מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

הצנע לכת

הצנע לכת

פעולה מס' 7

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
יובל
משך הפעולה
עד שעה
נושא
בני עקיבא | מגדילים את התנועה
  • מתאים ליום חול
0 מדריכים אהבו את הפעולה

תקציר הפעולה

אנחנו חיים בדור שהטכנולוגיה התפתחה בו מאוד בע”ה, והרבה מזמננו אנחנו מייחדים לסלולרי, למחשב ולשאר מוצרי המדיה. בפעולה נראה שיש הרבה דברים בחיים שכבר איננו רואים. יש טבע עם המון פרטים שיכולים לרגש אותנו ודברים פשוטים וקטנים שיכולים להכניס המון עניין בחיינו. בואו ננסה להחזיר את הפשטות לחיינו.

 

מטרות הפעולה

  1. החניכים ילמדו על פשטות.
  2. החניכים יבררו עם עצמם האם הם מסוגלים להתרגש מדברים קטנים ופשוטים שיש סביבם.
  3. החניכים ירגישו שהם מחזירים את הפשטות לחייהם ומשתמשים בדברים פשוטים כדי ליצור.
  4. החניכים ילמדו על דמויות הקשורות לבני עקיבא וחיות חיים פשוטים.

 

ציוד נדרש:

הסיפור על הדייג ואיש העסקים, הורדת השיר מתנות קטנות, תמונה של טבע, דפים לבנים, דבק פלסטי, סיפור ומידע על הרב צבי יהודה, מידע על הרב חיים דרוקמן, צ’ופרים

.

מהלך הפעולה:

  • מהי פשטות?
  • האם אנחנו מסוגלים לחיות בפשטות?
  • אפשר ליצור דברים יפים מחומרים טבעיים
  • סיכום

.

שלב א. מהי פשטות?

.
ספרו את הסיפור על הדייג ואיש העסקים (נספח 1). ודאו שהחניכים הבינו את הסיפור והסבירו להם שהדייג העדיף להמשיך לחיות חיים פשוטים ברוגע במקום עבודה של התרוצצות כל היום ומרדף אחרי הכסף.

.

שלב ב. האם אנחנו מסוגלים לחיות בפשטות?
.

  1. הראו לחניכים תמונה של טבע (נספח 2). שאלו אותם: מה מרגש אתכם בתמונה? מה יפה בעיניכם? אחרי שכל חניך יאמר מה מרגש אותו בתמונה, הסבירו להם שראיתם שאתם יכולים להתרגש גם מדברים שנמצאים בטבע. אנחנו יכולים ללכת ברחוב וליהנות ממה שאנחנו רואים.
    .
  2. מתודה מורכבת מעט יותר – אמרו לחניכים לדמיין שהם מקבלים מיליון שקל, ושאלו אותם: מה הייתם עושים עם הכסף הזה? מה הייתם קונים בו? האם הייתם נותנים אותו למישהו? האם הייתם משתמשים בכולו?
    .

יהיו חניכים שיאמרו שהם ישתמשו בכל הכסף ויבזבזו אותו על דברים שהם צריכים ועל דברים שהם צריכים פחות, ויהיו חניכים שיאמרו שהם יקנו דברים שהם צריכים, שיתרמו חלק מהכסף, חלק יתנו להורים כי הם השקיעו בהם כל השנים הללו, חלק ישאירו בצד ועוד (מדריכים שרואים שהחניכים אינם אומרים דברים כאלה יכולים לומר אותם בעצמם). האם אנחנו מחפשים שיהיה לנו הכול, אפילו דברים שנקנה בשביל שישבו בארון, או שנקנה דברים שאנו צריכים באמת, נשתמש בכסף בתבונה ונחיה חיי פשטות.

.

השמיעו לחניכים את השיר ‘מתנות קטנות’ (אם הם קוראים אפשר לחלק את המילים בכתב). דברו אתם על השיר ועל שהוא עוסק בדברים הקטנים שיכולים לשמח אותנו.

.

שלב ג. אפשר ליצור דברים יפים מחומרים טבעיים
.

  1. צאו מהחדר לחצר הסניף. תנו לכל חניך דף לבן של מחשב, והם יציירו ציור בדבק פלסטי (שמש, דשא, בית ועוד). פזרו חול על כל הדף, נערו – ויצא ציור יפה ומיוחד. אפשר להוסיף עלים שתלקטו. עזרו להם במידת הצורך אך תנו לחניכים לעשות את היצירה בעצמם כדי שיהיו גאים בה.
    .
  2. ספרו לחניכים על הרב צבי יהודה קוק (נספח 3). ספרו על החיים הפשוטים שחי והדגימו מסיפור קטן שממחיש זאת (נספח 4).
    .

הסבירו לחניכים שלמרות התפקיד הגדול שלו לא רצה הרב צבי יהודה שאחרים יעזרו לו ללכת; הוא לא רצה להיות מעמסה על אחרים. הייתה בו פשטות כזאת, הוא לא ציפה שיעזרו לו בגלוי אבל מאחר שהיה זקוק לעזרה הזו, כאשר מצא התלמיד פתרון שיכול לעזור אבל בפשטות שמשמחת אותו, זה היה טוב. הפשטות הזו הקרינה גם לביתו. היה לרב בית פשוט וצנוע למרות מעמדו הרב.
.

עוד אדם שקשור לבני עקיבא שיש בו פשטות כזו הוא הרב חיים דרוקמן. ספרו לחניכים עליו (נספח 5). גם הוא, למרות תפקידו הגדול והחשוב, יש לו בית פשוט וצנוע. בקומה הראשונה של ביתו יש בית מדרש גדול כדי שיוכלו להתארח אצלו המון אנשים וללמוד תורה. הכול בפשטות. גם כאשר מלאו לאשתו 80, לא הלכה כל המשפחה לאכול במסעדה אלא צעדו יחד בשביל ישראל. הדבר הזה מעיד גם על הפשטות שלהם וגם על אהבת ארץ ישראל (שדיברנו עליה בפעולה 2).

.

סיכום:

.
ניסינו להבין מהי פשטות. דיברנו על היתרונות שבחיים פשוטים ורגועים, וראינו על עצמנו שאנחנו יכולים להתרגש מדברים קטנים, מהטבע, וזו הבחירה שלנו איך לחיות. מתוך זה יצאנו ליצירה מהטבע, וכל אחד ואחד מאתנו יצר יצירה שונה ויפה.

.

הצעות לצ’ופר:

  • השיר ‘מתנות קטנות’ (נספח 6).
  • להכין לכל אחד קופסה שבתוכה הוא צריך לשים מתנה קטנה מהטבע (פרח, אבן יפה, עלה מיוחד) למי שהוא בוחר (אימא, אבא, אח, חבר, מדריך ועוד).

הרחבה למדריכים:

  • הצנע לכת – פנימיות הצניעות:
    .

http://pnimi.org.il/jewish-psychology/psychology/195-walk-modestly

.

  • .פירוש המילה פשטות במילון:
    .

https://milog.co.il/%D7%A4%D7%A9%D7%98%D7%95%D7%AA

.

דעתך חשובה לנו