מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

איפה ה' במגילת אסתר?

איפה ה' במגילת אסתר?

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
משך הפעולה
עד שעה
נושא
פורים
  • מתאים ליום חול
7 מדריכים אהבו את הפעולה

תקציר הפעולה

החניכים יבינו שעל אף שנראה כי המציאות מתרחשת מעצמה, על פי טבע ומקריות, הקב"ה הוא זה שבעצם מסובב את פני הדברים בהשגחתו העליונה.

מטרות הפעולה

  1. החניכים יבינו שעל אף שנראה כי המציאות מתרחשת מעצמה, על פי טבע ומקריות, הקב"ה הוא זה שבעצם מסובב את פני הדברים בהשגחתו העליונה.
  2. החניכים יבינו כי יש חשיבות לכל התהליכים שקורים ולסדר בהם הם התרחשו, לפי התכנון האלוקי.
  3. החניכים ייפגשו עם מקרים במציאות שבהם ברור כי ישנה "יד נעלמה"- נסתרת ומכוונת הכל.

מהלך הפעולה

שלב א'-

כדי לגרות את החניכים, נתחיל בחידות על מילים שבתוכן יש את המילה נס:

  • מאיר בלילה- פנס.
  • פריט לבוש- מכנסיים.
  • גמד- ננס.
  • פרי מאכל- אננס.
  • עונש כספי- קנס.
  • בית מחוקקים- כנסת.
  • מושבה ותיקה- נס ציונה.

שלב ב'-

המדריכים יעמידו 2 כיסאות במרכז החדר. על כסא אחד ידביקו פתק עם המילה "כן", ועל הכסא השני ידביקו פתק עם המילה "לא". המדריך יקריא כל מיני מקרים, והחניכים יצטרכו לקבוע אם מה שהמדריך הקריא נחשב נס או לא. כל אחד עומד ליד הכסא המתאים לדעתו, ועליהם לנמק את תשובותיהם.

דוגמאות למקרים:

  • השמש זורחת כל יום.
  • הצלחתי במבחן בהיסטוריה.
  • קמתי בבוקר.
  • מבצע עופרת יצוקה.
  • קריעת ים סוף
  • עליית יהודי רוסיה ואתיופיה לישראל.
  • זכיית מכבי תל אביב בגביע אירופה לאלופות.
  • עץ שצמח.
  • ניצחון היהודים על היוונים בחנוכה.

….

שלב ג'-

המדריך ישאל את החניכים- האם קיים נס במגילה והיכן, או שהכל קרה במקרה?

המדריך יתן לחניכים תנ"ך, והם יצטרכו לחפש האם שם ה' מופיע במגילה, והאם כל סיפור המגילה הוא תהליך טבעי או ניסי?

המדריך יכול להפוך את המשימה לאטרקטיבית יותר, בהתאם לאופי החניכים שלו, למשל- הוא יוכל לחלק את החניכים לקבוצות, לפי מספר הפרקים במגילה, ולערוך תחרות בין הקבוצות- איזו קבוצה מוצאת ראשונה את שם ה' בפרק שלה?

החניכים כמובן יגלו ששם ה' אינו מופיע במגילה…

שלב ד'-

אופציה א'- לשבטים הקטנים

המדריך יחלק את החניכים לכמה קבוצות, ולכל קבוצה יתן ללמוד קסם (רעיונות לקסמים- בנספח), ואח"כ עליהם להציג אותו בפני שאר החניכים, כאשר שאר החניכים יצטרכו לגלות מה הטריק, ומה התכסיס שמסתתר מאחורי הקסם.

לאחר מכן, נסביר כי מאחורי כל קסם יש טריק מסוים- כמו בכל דבר שקורה בעולם. הדברים לא נעשים מאליהם, אלא יש משהו שעומד מאחוריהם ומפעיל, מכוון ומתכנן את כל המהלכים, גם כשנראה שהכל פועל מאליו, מעצמו, ללא התערבות. כמו בקסם, הקוסם הסתיר דרכים מסוימות בהן הכווין את המציאות, כך- להבדיל- הקב"ה מכוון את המציאות שסביבנו כל הזמן. כמו מפעל של מכונות שעובדות ומייצרות ונראה כאילו פועלות מעצמן, אך יש מישהו שמתכנן ומפעיל אותן.

כך גם סיפור המגילה כולו אינו מקרה או יד הגורל – אלא נס מכוון של הקב"ה. בסיפור המגילה, הקב"ה הסתיר את עצמו, והמציאות נראית כאילו הכל קרה מעצמו, בטבעיות, אך ברור כי ה' כיוון כל פרט וכל שעל מכל התהליך.

אפשרות ב'- לשבטים הגדולים

המדריך יחלק את השבט לשתי קבוצות. כל קבוצה תקבל חלקי אירועים היסטוריים, ותצטרך לסדרם לפי סדר כרונולוגי. הקבוצה שתעשה זאת הכי מהר והכי נכון- תנצח. (כדאי שלפני הפעולה, המדריך יוודא שהוא עצמו יודע את הסדר הכרונולוגי של האירועים…)

האירועים ההיסטוריים:

  • מלחמת ששת הימים.
  • הכרזת המדינה
  • השואה
  • נס פך השמן בחנוכה
  • עזיבת הבריטים את ארץ ישראל
  • יציאת מצרים
  • מגדל בבל
  • הסכם אוסלו
  • חורבן בית שני
  • תקופת התורכים בארץ ישראל
  • מלחמת המפרץ
  • בריאת העולם
  • גירוש ספרד
  • מכבי ת"א אלופת אירופה בפעם הראשונה
  • תקופת אסתר ומרדכי בפרס.

*המדריך ישאל את החניכים אם זה משנה אם יזיזו אירוע אחד אחורה או קדימה- האם זה משנה שהשואה תהיה בתקופת חורבן בית שני, לדוגמא, האם אז המצב היה שונה? המדריך ישאיר את השאלה פתוחה לעת עתה, ולא יתן לה תשובה מעצמו.

שלב ה'-

המדריך ייתן לכל חניך חלק של שעון- מחוגים, מספרים, גוף של שעון, גלגלי שיניים וכדומה, ויקריא את הסיפור "שעון במקרה". בכל פעם שהמדריך יזכיר חלק של שעון, החניך שאותו חלק בידו- ישים את החלק על רצפת החדר, כך שבסוף יצא שעל הרצפה מונח שעון יפיפה- שכולו "במקרה".

דיון: האם מציאות כזאת היא הגיונית? איפה אנחנו רואים ביטוי לשעון כזה בחיים שלנו? ובמגילת אסתר?

סיכום

אף אחד לא יכול להאמין לסיפור על שעון שנוצר במקרה. בעצם אין דבר בעולם שנוצר במקרה. כאשר חשבנו האם האירועים ההיסטוריים יכולים לשנות את מקומם, ראינו במהרה כי הדבר לא יתכן. כל אירוע בהיסטוריה, יש לו מקום והוא מוביל חבל אחד- חבל המכוון ע"י הקב"ה. כל אירוע היסטורי מוליך למקום מסוים, למהלך מסוים. אין דברים בעולם שמתרחשים סתם, או במקרה. גם בארועים הפשוטים של החיים שראינו בשלב ב' של הפעולה- הקב"ה משגיח ומכוון את הכל.  

גם בחג פורים, במגילת אסתר, ניתן לראות שחור על גבי לבן, שרצף האירועים כאילו מתרחש במקרה ממש, אך ודאי וודאי שהכל תהליך אלוקי ברור, שהביא בסופו של דבר להצלת עם ישראל. אין מקריות בעולם: "מקרה" בהיפוך אותיות= רק מה'.

 

נספחים

נספח מס' 1 – שעון "במקרה"!

חברת "סותלי" מלונדון (המארגנת מכירות פומביות ברחבי העולם) הציעה למכירה שעון מיוחד. לטענתה, מדובר בשעון שכולו נוצר במקרה. להלן התיאור "כיצד נוצר השעון" כפי שהופיע במפרט שצורף לשעון שעמד להימכר (המחיר ההתחלתי של השעון- 1000 דולר). תחילת היווצרותו של השעון היתה בשנת 1965. בשנה זו אירעה תאונה באזור מעבדת חברת "קציו" שביוון. כתוצאה מהתאונה עפה במקרה חתיכת מתכת, שבמקרה היתה צורתו כשל גוף שעון, ובמקרה היא התעופפה והתיישבה במקרה על השולחן במעבדה של החברה. בעלי החברה התייחסו לתופעה המקרית באדישות, ולא שמו לב אליה, ועל כן הניחו לחתיכה להישאר על שולחן המעבדה…

…אלא שבאביב 1967, אירעה תאונה אווירית באזור המעבדה. בזמן התאונה התרסק מטוס, ועפה ממנו במקרה חתיכת פלסטיק, שבמקרה היתה לה צורה של עיגול, ובמקרה היא גם התגלגלה דרך הפתח של המעבדה, ובמקרה התיישבה על השולחן. במקרה גם התברר שהיא מתאימה לחלק שיושב שם כבר שנתיים.

כתוצאה מהתאונה עפו מספר חלקיקים שבמקרה היתה להם צורה של גלגלי שיניים, ובמקרה הם גם התאימו אחד לשני. ובמקרה הם התגלגלו דרך דלת המעבדה ונכנסו לתוכה והסתדרו זה לזה במקרה על השולחן (מעצמם), בצורה שבמקרה מתאימה לגלגלי שיניים של שעון…

בשנת 1975 התחוללה סופת הוריקן שהעיפה את כל מה שנקרה בדרכה, וחלק של מתכת בצורה שבמקרה מתאימה להיות מחוגים, עפה במקרה והתיישבה במקרה על השולחן במעבדת החברה.

בשנת 1980 נשמע פיצוץ עז במעבדת "קציו" שביוון. העובדים המשתאים של החברה רצו מיד כדי לראות מה קרה, ולמרבה הפלא, התברר שבמקרה, ללא מגע ידי אדם, הסתדרו כל חלקי השעון מעצמם, ועל השולחן היה מונח שעון מורכב בשלמותו…

מנהל המעבדה ניגש נרעש אל השעון, קירב אותו לאוזנו, והתברר שבמקרה השעון גם עובד ומתקתק!

קסמים- אחיזת עיניים

קסם מס' 1-

הקוסם מניח 3 ריבועים צבעוניים בצבעים שונים על השולחן. הוא בוחר מתנדב אשר צריך לבחור צבע מבין הצבעים, ולהניח עליו עיפרון. הקוסם שואל אותו האם בטוח או שרוצה לשנות, עד שמחליט צבע מסוים. לאחר מכן, מראה לו הקוסם שידע מראש מה יבחר. איך?

הקוסם כותב מראש על העיפרון בקטן את שם אחד הצבעים (למשל ירוק). מתחת לאחד משלושת הדפים הוא כותב "זה הצבע שייבחר", למשל- "אדום". בנוסף, הוא שם פתק במעטפה, מחביא פתק בתוך הכיס, מתחת לשולחן או כל מקום אחר-עם שם הצבע השלישי (למשל- כחול). ואז- לכל צבע שהמתנדב יבחר- יש לקוסם תשובה מראש, להראות שידע מראש שזהו הצבע. אם יגיד ירוק- הוא יראה לו מה כתב מראש על העיפרון. אם יגיד אדום- ירים הקוסם את הדף שתחתיו רשום זאת. אם יבחר כחול, יוציא את הפתק מכיס חולצתו….

קסם מס' 2-

הקוסם לוקח כדור פלסטיק (כמו פינג פונג) ועושה חורים בשני צדדיו. דרך החורים הוא מעביר חוט גומי (שאורכו כמטר). על הכדור להיות קבוע במקום ולא לזוז לאורך החבל. ניתן לעשות זאת באמצעות קשירת קשר, או בכל אמצעי אחר שתרצו. אורך חוט הגומי משני צדדי הכדור צריך להיות שווה.

במהלך הקסם, הקוסם מראה לקהל כיתד הכדור יכול לעלות מעצמו לאורך החוט. כיצד זה יתכן?

יד שמאל מחזיקה את החלק העליון של החוט למעלה במתיחה, יד ימין מחביאה בכף היד 30-40 ס"מ מהחלק התחתון ומותחת את השאר (כ-10 ס"מ למטה) כך שנראה ששני החלקים שווים והכדור במרכז החוט. עכשיו הקוסם קורא לכדור שיטפס ויעלה למעלה, בעודו משחרר מכף יד ימין אט אט את הגומי. ואכן הכדור עולה "מעצמו"…. אפשר לצעוק עליו שיעצור. אז- יד ימין תסגור את הגומי ועל ידי כך הכדור ייעצר.

קסם מס' 3-

עיניו של הקוסם מכוסות. מבקשים ממתנדב להסתיר מטבע מתחת לאחת מידיו, כאשר הם פשוטות על השולחן. לפני כן, היד שאיתו הוא מסתיר את המטבע חייבת להיות מורמת מעל הראש במשך דקה. הקוסם יתן את ההוראה להסתיר את המטבע, ואז תונח היד ותסתיר אותו. כיצד יידע הקוסם היכן נמצא המטבע? היד המחביאה תהיה בהירה יותר, עקב זרימת הדם שהתמעטה בעקבות הרמת היד מעל לראש במשך כדקה….

רעיונות לקסמים נוספים תוכלו למצוא באינטרנט בשפע…

דעתך חשובה לנו