איתור סניפים וכפרי בוגרים
“איזהו עשיר השמח בחלקו”- עד היום חשבנו שהוא עשיר משום שהוא מסתפק במה שיש לו, אך בהתבוננות עמוקה יותר במשנה ניתן להבין שהעושר בא מכך שהעשיר יודע את חלקו, כלומר מה שייך לו, מה תפקידו ומה נכון עבורו ומתוך כך הוא מבין שיש לו הכל. עד עכשיו חונכנו שהמשפט הזה אומר לנו שתסתפק במה שיש לך אבל השינוי הגדול הוא שהחלק שלי זה כל מה שמתאים ונכון לי, זה החלקה שלי. זה כל מה ששייך ונכון וטוב לי בעולם. מה שלא בחלקה שלי אני לא יכול לפזול אליו כי הוא לא שייך לחלק שלי בעולם.
לאחר היכרות עם עולמנו הפנימי ביחידה זו נבקש לאסוף כוחות אלו למען היכרות עם תפקידנו בעולם, החניכים יבינו שמהות הדבר היא הקובעת את ערכו. המהות שלנו היא תפקידנו.
.
.
נקרא את הסיפור (נספח 1 ) עם שתי שאלות מנחות ונחזור אליו בסיכום הפעולה-
.
.
נשחק את המשחק “טאבו” עם שמות של חפצים וכלים. חניך אחד מקבל כרטיס עם שם של חפץ, ומילים נוספות שאסור לו להגיד. (אסור גם לומר מילים עם אותו השורש של המילים בכרטיס). החניך צריך להסביר לחברים שלו תוך זמן קצר המוקצב לו (20 שניות), מהו החפץ שבכרטיס. אם החניך לא מצליח להסביר את שם הכלי או החפץ שבכרטיס, אז כדאי להפוך את המשחק ליותר מעניין, אפשר לבקש מהחניך לעשות הצגה קטנה על החפץ (בלי להגיד את המילים האסורות) או לעשות פנטומימה על החפץ שבכרטיס.
.
(כדי לאתגר את החניכים אפשר להכין הרבה פתקים, לחלק את החניכים ל-2 קבוצות וליצור תחרות כאשר הקבוצה שמצליחה לזהות יותר מילים בתוך דקה- היא המנצחת!)
.
המסר שעולה לנו מהמשחק:
כשבאים להגדיר את החפץ, לדוגמא מפתח, לא נגדיר אותו כגוש מתכת עם חריצים וזהו, אלא מפתח יוגדר ככלי שפותח דלתות ומנעולים כי זו המהות שלו. זה תפקידו.
.
כך גם אצל כל אדם, יש לו ייעוד מיוחד, נבין שלאדם יש אוסף ייחודי של תכונות, הוא לא סתמי אלא יש לו מהות מיוחדת שרק הוא יכול לעשות. אפילו שיש לאדם מיליון דולר ואת כל האמצעים שבעולם, ואפילו יש ברשותו מיליון מפתחות אחרים, בלי המפתח המתאים הוא לא יוכל לעבור את הדלת שמולו, כך אדם צריך להכיר את כישרונותיו וכוחותיו ולהשתמש בהם.
.
בנוסף, אפשר ללמוד מהמשחק שכאשר אסור לי להשתמש במילים מסוימות שדווקא מתארות את מהות הדבר, הדבר גורם לבלבול, ולתשובות שגויות. יש חשיבות גדולה להבין את הייעוד של כל דבר בעולמנו. כאשר אדם יודע מה ייעודו, הוא פועל במקומות הנכונים בצורה המתאימה לכוחותיו בכך הוא מקדם את המציאות בצורה הטובה ביותר.
.
דיון-
האם כל אדם יודע את התפקיד שלו? מה מונע מאתנו מלממש את הייעוד שלנו? האם הרגשתם פעם שמימשתם את הייעוד שלכם?
.
.
אחרי שהבנו שהייעוד שלנו מונע מכוח מהעולם הפנימי שלנו, עכשיו נעמוד על שני עניינים שמעכבים אותנו מלהגיע אל מימוש הייעוד שלנו-
.
.
בוחרים 2 חניכים שיציגו את גיא הגמל ואת אבא שלו. המדריך יקרא את הקטע ובכל פעם שאחד מהם ידבר הם יקראו מתוך הכרטיסיות שלהם (גוזרים את השורות ונותנים לכל אחד משני החניכים)-
.
שאלה 1: “אבא, למה יש לנו דבשת?”
שאלה 2: “ולמה הריסים שלנו כל כך עבים?”
שאלה 3: “ולמה יש לנו כפות רגליים גדולות כל כך?”
שאלה 4: “ולמה אנחנו צריכים את כל זה, אם אנחנו בגן חיות?”
תשובה 1: “הדבשת אוגרת לנו שומן שעוזר לנו לשרוד בלי אוכל במדבר למשך שבועות רבים”.
תשובה 2: “כדי שלא יכנס לנו חול בעיניים הסופות חול קשות במדבר”
תשובה 3: “כדי שנוכל ללכת על החול בלי שנישאב פנימה”
תשובה 4: פרצוף בהלם- מתבייש
.
הסיפור המלא למדריך-
.
גיא הגמל הצעיר שאל יום אחד את אביו: “אבא, למה יש לנו דבשת?”, “הדבשת אוגרת לנו שומן שעוזר לנו לשרוד בלי אוכל במדבר למשך שבועות רבים” אמר אבא גמל. המשיך גיא לשאול: “ולמה הריסים שלנו כל כך עבים?”, “כדי שלא יכנס לנו חול בעיניים הסופות חול קשות במדבר” אמר אבא גמל. “ולמה יש לנו כפות רגליים גדולות כל כך?” שאל גיא, “כדי שנוכל ללכת על החול בלי שנישאב פנימה” אמר אבא גמל. ואז גיא הגמל הקטן אמר: “ולמה אנחנו צריכים את כל זה, אם אנחנו בגן חיות?”
.
נסביר לחניכים לאחר שהבנו שיש לנו כוחות ויכולות. אסור שהכוח שלנו יישאר חבוי ומבוזבז.
.
הקב”ה ברא לנו את הכוחות האלה כדי שנוציא אותם לפועל. כל אחד צריך להשתמש בכוחות שלו לפי מה שמתאים לו ולבצע את השליחות שניתנה לו בבריאתו. אסור לנו להתבזבז ולהתמהמה!!
.
כמו הגמל בסיפור, עלינו לברר מי אנחנו ומה מייחד אותנו ומתוך כך לפעול עם הכוחות הללו.
.
2. חוסר נאמנות לעצמיות שלך
.
נחלק לחניכים את המדרש על העורב והיונה-
.
מִפְּנֵי מָה הָעוֹרֵב הוֹלֵךְ בִּרְקִידָה? פַּעַם אַחַת רָאָה הָעוֹרֵב אֶת הַיּוֹנָה,
שֶׁיֵּשׁ לָהּ הֲלִיכָה יָפָה יוֹתֵר מִכָּל הָעוֹפוֹת.
קִנֵּא הָעוֹרֵב בַּהֲלִיכָתָהּ הַיָּפָה וְאָמַר בְּלִבּוֹ: אֵלֵךְ גַּם אֲנִי כְּמוֹתָהּ.
הִתְאַמֵּץ הָעוֹרֵב וְנִסָּה לְחַקּוֹת אֶת הֲלִיכַת הַיּוֹנָה.
רָאוּ זֹאת הָעוֹפוֹת הָאֲחֵרִים וְצָחֲקוּ עָלָיו.
הִתְבַּיֵּשׁ הָעוֹרֵב וְאָמַר: אֶחְזֹר לַהֲלִיכָתִי הָרִאשׁוֹנָה.
בָּא לַחְזֹר, וְלֹא הָיָה יָכוֹל – כִּי שָׁכַח אֶת הֲלִיכָתוֹ הָרִאשׁוֹנָה.
וְכָךְ נִשְׁאַר עַד הַיּוֹם מְהַלֵּךְ בִּרְקִידָה
נסביר שכמו שהעורב שלא הלך בהליכה המתאימה לו וניסה לחקות את היונה, הפסיד הפסד גדול- וסופו שהולך עקום (לא רק שהוא לא יונה, הוא גם לא עורב).
.
כך גם אנחנו, כשאנחנו לא משתמשים בכוחות שלנו כמו שצריך, ולא מוציאים לפועל את שליחותנו המיוחדת, ובמקום כך מנסים לחקות אנשים אחרים- זהו פספוס גדול. ולא רק לנו, אלא לכל המציאות.
.
.
נכתוב כל מילה על דף וניתן לחניכים להשלים את המשפט-
.
“אם אני אני כי אתה אתה ואתה אתה כי אני אני אז אני לא אני ואתה לא אתה. אבל אם אני אני כי אני אני ואתה אתה כי אתה אתה אז אני אני ואתה אתה”
(הרבי מקוצק)
.
נסביר את המשפט- אדם נדרש להכיר את עצמו היכרות מעמיקה כדי לדעת את תפקידו ושליחותו המיוחדים לו בעולם. רק מתוך כך יוכל להשפיע, לצאת ולקדם.
.
במהלך התקופה הקרובה נבקש לעסוק בארבעה מעגלים המציינים ארבעה שלבים בהשפעת האדם בעולם-
א- אני העצמי.
אח- המעגל הכי קרוב אלינו, הבית. האחים.
אחר- האדם שנמצא מחוץ למעגל המשפחתי שלי.
אחרי- לקום, להנהיג, להוביל.
אחריו- לגרום לאחר להתחיל להוביל בעצמו, לקחת אחריות על אחרים.
אחריות- מא’ ועד ת’, מההתחלה ועד הסוף. “מחוט ועד שרוך נעל”