מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

אדם מחפש משמעות

אדם מחפש משמעות

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
מעלות
משך הפעולה
עד שעתיים
נושא
חופש
  • מתאים ליום חול
  • מתאים לשבת
6 מדריכים אהבו את הפעולה

מטרות הפעולה

1) לברר עם החניכים מהו "שעמום" בהתייחסות אמונית – חברתית.

2) לעודד את החניכים לקבל אחריות לניצול זמן מיטבי וחיפוש משמעות.

מהלך הפעולה

 שלב א':

המדריך יחלק את נספח א' – "הידעת?" ויבקש מכל חניך להקריא משפט אחד בקול.
שאלות לדיון:
מה הרגשתם למשמע משפטי שעמום אלו?
ממה לדעתכם נובע השעמום? תנו דוגמאות.
(למדריך- ניתן לרשום את הדוגמאות בשני טורים נפרדים: חוסר עניין וחדגוניות)

…………………………………………………………………….

שלב ב':

המדריך יקרא מקור מס' 1 וישאל:
מה עולה מן המקור שלפניכם אודות השעמום?
האם אתם מסכימים עם דברים אלו?
האם התחדש לכם דבר מה אודות השעמום?

…………………………………………………………………….

שלב ג':

המדריך יחלק את נספח ב' – דף מקורות – "מעניין להשתעמם", יקרא את מקור מס' 2 וישאל:
הרב אבינר מבחין בין שני סוגי בטלה. מהם? תנו דוגמאות.
איזה סוג של בטלה מביא לשעמום ולשיגעון?
מה התחדש לכם אודות שעמום ובטלה?

…………………………………………………………………….

שלב ד':

המדריך יקריא את מקור מס' 3 וישאל:
מה המשותף בין המקרים "הניעור בלילה", "המהלך בדרך יחידי", ו"המפנה לבו לבטלה"?
כיצד מתרגמים למציאות ימינו את שלושת המצבים: "הניעור בלילה", "המהלך בדרך יחידי" ו"המפנה לבו לבטלה" ?
כיצד מקרים אלו מרחיבים את המושג "שעמום"?
מה ניתן להסיק מכך לקראת החופש הגדול?

…………………………………………………………………….

שלב ה':

המדריך יבקש מהמשתתפים לקרוא את מקור מס' 4, וישאל:
מה הקשר בין שעמום לבין תכלית החיים על פי ויקטור פרנקל?
"ברגע שהאדם… ימצא משמעות לחייו במשהו שמחוצה לו … הדבר יגלה את הווייתו האנושית האמיתית ורוב הקשיים והבעיות ייפתרו". מה דעתכם על דברים אלו בנוגע להתפתחות רוחנית של האדם?
מה המשמעות היישומית של דברים אלו לימי החופש הגדול?

 

נספחים


נספח א

?הידעת
"נתוני שעמום נכון לתאריך 1.2.2010 מתוך האתר "משעמם לי
567,000 אנשים רשמו "משעמם לי" בגוגל
720,000 אנשים רשמו "משעמם" בגוגל
33,300 אנשים רשמו "איזה שעמום" בגוגל
311,000 אנשים רשמו "משועמם" בגוגל
264,000,000 אנשים רשמו "I am bored" בגוגל
104,000 אנשים רשמו "משעמם מה עושים" בגוגל
45,800 אנשים רשמו "מה עושים שמשעמם" בגוגל
30,200 אנשים רשמו "מה עושים כשמשעמם" בגוגל
44,400 אנשים רשמו "משעמם לי רצח" בגוגל
295,000 אנשים רשמו "משעמם לי מאוד מאוד" בגוגל
208,000 אנשים רשמו "משעמם לי מה לעשות" בגוגל
31,200 אנשים רשמו "מצ'עמם לי" בגוגל
39,600 אנשים רשמו "מצ'עמם" בגוגל
74,100 אנשים רשמו "משועממים" בגוגל
53,900 אנשים רשמו "משועמם עד מוות" בגוגל
49,000 אנשים רשמו "משועממת" בגוגל
7,260 אנשים רשמו "משועממת כרונית" בגוגל
25,700 אנשים רשמו "משועממים בלבד" בגוגל
18,200 אנשים רשמו "משעמם במשרד " בגוגל
46,600 אנשים רשמו "משעמם במשרד משחק" בגוגל
261,000 אנשים רשמו "משעמם לי מאוד" בגוגל

………..

נספח ב'

מקור מס' 1-
השעמום נובע במקרים לא מעטים דווקא מרוב עושר ושפע. התופעה של יותר והרבה מדי, מהר מדי וללא מאמץ, ושלאדם יש כמעט הכל והוא ראה הכל גורמת להשתלטות השעמום בגיל צעיר מאד. (ד"ר יגאל גליקסמן)

…….

נספח ג'

מקור מס' 2-
"הבטלה מביאה לידי שעמום"
במסכת כתובות (נ"ט ע"ב) נאמר: "הבטלה מביאה לידי שעמום…" (שיגעון ע"פ רש"י). שיגעון הוא ביטוי להתמוטטות פסיכולוגית, להתפוררות נפשית. הבטלה דוחפת את האדם להבלים עד שהוא מדרדר לשפל מוסרי. לאחר שתמה כל רשימת הבילויים האפשריים (ולעיתים גם הבלתי אפשריים), מתחילה הבטלה לכרסם ביציבותו הנפשית של האדם עד שהיא ממוטטת אותו מבחינה פסיכולוגית. מתי הבטלה מביאה לידי שעמום (=שיגעון)? קיימות 2 דרגות של בטלה: יש בילויים "מיני שחוק" שנכללים בקטגוריה של בטלה מפני שאין בהם שום תוכן חיובי משמעותי. לדוגמה, ההתמכרות לצפייה בטלוויזיה ובווידאו היא סוג של בטלה המשפילה את נפש האדם ופוגעת ברמתו המוסרית. כך גם ההתמכרות למשחקי קלפים. אולם חמורה ממנה היא הבטלה הגמורה: בזבוז זמן, "מריחת זמן", בניסיון "להרוג את הזמן", בטלה גמורה מביאה גם לידי שעמום (שיגעון ע"פ רש"י). (עפ"י אמונות החינוך, הרב אלישע אבינר)

……..

נספח ד'

מקור מס' 3-
"הניעור בלילה, והמהלך בדרך יחידי והמפנה לבו לבטלה – הרי זה מתחייב בנפשו". (אבות ג ה)
המשנה מונה שלוש דוגמאות שונות. לדעת המהר"ל, המכנה המשותף לשלושתן הוא "יציאה מסדר העולם", כלומר, חריגה מהמסגרות הטבעיות הבסיסיות של הקיום האנושי. מי שחורג מהן יוצא מ"השמירה האלוקית על העולם" ומתחייב בנפשו.
פירוש: הניעור בלילה ללא כל אילוץ, במקום לישון בה, הופך את הסדר הטבעי. הוא ער בלילה וישן ביום, הוא הורס אחת מהמסגרות הבסיסיות של חיי האדם, ובכך הוא פוגע באנושיותו. בדומה לזה "המהלך בדרך יחידי" יוצא מהסדר החברתי הנורמלי. האדם חי כחלק מהחברה האנושית ולא כיחידה נפרדת. גם המפנה לבו לבטלה משבש את הסדר הטבעי. "העולם הזה נברא שיהיה פועל ולא יהיה בטל" (מהר"ל). היצירתיוּת היא צורך קיומי לאדם. אמנם קשה לנצל כל רגע ולמלא אותו בתוכן משמעותי, אבל המפנה לבו לבטלה איננו "בטלן" או עצלן מצוי אלא אדם "המבקש את הביטול", כלומר אדם שתוכן חייו הוא הבטלה. אף הוא יוצא מהמסגרת האנושית.
המשנה מזהירה: מי שחורג מהמסגרת האנושית, "מתחייב נפשו". כל מסגרת היא כובלת אבל היא גם שומרת. פריקת עולה של המסגרת מעניקה תחושה (מזויפת) של חירות, אבל מסכנת את קיומו האנושי של האדם. (הרב אלישע אבינר)

נספח ה'

מקור מס' 4-
הדחף העמוק ביותר של האדם, או יותר נכון הרצון העמוק ביותר, הוא שאיפה למשמעות והבנה של חייו והעולם שבו הוא נמצא, והבנה זו היא הכוח שיכול לעזור לו להתמודד עם סבל ומצוקה קשים ככל שיהיו. פראנקל טוען שהאדם המודרני שיש בידו את האמצעים, אך איבד את התכלית, סובל מתחושת עקרות וחוסר משמעות שהוא מכנה בשם "ריק קיומי", שהסימפטום הראשי שלה הוא שעמום. תחושה שבאה לידי ביטוי לפי פרנאקל במשולש של דיכאון, תוקפנות, והתמכרות. אותו ריק קיומי גורם לרוב הצרות הרוחניות והבעיות הנפשיות. אליבא פרנאקל ברגע שהאדם ימלא לעצמו את הריק הפנימי שלו, וימצא משמעות לחייו בדבר שמחוצה לו, אליו יוכל להתכוון, ושלקראתו יוכל לחתור, ובו יוכל לשכוח את עצמו, הדבר יגלה את הווייתו האנושית האמתית, ורוב הנוירוזות והבעיות שליוו אותו יפתרו. ("האדם מחפש משמעות"/ויקטור פרנקל, פסיכיאטר ניצול שואה)

 

דעתך חשובה לנו