איתור סניפים וכפרי בוגרים
פתיחה: לאחר שדיברנו על הקשר המיוחד שיש בין הפרטים המרכיבים את עם ישראל ועל היחס בין הפרט לכלל שהוא כגוף אחד, נרצה להגיע עם החניכים להבנה שכל אחד מהפרטים בעם ישראל הוא כמו אות מהתורה – שהיא עולם שלם – ורק חיבור אות לאות ולמידה מכל אחד תביא אותנו למילה שלמה.
מקורות להרחבה: אורות התורה יא, ב.
בכל אחד יש משהו שאפשר ללמוד ממנו על מנת להצליח במשחק או בחידה, וגם בחיים עלינו להיות קשובים לכל אחד בעם ישראל כי יש אצלו משהו שאנחנו יכולים ללמוד ממנו.
בכל אחד ובכל אדם יש צד של אמת, ואם נשכיל ללמוד מכל אדם נוכל להבין את האמת מכל זוויותיה.
,
ספרו לחניכים את הסיפור על העיוורים והפיל (ראו נספח 2).
,
כדאי לחלק לחניכים את הסיפור כדי שיכולו לעקוב אחריו, או לחלופין להקריא אותו ולשתף את החניכים בהצגת הסיפור – כל חניך יהיה אחד מהעיוורים ויתאר מה הוא רואה בפיל.
“
משקיענים – אתם יכולים להדפיס או לצייר מראש כל חלק מהפיל המתואר, ולתת לחניכים לתאר את מה שהם רואים בדף שקיבלו כדי להמחיש את הסיפור.
.
שאלו את החניכים:
.
.
כל אחד בעם ישראל הוא כמו אות אחת בתורה, וכל אות היא עולם מלא שאפשר ללמוד ממנו המון.
,
חלקו לחניכים את השיר של יוני גנוט, המתבסס על אורות התשובה של הרב קוק (ראו נספח 3). באמצע השבוע אפשר כמובן להשמיע אותו לחניכים, ואם הפעולה מתקיימת בשבת אפשר לשלוח במוצ”ש את הקישור לשיר J.
,
ידועה הדעה שאין אות או תיבה מיותרת בתורה, שלכל אות יש משמעות ואין מילה או אות שנכתבו סתם. כך גם עם ישראל, כל אחד הוא אות אחת ואין אף אחד שהוא אות שאיננו צריכים. נוסף על כך ספר תורה שנמחקה אחת האותיות שלו או התחברה לאות אחרת – חובה לתקנו, ואם לא יתוקן הספר הוא יכול להיפסל משימוש. אפשר לראות מכאן עד כמה חשובה כל אות ואות.
אפשר לספר לחניכים גם על רבי עקיבא, שהיה דורש בכתרי האותיות דרשות וחידושים. מכאן אפשר להבין שיש מה ללמוד מכל אדם, שמכל אות ואות אפשר ללמוד הרבה כל כך, אבל רק בעזרת חיבור אות לאות תיווצר מילה שלמה, ובעזרת חיבור האותיות יהיה לנו ספר תורה שלם.
ערכו סבב בין החניכים ובקשו מכל אחד לספר על דמות מהחיים שלו (מבית הספר, מהמשפחה, חבר, מכר) ועל משהו שהוא לומד ממנה. לחלופין אפשר שהחניכים יתחלקו לזוגות וישתפו זה את זה ברשמיהם מהדמות הזו.
“
ראינו במשחקים שכדי להצליח יש ללמוד מכל אחד ולהיות קשוב למה שיש לו לומר לי וללמד אותי. ראינו בסיפור עם העיוורים שבכל אחד יש התגלות של אמת מסוימת, ורק יחד נוכל לגלות את האמת השלמה. כך גם בעם ישראל, כל אחד הוא התגלות של אות בתורה שהיא עולם שלם ומלא שיש מה לדרוש וללמוד ממנה, ובהצטרפות של כולם יחד נוצרות לנו מילים ומתחבר ספר תורה.
חידת סידורים:
יעל, נגה, אבי, גיל וחיים מסתדרים על פי הגובה:
העיוורים והפיל (סיפור עם הודי עתיק)
היה היה פעם כפר הודי שכל תושביו היו עיוורים. יום אחד הלכו לטייל שישה אנשים מהכפר, ובדרך פגשו איש רוכב על פיל.
האנשים שמעו בעבר על פילים, אך מעולם לא התקרבו לבעל חיים כזה, ועכשיו ביקשו מהרוכב להרשות להם לגעת בחיה האדירה. הם רצו לחזור לכפר ולספר לכולם איך נראה פיל.
הרוכב הסכים והוביל כל אחד מששת האנשים לחלק אחר בגופו של הפיל. העיוורים נגעו בחיה וליטפו אותה עד שידעו איך נראה פיל. הם חזרו לכפר נרגשים כדי לספר על חוויותיהם. אנשי הכפר התאספו סביבם לשמוע על הפיל.
האיש הראשון, שמישש את החזה של הפיל, אמר: “הפיל הוא כמו קיר גדול ועבה!”
“שטויות”, אמר האיש השני, שנגע בחטים (בשיניים) של הפיל, “הפיל קצר למדי ומעוגל. הוא חלק מאוד וחד. לא הייתי משווה פיל לקיר אלא לחנית!”
האיש השלישי, שנגע באוזנו של הפיל, לא הסכים לדבריהם ואמר: “הפיל אינו דומה כלל לקיר או לחנית, הוא דומה לעלה ענק עשוי משטיח צמר עבה. הוא זז כשנוגעים בו”.
“לא נכון!” אמר הרביעי, אשר ליטף את החדק, “אומר לכם איך נראה הפיל – הוא דומה לנחש ענקי!”
החמישי הביע התנגדות נמרצת. הוא נגע באחת מרגלי הפיל וסיכם: “הפיל עגול ועבה כמו עץ”.
העיוור השישי, שניתן לו לרכוב על גבו של הפיל, מחה: “האם אף אחד מכם אינו יכול לתאר נכונה את הפיל?! הרי הוא כמו הר ענק מתנודד מצד לצד!
אות לאות
יוני גנוט
אני אות אחת של התורה
אני עולם מלא, מלא וגדוש, מלא וגדוש
אני אות אחת של התורה
אני עולם מלא, הולך ומתרבה לאין שיעור
אז תחדש לי אבא, תדליק אותי
תשלח לי ניגון שיעיף אותי
תפתח לי את הלב לאהבה חדשה
תקרב אות אל אות למילה שלמה
תקרב אות אל אות למילה שלמה
מקורות להרחבה: אורות התורה יא, ב.