מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

לזרוק נשמה במנגל- שו”ת ליום העצמאות, אמיר סנדלר

שאלה - עוד מעט מגיעים חגי  אייר, ותמיד חוזרת אותה הרגשה, לפני החג אנחנו מדברים המון על החשיבות והמשמעות של הימים הללו,אבל בסופו של יום אנחנו מוצאים את עצמנו עומדים מול המנגל ומנפנפים.... כיצד נצליח לזרוק משמעות לימים הללו.

תשובה -  זכינו לחיות בדור של גאולה, דור שהולכים ומתחדשים בו חגים המסמנים שלבים בתהליכי הגאולה, אבל זכות זו שמה לפתחנו גם חובה שדורשת מאיתנו ליצוק את התוכן לאותם ימי ששון ושמחה.

כאשר אנו ניגשים לימים הללו יש מספר נקודת מוצא מרכזית שממנה נגזרות מספר נקודות.

נקודת הבסיס שאיתה אנו יוצאים לדרך היא שמדובר כאן במהלך אלוקי, כל החגיגה והשמחה זה על גילוי שכינה שהופיעה במדינה ומתוך הבנה זו אנו יוצאים להכנת המסיבה.

  • מסתכל בישן ומחדש בחדש – ע"מ ליצוק תוכן לימים הללו אנו נדרשים להתבונן בחגי השנה ולנסות להבין מהם כיצד חגי אייר נכנסים על ציר הגאולה, לדוגמא כאשר אנו מגיעים ליום העצמאות אנו מבינים שזה המשך ישיר של חג הפסח בו זכינו לגאולה ראשונה את יצאנו ממצרים והפכנו לעם הצועד על במת ההיסטוריה, וכעת אנו צריכים לראות איך חג העצמאות ממשיך את הפסח בשירים במנהגים ובסדר ההגדה, אנחנו למעשה מבינים שאנו כותבים כעת את הפרק הבא של ההגדה וצריכים לראות איך בתוכן בשירים ובמנהגים אנחנו ממשיכים את הסיפור שהיה. כמובן ככל שהאנשים מסביב ירגישו שיש כאן משהו שמחובר לסיפור יותר גדול זה יקבל יותר משמעות ותוקף.
  • היזהרו מחיקוים – רגע לפני החגיגה אנו נדרשים לשאול את עצמנו במה החגיגה שלנו,אנשים שזכו לטעום טעם מתיקות של תורה שונה מחגיגה של מי שלצערנו עוד לא זכה, פעמיים רבות עצם זה שנצליח שנייה לעמוד מהצד ולהתבונן על מה שעתיד להיות, ונשאל את עצמנו האם הצלחנו להציג כאן תורה מקורית וחדשה או שאנחנו סתם חיקוי עלוב וזול של תרבות שלנו

היא זרה, זה יעזור לנו להבין שצריך להכניס כאן תוכן אחר שנותן יותר רוממות וקדושה.

  • אחריות כללית – מסופר שבתשע עשרה השנים הראשונות של המדינה שהרבנות הראשית עוד לא החליטה לקרוא הלל ביום העצמאות, החליט הרב צבי יהודה קוק זצ"ל שגם בישיבת מרכז הרב לא יגידו הלל, וזו מתוך התפיסה שלא מדובר בחגיגה פרטית של שבט או קבוצה, אלה חגיגה שמחוברת לחגיגת הכלל ויש לה אחריות על מה שקרוה עם הכלל.

כך גם אנו חייבים להרגיש את האחריות הגדולה ולהבין שלא מדובר רק באירוע של שבט סניף או כיתה אלה שבפעולה האישית שלנו יש השפעה גדולה אל הגובה הכללי שאליו יתרומם העם בתקופה כל כך מיוחדת של השנה.

בתפילה שכשם שזכינו לאתחלתא דגאולה כך נזכה לגאולה שלמה.

בהצלחה רבה.