מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

אני מול עצמי

אני מול עצמי

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
הרא"ה | שבט חדש - כיתה ט
משך הפעולה
עד שעה
נושא
מימוש עצמי | תהליך | חלומות | שאיפות
15 מדריכים אהבו את הפעולה

תקציר הפעולה

ביחידה זו נבקש להפגיש את חניכנו עם עולמם הפנימי הנמצא עמוק בתוכם ומבקש לצאת החוצה. האדם מורכב מרבדים שונים והרובד המשמעותי ביותר זה עולמו הפנימי- הרצונות שלו, השאיפות שלו, מה עושה לו טוב ובמה הוא מיוחד מהשאר. עבודת חייו של האדם היא לדעת ליצור איזון בין העולם החיצון בו הוא חי ובין רצונותיו הפנימיים, בשטף החיים אנו לא תמיד מצליחים למקד את המבט אך צעד זה הוא קריטי בחיפוש השפעתו של האדם על מעגלים שונים.

ראשית ההשפעה היא של האדם על עצמו.

מטרות הפעולה

  1. החניך יבין כי כל אדם הוא מכלול המורכב מרבדים שונים
  2. החניך יבין כי עיקר אישיותו נמצא בעולמו הפנימי ועליו להכיר אותו ולהשקיע בפיתוחו

מהלך הפעולה 

.

שלב א’

.

 

כל חניך שיכנס אל הסניף יתבקש למלא מעין תעודת זהות (נספח 1)
.

כל חניך ימלא את תעודת הזהות באופן אישי ויגיש אותה למדריך. המדריך הוא היחיד הרשאי להתבונן מי כתב את תעודת הזהות ומה מאפיין אותו.
.

המשחק מתנהל באופן הבא-
נחלק חבילת מסטיקים לחניכים באופן שווה, נפתח את תעודת הזהות בזו אחר זו ונקריא בקול רם את כל הפרטים אודות החניך (פרט לשמו). החניכים יכולים להמר על מסטיק כאשר הם חושבים שהם יודעים במי מדובר, נערוך סבב בין כל החניכים וכל חניך ילחש באוזנינו את שמו של האלמוני. בסופו של הסבב, המדריך יגלה את שמו של החניך. התוצאה תהיה כך- מי שצדק וניחש נכון יקבל מסטיק נוסף ומי שטעה הפסיד את המסטיק שהיה ברשותו.
.

נבקש מהחניכים להסתדר לפי- גיל, מידת נעליים, שם, מספר אחים, המרחק מהסניף וכדומה.
.

דיון-
האם זה מה שמגדיר אותי? האם מי שאני זה סה”כ הפרטים הטכניים, שכתובים בתעודת זהות? או שיש משהו מעבר לכך…

.
ברור שהתשובה היא שכן, יש משהו בי, שיותר גדול מהפרטים הטכניים המגדירים אותי, (אפילו יותר מתכונות האופי שלי…)- והוא הנשמה שלי.
.

שלב ב’

.
ניקח ארבעה חניכים ונחלק לזוגות. נעמיד שני חניכים מקדימה ושניים מאחוריהם כאשר ידיהם של החניכים מאחורה נמצאים מלפנים וידיהם של החניכים מקדימה נמצאים לאחור (מעין חיבוק אחורי). כל זוג יקבל סידור/תנ”ך ומשימתו היא למצוא את הקטע המבוקש במהירות, הזוג הראשון שימצא הוא הזוג המנצח (לדוגמא: המדריך יבקש לפתוח ב”אשרי יושבי ביתך” של תפילת מנחה או ב”עלינו לשבח” בערבית של שבת), שים לב! לכל אחד מבני הזוג אסור לחרוג מתפקידו, העומד מלפנים יעזור אך ורק בעיניו, אסור לו לעזור בפעולת הדפדוף, ידיו צמודות לאחור לאורך כל המשימה. ואילו העומד מאחור חייב לדפדף בסידור בעזרת ידיו אך מבלי להסתכל בעיניו אלא אך ורק על פי הוראותיו של בן זוגו.
.

לא, המסר לא שיתוף פעולה! חכו ותיווכחו…
.

המשחק יתבצע מספר פעמים עד שיוכרז על הזוג המנצח. כאשר תוכרע התחרות, המדריך יציג את המתנה לזוג המנצח. אבל, רק אחד מבני הזוג יקבל את המתנה הנכספת, אותו אחד שאחז בסידור. שתפקידו היה להיות הידיים סביר להניח שיושמעו קולות מחאה על ההחלטה המשונה.
.

המדריך יעורר לדיון: האם הם מסכימים לכך? נמקו את דעותיכם.
.

המדריך יצדד בעמדה כי מי שאכן מצא את העמוד המבוקש הוא בן הזוג שאחז בסידור בפועל, דפדף ומצא את העמוד המבוקש- ולכן מגיעה לו המתנה. החניכים ודאי יטענו כי בלי עזרת העיניים הוא לא היה מצליח- ואכן יש צדק בדבריהם.
.

(הערה למדריך: השאר זאת כנקודה למחשבה, נחזור לכך בהמשך.)

.
שלב ג’

.
המדריך יספר לחניכים את הסיפור הבא:
.

בתחרות ציורים מפורסמת שהייתה לפני 150 שנה, זכה צעיר אלמוני, בציירו את העץ הנשקף מבעד לחלון ביתו. למחרת הופיעה כתבה בעמוד הראשון של עיתון העיר המתארת את התחרות ומכריזה על הזוכה המאושר. הכתבה תיארה באופן מפורט את קורותיו של הכוכב בצעיר ואף תמונתו זכתה לכבוד ופורסמה בשער העיתון. התמונה תפסה נפח רב ואי אפשר היה להתעלם ממנה.
.

המדריך יעצור וישאל את החניכים: איזו תמונה לדעתכם הופיעה בעיתון?
.

קרוב לוודאי שהחניכים יענו שתמונת פניו או דמותו הכללית הן אלו שהופיעו.
.

אך בעיתון הופיעה תמונה אך ורק של ידיו של הזוכה, מתחת הייתה כתובה הכתובית “הזוכה המאושר”.
.

המדריך יציג את נספח 1

.
המדריך ישאל את החניכים מה דעתכם? מדוע זה כ”כ מוזר? הרי הידיים הם אלו שפעלו, הם יצרו את יצירת האומנות שזיכתה את הזוכה הצעיר בפרס מכובד, לא כך?
.

סיכום

.
בשלב הראשון של הפעולה כל חניך נדרש לענות על מספר שאלות הדורשות היכרות אישית של החניך עם עולמו הפנימי. לאחר מכן שיחקנו את משחק הסידור בו התעקש המדריך כי הפרס מגיע רק לידיים- לאלו אשר אכן החזיקו את הסידור אך החניכים התנגדו. הם טענו שאי אפשר לנצח בתחרות ללא העיניים. ואכן, העיניים אמנם לא אחזו בסידור אך הן היו שותפות פעילות, לא בצורה חיצונית וגלויה, אלא בצורה נסתרת, פנימית יותר. אך ברור שבלעדיהן לא היינו יכולים למצוא ולאחוז בעמוד המבוקש. וכך גם בסיפור, כל כך אבסורד שבראש הכתבה צולמה התמונה המנציחה את ידיו של האומן כזוכות המאושרות. הרי ברור לכולנו שהן אמנם אלו שציירו אך שלבים רבים קדמו לכך- חשיבה, תכנון, ארגון ובניית התהליך כולו. הצייר צייר מתוך עולמו הפנימי את רישומי נפשו.
.

בקיצור, יש עולם ממשי פנימי- שהוא ראשוני ומקדים לכל העולם שבחוץ.
.

כך בנוי העולם, וכך גם בנוי האדם.
.

האדם הוא עולם קטן.
.

האדם בנוי מרובד חיצוני ופנימי.
.

המדריך יקריא לחניכים את הקטע הבא:
.

“אדם בגובה ובמשקל ממוצע מכיל כמות שומן המספיקה להכנת 7 סבונים, ברזל לייצור מסמר בינוני, סוכר למילוי צנצנת, סיד לסיוד לול תרנגולות, זרחן למריחת 7000 ראשי גפרורים, אשלגן לפיצוץ תותח צעצוע, מגנזיום וגופרית.  יסודות אלו, מחירם ביחד- 98 סנט בקירוב.”

.

המדריך יסביר שהאדם מורכב מחיצוניות ופנימיות. ההיכרות עם העולם הפנימי, הרוח- אמנם לא רואים אותה אי אפשר למשש אותה בחמשת החושים, ולכן יש הבוחרים להתעלם ממנה, אך היא קיימת ומעצבת את חיינו. הגוף- הוא הכלי לביטוי עולם הרוח במציאות.

.

נספחים

.

נספח 1
.

 תמונה2

.

 

דעתך חשובה לנו