איתור סניפים וכפרי בוגרים
.
.
נפתח את היחידה ואת המערך כולו במשחק בינגו שיעסוק בנושא מלחמות ישראל. משחק זה יהווה מפגש ראשוני של החניכים עם מושג המלחמה ועם התודעה שמדינת ישראל נאבקת כבר למעלה משישים שנה על קיומה וממילא אחת לכמה שנים נדרשת לצאת אל הקרבות..
.
מצורף לוח בינגו ריק ואסופה של שאלות על מלחמות ישראל השונות. כמובן שיהיה צורך לצלם את הלוח הריק כמספר החניכים ולמלא כל אחד מהלוחות בתשובות השונות בסדר שונה. המשימה של החניכים היא להצליח ולסמן ראשונים את כל התשובות שנמצאות אצלם בלוח.
.
1 .באיזו שנה היתה מלחמת השחרור? 1491
2 .באיזו שנה עברית היתה מלחמת ששת הימים? תשכ”ז
3 .באיזו שנה היה מבצע קדש? 1491
4.איזו מלחמה פרצה בשנת 1412 ?לבנון הראשונה
5 .באיזו שנה היתה מלחמת לבנון השנייה? 2001
6 .באיזו מלחמה שוחרר הכותל והעיר העתיקה? מלחמת ששת הימים
7 .באיזו מלחמה היה כשל מודיעיני חריף? מלחמת יום כיפור
8 .מי היה הרמטכ”ל במלחמת יום כיפור? דוד אלעזר
9.איך נקרא הטנק שצה”ל פיתח? מרכבה
10 .איך נקרא המבצע האחרון אליו יצאה מדינת ישראל להגנת תושבי הדרום? צוק איתן
11 .באיזו מלחמה נפלו הכי הרבה חיילים? מלחמת השחרור
12 .מה השם הנוסף שיש למלחמת השחרור? מלחמת העצמאות
13 .איך נקרא המבצע של צה”ל ביהודה ושומרון שהתרחש סמוך לחג הפסח? מבצע חומת מגן
14 .איך נקרא המבצע אליו יצא צה”ל סביבות חג החנוכה? מבצע עופרת יצוקה
15 .מהו השטח הגדול ביותר שכבשה מדינת ישראל במלחמת ששת הימים? חצי האי סיני
16 .מי היה קצין צה”ל הבכיר ביותר שנהרג במלחמות ישראל? יקותיאל אדם
17 .מי היה הרמטכ”ל במלחמת ששת הימים? יצחק רבין
18 .איזו מלחמה ארכה כמעט שנתיים? מלחמת ההתשה
19 .איך נקרא קו הביצורים שסביבו התרחשה מלחמת ההתשה? קו בר לב
20.מה השם הנרדף למלחמת לבנון הראשונה? מבצע שלום הגליל
21 .מה גרם לפריצת מלחמת לבנון הראשונה? ניסיון התנקשות בשגריר הישראלי בברטניה
22 .מה גרם לפריצת מלחמת לבנון השנייה? חטיפת שני חיילי צה”ל בגבול
.
.
לאחר שהכנסנו את החניכים לאווירה של מלחמה.. בשלב זה נתחיל להבין את הקושי אותו חווה פצוע צה”ל כאשר הוא חוזר הביתה מהקרבות: מעבר לקשיים הפיזיים של הנכות והפציעה, הוא נאלץ לא מעט להתמודד עם המבטים המרחמים והלא מעריכים של החברה שרואה לנגד עיניה: אדם נכה ולא מכירה את הסיפור שמאחוריו (וזו הזדמנות לומר שכל היחס שלנו כחברה לאנשים עם מוגבלויות, דורש תיקון ושינוי. במערך זה אנחנו מבקשים לתת במה וייחוד דווקא לבעלי המוגבלויות שהתרחשו כתוצאה מהתמסרות למלחמה להגנת המולדת ובמשמעות המיוחדת שיש להם בתוכנו)
נחלק את השבט לחמש קבוצות כאשר כל קבוצה תקבל את אחת מהכרטיסיות הבאות:
.
לאחר שכל אחת מהקבוצות תנסח את המודעה שלה בעיתון, נפזר בחדר תמונות של אנשים עם מגבלה פיזית כל שהיא (תוכלו לקחת תמונות מהאינטרנט, מה שמפאת זכויות יוצרים אנחנו איננו יכולים לצרף )
.
נשאל את הקבוצות האם היו לוקחים לתפקיד מישהו מבין הדמויות הנראות בתמונות המפוזרות בחדר, במידה שהוא עונה על שאר הדרישות שהציבו במודעה? סביר להניח שאם החניכים שלנו יהיו כנים, הם יגידו שהנכות והמגבלה הפיזית היו מרתיעים אותם והם היו בוחרים לתפקיד מישהו אחר..
.
.
על מנת לחזור אל המתודה של השלב הקודם ולהבין את המורכבות של שאלה זו כאשר אנחנו מגלים את הסיפור שמאחורי האדם עם המגבלה, נבקש להפגיש את החניכים עם סרטון קצר המתאר כמה מפצועי צה”ל ממבצע עופרת יצוקה
.
מצורף קישור לחלק ממהדורת החדשות של ערוץ 2 בה מתראיינים שניים מבין הפצועים הרבים של הקרבות שניהל צה”ל בעזה במבצע זה. נצפה יחד עם החניכים בקטע קצר זה:
.
https://www.youtube.com/watch?v=ADzWE-dQMWs
.
נשאל את החניכים:
.
.
סביר להניח שהחניכים יקלטו את המיוחד שבדמויות הללו ובקלות יפתחו רגש של הערכה ואהבה כלפיהם..
.
נשאל את החניכים, האם היו מקבלים לעבודה מישהו מהדמויות שמפזורות בחדר, אחרי ששמעו שסיפור הנכות שלו הינו תוצאה של השתתפות באחת ממלחמות ישראל? חשוב לפתח עם החניכים שיח כנה ואמיתי בנקודה זו ולהבין את הפער שעולה בתוכנו בין המבט הרגיל שאנחנו רגילים לבחון בו אדם עם מגבלה לבין המבט המעריץ והמעריך שצריך להיות בנו כלפי פצועי צה”ל שמסרו את גופם ואת נוחות חייהם לטובת מדינת ישראל..
.
.
בשלב זה נמשיך לפתח בחניכים את המבט המחבק כלפי פצועי צה”ל ונדייק את הרגשות שמבט זה צריך להכיל בתוכו..
.
נבחר ארבעה חניכים ונכין לכל אחד מהם כתר מבריסטול שעליו אחד מהכתוביות הבאות. נעמיד את החניכים במרכז החדר ונגיד להם שעל כל אחד מהם יש רגש ומשפט שמתאים ונכון שילווה אותנו במפגש עם פצועי צה”ל. על החניכים לנסות ולגלות מה הרגש ומה המשפט שמופיע על הכתר שלהם. הדרך לגילוי תיעשה על ידי שאילת שאלות את שאר החניכים שיושבים סביבם.
החניך שמצליח ראשון לזהות את הרגש ולהתקרב לסגנון המשפט שכתוב ליד הרגש על הכתר שלו – הוא החניך המנצח..
.
.
לאחר שארבעת הרגשות מתגלים, נעבור יחד עם החניכים עליהם ונרחיב קצת יותר את המשמעות של הרגש הזה, כמובן שכדאי לעמת את הרגשות הללו עם מה שחווים הרבה פעמים פצועי צה”ל שמתהלכים בעולם כאנשים מוגבלים שזוכים לקיטונות והשפלות מצד החברה..
.
.
את היחידה הזו נחתום בניסוח משותף של מכתב תודה והוקרה מהשבט שלנו לחייל צה”ל שיצא אל הקרב ונפצע. כתיבת המכתב המשותף תהווה בסיס של הערכה ואהבה שממנו נמשיך אל היחידות הבאות שבהם נעסוק בתכנים ומשמעות שאנחנו יכולים לקחת אל החיים שלנו מתוך המפגש והמבט על פצועי צה”ל השונים.
.
בשבטים בהם ניתן לפתוח במתודה מקדימה לניסוח המשותף, כדאי לבקש מכל חניך לכתוב בעצמו משפט אחד שהיה רוצה לומר לפצוע צה”ל, ורק כשלב שני לנסח את המכתב המשותף שיורכב מאוסף המשפטים שינסחו החניכים בעצמם.
.
.