מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

בגלל שנאת חינם

בגלל שנאת חינם

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
משך הפעולה
עד שעה
נושא
גיבוש ואחדות
  • מתאים ליום חול
  • מתאים לשבת
  • פעילות פנים
45 מדריכים אהבו את הפעולה

תקציר הפעולה

 “קר לי!”, “אז מה, לי חם!” “אוי, מה? אין כאן בכלל זכוכית בחלון… סתם רבנו???” – פעולה על שנאת חינם ותיקונה בהשתדלותנו.

מטרות הפעולה

  1. החניכים ייפגשו עם מריבות העלולות להיווצר מלא-כלום.
  2. החניכים יתוודעו לכך שביכולתם למנוע מריבות בקלות ע”י סבלנות ומתינות.
  3. החניכים יבינו שעם ישראל הוא כגוף אחד, ואם יש מחלוקות ושנאת חינם- בית המקדש לא יכול להתקיים.

מהלך הפעולה

שלב א’- משימות הופכיות:

חלק לחניכיך כרטיסים עם משימות שעליהם לבצע. שים לב: עליך לדאוג שלכל משימה שהטלת, תטיל גם משימה הופכית. לדוגמא: אם נתת לאחד החניכים משימה שעליו לפתוח את דלת החדר, תן לחניך אחר משימה לסגור את הדלת. (דוגמאות נוספות למשימות “הפוכות”: אסוף את כל הכיסאות למרכז החדר, פזר את הכיסאות בארבעת פינות החדר, רוקן את הפח, מלא את הפח בניירות מבחוץ, חלון סגור, חלון פתוח, וכדו’…).

צפוי שהחניכים יאבקו אחד עם השני, מתוך הרצון לבצע את המשימות שהוטלו עליהם. מכיוון שהמשימות סותרות זו את זו, צפוי בלגאן בחדר…

שלב ב’- סיפור “החלון בבית המלון”

מומלץ להציג את הסיפור בצורה מצחיקה:

בחדר אחד בבית מלון בירושלים ישבו שני אנשים, אנשים רציניים מאוד ונחמדים מאד.

הערב בא, רוח קיץ נשבה, ושני האנשים הלכו לישון. הם שכבו איש במיטתו, כיבו את האור שליד הראש, אמרו לילה טוב, והיה שקט. רק לרגע, כי אחרי רגע אמר אחד מהם:

“הממממ… סליחה, אבל אני לא יכול לישון ככה, אני חייב לפתוח את החלון”

הוא אכן הלך ופתח את החלון, וחזר לישון… לישון הוא לא הצליח. מה שקרה הוא, שאחרי שעה אמר השני: “נעשה יותר מדי קר, צריך לסגור את החלון”, והוא קם וסגר אותו.

עוד רבע שעה עברה, והראשון אמר: “אוף, איזה חום, חייבים לפתוח”. הוא קם וניגש לחלון ובהחלטיות פתח אותו לרווחה. בדרכו חזרה למיטתו הוסיף: “עכשיו הרבה יותר טוב, לילה טוב”.

השקט היה זמני ומתוח. אינני בטוח שעברה רבע שעה שלמה כאשר נשמע קול עצבני וחסר סבלנות: “עם כל הכבוד, כן? אני לא מסוגל לישון כשהחלון פתוח, אני קופא מקור!”, והאיש קם, מעיף את שמיכותיו לצדדים, וסגר את החלון וגם נעל אותו שלוש פעמים במנעול. עברו כמה דקות וללא כל מילה קם הראשון, ניגש לחלון ופתח אותו, נושם לרווחה, ואומר: “אח, סוף-סוף קצת אוויר”. הוא חזר למיטה, עיניו פקוחות בחושך, מחכה מתוח למה שיקרה הלאה. היה שקט, שהופרע רק על ידי שיעולים של השני, ומשפטים כגון: “ברר, קר…”, שאמר בלחש עצבני.

אחרי עוד רבע שעה הוא אמר בקול רם: “לכל דבר יש גבול, אני לא חייב לקום חולה בבוקר בגלל אידיוט אחד שישן איתי במקרה בחדר”, והוא רץ, זינק אל החלון וסגר אותו.

עוד לפני שחזר אל מיטתו אמר הראשון לעצמו בקול ברור, מדגיש כל מילה: “אם הייתי ישן בחדר עם בן-אדם, הכל היה בסדר, אבל יש טיפוסים שאי-אפשר לדבר איתם..”, והוא קיפל את אצבעות רגליו במיטתו והתהפך מצד אל צד עד שלא יכול היה לסבול עוד – וקם ופתח את החלון.

ככה עברה עוד רבע שעה ועוד רבע שעה, וככל שהלילה התקדם הפכו שני האנשים לאויבים בנפש. ואף אחד מהם לא ישן אפילו דקה, עד שהגיע הבוקר.

…ובבוקר אור, כשהם ניגשו שוב אל החלון, עייפים ועצבניים, הם ראו משהו מעניין ומעורר מחשבה: בחלון לא הייתה זגוגית…!

שלב ג’- הצגת מצב 

בחר שלושה זוגות חניכים, והוצא אותם החוצה. בקש מהם להציג את המשך הסיפור הבא.

בכל זוג – תן לזה שמשחק את מר נים, האדם שלא הצליח להירדם, הוראות כיצד להציג:

הצגה ראשונה – תן למציגים לשחק בצורה ספונטנית.

הצגה שניה – בכעס, בעצבים.

הצגה שלישית – בנימוס, במתינות.

השעה 23:00 . מר נים חוזר מיום עבודה קשה. הוא סחוט וממש רוצה לישון. אבל… הוא אינו יכול להירדם, בגלל שהשכן מלמעלה, מר צליל, מאזין למוסיקה רועשת. מר נים מחליט לעלות למעלה. הוא דופק על הדלת של מר צליל. ואז…

נתבונן עם החניכים: סביר להניח שכאשר האדם ידפוק בעדינות ויבקש בצורה נאותה להפסיק את הרעש, תגובת השכן תהיה בטון זהה והדברים לא יגיעו לידי מריבה רצינית. אך כאשר האדם יבוא בכעס, גם השכן יגיב בצורה זהה… סיטואציות אלו, ממחישות לנו איך אותו מצב יכול להתפתח לכיוונים שונים, הדברים תלויים בנו ובתגובות שלנו.

שלב ד’- הטבח המשוגע

“משל לאדם שהיה מחתך בשר והכתה הסכין על ידו השניה (ופצעה אותה), האם יחזור ויפצע את ידו הראשונה??”  (תלמוד ירושלמי, ט)

ספר סיפור על טבח שהיה צריך להכין סעודה חשובה, ובאמצע ההכנות הקדחתניות לארוחה, הוא פצע את ידו בטעות. הטבח המשוגע לא ויתר, וחתך את היד הפוצעת…

אפשר לספר זאת כמשל או כהגזמה… החניכים יראו שלא יתכן שאדם יתנהג כך.

עם ישראל הוא כמו גוף אחד שלם. כמו שיש קשר בין כל האיברים בגוף, כך יש קשר בין כל האיברים בעם-ישראל, וכמו שאיבר שנפצע לא יפגע בשני, כי הם שייכים לאותו גוף, כך בעם-ישראל, אסור ששום אדם יפגע בשני, כי הם אותו הגוף. הדבר תלוי, כמובן, בהשתדלות שלנו…

סיכום

בפעולה ראינו כי ישנן מריבות ומחלוקות רבות, שהן בעצם מיותרות, שניתן היה לקטוע אותן באיבן. מריבות כאלה מובילות לשנאת-חינם. את ההשלכות החמורות של השנאה הזו אנו חשים על בשרנו עד היום.

“…אבל מקדש שני, שהיו עוסקים בתורה ומצוות ובגמילות חסדים, מפני מה נחרב? מפני שהייתה בו שנאת חינם. ללמדך ששקולה שנאת חינם כנגד שלוש עבירות: עבודה זרה וגילוי עריות ושפיכות דמים” (יומא ט’ ע”ב).

כל עם ישראל גוף אחד, ובוודאי שלא נרצה לפגוע בגופנו ממש. אפשר לסיים במה שאמר הרב קוק זצ”ל: “ואם נחרבנו ונחרב העולם עמנו בשנאת חינם, נבנה ויבנה העולם עמנו באהבת חינם”.

דעתך חשובה לנו