מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

לשמור על הסביבה

לשמור על הסביבה

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
מעלות | מעפילים
משך הפעולה
עד שעה
נושא
איכות הסביבה | קיימות
  • מתאים לשבת
0 מדריכים אהבו את הפעולה

תקציר הפעולה

ארץ ישראל ניתנה לנו במתנה מהקב"ה, "וְנָתַתִּי אֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת לְזַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ אֲחֻזַּת עוֹלָם" (בראשית מח, ד), וכמו כל מתנה, גם על המתנה הזו אנחנו צריכים לשמור!

בפעולה זו נעסוק באחריות האישית שלנו כלפי עולם הבריאה; נבין כי שמירה על מרחב נקי ומטופח היא ביטוי לאהבת הארץ. במהלך הפעולה החניכים יפנימו כי לכל אדם יש השפעה על הסביבה וכי אפילו פעולות קטנות ויום-יומיות עשויות לחולל שינוי ממשי.

מטרות הפעולה

  1. החניכים ילמדו על חשיבות השמירה על עולם הבריאה כחלק מאחריות אישית ואהבה לארץ ישראל.
  2. החניכים יפנימו כי לכל אדם יש השפעה על המרחב.
  3. החניכים יעלו רעיונות מעשיים ליישום ערך שמירת הסביבה בחיי היום-יום שלהם.

ציוד נדרש: הכנת הנספחים, מלפפון או גזר, כדור

מהלך הפעולה

פתיחה: שמירה ומטרה
למדריכים: בחרו אחד משלושת המשחקים

 

אפשרות א: משחק הגזר

בקשו מהחניכים לעמוד במעגל ובחרו מתנדב. הוא יעמוד במרכז. תנו לאחד החניכים במעגל גזר או מלפפון. החניכים יצטרכו להעביר אותו מאחורי הגב ולנגוס בו מדי פעם. המטרה היא לאכול את כל הגזר בלי שהחניך שעומד במרכז ימצא אותו.
המשחק נגמר כאשר החניך שבאמצע המעגל רואה אצל מי הירק או כשחברי השבט מצליחים לסיים את הירק.

*למדריך: אם בחרת במשחק זה, מומלץ להביא לפני המשחק חתיכת מלפפון לכל חניך, שיברכו ויאכלו, כדי שלא תהיה בעיה של ברכה במשחק.

 

אפשרות ב: מחבואים

משתתף אחד משחק בתפקיד הסוֹפר. הוא עומד צמוד לקיר או לעץ, עוצם את העיניים וסופר עד מספר מוסכם מראש בקול ולאט. בזמן הזה שאר המשתתפים מתחבאים. בתום הספירה הוא פוקח את עיניו ומתחיל לחפש את המתחבאים. על המתחבאים "לשמור" על עצמם שלא יימצאו.

 

אפשרות ג: 21
בקשו מהחניכים לעמוד במעגל, ואחד מהם ייבחר לעמוד במרכזו. על החניכים במעגל להתמסר 21 מסירות בכדור ביניהם בלי שהחניך הנמצא במרכז המעגל (התופס) ייגע בכדור ובלי שהכדור ייפול.

 

שאלו את החניכים:

  • במשחקים שמרנו על משהו? על מה? (על הכדור, על עצמנו, על הגזר)
  • למה שמרנו על זה? מה הייתה המטרה שלנו?

התשובה צריכה להיות כי רצינו להגיע לתוצאה "טובה", רצינו להצליח, לנצח במשחק. כשמשהו חשוב לנו, אנחנו שומרים עליו.

 

  • תנו דוגמאות לדברים שאנחנו שומרים עליהם כי הם חשובים לנו.

הסבירו: במשחק שמרתם על הכדור (או המלפפון או על עצמנו). שמרתם עליו כי רציתם לנצח. המטרה הייתה חשובה לכם, היה לכם חשוב להצליח. כאשר משהו חשוב לנו אנחנו שומרים עליו. יש לכך המון דוגמאות מהסביבה: כאשר יש לנו עציץ בבית וחשוב לנו שהוא לא ינבול, אנחנו משקים אותו. כאשר יש בגד שחשוב לנו, נכבס אותו בכביסה עדינה או נשלח למכבסה. כאשר יש לנו חיית מחמד, נשמור עליה שלא יקרה לה שום דבר ונטפל בה.
אנחנו מציינים השבוע את שבוע קיימות.
איזו מילה נמצאת במילה קיימות? המילה 'לקיים'. המילה קיימות מזכירה לנו את השאלה איך אנחנו עוזרים לקיומו של עולם, של הבריאה. איך אנחנו מוודאים שהמרחב באזור שלנו והארץ שאנחנו גרים והעולם הגדול שלנו יישארו טובים כמו שהם עכשיו? מה אתם חושבים, מה צריך לעשות? צריך לשמור על הארץ. חשוב לזכור כי שמירה על הארץ תשפיע גם על העולם! כאשר אנחנו שומרים על הארץ היא יכולה להתקיים לאורך זמן. שמירה על הארץ מתבטאת בשימוש נכון במים, במחזור ובשמירה על ניקיון הסביבה, בשימוש בכלים רב-פעמיים, בצריכה בהתאם לצורך ועוד. נרחיב על כך בהמשך הפעולה.

 

 

שלב א: אהבה לארץ ישראל
קראו עם החניכים את הקטע של הרב נריה (נספח 1).

שאלו את החניכים: מה הרב נריה אומר לנו כאן?

הסבירו: הרב מתאר כאן את התקופה שבה יהודים עלו לארץ ישראל, אהבו אותה והשקיעו בה במסירות – נטעו עצים, הקימו יישובים ובנו את הארץ.
אבל הפורעים הערבים ראו את ההצלחות האלה בעין רעה. הם כעסו על שהמאמץ של היהודים מצליח והגיבו באלימות לא רק נגד האנשים אלא גם נגד הטבע: הם עקרו עצים, שרפו שדות והרסו. הרב נריה מסביר שהמעשים האלה מראים שהארץ לא שייכת להם, כי מי שהארץ באמת שייכת לו, לא הורס אותה. עם ישראל לעומת זאת נצטווה מה' דווקא לשמור על הארץ ולנטוע עצים. התורה אוסרת להשחית עצים אפילו בזמן מלחמה. זה מראה יחס של כבוד, אהבה וחיבור לאדמה. לכן הרב נריה מסכם: מי שעוקר – לא יירש את הארץ. ומי שנוטע, שומר, ואוהב – הוא שייקח שורש בארץ ויפרח בתוכה. זה עם ישראל, שנאמן לצו הא-לוהי ולארץ הקודש.

 

סכמו: אנחנו אוהבים את הארץ שלנו, גאים בה, גרים בה. אבל כמו שאנחנו דואגים לעצמנו, וכשמשהו חשוב לנו (כמו במשחק הפתיחה) אנחנו שומרים ומתאמצים עליו, כך, אנחנו צריכים גם לשמור על הארץ שלנו. אהבת הארץ פירושה לא רק לטייל בה, לנטוע בה עצים או ליהנות מנופיה ומיופייה, אהבת הארץ היא גם לשמור עליה. כאשר אנחנו שומרים על הניקיון, לא משחיתים וחושבים פעמיים לפני שצורכים, אנחנו בעצם אומרים לארץ ולעולם כולו: אתם חשובים לנו.

 

שלב ב: איך אנחנו יכולים לעזור?

שחקו את משחק הפתקים (נספח 1).

במשחק הזה כל אחד היה צריך לעשות משהו קטן בשביל להצליח במשחק. אם מישהו לא היה עושה את המשימה הקטנה שלו, לא היינו מצליחים לסיים את המשימה הגדולה.

ככה זה גם בשמירה על הסביבה: מספיק שכל אחד יעשה משהו קטן בשביל לשמור על הסביבה. כשנחבר את כל המעשים הקטנים יחד, זה יהיה דבר גדול ומשמעותי בשמירה על הארץ ועל העולם. אנחנו חלק קטן מכל האנשים בארצות העולם, ומעשים קטנים של המון אנשים מתחברים לדבר ענקי בעל השפעה גדולה.

 

שלב ג: תכלס שמירה על הסביבה

הושיבו את החניכים במעגל ובקשו מהם להעלות רעיונות למעשה קטן או גדול שמשתלב להם בחיי היום-יום ויכול לעזור בשמירה על הסביבה.

 

סיכום

במשחק הראשון חווינו מה זה באמת "לשמור על משהו": שמרנו על הירק, על הכדור או על עצמנו כדי להצליח ולנצח. התחושה הזאת של אחריות ודאגה היא בדיוק מה שאנחנו צריכים להרגיש גם כלפי הארץ שלנו.
הרב נריה מסביר שהארץ שייכת למי שאכפת להם ממנה, ששומרים עליה ודואגים לה. לא למי שמזיק ומחריב אלא למי שנוטע, בונה ואוהב.

אם נחזור רגע למשחקים של הפתיחה, נבין שכמו שעמדנו על המשמר במשחקים – ככה אנחנו צריכים להתנהג גם בחיים האמיתיים. לשמור על הסביבה, על הטבע, על הניקיון, על העצים ועל האדמה.
היופי הוא שכל אחד יכול לעשות את זה, לא צריך לעשות משהו גדול. גם מעשים קטנים ויום-יומיים יכולים לשנות: לא לזרוק פסולת, להשתדל למחזר, לחסוך במים, לשתול, לשמור על יופי הארץ.
כך אנחנו מוכיחים – כמו שאמר הרב נריה – שהארץ הזו באמת שייכת לנו.

 

 

נספחים:

נספח 1 –

הרב צבי נריה, "כשחר אורו", עמ' 361

אהבת ארץ ומסירות חלוצית היו לצנינים בעיני הפורעים הערבים. למראה המאמץ היישובי הנושא פירותיו בערה חמתם להשחית ואת זעמם כילו לא רק באדם, אלא גם בעץ השדה. המון ערבי עקר ממקומם עשרות עצי יער נטועים והעלה אותם באש… עוקרים וגודעים, משלחים אש בקמה, משחיתים ומחריבים. אם יש צורך בהוכחות כי לא להם הארץ, כי לא להם אדמת הקודש, הרי אלו הן. עם ה' בעלותו לרשת את ארצו נצטווה: 'לא תשחית את עצה', ואת גרזנו לא הניף על העץ. איש המדבר אשר לא ידע העמקת שורש מהי, רק הוא מסוגל לעקירה. לפיכך ידוע נדע: לא לו תהיה הארץ, לא בעקירה יירשה. האומה הקדושה שנצטוותה בדבר אלוקים 'כי תבואו אל הארץ ונטעתם כל עץ' – היא אשר תכה שורש. 'הבאים ישרש יעקב – יציץ יפרח ישראל'.

 

נספח 2 –

משחק הפתקים (פעולה נט)

  1. אתה הראשון! עליך למחוא כף
  2. כשמישהו מוחא כף, עליך לעמוד על הכיסא
  3. כשמישהו עומד על הכיסא, עליך לשבת על הרצפה
  4. כשמישהו יושב על הרצפה, עליך להוציא את הלשון
  5. כשמישהו מוציא את הלשון, עליך לשיר שיר
  6. כשמישהו שר, שיר עליך להרים את היד
  7. כשמישהו מרים את היד, עליך להוריד לו אותה
  8. כשמישהו מוריד למישהו את היד שהרים, עליך לומר לו כל הכבוד
  9. כשמישהו אומר כל הכבוד, עליך לקפוץ על רגל אחת
  10. כשמישהו קופץ על רגל אחת, עליך להצטרף אליו
  11. כשיש שני חבר'ה שקופצים על רגל אחת עליך להגיד להם לשבת
  12. כשמישהו אומר למי שקפצו על רגל אחת לשבת, עליך לעמוד מאחורי הכיסא
  13. כשמישהו עומד מאחורי הכיסא שלו, עליך לשבת לו במקום
  14. כשמישהו יושב למי שעומד מאחורי הכיסא על הכיסא שלו, עליך לקפוץ עשר פעמים
  15. כשמישהו קופץ עשר פעמים, עליך לרקוע ברגליים
  16. כשמישהו רוקע ברגליים, עליך לומר לו שיפסיק
  17. כשמישהו אומר למי שרקע ברגליים להפסיק, עליך לפתוח את החלון
  18. כשמישהו פותח את החלון, עליך לסגור אותו
  19. עליך לתת כיף למי שסגר את החלון
  20. כשיש שני חבר'ה שנותנים כיף, עליך לעשות קוקוריקו
  21. כשמישהו עושה קוקוריקו, עליך להשמיע קול של כלב
  22. כשמישהו משמיע קול של כלב, עליך להשמיע קול של חתול
  23. כשמישהו משמיע קול של חתול, עליך להגיד "חלאס, מה זה פה, גן חיות"
  24. כשמישהו אומר "חלאס, מה זה פה, גן חיות", עליך להגיד "כן, יאללה, נמשיך"
  25. כשמישהו אומר "כן, יאללה, נמשיך", עליך לחבק את מי שמשמאלך
  26. כשמישהו מחבק מישהו, עליך לעשות סיבוב במקום
  27. כשמישהו עושה סיבוב, עליך לחייך ולעמוד
  28. כשמישהו מחייך ועומד, עליך לרוץ ברחבי החדר
  29. כשמישהו רץ בחדר, עליך לשאול אותו אם הוא מעוניין במים
  30. כשמישהו שואל בעניין מים, עליך לבקש ממי שרץ לחזור למקום
  31. כשמי שרץ חוזר למקום, עליך לצחוק: "סיימנו"

דעתך חשובה לנו