מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

הדור קבלוה

מסכת שבת, דף פ"ח עמוד א'

סוג הפעולה
דף לימוד
מתאים לגיל
חבריא ב'
משך הפעולה
עד שעה
מערך
מדריך 1 אהב את הפעולה
עמוד הפייסבוק של המרכז

“ויתיצבו בתחתית ההר” (שמות, יט, יז) אמר רבי אבדימי בר חמא בר חסא: מלמד שכפה הקב”ה עליהם את ההר כגיגית, ואמר להם: אם אתם מקבלים התורה- מוטב, ואם לאו- שם תהא קבורתכם. אמר רבי אחא בר יעקב: מכאן מודעא רבה לאורייתא. אמר רבא אף על פי כן- הדור קבלוה בימי אחשורוש דכתיב (אסתר ט, כז): “קימו וקבלו היהודים” – קיימו מה שקיבלו כבר.

ביאור שטיינזלץ:

על מה שנאמר “ויוצא משה את העם לקראת האלהים מן המחנה ויתיצבו בתחתית ההר” (שמות יט, יז), אמר ר’ אבדימי בר חמא בר חסא: עמדו ישראל ממש תחת ההר, ומלמד פסוק זה שכפה (הפך) הקדוש ברוך הוא עליהם על ישראל את ההר כדרך שכופים גיגית, ואמר להם: אם אתם מקבלים את התורה — מוטב, ואם לאו [לא] — שם תהא קבורתכם. אמר רב אחא בר יעקב: מכאן מודעא (הודעה) רבה לאורייתא [כלפי התורה], שיכולים ישראל להתנצל ולומר שבתחילה קבלו את התורה מאונס, ואינם חייבים לקיימה. אמר רבא: אף על פי כן הדור [חזרו] וקבלוה מרצונם בימי אחשורוש, דכתיב [שכן נאמר]: “קימו וקבלו היהודים עליהם ועל זרעם ועל כל הנלווים עליהם” (אסתר ט, כז), ודרש: קימו היהודים על עצמם מה שקיבלו כבר עליהם כמאונס בשעת מתן תורה.

ר’ מאיר שמחה מדוינסק:

“כפה עליהם הר כגיגית”: שהראה להם כבוד ה’ בהקיץ ובהתגלות נפלאה, עד כי ממש בטלה בחירתם הטבעי, ויצאה נשמתם מהשגת כבוד ה’ והיו מוכרחים כמלאכים בלא הבדל, וראו כי כל הנבראים תלוי רק בקבלת התורה.

המהר”ל, תפארת ישראל פרק לב

אבל העיקר הפירוש אשר נראה פשוט, כי כפה עליהם ההר כגיגית לומר ‘אם לא תקבלו התורה, שם תהא קבורתכם’ (שבת פח.) לומר כי התורה היא הכרחית לקבלה, ואם לא יקבלו התורה – שמה תהא קבורתם. וידוע, כי דברים המוכרחים להיות הם חשובים במעלה יותר, שאי אפשר מבלעדם, ואין קיום לנמצא בזולתם. לכך כפה עליהם ההר כגיגית להודיע מעלת התורה, שאי אפשר מבלעדה כלל. ואם לא היה עושה זה, היו אומרים כי התורה אין הכרחית לעולם, רק ברצון קבלו עליהם, ואם לא קבלו – לא היו צריכין. לכך היה השם יתברך מפתה ומרצה אותם קודם, וכאשר ראו שעיקר נתינתה על ידי כפיית ההר, היו מוכרחים לומר כי נתינתה מוכרחת, שאין להם קיום זולתה….

ולפיכך כפה עליהם ההר כגיגית במה שהחיבור היה הכרחי ואינו דבר שאפשר שיהיה ואפשר שלא יהיה, שאחר שקבלת התורה היא שלמות כל העולם איך יהיה בדבר זה אפשרות כלל”.

ביאור המהר”ל: כלומר, זכות גדולה היא לישראל שהקדימו נעשה לנשמע וקבלו את התורה מרצונם, ולא היו חוזרים בהם אף בראיית האש הגדולה. אך מצד התורה, מחמת חשיבותה והכרח קבלתה לקיום העולם, היא צריכה להינתן בכפייה, להורות שאין נתינתה תלויה ברצונם של ישראל.

דעתך חשובה לנו