איתור סניפים וכפרי בוגרים
לעם ישראל יש ייחודיות רבה. עמים אחרים נוטים להתכנס ולשמור על משפחתם בזמנים קשים, ואילו אנו עם שמתאזר בגבורה ומפיץ ברחובות רוח טובה, רוח של אור, של תקווה ושל אמונה. בזמן המלחמה נחשפנו לאלפי יוזמות של עשייה ושל הגברת הטוב מכל גוני הקשת של העם שלנו. בפעולה הקרובה נכיר לחניכים את הרוח הזו, הרוח שמאחדת את העם, הרוח שמובילה לעשייה, ונראה כיצד אפשר להיות שותפים בעשייה משמעותית בזמן הזה.
ציוד נדרש: כיסאות לפי מספר החניכים, כרטיסיות מספרים 1–25, כרטיסיות אירועים על ציר הזמן, סוכריות טופי, גיליון נייר, חישוק אחד או יותר
פתיחה: הכוח שגורם לפעול
בחרו אחד מהמשחקים או שחקו בשניהם:
הצעה 1: משחק החישוק
על כל החניכים לעמוד במעגל ולתת ידיים. על החניכים להעביר חישוק בכל המעגל בלי לעזוב את אחיזת הידיים. מדדו את הזמן הנדרש להצלחת המשימה, ותנו לקבוצה להתנסות כמה פעמים (אפשר להוסיף חישוק כדי להעלות את רמת הקושי).
הצעה 2: משחק המספרים
העמידו את החניכים במעגל, ובמרכזו פזרו פתקים שעליהם כתובים מספרים מ-1 עד 25.
הסבירו לחניכים שעליהם לדרוך על כל המספרים לפי סדרם בפרק זמן קצר ככל האפשר, והתנאי הוא שעל כל מספר ידרוך רק חניך אחד. בהתחלה החניכים עשויים להתקשות ולעבוד בחוסר תיאום, אך עם הזמן הם יתחילו לגבש אסטרטגיה משותפת.
לאחר המשחק שאלו:
אמרו לחניכים: בתחילת המשחק לא הכול היה ברור. בהמשך, כשכולם התאחדו למען המטרה המשותפת והיו הקשבה, תיאום ושיתוף פעולה, הצלחנו לפעול בצורה מיטבית ולהגיע לתוצאה הטובה ביותר.
כך גם בעם ישראל: כשכל אחד פועל לבדו, בלי לשים לב לאחרים, נוצר בלגן, ואין עשייה. אבל כשאנחנו פועלים באחדות ובשיתוף פעולה אנחנו יכולים להגיע להישגים גדולים.
דונו עם החניכים על אחדות ועשייה בעם ישראל:
כולנו יודעים שעם ישראל הוא עם מיוחד שיש לו כוח פנימי שמחזיק אותו יחד לאורך הדורות. כשאנחנו מדברים על אחדות אנחנו מתכוונים לא רק לתחושה של יחד אלא גם לעשייה משותפת.
השאלות הללו יעזרו להוביל את החניכים למסקנה שאחדות בעם ישראל מובילה לפעולה ולעשייה, ושעשייה זו יכולה להיות מגוונת: מהלכים צבאיים, התארגנויות חברתיות, חילוץ והצלה, בניית חברה ערכית ומוסרית.
שלב א: מסע בזמן
פזרו על הרצפה כרטיסיות שכתובים בהן שמות של אירועים מרכזיים מההיסטוריה של עם ישראל (נספח 1). בקשו מהחניכים לנסות לסדר את האירועים לפי סדר התרחשותם. לאחר מכן הרכיבו יחד ציר זמן מסודר שבו כל האירועים.
התאמה לשבטים גדולים: אפשר לחלק את השבט לכמה קבוצות. כל קבוצה תקבל ערכת כרטיסיות אירועים ותיצור ציר זמן משלה. לאחר מכן אפשר להשוות בין צירי הזמן ולדון במסקנות.
אמרו לחניכים: בכל אחד מהאירועים ההיסטוריים האלה גילה עם ישראל אחדות פנימית וחוזק משותף, וזה הוביל לעשייה חיובית ומשמעותית. נראה כי אחדות העם והתחושה של מטרה משותפת היו תמיד גורמים מרכזיים בהצלחות הגדולות של עם ישראל והובילו לעשייה חיובית ולשינויים משמעותיים (הסבר מפורט בנספח 1).
שלב ב: רק ביחד ננצח
אפשרות א:
חתול ועכבר: בחרו שני מתנדבים שישחקו את תפקיד החתול והעכבר. שאר חברי הקבוצה יעמדו במעגל, אוחזים ידיים. העכבר ייכנס לתוך המעגל, והחתול יישאר מחוצה לו. על החתול לנסות לתפוס את העכבר, ועל העכבר להימלט מהחתול ולהימנע מלהיתפס. הקבוצה תסייע לעכבר ותמנע מהחתול להיכנס למעגל או לצאת ממנו, בהתאם לצורך של העכבר.
אפשרות ב:
לחצות את הנהר: המטרה היא להעביר את כל משתתפי הקבוצה מצד אחד של הנהר (הרצפה) לצידו השני בלי לגעת ברצפה. חלקו את הקבוצה לשתי קבוצות שוות בגודלן. הניחו כמה כיסאות או אבנים בקצה אחד של החדר, והם ישמשו למשתתפים אמצעי מעבר על הנהר. המשתתפים יכולים לעמוד רק עליםן. על הקבוצה לעבוד יחד כדי להעביר את הכיסאות בצורה שתאפשר לכל המשתתפים לחצות את הנהר. המשתתף הראשון יעמוד על כיסא ויעביר כיסא אחר קדימה כדי ליצור מסלול. כל המשתתפים יעבירו את הכיסאות מאחור לפנים כדי לאפשר לקבוצה להתקדם. המשחק מסתיים אחרי שכל משתתפי הקבוצה חצו את הנהר בהצלחה והגיעו לצד השני בלי לגעת ברצפה.
אפשרות ג:
ידיים וסוכריות: אפשר להשתמש בכל ממתק (סוכריות, במבה, שוקולד צ’יפס). אלו הכללים: סופרים “שלוש, ארבע ו…”. אם שום משתתף אינו מרים ידיים, כל אחד מקבל סוכרייה אחת. אם כולם מרימים ידיים, איש אינו מקבל דבר. אם רק חניך אחד מרים ידיים, הוא מקבל שתי סוכריות.
בכל המשחקים הייתם צריכים לשתף פעולה, לעבוד ביחד כדי להצליח. כך ראינו גם את חשיבות האחדות של עם ישראל בחלק הקודם. כאשר רוח האחדות מנשבת בעם, אנחנו מצליחים לעמוד באתגרים וליצור דברים חדשים.
שלב ג: מאחדות לרעיון
הצעה 1: קבוצות קטנות
חלקו את החניכים לקבוצות של שלושה-ארבעה משתתפים.
בקשו מכל קבוצה לחשוב על רעיון לתוצר יצירתי שמבטא את רוח האחדות והעשייה של עם ישראל. תנו לכל קבוצה דף ועט לרשום את הרעיונות שלהם. אם הם מתקשים, אפשר לתת להם כיוון: יצירת כרזה, הכנת סרטון קצר, כתיבת שיר או הצגה, ציור קיר, בניית מיצג מחומרים זמינים, הכנת פעילות לסניף.
כל קבוצה תציג את הרעיון שלה לשאר החניכים. חשוב לעודד אותם להסביר איך הרעיון שלהם מבטא אחדות ומה ידרוש מכולם להשתתף בעשייה.
אחרי שכל הקבוצות יציגו את רעיונותיהן, ערכו הצבעה קבוצתית כדי לבחור את הרעיון האחד שכל השבט יפעל ליישם. אפשרות נוספת היא לדון ביתרונות של כל רעיון ולנסות להגיע להסכמה בנוגע לרעיון משותף.
הצעה 2: מליאה
בקשו מהחניכים לחשוב על רעיון לתוצר יצירתי שמבטא את רוח האחדות והעשייה של עם ישראל. בקשו מהם להגיד בקול ורשמו על גיליון נייר.
לאחר שכולם יציגו את רעיונותיהם, ערכו הצבעה ובדקו מה התוצר שקיבל הכי הרבה הצבעות, ואותו השבט יפעל ליישם.
לאחר בחירת הרעיון יתאחדו החניכים לקבוצה אחת גדולה ויחלקו ביניהם תפקידים כדי ליישם את הרעיון הנבחר. חשוב שהחניכים יבינו את חשיבות החלוקה והעבודה המשותפת כדי להגיע לתוצאה הרצויה.
סיכום: ראינו בפעולה שרוח האחדות היא מה שמניע את עם ישראל לפעולה. רוח זו מובילה אותנו לעשייה במגוון רחב של מישורים: היא מעניקה לנו את הכוח לעמוד מול אויבינו, לפעול למען רווחת העם שלנו, לשמור על ערכינו ועל עצמנו ועוד. רק כאשר עם ישראל פועל יחד, מתוך אחדות אמיתית, אנחנו מצליחים להגשים דברים גדולים וחשובים. האחדות היא המפתח לעשייה משמעותית, כזו שמובילה לשינוי, לצמיחה ולהתעלות מעל אתגרים ומכשולים.
נספח 1 – אירועים על ציר הזמן (מסודר לפי סדר ההתרחשות)