איתור סניפים וכפרי בוגרים
הערב הזה בנוי מתחנות. בכל תחנה יש חידות או משימות, אותם אפשר לכתוב על פלקט גדול ולתלות על הקיר, או לצלם לפי מספר הקבוצות / החניכים.
השבט מתחלק לקבוצות. כל קבוצה מקבלת דפים ועפרונות ועליה לכתוב כמה שיותר תשובות נכונות בכל תחנה. למדריכים- התשובות בסוגריים. כל קבוצה מתחילה מתחנה אחרת, וכשהמדריך מכריז בזמן קצוב קבוע שתבחרו מראש (בערך 5 דקות)- מחליפים תחנות. בסיום הסבב כולו, כל קבוצה מביאה את דף התשובות שלה אל ‘חבר השופטים’ (אתם, המדריכים…). בזמן שהמדריכים סופרים את מספר תשובות הנכונות ובודקים מי ניצח, כל החניכים מכינים יצירה- ראש דשא (מפורט בהמשך).
הערה: אם הסניף שלכם קטן, אפשר לעשות זאת כפעילות סניפית, שכל שבט הוא קבוצה, או כפעילות של כמה שבטים יחד.
.
א. מצאו כמה שיותר שירים שמוזכרים בהם צמחים (עצים, פרחים, פירות…)
ב. מצאו כמה שיותר שמות של צמחים שהם גם שמות של בני אדם
ג. מצאו כמה שיותר דברים הדומים ומשותפים לאדם ולעץ
.
.
א. הוא- על חטא הפרי האסור על עונשו בא, היא-מי שעובד אותה בלחם ישבע. (אדם, אדמה)
ב. הוא- ראש ממשלה לשעבר, קפד ראשו- והיא מקום לגידול צמחים. (בגין, גינה)
ג. הוא- צמח לא תרבותי, הכפל אותו- אדם לא תרבותי. (בר, ברברי)
ד. הוא- תופר בגדים, היא- מחמשת מיני דגן. (חייט, חיטה)
ה. הוא- סוג של ספורט ימי, היא- צמח שגם על שמו קיבוץ- “בית ה..” (שייט, שיטה)
ו. הוא- פרי הדר חמוץ, היא- צמח שנותן טעם. (לימון, לימונית)
ז. הוא- מקום קטן לאחסון, היא- משבעת המינים. (תא, תאנה)
ח. הוא- ראש ממשלה לשעבר, היא- תפארת פרי חמצמצה. (אשכול, אשכולית)
ט. הוא- עונה של שלכת, היא- פרח של שלכת. (סתיו, סתוונית)
י. הוא- לא טובע במים, הכפל אותו והיא- צמח שמשמיע רעש. (צף, צפצפה)
יא. הוא- פורח בארץ אהבתי, היא- פורחת לקראת טו’ בשבט. (שקד, שקדיה)
יב. הוא- בו השתיל בוחר לשבת, היא- קפד ראשו והיא נבט. (עציץ, ציץ)
.
.
(קצת יותר קשה. לשבטים היותר גדולים.. הביאו לחניכים תנ”כים לתחנה הזו)
א. מאיזה צמח כתוב שתצא אש? (האטד במשל יותם- שופטים ט, יד)
ב. איזה מצח שימש מעין סיסמת היכר? (שבולת- שופטים יב, ו)
ג. באיזה עץ נתפס בן מלך? (אלה- שמואל ב יח, יד)
ד. מאילו עצים נבנו התיבות? (גופר- בראשית ה, יד. גומא- שמות ב, ג)
ה. מאיזה סוגי עצים נבנה בית המקדש? (ארזים וברושים- מלכים א ה, כב)
ו. איזה מנה נתן בועז לרות המואביה? (שעורים- רות ג, יז)
ז. איזה עץ נטע אברהם בבאר שבע? (אשל- בראשית כא, לג)
ח. תחת איזה עץ ישבה דבורה הנביאה? (תמר- שופטים ג,ה)
ט. מי הם שהביאו כמתנה מפירות הארץ לאדם בחו”ל? (אחי יוסף- בראשית מג, יא)
י. באיזה מקרה מסופר בתנ”ך על מטה שקד שפרח בין-לילה? (מטה אהרון- במדבר כז, יג)
יא. איפה נמשלה האישה לגפן? (תהילים קכח, ג)
יב. מיהו האדם שהמתיק מים ע”י השלכת עץ לתוך המים? (משה רבינו- שמות טו, כה)
יג. אילו מקלות הציב יעקב בשקתות המים? (מקלות לבונה, לוז וערמון- בראשית ל, לז)
יד. באיזה עץ נתברך שבט יהודה? (פרי הגפן- בראשית מט, יב)
.
.
בחרו את הפירוש הנכון לפתגם מבין האפשרויות המוצעות: (למדריך- התשובה הנכונה מסומנת)
א. להכות שורשים-
ב. נתלה באילן גבוה-
ג. לרדת לשורש הדברים-
ד. גודע את הענף עליו הוא יושב-
ה. צמרת-
ו. נח על זרי הדפנה-
ז. דבר אל העצים ואל האבנים-
ח. פירותיו מעידים עליו-
ט. לעקור מן השורש-
י. התפוח לא נופל רחוק מהעץ-
.
.
.
מצאו את הפרי, הירק או הצמח שמסתתרים בחידות הבאות: (למדריך- התשובות בסוגריים)
א. נגע בפרי (משמש)
ב. חתך ירק (גזר)
ג. הירק שלא בשמש (בצל)
ד. פורח לפני הנישואין (אירוס)
ה. תבלין התה זז פעמיים (נענע)
ו. צמח טוב בקליעה (צלף)
ז. פורח בשכונת יוקרה (סביון)
ח. הפרי הצנוע (ענב)
ט. לאן ברח הפרי (אננס)
י. פרי האכסניה (מלון)
יא. קרטיב הלם (ארטישוק)
יב. ירק רחמן (חסה)
יג. פרי מתפוצץ (רימון)
יד. פרי במאסר (חבוש)
טו. השיח שרצים אחריו (הרדוף)
טז. פרח למילוי אוזניים (פרג)
יז. הפרח המדברי קושר את הסוס (רותם)
.
.
(הסבר: על הקיר תלוי נייר רצף ארוך. כל קבוצה בוחרת נציג. רק הנציג רואה את הפתגמים ומצייר אותם עם טוש על נייר הרצף. על הקבוצה לנסות לזהות כמה שיותר פתגמים שהוא מצייר בזמן הקצוב. לא משנה סדר הפתגמים. *בתחנה הזו צריך לעמוד מדריך ולעקוב אחרי המתרחש..)
אם בארזים נפלה שלהבת, מה יגידו אזובי הקיר
לא דובים ולא יער
מרוב עצים לא רואים את היער
לעולם יהא אדם רך כקנה, ואל יהא קשה כארז
אגוז קשה לפיצוח
בחור כארז
יונה עם עלה של זית
איש תחת גפנו ותחת תאנתו
אילן יוחסין
כי האדם עץ השדה
.
בגרב הניילון מכניסים זרעי דשא, ממלאים באדמה או (נסורת) וקושרים. לאחר מכן מעמידים אותה כשזרעי הדשא כלפי מעלה ומקשטים בצורה של פרצוף, ע”י עיניים זזות, פונפונים בתור אף וכל מה שמתחשק… ניתן גם להוסיף עגילים, משקפיים, כובעים, שפם, זקן, שרשראות ועוד.
יש להשקות פעם ביום ולהניח באור.