מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

אנחנו עולים לארץ ישראל

אנחנו עולים לארץ ישראל

פעולה לשבת עלייה

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
יובל | אופק
משך הפעולה
עד שעה
נושא
ארץ ישראל | קליטת עליה
  • מתאים לשבת
0 מדריכים אהבו את הפעולה

תקציר הפעולה

מימי גלות בית שני, כאלפיים שנה, היה העם היהודי מפוזר בהמון ארצות, אך ארץ ישראל הייתה תמיד הבית ששאפו לחזור אליו. כל הדורות עלו יהודים לארץ והתיישבו בה במאמץ ובמסירות. מדינת ישראל קבעה את יום ז' בחשוון ל"יום העלייה" בשל סמיכותו לקריאת פרשת לך לך, שבה מצווה אברהם ללכת לארץ ישראל. בפעולה זו נעסוק בעלייה לארץ בדורנו. באמצעות סיפורים ותחנות יחוו החניכים את המסע של העולים לארץ ישראל.

מטרות הפעולה

  1. החניכים יבינו מהי עלייה לארץ.
  2. החניכים ישתתפו בפעילות הממחישה תחנות בדרך לארץ.
  3. החניכים ייצרו את דגל ישראל.

שימו לב: לפעולה כמה שלבים, התאימו אותה לחניכים שלכם. תוכלו לבחור להעביר רק חלק מן השלבים, בהתאמה לחניכים.

 
הכנות וציוד נדרש:

  1. הדפסת הנספחים
  2. לשלב א: תיק, בובה, חופן אדמה בשקית, צעיף או סוודר
  3. לשלב ב: מפה של ארץ ישראל, תרמילים, כובעים, בקבוקי מים לדרך, דגלים קטנים או מדבקות כחול-לבן
  4. בקבוק מיץ וכוסות

מהלך הפעולה

 

פתיחה: ארץ ישראל שלי

שירו עם החניכים את השיר 'ארץ ישראל שלי' (נספח 1).
מומלץ להוסיף תנועות מתאימות.

 

שלב א: בית בארץ ישראל

ספרו לחניכים את הסיפור והציגו לפניהם את הפריטים. במהלך הסיפור שלבו שאלות וצרו שיח.

אביזרים:

  • מזוודה קטנה או תיק
  • תמונה של משפחה (נספח 2)
  • בובה קטנה 
  • חופן אדמה בשקית
  • דגל ישראל
  • צעיף או סוודר
 

המזוודה של נעמי
הסיפור שלנו היום הוא על ילדה קטנה ששמה נעמי. נעמי גרה רחוק, רחוק מאוד, בארץ קרה מאוד. קרה כל כך, ששם יורד שלג לאורך כל החורף! בכל ערב לפני השינה הייתה נעמי עומדת ליד החלון, מסתכלת על הכוכבים ולוחשת בשקט: "יום אחד… יום אחד אני אגור בארץ ישראל. הבית שלי האמיתי".
סבתא של נעמי הייתה מספרת לה סיפורים על הכותל ועל ירושלים, על הים בתל אביב ועל השמש החמה שמחממת כל השנה.
ונעמי חלמה וחלמה…
יום אחד אימא ואבא אמרו לה: "נעמי! הגיע הזמן! אנחנו עולים לארץ ישראל!" נעמי לא האמינה! היא קפצה משמחה! אבל אז היא הסתכלה על החדר שלה… על כל הצעצועים, על הספרים, על החברים.
איך לוקחים את הכול? נעמי ארזה בזהירות את הדברים הכי חשובים שלה:
(שאלו את החניכים: עוד מעט נגלה מה נעמי ארזה, מה אתם הייתם אורזים אם הייתם צריכים לעבור בית? הכניסו למזוודה פריט אחרי פריט, רכסו את הרוכסן ושימו את התיק על הגב)
א. תמונה של המשפחה, של סבא וסבתא שנשארו שם, כדי לזכור אותם תמיד.
ב. הבובה שהיא הכי אוהבת, שהייתה איתה מאז שנולדה. "את באה איתי!" היא אמרה לבובה.
ג. נעמי לקחה קצת אדמה מהחצר, כי שם היא שיחקה כל הילדות. "אני לוקחת חתיכה קטנה מהבית הישן שלי".
ד. דגל ישראל קטן, שסבא נתן לה. "זה הדגל של הבית החדש שלך", הוא אמר בדמעות.
ה. סוודר, שלא יהיה לה קר.
נעמי סגרה את התיק והייתה מוכנה לצאת לדרך, לארץ ישראל. כל המשפחה נסעה לשדה התעופה.
נעמי עלתה על מטוס ארוך ארוך.
(כאן שאלו את החניכים מה נעמי הרגישה כשעלתה למטוס)
נעמי הרגישה שהטיסה נמשכה המון שעות, וגם קצת יותר!
היא ישנה, התרגשה, הסתכלה מהחלון על העננים.
ואז… הנחיתה!
נעמי ירדה מהמטוס והרגישה משהו שונה. השמש! השמש החמה של ארץ ישראל!
אנשים שלא הכירה חייכו אליה בחום, נפנפו אליה בידיהם ואמרו לה במילים שהיא עוד לא הבינה: "שלום! ברוכה הבאה לישראל!" נעמי חייכה בחזרה. היא עוד לא ידעה עברית, אבל היא הרגישה את החיבוק של הבית.
היא הסתכלה סביב, נשמה עמוק וליטפה את המזוודה שלה. ואז היא לחשה בשקט: עכשיו אני בבית. הבית האמיתי שלי.

 

שלב ב: מסע לארץ ישראל

בשלב זה תנו לחניכים משימות הממחישות מסע ודרך לארץ ישראל. בכל תחנה – משימה אחרת.
אביזרים: מפה של ארץ ישראל, תרמילים, כובעים, בקבוקי מים לדרך.

  • אל תוותרו על האביזרים, הם ממחישים את המסר היטב (לחלופין תוכלו לבקש מכל חניך להביא תרמיל, כובע ובקבוק)
  • בחרו את המשימות המתאימות לקבוצה שלכם.

 

מהלך:

  • סמנו על הרצפה או במרחב הסניף עשר תחנות. בתחנה האחרונה שימו מפה של ארץ ישראל, ובתחנה הראשונה תרמילים, כובעים, בקבוקי מים לדרך.
  • התחילו כולם יחד בתחנה הראשונה.
  • הכריזו:
    אנו עולים לארץ ישראל! קחו לכם תרמיל עם מים וכובע, אנו יוצאים למסע. כל החניכים מתקדמים לעבר ארץ ישראל.
  • תחנה ראשונה: עוזבים את הבית, שמים את התרמיל על הגב ומתחילים ללכת. צרו בחדר מסלול מכשולים שהחניכים צריכים לעבור.
  • תחנה שנייה: הלילה ירד, קר מאוד, מתחממים יחד! משפשפים ידיים, קופצים במקום.
  • תחנה שלישית: לפניכם נהר גדול. חייבים לעבור אותו כדי להמשיך במסע. הניחו אבנים (פתקים, כריות או דפים) – רק עליהם מותר לדרוך. כל הקבוצה עוברת יחד לצד השני.
  • תחנה רביעית: חייבים להתקדם בשיירה או בטור כדי לעבור גשר צר. כולם נותנים ידיים והולכים יחד מנקודה לנקודה בלי לעזוב ידיים.
  • תחנה חמישית: זמן הפסקה בדרך – צריך להעביר ציוד. יש סל או חבילה (כדור או שקית) שצריך להעביר בלי להשתמש בידיים, רק במרפקים, בכתפיים או ברגליים.
  • תחנה שישית: בדרך מופיעים שודדים או קושי, וכל הקבוצה צריכה להסתתר בשקט מאחורי סלעים (כיסאות או שולחנות) ולא לזוז דקה עד שהמדריכים יאמרו שהדרך שוב בטוחה. רק כאשר מצליחים אפשר להמשיך בדרך.
  • תחנה שביעית: פוגשים עוברי אורח (המדריך או חניכים אחרים) ששואלים שאלות על הדרך, ועונים יחד: "אנחנו בדרך לארץ ישראל!" בקול חזק ובשמחה.
  • תחנה שמינית: לפני הכניסה לארץ ישראל צריך לשיר שיר שמח. שירו יחד את השיר 'ארץ ישראל שלי', שפתחתם בו את הפעולה, בתוספת תנועות.
  • תחנה תשיעית: טקס הכניסה לארץ. כל חניך יקבל דגל קטן או מדבקה בצבע כחול-לבן ויצעד דרך שער כניסה.
  • תחנה עשירית: מגיעים לארץ ישראל! כל חניך יקבל כוס מיץ, ושותים 'לחיים' בארץ ישראל.

 

שלב ג: הדגל שלי

לסיום בקשו מן החניכים ליצור את דגל מדינת ישראל מהחפצים הנמצאים בחדר, או בעצמם, באמצעות הידיים שלהם (אתם יכולים לדאוג לחפצים מראש או לתת לחניכים ליצור במה שיש סביבם: נעליים, סוודרים, כדור, שרוך של חולצת תנועה, תיקים וחפצים נוספים).

 

סיכום

בכל שנה עולים לארץ ישראל אנשים חדשים. הם לומדים עברית, מוצאים בית, חברים ועבודה. ואנחנו, כל עם ישראל, מקבלים אותם באהבה ודואגים להם. עלייה לארץ ישראל קרתה בכל הדורות וגם היום. יש אנשים שעוזבים את הבית הישן שלהם ובאים לארץ שלנו באומץ ובאמונה. המסע שלהם לא קל, ויש קשיים בדרך. מה שמיוחד בארץ ישראל זה שהיא הבית של כל היהודים בעולם, והם יכולים לבוא לפה ולהרגיש פה הכי טוב. אנחנו שמחים שהם באים, מעריכים אותם ודואגים להם, כי כולנו משפחה אחת גדולה, עם ישראל בארץ ישראל.

 

נספחים

 

נספח 1 –

ארץ ישראל שלי יפה וגם פורחת
מי בנה ומי נטע?
כולנו ביחד!
אני בניתי בית בארץ ישראל
אז יש לנו ארץ
ויש לנו בית בארץ ישראל.

ארץ ישראל שלי יפה וגם פורחת
מי בנה ומי נטע?
כולנו ביחד!
אני נטעתי עץ בארץ ישראל
אז יש לנו ארץ
ויש לנו בית
ויש לנו עץ בארץ ישראל.

ארץ ישראל שלי יפה וגם פורחת
מי בנה ומי נטע?
כולנו ביחד!
אני סללתי כביש בארץ ישראל
אז יש לנו ארץ
ויש לנו בית
ויש לנו עץ
ויש לנו כביש בארץ ישראל.

ארץ ישראל שלי יפה וגם פורחת
מי בנה ומי נטע?
כולנו ביחד!
אני בניתי גשר בארץ ישראל
אז יש לנו ארץ
ויש לנו בית
ויש לנו עץ
ויש לנו כביש
ויש לנו גשר בארץ ישראל.

ארץ ישראל שלי יפה וגם פורחת
מי בנה ומי נטע?
כולנו ביחד!
אני חיברתי שיר בארץ ישראל
אז יש לנו ארץ
ויש לנו בית
ויש לנו עץ
ויש לנו כביש
ויש לנו גשר
ויש לנו שיר על ארץ ישראל.

 

נספח 2 – תמונה של משפחה

דעתך חשובה לנו