מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

צורך מיוחד לכל אחד

צורך מיוחד לכל אחד

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
זרעים | נבטים | ניצנים | מעלות
משך הפעולה
עד שעה
נושא
שבוע שילוב
  • מתאים ליום חול
מדריך 1 אהב את הפעולה

תקציר הפעולה

השבוע אנחנו מציינים את שבוע השילוב בתנועה. בני עקיבא פתחה את שבטי יובל ואופק כדי להעניק מקום מיוחד בסניף לחניכים עם צרכים מיוחדים. בשנים האחרונות התקדמנו צעד נוסף, וחניכים עם צרכים מיוחדים שולבו גם בשאר השבטים.

בשבוע הקרוב נעלה קומה בשילוב החניכים עם הצרכים מיוחדים בשבט שלנו ונבחן כיצד נוכל לעזור להם, לתמוך בהם וללמוד איפה המפגש הזה נוגע לכל אחד ואחת מאיתנו ומה אנחנו יכולים ללמוד ממנו. זהו הזמן להכיר, לשתף וליצור מרחב שמכיל ונותן לכולם מקום בשבט.

מטרות הפעולה

  1. החניכים יכירו מגוון סוגים של אנשים עם צרכים מיוחדים שנמצאים בחברה ואת הצרכים המיוחדים להם.
  2. החניכים ידברו על החניכים המשולבים בסניף.
  3. החניכים ישתפו מה התחדש להם על צרכים מיוחדים.

 

ציוד נדרש: חבל או מקל, צבעי גואש, בריסטול

מהלך הפעולה

 

פתיחה – לכל אחד יש מוגבלות?

פתחו במשחק לימבו: השמיעו מוזיקה קצבית, ותנו לשני חניכים להחזיק חבל או מקל משני קצותיו הכי גבוה שהם יכולים. כל חניך בתורו ינסה לעבור מתחת למקל בהטיית הגב לאחור. לאחר שכל החניכים יעברו הורידו את המקל מעט נמוך יותר, ושוב כל החניכים ינסו לעבור תחתיו. חניך שנופל או נוגע במקל נפסל. המנצח הוא החניך האחרון שהצליח לעבור בנקודה הנמוכה ביותר.

 

שאלו את החניכים: מדוע כמה מהחניכים נפסלו בשלב מוקדם, כשהמקל היה בנקודה גבוהה, ואחרים נפסלו בשלב מאוחר, כאשר המקל היה בנקודה נמוכה?
לכל אחד מאיתנו יש תכונות ויכולות משלו: חלקנו גבוהים, חלקנו נמוכים, חלקנו גמישים וחלקנו פחות. לפעמים בחיים התכונות והיכולות האלה מגבילות, ונצטרך למצוא את הדרך להתמודד איתן.

יש אנשים בעולם שנולדו או קיבלו במהלך החיים תכונות מגבילות יותר משל אחרים, וההתמודדות שלהם עם המוגבלות הזאת יכולה להיות קשה יותר. לאנשים עם מוגבלות קוראים גם "אנשים עם צרכים מיוחדים", כי בשל המוגבלות שלהם הצרכים שלכם מיוחדים, ועוד מעט ננסה להכיר מקרוב.

 

שלב א – צרכים מיוחדים בשבט שלי

שחקו זאזו: הושיבו את החניכים במעגל כיסאות, והשאירו כיסא אחד ריק. הציבו מתנדב באמצע המעגל. כשתיתנו סימן, על המתנדב לנסות להתיישב על הכיסא הריק, ועל שאר החניכים למנוע ממנו זאת על ידי תזוזה מכיסא לכיסא כדי שלא להשאיר מקום פנוי.

 

אמרו לחניכים: בתנועת בני עקיבא יש מקום לחניכים בעלי צרכים מיוחדים. שבט יובל ושבט אופק מיועדים לחניכים בעלי מוגבלויות פיזיות, כגון חניכים על כיסאות גלגלים, ויש שבטים גם משלבים, שחניכים בעלי צרכים מיוחדים משתלבים בהם בהתאמה לצורך המיוחד שלהם, ותכף ניתן דוגמאות.
(אם בסניף יש שבטי יובל או אופק או חניכים משולבים, תוכלו להסביר בקלות.)

 

גם אם אין לנו חניכים משולבים בשבט, וכמובן אם יש לנו, אנחנו צריכים (שלא כמו במשחק) לשבת במקום שלנו ולתת לחניכים המשולבים את המקום שלהם.

 

שלב ב – נותנים מקום

אפשרות א (לזרעים-נבטים):

חלקו את השבט לקבוצות, ותנו לכל קבוצה דף של שמות מוגבלויות והסבר עליהן (נספח 1; לא חייבים להשתמש בכל הרשימה), ודף של הצעות לשילוב נכון של חניכים עם צרכים מיוחדים בשבט (נספח 2. אם צמצמתם את רשימת התסמונות בנספח 1, צמצמו גם כאן בהתאמה).

על כל קבוצה להתאים בין התסמונת ובין מילוי הצורך שלה.

אספו את כולם בחזרה, וכל קבוצה תבחר תסמונת ופתרון אחד ותסביר מדוע התאימה ביניהם.

 

אפשרות ב (לניצנים-מעלות):

חלקו את השבט לקבוצות, ותנו לכל קבוצה דף של מוגבלויות והסבר עליהן (נספח 3; לא חייבים להשתמש בכל הרשימה).

על כל קבוצה לעבור בסניף ולחפש מקום שמתאים לקיום פעולה שחניך שמתמודד עם מגבלה מהרשימה יוכל להשתתף בפעולה בנוחות.

אספו את כולם, ובקשו מכל קבוצה להציג מגבלה אחת מהרשימה ואת המקום שהיא בחרה בסניף ולהסביר למה.

 

סכמו: כאשר אנחנו מכירים מקרוב את המוגבלויות ואת הצרכים המיוחדים שיש מסביבנו, אנחנו מבינים איך אנחנו יכולים לתת להם את המקום. למדנו את הפתרון המתאים בסניף לכל צורך מיוחד, וכך נדע להיות בני אדם משלבים בצורה טובה יותר.
ביכולתנו לשלב! כשאנחנו מודעים לאנשים שבסביבה שלנו ולמה שהם חווים ובעיקר למה שיכול לעזור להם, יש לנו כוח לשלב אותם בעצמנו.

 

שלב ג – בשבט שלנו יש מקום לכולם

לסיום ערכו סבב ובקשו מכל חניך וחניכה לשתף בנקודה שהתחדשה להם בנוגע לצרכים מיוחדים ואיך הם יכולים לסייע בשילוב חניכים עם צרכים מיוחדים בשבט ובסניף.

סיכום: ראינו שלכל אחד יש צרכים ויכולות משלו, ויש מי שההתמודדות מאתגרת אותם יותר מאחרים. הכרנו מקרוב מוגבלויות וצרכים מיוחדים, והבנו שחשוב שנהיה קשובים לסביבה ולחברים שלנו, ולא נחשוב רק על עצמנו אלא גם נחשוב איך לשלב את החבר שלידנו, שלפעמים קשה לו יותר. כך ניצור שבט שיש בו מקום לכולם.

 

הצעה לצ'ופר: "אני לא אשנה אותך בשביל העולם, אני אשנה את העולם בשבילך"
(מדבריו של הראן גנאם, אביה של סינאל, ילדה בת שבע עם תסמונת דאון, מאי 2019)

 

נספחים:

נספח 1 – סוגי צרכים מיוחדים

ויסות חושי – יש אנשים שהמוח שלהם עובד קצת אחרת. הם יכולים להרגיש דברים חזק מדי או חלש מדי. למשל, הם עלולים שלא לסבול מגע של בדים מסוימים או להיבהל מרעשים.

אוטיזם – אנשים עם אוטיזם רואים את העולם קצת אחרת. הם יכולים להתקשות לדבר עם אחרים ולהבין מה קורה סביבם. הם אוהבים סדר ודברים מוכרים.

תסמונת דאון – אנשים עם תסמונת דאון נראים קצת אחרת ולומדים דברים בקצב שונה, אבל הם חכמים ויש להם כישרונות מיוחדים.

סוכרת – דמיינו שהגוף שלכם הוא כמו מכונית. המכונית צריכה דלק כדי לנסוע, והגוף שלכם צריך סוכר. אצל אנשים עם סוכרת הגוף לא מצליח להשתמש בסוכר כמו שצריך, ולכן צריך לעזור לו בזריקות של חומר שנקרא אינסולין ולהיות במעקב אחר המזון שמכניסים לגוף.

לקות ראייה – יש אנשים שמרכיבים משקפיים כדי לראות טוב יותר. אנשים עם לקות ראייה לעיתים צריכים עזרה נוספת כדי לראות את העולם בצורה ברורה.

ניוון שרירים – יש אנשים שיכולים לרוץ שעות, ולעומתם אנשים עם ניוון שרירים מתעייפים מהר יותר כי השרירים שלהם חלשים, וככל שעובר הזמן השרירים שלהם נחלשים עוד יותר.

שיתוק מוחין – דמיינו שהמוח שלכם הוא כמו מנהל של חברה גדולה. הוא שולח פקודות לכל החלקים בגוף. אצל אנשים עם שיתוק מוחין המנהל הזה לא תמיד מצליח לשלוח את הפקודות בצורה ברורה, ולכן הגוף לא מבצע את הפקודות כמו שצריך, ולכן יהיה להם קשה יותר לבצע תנועות כמו ללכת, לשמור על שיווי משקל או לשלוט על השרירים. לפעמים הבעיה הזאת יכולה להשפיע גם על דברים אחרים, כמו לדבר או לתקשר עם אחרים.

לבקנות – כשאתם נמצאים בשמש, העור שלכם יכול להשתזף וזהו. אצל אנשים עם לבקנות העור רגיש מאוד, ועליהם להיזהר מחשיפה לשמש ולאור חזק. הרבה פעמים יש להם גם מוגבלות בראייה.

תסמונת טורט – זוכרים שדמיינו שהמוח הוא כמו מנהל של חברה גדולה? אצל אנשים עם תסמונת טורט המוח לפעמים שולח פקודות מוזרות, כמו להניד את הראש או להוציא קולות משונים.

לקות שמיעה – כשיש הרבה רעש מסביב, קשה להבין מה אנשים אומרים. אנשים עם לקות שמיעה חווים את זה כל הזמן, גם במקומות שקטים למדי. לעיתים הם נעזרים במכשירי שמיעה או בתקשורת חלופית כמו שפת הסימנים.

מוגבלות שכלית – לאנשים בעלי מוגבלות שכלית קשה יותר ללמוד דברים חדשים, להבין דברים מסובכים ולפעמים לתקשר עם אנשים אחרים.

לקות למידה – לקות למידה מתבטאת בקושי להתרכז, לקרוא, לכתוב או לחשב בגלל הבדלים בדרך שבה המוח עובד. יש כל מיני סוגים של לקויות למידה, לדוגמה דיסלקציה, שהיא קושי בקריאה ובכתיבה, דיסקלקוליה, שהיא קושי בחשבון, ודיסגרפיה, שהיא קושי בכתב יד.

 

נספח 2 – הצעות להתמודדות עם המוגבלויות

  1. פעולה במקום רגוע, בלי הרבה רעש ובלי גירויים מסביב
  2. פעולה בחדר קבוע ופתיחה קבועה לפעולה
  3. שפה פשוטה ומשחקים שדורשים מעט ריכוז
  4. פעולה בלי מאכלים שמכילים הרבה סוכר
  5. אם מחלקים בפעולה דף טקסט, להקפיד להגדיל אותו
  6. פעולה במקום נוח בלי הרבה הליכה או פעילות גופנית
  7. משחקים שאינם דורשים מוטוריקה עדינה (כמו לוח שיש בו משבצות קטנות)
  8. פעולה לא בשמש ולא בחדר מואר מדי
  9. פעולה רגילה
  10. פעולה במקום שקט שאפשר לשמוע בו טוב
  11. שפה פשוטה וכללים ברורים
  12. פעולה במקום שאין בו הרבה תנועה והסחות דעת

 

נספח 3

ויסות חושי – יש אנשים שהמוח שלהם עובד קצת אחרת. הם יכולים להרגיש דברים חזק מדי או חלש מדי. למשל, הם עלולים שלא לסבול מגע של בדים מסוימים או להיבהל מרעשים. אנחנו יכולים לעזור בלמצוא מקום לא רועש לשחק בו.

אוטיזם – אנשים עם אוטיזם רואים את העולם קצת אחרת. הם יכולים להתקשות לדבר עם אחרים ולהבין מה קורה סביבם. הם אוהבים סדר ודברים מוכרים. אנחנו יכולים לעזור בהקשבה וסבלנות, להשתמש במילים פשוטות ולהסביר דברים בצורה ברורה.

תסמונת דאון – אנשים עם תסמונת דאון נראים קצת אחרת ולומדים דברים בקצב שונה, אבל הם חכמים ויש להם כישרונות מיוחדים. נעזור להם בכך שנהיה סבלניים ונדבר בשפה פשוטה.

סוכרת – דמיינו שהגוף שלכם הוא כמו מכונית. המכונית צריכה דלק כדי לנסוע, והגוף שלכם צריך סוכר. אצל אנשים עם סוכרת הגוף לא מצליח להשתמש בסוכר כמו שצריך, ולכן צריך לעזור לו בזריקות של חומר שנקרא אינסולין ולהיות במעקב אחר המזון שמכניסים לגוף. נשתדל שלא להביא מאכלים שריכוז הסוכר בהם גבוה ולסייע לחבר אם צריך עזרה במעקב אחר הסוכר. 

לקות ראייה – יש אנשים שמרכיבים משקפיים כדי לראות טוב יותר. אנשים עם לקות ראייה לעיתים צריכים עזרה נוספת כדי לראות את העולם בצורה ברורה. אנחנו יכולים לעזור בזה שנשים לב לחבר שלנו, ואם הוא מתקשה למצוא משהו או לא רואה משהו מרחוק, נסייע לו.

ניוון שרירים – יש אנשים שיכולים לרוץ שעות, ולעומתם אנשים עם ניוון שרירים מתעייפים מהר יותר כי השרירים שלהם חלשים, וככל שעובר הזמן השרירים שלהם נחלשים עוד יותר. כדי לעזור נשחק משחקים בישיבה ולא בריצה או בעמידה, ונסייע אם צריך בהליכה ממקום למקום.

שיתוק מוחין – דמיינו שהמוח שלכם הוא כמו מנהל של חברה גדולה. הוא שולח פקודות לכל החלקים בגוף. אצל אנשים עם שיתוק מוחין המנהל הזה לא תמיד מצליח לשלוח את הפקודות בצורה ברורה, ולכן הגוף לא מבצע את הפקודות כמו שצריך, ולכן יהיה להם קשה יותר לבצע תנועות כמו ללכת, לשמור על שיווי משקל או לשלוט על השרירים. לפעמים הבעיה הזאת יכולה להשפיע גם על דברים אחרים, כמו לדבר או לתקשר עם אחרים. לפעמים הבעיה הזאת יכולה להשפיע גם על דברים אחרים, כמו לדבר או לתקשר עם אחרים. לכן נשתדל לדבר בשפה ברורה ונהיה סבלניים, וכמובן אם צריך, נסייע בהליכה ממקום למקום.

לבקנות – כשאתם נמצאים בשמש, העור שלכם יכול להשתזף וזהו. אצל אנשים עם לבקנות העור רגיש מאוד, ועליהם להיזהר מחשיפה לשמש ולאור חזק. הרבה פעמים יש להם גם מוגבלות בראייה. אנחנו יכולים לעזור בכך שנבחר לשבת ולעשות פעולות במקומות מוצלים שאין בהם הרבה שמש, ואם צריך, לסייע לחבר לקרוא.

תסמונת טורט – זוכרים שדמיינו שהמוח הוא כמו מנהל של חברה גדולה? אצל אנשים עם תסמונת טורט המוח לפעמים שולח פקודות מוזרות, כמו להניד את הראש או להוציא קולות משונים. אנחנו יכולים לעזור בכך שנתייחס לחבר עם טורט כמו אל כל שאר החברים בשבט ולא נתעכב על הפעולות שהוא עושה.

לקות שמיעה – כשיש הרבה רעש מסביב, קשה להבין מה אנשים אומרים. אנשים עם לקות שמיעה חווים את זה כל הזמן, גם במקומות שקטים למדי. לעיתים הם נעזרים במכשירי שמיעה או בתקשורת חלופית כמו שפת הסימנים. אנחנו יכולים לעזור להם בכך שנדבר בבירור ובקול רגיל ובצורה ישירה, וכך יהיה אפשר לקרוא את השפתיים שלנו ולשמוע אותנו במכשיר השמיעה.

מוגבלות שכלית – לאנשים בעלי מוגבלות שכלית קשה יותר ללמוד דברים חדשים, להבין דברים מסובכים ולפעמים לתקשר עם אנשים אחרים. אנחנו יכולים לעזור להם בכך שנשתמש בשפה פשוטה ובהסברים ברורים ונהיה סבלניים.

דעתך חשובה לנו