
נרחיק מעליו צער, כאילו נשקפה סכנה לנו.
זו דרישה, שנוכל לקיים אותה ביחס לכל אדם – אפילו אין כל קירבת נפש בינו לביננו.
שהרי אותה מצוות אהבה מתעלמת לחלוטין מאישיותו של האחר;
אין היא מושתתת על אחת מתכונותיו;
אלא טעמה: “אני ה'”; בשם ה’ היא מוטלת עלינו ביחס לכל הבריות;
שהרי הוא שקבע את ייעוד כולם להיות “ריעים” זה לזה.

…….

כיווני חשיבה:
מה דורשת מאיתנו התורה במצוות ואהבת לרעך כמוך?
איך אפשר לאהוב אדם סתם כך ללא הכרות מוקדמת?

…….

——–

מובא בשם האר”י הקדוש לומר בכל בוקר לפני התפילה- הֲרֵינִי מְקַבֵּל עָלַי מִצְוַת עֲשֵׂה שֶׁל וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ.

 

 

 

דעתך חשובה לנו