מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

איזה חסד גדול יש בתשובה

איזה חסד גדול יש בתשובה

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
משך הפעולה
עד שעתיים
נושא
תשובה
  • מתאים ליום חול
  • מתאים לשבת
3 מדריכים אהבו את הפעולה

תקציר הפעולה

“גדולה תשובה, שזדונות נעשות לו כזכויות” – האמנם?? כיצד זה יתכן? בפעולה הבאה ננסה להבין איזה חסד גדול עושה עמנו הקב”ה בתהליך התשובה, ואיך התשובה הזו היא ממש לא רחוקה מאיתנו, אלא פשוטה וקלה…

מטרות הפעולה

  1. החניכים יבינו כי הקב”ה עושה עימנו חסד עצום בתהליך התשובה.
  2. החניכים ייפגשו עם סוגי רצונות שונים המובילים לתשובה.
  3. החניכים יבינו כי החזרה בתשובה אינה קשה ורחוקה, אלא אפשרית וקלה הרבה מעבר למה שחשבנו…

מהלך הפעולה

שלב א’-

….

כל חניך מחזיק בידו דף ונדרש לקמט אותו כאוות נפשו. לאחר שכולם קימטו את הדפים, כל אחד מתבקש ליישרו ולהחזירו לקדמותו, כאילו דבר לא ארע.

נבין שככל שנתאמץ להחזיר את הדף לקדמותו- תמיד יישארו סימנים, הוא לא יוכל לחזור ולהיות כפי שהיה.

שלב ב’-

..

נספר לחניכים:

נסעתי על כביש החוף בשעת לילה מאוחרת. מרחוק ראיתי רכב עומד תקוע בצד הכביש. במרחק קצר ראיתי שני אנשים עומדים בצד, אחד מרים את ידו לטרמפ. היתה לי שברירית שניה להחליט, והמשכתי לנסוע. שתי שניות אחר כך כבר התחרטתי, אבל כבר היה מאוחר מדי. אי אפשר לעשות רוורס בדרך מהירה. חשבתי לעצמי: איזה מעשה לא טוב עשיתי, שאני עובר כך על פני אנשים התקועים באמצע הלילה ולא עוזר להם. אבל החרטה לא עזרה לי. את הנעשה אין להשיב. כבר הייתי רחוק מדי מהם. ואז חשבתי לעצמי איזה לקח יש ממקרה זה, שקרה דווקא בחודש אלול. בנוהג שבעולם, עשית משהו, משהו נעשה בעולם- אז נעשה ואי אפשר לשנות. עץ שנשרף- לא יגדל יותר, והר שחצבו בו, לא יקבל לעולם את צורתו הראשונית. אבל ליצור שנקרא אדם- נתן הקב”ה הזדמנות מיוחדת במינה ולא נורמאלית: לעצור! לחזור ברוורס! לתקן ולמחוק את המעשה השלילי!

נכתוב על שלט גדול את אימרת ריש לקיש בגמרא: “גדולה תשובה, שזדונות נעשות לו כזכויות” (גמרא, יומא פו)

נדון עם החניכים: האם התשובה היא דבר הגיוני? אם עשינו דבר לא טוב, אם קלקלנו משהו בעולם, איך יתכן שהקב”ה פתאום מוחק לנו אותו? ולא רק שהוא מוחק לנו אותו- המעשים שעשינו בזדון הופכים לזכויות! לזכויות ממש! זה ממש הפוך, איך זה יתכן?? והרי ראינו שאם מקמטים את הדף, אפשר לישר אותו- אבל הוא לעולם לא ייראה אותו דבר. וכאן חז”ל אומרים לנו שלא רק שאפשר לתקן- אנחנו נהפכים להיות במדרגה גבוהה יותר… “זדונות נהפכים לו לזכויות”! כיצד זה יתכן?

..

שלב ג’-

..

נתחלק לשלוש קבוצות. כל קבוצה תקבל מקרה ועליהם לעשות הצגה קצרה המתארת אותו.

מקרה 1- יוסי ודני רבו בשעת ההפסקה. יוסי חשב שדני דרך עליו בכוונה, ודני טען שעשה זאת בטעות. המורה נכנסה כשהם היו באמצע הויכוח. היא שמעה את שני הצדדים ואמרה לדני שיחליט אחת משתי האפשרויות: שיבקש סליחה מדני או שילך הביתה עם מכתב להורים. דני החליט לבקש סליחה רק בשל איומיה של המורה.

מקרה 2- רוני כל הזמן גונב גרעינים מהמכולת של רחמים. כבר הרבה זמן שהוא מצטער על זה, אך זהו הרגל שקשה לו להפסיק. יום אחד, החליט: די! הוא ניגש לרחמים, סיפר לו על כך והתנצל מעומק ליבו. הוא לקח את קופת החיסכון שלו ושילם לרחמים על הגניבה. הוא הבטיח שמעתה לא יחזור על כך.

מקרה 3- אפרת ועדי הן שכנות וחברות טובות. יום אחד הן רבו והפסיקו לדבר. מחר יש מבחן. לאפרת יש את כל החומר. לעדי אין, כיוון שהיתה חולה. עדי מתלבטת מה לעשות, ולבסוף נחליטה לבקש מאפרת סליחה כדי שתלמד איתה למבחן.

לאחר ההצגות, נשאל את החניכים: האם כל סוגי התשובה היו זהים? האם מישהו מבין הדמויות השתנה בעקבות התשובה שעשה, נהיה בן אדם טוב יותר?

..

שלב ד’-

..

סיכום ביניים: נסביר כי האימרה של ריש לקיש מגמרא על הזדונות שנהפכים לזכויות- הן כאשר האדם חוזר בתשובה מאהבה. לא בגלל פחד מהקב”ה או אינטרסים וחישובים אחרים. הוא פשוט אוהב את הקב”ה, לא רוצה להיות אדם שחוטא, רוצה להיות יותר טוב. מי שבאמת רצונו הפנימי כה חזק, הקב”ה מאפשר לו, בחסד גדול, למחוק לגמרי את החטא- ולהתעלות למצב אפילו יותר גבוה מאשר מה שהיינו לפני החטא, כיוון שהרצון והשאיפות שלנו- במקום אחר, יותר גבוה.

..

שלב ה’-

..

משחק הטבעת: עליך, המדריך, לקחת טבעת, ולבקש מכל החניכים להוריד את ראשיהם. ספר לחניכים, שהטבעת נמצאת במקום כלשהו בחדר, ועליהם לקום ולהסתובב בחדר ולחפש אותה. בינתיים, השחל את הטבעת על אצבעך, לפני שמרימים את הראשים. אמור להם שמי שרואה את הטבעת, שישב במקומו בשקט, ולא יגלה לאלה שעדיין מחפשים.

..

שלב ו’-

..

נקרא את הסיפור “בסמוך לך” (בנספח)

נסביר כי לעיתים החטאים שלנו מפחידים אותנו. נראה לנו שלעשות תשובה ולהשתפר זה כל כך גדול, כל כך קשה. צריך להתאמץ, ואולי זה בכלל לא אפשרי… אבל בעצם אנחנו מבינים שהתשובה נמצאת אצלנו, היא טמונה ברצונות הקטנים שלנו, במעשים היומיומיים. תלויה ברצון הפנימי שלנו, ועל זה הקב”ה מסתכל. אין זה משהו גדול ורחוק שאי אפשר להגיע אליו. התשובה היא חסד גדול ואפשרית בכל זמן ובכל מצב, גם בחטא הכי נורא…

סיכום

בתחילת הפעולה ראינו שהתשובה היא חסד גדול ואינה דבר טבעי, כי בדרך כלל בעולם האנושי- כשיש קלקול אפשר לתקן קצת, אבל אי אפשר להחזיר את הדברים כבראשונה. הקב”ה עושה עמנו חסד, ובתשובה- לא רק שאפשר למחוק את החטא, אפשר להפוך אותו לזכויות!

לאחר מכן ראינו שכל עניין התשובה תלוי בכוונת הלב, ואם באמת כוונתנו לחזור בתשובה מאהבה לקב”ה ומרצון להיות טובים, ולא רק מיראה (שגם זה, אגב, שלב טוב וחשוב בדרך לתשובה השלמה), אז באמת חטאינו הופכים לזכויות ממש!

בסיום הפעולה הדגשנו את העניין שלפעמים התשובה נראית קשה ורחוקה, לפעמים אפילו כמעט בלתי אפשרית. ראינו כי התשובה שייכת לכולנו ואפשרית בכל זמן ובכל מצב. היא הרבה יותר קלה ממה שנראה לנו כמבט מרוחק… שנזכה בע”ה!

נספחים

הסיפור “בסמוך לך”:

הרבי ר’ בונם נהג לספר לחסידיו את המעשה בר’ אייזיק מקראקא. מעשה בר’ אייזיק בן יעקיל, שלאחר שעברו עליו הרבה שנות דוחק ומצוקה ולא ערערו את בטחונו בא-לקים, נצטווה בחלום לילך לעיר פראג ולחפש שם אוצר מתחת לגשר הנמשך לארמון המלך.

כשנשנה החלום פעמיים ושלוש, שם ר’ אייזיק את פעמיו לדרך והלך לפראג. כשהגיע לגשר, ראה שמשמר של אנשי צבא שומרים שם כל היום וכל הלילה, ולא מלאו ליבו לחפור כפי שנצטווה. אף על פי כן היה הולך אצל הגשר בכל בוקר והיה מהלך סביבו עד הערב.

לבסוף שאל אותו ראש המשמר, שהבחין במעשהו, אם מבקש הוא משהו או מחכה למישהו. ר’ אייזיק סיפר לו את החלום שהביאו לכאן מארץ רחוקה. מילא ראש המשמר פיו שחוק ואמר: “אם כן, הלכת דרך ארוכה בשל חלום! כן, זה חלקו של המאמין בדברי חלומות. אילו האמנתי בחלומות, הייתי צריך להיטלטל בדרך רחוקה, לאחר שנצטוויתי פעם בחלום לילך לעיר קראקא ולבוא לביתו של אחד יהודי, אייזיק בן יעקיל שמו, ולחפור שם את האוצר הטמון מתחת לתנור. אייזיק בן יעקיל! הריני יכול לצייר בנפשי, שבעיר שמחצית תושביה היהודים מכונים אייזיק ומחציתם בשם יעקיל, הייתי צריך להרוס את כל בתי העיר!” ושוב צחק.

ר’ אייזיק החווה לו קידה והלך לביתו, ושם חפר ומצא את האוצר שהיה טמון מתחת לתנור, ובנה בית כנסת המכונה על שמו: בית הכנסת של ר’ אייזיק בן יעקיל.

“תן דעתך לסיפור הזה”, היה מוסיף הרבי ר’ בונם, ועומד על כוונתו: “יש דבר שלא תוכל למצאו בשום מקום, אפילו לא אצל הצדיק, ואף על פי כן יש מקום ששם תמצאנו”.

 

דעתך חשובה לנו