איתור סניפים וכפרי בוגרים
בזכות עבודת צוות ושיתוף פעולה יאספו החניכים מרכיב אחד בכל תחנה, ובסיום משחק התחנות יהיו להם כל המרכיבים להכנת כדורי שוקולד טעימים.
ציוד נדרש: מתכון לכדורי שוקולד (נספח 1) וכל המצרכים, קוביות או כוסות חד-פעמיות לבניית מגדל, תמונות הווי שבטי, שני דליי מים ונטלה, נייר רצף או גיליון בריסטול גדול שעליו מצוירים חלקי פאזל כמספר חברי השבט (חניכים ומדריכים), תחת הכותרת ‘אחד בשביל כולם וכולם בשביל אחד’.
שבו עם החניכים במעגל והסבירו להם על מהלך הפעילות: בפעולה זו עליהם לשתף פעולה כשבט כדי לצבור מרכיבים להכנת קינוח טעים ומפנק לסוף הפעולה. אם יצליחו לאסוף את כל המרכיבים, יזכו להכין בסוף הפעולה כדורי שוקולד טעימים (או כל פינוק אחר שתבחרו). רשמו מראש את המתכון על גיליון בריסטול גדול ותלו אותו לפניהם. עזרו להם לחשב כמה משימות יצטרכו לעבור בשביל להשיג את כל המצרכים.
.
משימה ראשונה – מורל שבטי. על החניכים להסכים ביניהם על שלושה שירי המורל האהובים עליהם ביותר, ולהתחיל במעגל מורל לשבט יובל. אל תתחילו את המורל עד שכולם הגיעו גם אם זה גורם תלונות מחניכים מסוימים. כדאי להעשיר את המורל עם כלי נגינה ואביזרים שתכינו מראש. אם הם יצליחו במשימה, יקבלו החניכים מצרך.
.
משימה שנייה – בניית מגדל. תנו לחניכים קפלה, קוביות או כוסות חד-פעמיות, ואמרו להם שיש להם שתי דקות לבנות מגדל מכל הקוביות או הכוסות. בחרו מכולכם מדריך שבכל פעם שיוסיף קובייה – המגדל יקרוס. זה יגרור תגובות מהחניכים, אך תפקידכם לדרבן אותם מחדש. נסו למנוע מהם להצליח לעבור את המשימה. אם הם יצליחו במשימה, יקבלו החניכים מצרך.
.
משימה שלישית – לקראת המשימה החביאו ברחבי הסניף תמונות מגוונות מההווי השבטי שלכם למדריכים – שימו לב כי כל החניכים מופעים בתמונות בצורה מאוזנת.
הכינו מראש פיסות נייר דבק על דלת חדר יובל כמספר התמונות שפיתחתם.
שלחו את החניכים לחפש את התמונות ברחבי הסניף תוך כדי משחק ‘חם-קר’. כל חניך וחניכה שימצאו תמונה ידביקו אותה על דלת החדר, עד שהדלת תתמלא כולה בתמונות.
הצלחת המשימה תתבטא בהשגת כל התמונות וקישוט דלת החדר. אם הם יצליחו במשימה, יקבלו החניכים מצרך.
.
משימה רביעית – מרוץ שליחים. העמידו את החניכים בטור והניחו לפניהם דלי מלא מים. במרחק כחמישה מטרים הניחו דלי ריק. על החניכים להעביר מים מהדלי המלא לדלי הריק בעזרת נטלה, עד שהדלי הריק יתמלא והדלי המלא יתרוקן, בזמן מוקצב של חמש דקות. כל אחד בתורו יעביר את הנטלה לחניך או לחניכה שנמצאים מאחוריו בטור. אם יש חניכים היושבים בכיסא גלגלים או נעזרים בקביים, אחד החניכים (בעזרת אחד המדריכים) ידחוף את הכיסא או יעזור לחניך להתקדם, ויחד הם ימלאו את הדלי. לא להיבהל אם הם לא יספיקו למלא את המשימה, למרות האכזבה שתהיה להם. אם הם יצליחו במשימה, יקבלו החניכים מצרך.
.
משימה חמישית – פרסו על הרצפה את נייר הרצף או את גיליון הבריסטול ששרטטם עליו חלקי פאזל, הציגו לחניכים מגוון רחב של חומרי יצירה (כל חומר שנגיש לכם בסניף יתאים: טושים, פלסטלינה, נייר קרפ, גואש וכו’), וכוונו כל חניך לחלק פאזל משלו. הדריכו את החניכים לבטא את עצמם בעזרת החומרים על חלק הפאזל המיועד להם (אפשר ליצור דיוקן עצמי, קישוט או כל דבר אחר שעולה בדעתם). השאירו חלק פאזל אחד ריק, “לחניך שעדיין איננו”. הניחו לפוסטר להתייבש ותלו אותו בסניף. אם הם יצליחו במשימה, יקבלו החניכים מצרך.
למדריכים – היו רגישים לחניכים. יש פה שתי משימות שהמטרה היא שהם לא יצליחו בהן. המשימות יעבדו גם על מידת הסבלנות והרוגע שלהם, כי חלק מהמטרה היא ללמד אותם להכיל את הקושי ואת האתגר של האחר.
.
חזרו למתכון הגדול ועברו עליו עם החניכים. הזכירו אילו מצרכים השגתם ובאיזו משימה, באילו משימות נכשלתם – ועמדו על הסיבה לכישלון. הסבירו לחניכים שבמשימות שנכשלנו היינו צריכים להתאזר בסבלנות, לקבל את המקום של האחר, לעזור לחברים בקושי שלהם, לחכות בסבלנות למישהו שימלא את התפקיד שלו במשימה וכו’.
אך אף על פי שלא הצלחנו לעבור את המשימות, למדנו דברים חדשים על היכולות שלנו כקבוצה ועל הקבלה שלנו את האחרים ואת הקשיים שלנו. נוסף על כך למדנו שיש לנו מקום ויכולת לקבל עוד חניכים בשבט, והלוואי שיהיו!
סכמו את המשימות: במשימה הראשונה היינו צריכים לחכות עד שכולם הגיעו גם אם זה דרש זמן, אבל הצלחנו להרוויח מצרך. במשימה השנייה ניסינו שלא להתייאש אף שהמגדל התפרק לנו שוב ושוב. במשימה השלישית שיתפנו פעולה כולם בשביל למצוא את כל התמונות ולקבל עוד מצרך. במשימה הרביעית, אף על פי שלחלקנו היה קושי מסוים, עזרנו זה לזה להתקדם ולמלא את המשימה. במשימה החמישית צבענו את הפוסטר, אך השארנו בו מקום ריק, שנוכל לקבל בו חניך חדש או חניכה חדשה לשבט.
כל המשימות לימדו אותנו לעבוד בשיתוף פעולה, וגם שלפעמים קשה לשתף פעולה ולהיות כולם יחד. זה דורש לעזור לחברים שלנו בקשיים שלהם בסבלנות ובשמחה, ולהתכונן לקבלת חניכים חדשים לשבט. אולי זה לא תמיד קל, אבל אם משתפים את כולם ונותנים לכל אחד לעזור היכן שהוא טוב – מקבלים שבט גדול ונעים, וזה הכי כיף ומתוק!
ועכשיו, אחרי שעברנו תהליך, מגיע לנו להתפנק בכדורי שוקולד טעימים! בתיאבון!
.
הצעה לצ’ופר: מחזיק מפתחות בצורת חלק של פאזל שכתוב עליו הקטע על להיות חלק מפאזל (נספח 2) או “אחד בשביל כולם וכולם בשביל אחד” (נספח 3).
מתכון לכדורי שוקולד
מצרכים:
200 גרם ביסקוויטים
10 כפות סוכר
5 כפות קקאו
7 כפות חלב או מים
1/3 כוס שמן
קוקוס וסוכריות
אופן ההכנה:
לפורר את הביסקוויטים, להוסיף את הסוכר ואת הקקאו ולערבב היטב.
להוסיף לתערובת את החלב או המים ואת השמן, ולבחוש.
לגלגל כדורים, אפשר לטבול לקישוט בקוקוס ובסוכריות.
.
צ’ופר פאזל:
“כל אחת,
היא חלק מפאזל,
ואם בפאזל יחסר
אפילו חלק אחד,
הפאזל לעולם
לא יהיה מושלם…”
“כל אחד,
היא חלק מפאזל,
ואם בפאזל יחסר
אפילו חלק אחד,
הפאזל לעולם
לא יהיה מושלם…”
.
“אחד בשביל כולם וכולם בשביל אחד”