איתור סניפים וכפרי בוגרים
1. מטרת דף המקורות:
א. דף שנועד לעורר עניין או לפתוח כיווני מחשבה בנושא מסוים.
ב. דף להרחבת הידע.
ג. דף המברר, המציג והמעמת דעות, גישות ושיטות שונות.
ד. דף להעמקה בשלבים.
ה. דף להתייחסות ולהפעלה- "מכתב המחייב תגובה, ציורים שונים המבטאים גישות שונות…
ישנה חלוקה נוספת ביחס ליעוד הדף: לימוד עצמי או בקבוצות קטנות, לימוד בעזרת הנחיה או מקורות להרצאה.
ניתן כמובן לשלב מספר מטרות בדף אחד.
.
2. חשוב להביא מקורות מעניינים.
.
3. יש לוודא שהמקורות יהיו מותאמים לקהל היעד.
.
4. רצוי מאד שהמקורות המצוטטים יהיו מתומצתים וקצרים ככל האפשר. רבים "נבהלים" מלימוד ועיון במקור ארוך ומורכב.
.
5. יש להדגיש משפטי מפתח כדי להקל על קליטת המסרים המרכזיים.
.
6. רצוי להקדים לכל מקור כותרת ממצה ומושכת.
.
7. מן הראוי לציין בפירוט את מקור הציטוט.
.
8. "לפתוח" ולהסביר ראשי תיבות שאינם מוכרים לרבים.
.
9. מושגים, ביטויים וחלקי פסוקים המרמזים להקשר מסוים – שאינם מוכרים לרבים, מחייבים הסבר נוסף שיתלווה לציטוט המקור.
.
10. שאלות מנחות: ישנן כמה סוגי שאלות:
א. שאלות הבנה- המסייעות להבנת התוכן והמשמעות הנכונים של המקור.
ב. שאלות המעוררות זיקה אישית- כגון: מה היית עושה במקרה כזה? מה היא משמעות הדבר לגבינו? וכו'
ג. שאלות לתוספת מחשבה- כגון: לאור הדברים / לדעה זו, כיצד ראוי לנהוג בסיטואציה מסוימת? וכד'.
שאלות מהסוג השלישי, שהתשובה עליהן אינה מפורשת במקור עצמו, צריכות להיות מוגדרות כ"שאלות לתוספת מחשבה" (או הגדרה אחרת בסגנון) על מנת שלא לגרום לאכזבה ולתסכול מאי מציאת התשובה במקור עצמו.
השאלות צריכות להיות ברורות לגמרי על מנת להבטיח שהקורא יוכל להבין בדיוק מהי השאלה.
.
תופעות שליליות שכיחות:
א. הכותב מצפה שעל שאלתו תינתן תשובה מסוימת הנראית לו כפשוטה, ועל בסיס ציפייה זו נבנה השלב הבא בדף. או נוצרת ציפייה שהקורא יגיע לרמת הבנה מסוימת, וזאת במקום שניתן להשיב על השאלה תשובות אחרות.
ב. הכותב יודע היכן טמונה או מרומזת במקור שעליו נשאת השאלה, התשובה לשאלתו. הוא מצפה שהקורא יצליח למצוא את התשובה, ואילו לקורא זו לעיתים משימה קשה שאין ביכולתו לעמוד בה.
.
11. אין להעמיס על דף אחד מקורות רבים מדי המודפסים בצפיפות.
.
12. אין להקטין מדי מקורות (לשם "חיסכון" במקום על הדף), ומן הראוי להגדיל (אם ניתן) מקורות הכתובים בכתב קטן המחייב מאמץ ומקשה על הקריאה.
.
13. מבנה הדף- צורה גרפית נאה ומסודרת – מעוררת עניין ומושכת לקריאה.
.
.14. חשוב מאד להקפיד על כך שההדפסה תהיה טובה, ברורה וקריאה.
.
15. כדי להבטיח את התאמת רמת הדף לקהל היעד, את רמת העניין שהדף מעורר, ושהמקורות והשאלות מובנים וברורים- מומלץ מאד להעביר את הדף (לפני הדפסתו) לביקורת אצל אנשים אחרים. הרצוי ביותר- ביקורת אצל מדגם מייצג מקהל היעד.
.
16. תוספת דף הסבר על מטרת הדף ודרך השימוש בו תהווה כלי עזר חשוב למדריך הנעזר בו.
.
17. אם ישנם מקורות נוספים- ניתן לציינם בשולי הדף כתוספת ביבליוגרפית להרחבת העיון.