איתור סניפים וכפרי בוגרים
הרוח היא כוח בלתי נראה אך רב עוצמה, מניעה עלים ומפרשים, מלטפת ומסעירה. כמותה גם הרוח הפנימית שלנו היא כוח חיים נסתר המניע אותנו קדימה, מעצב את זהותנו ומכוון את דרכנו. מהי הרוח? הלהט בעינינו, הדחף בליבנו והקול השקט המהדהד בנשמתנו. בפעולה זו נצא למסע לגילוי הרוח הפנימית ונלמד להקשיב לה ולהבין כיצד היא מעצבת את חיינו ואת העולם סביבנו.
ציוד נדרש: תחפושות, קשיות, כוסות או קלפים, עלבד, מספריים, טושים, עיתונים, בריסטולים, כדור.
פתיחה: רוח מניעה
הושיבו את החניכים בשורה וחלקו להם חפצים קטנים (נספח 1). על החניכים להזיז את החפצים מנקודה אחת לאחרת על ידי נשיפה בלבד. אם השבט גדול, אפשר לחלק את החניכים לקבוצות ולתת את החפצים לכל קבוצה.
שאלו את החניכים: אילו חפצים היה קל להזיז, ואילו היה קשה להזיז? איך החפצים זזו אף שלא נגעתם בהם?
הסבירו כי אף על פי שאיננו רואים אותה, בנשיפה שלנו יש רוח, ולרוח יש כוח להזיז דברים ולשנות את מה שאנחנו כן רואים.
שלב א: תשיב בי את הרוח
אפשרות א: משחקים ברוח
העמידו את החניכים במעגל ובחרו מתנדב להחזיק בקלפי הרוח או החזיקו אותם בעצמכם (נספח 2). המתנדב ישלוף בכל פעם קלף אחר ויקריא את סוג הרוח ואת הפעולה המתוארת בו. על החניכים לבצע את הפעולה המתוארת בקלף. אפשרות נוספת היא לבחור בכל פעם מתנדב שיציג את התנועה שעל הקלף, ועל החניכים לנחש את סוג הרוח שגילם.
אפשרות ב: הרוח על הבמה
חלקו את החניכים לקבוצות, וכל קבוצה תקבל קלף רוח שונה. על הקבוצה להכין הצגה שמגלמת את סוג הרוח שקיבלה (מומלץ להביא תחפושות. רוח סערה: החניכים יגלמו מלחים בספינה שמתמודדת עם סערה קשה בים. רוח האמונה: החניכים יגלמו מתפללים בבית הכנסת שמתפללים לקב”ה בדבקות). על שאר הקבוצות לנחש מהו סוג הרוח שהציגו.
סיכום ביניים: ראינו כי הרוח יכולה לפעול אף שהיא בלתי נראית וכי יש לה עוצמות שונות ומופעים מגוונים. ראינו רוחות פיזיות כמו רוח סערה או רוח עדינה, ראינו רוחות פנימיות כמו רוח האומץ ורוח האמונה. אבל איך זה עובד אצל כל אחד מאיתנו?
שלב ב: דוחפים קדימה
חלקו את החניכים לקבוצות קטנות (אם השבט קטן, אין צורך לחלק אותם). הציבו בפניהם סדרת אתגרים בשלוש תחנות:
למדריכים: האתגרים הללו מעודדים שיתוף פעולה, חשיבה יצירתית והתמודדות עם קשיים ומגלים את הרוח הפנימית של החניכים בעשייה ובפעולה.
שלב ג: רק בגלל הרוח
אפשרות א: הרוח שלי – הכוח שלי
חלקו לחניכים גלימות שהכנתם מראש (נספח 4), פזרו עיתונים, מספריים, טושים, דפים ובריסטולים ובקשו מכל חניך וחניכה לקשט את הגלימה לפי הרוח הפנימית שהם מזהים בעצמם. אפשר להיעזר בבנק ההצעות (נספח 5). בסיום יציגו החניכים את הגלימות שלהם ואת רוחם הפנימית.
אפשרות ב: רואה בך רוח
החניכים יעמדו במעגל וישחקו מסירות בכדור. כל חניך שמוסר את הכדור צריך להוסיף מה הרוח הפנימית שהוא מזהה בחברו. אפשר להיעזר בבנק ההצעות (נספח 5).
סיכום
הרוח היא כוח שיש ביכולתו להניע ולהזיז, ויש לו הרבה צורות ומופעים. הרוח הפנימית מניעה אותנו, היא יכולה לגרום לנו לעמוד בכל משימה, לתכנן ולשתף פעולה. בכל אחד מאיתנו יש רוחות פנימיות וכל מיני משבים שגורמים לנו להתקדם, להשתפר ולהיות בעשייה.
נספח 1 – רעיונות לחפצים
עלים יבשים, גזרי נייר, כדורי צמר גפן, מטבעות, נוצה, קונפטי, פיסות חוט, גרגרי אורז או עדשים, חתיכות של ספוג
נספח 2 – קלפי רוח
נספח 3 – חידה
נספח 4 – הנחיות להכנת גלימה
נספח 5 – בנק הצעות