מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

מתחילים מבראשית – שומרים על העולם

מתחילים מבראשית – שומרים על העולם

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
יובל | אופק
משך הפעולה
עד שעה
נושא
איכות הסביבה | קיימות | ארץ ישראל | מדינת ישראל
0 מדריכים אהבו את הפעולה

תקציר הפעולה

נתחיל מבראשית, מבריאת העולם שהקב”ה ברא בשבילנו. בשביל מי נברא העולם, ומה זה דורש מאיתנו? בפעולה נכיר את הדרכים לשמור על העולם וגם נפעל ליישומן.

מטרות הפעולה

  1. החניכים ייפגשו עם סיפור בריאת העולם ויכירו את ערך השמירה עליו.
  2. החניכים יכירו פעולות השומרות על העולם שלנו ועל איכות הסביבה.
  3. החניכים יבחרו משימה לעשייה שבטית בחופש הגדול התורמת לשמירה על הארץ.

 

ציוד נדרש: תמונות מודפסות או מוכנות להקרנה במקרן, כרטיסיות גזורות, דפים, צבעים.

 

להרחבה: https://www.tmir.org.il/ – אתר תאגיד המחזור תמיר

מהלך הפעולה

 

פתיחה – סיפור הבריאה

 

ספרו לחניכים את סיפור הבריאה (נספח 1).

אפשרות 1: הציגו את הסיפור באמצעות תמונות.

אפשרות 2: החניכים יספרו את סיפור הבריאה בעזרת תמונות.

 

ספרו: בכל יום ברא הקב”ה משהו אחר. ביום הראשון ברא את האור, ביום השני את המים ואת השמיים, ביום השלישי את האדמה והצמחים, ביום הרביעי את המאורות, שהם השמש, הירח והכוכבים, ביום החמישי את הדגים והעופות, ביום השישי את שאר החיות. הסתכל הקב”ה על העולם וחשב: עולם כה יפה בראתי, אך למי בראתי את כל זה? מי ייהנה מהבריאה – מהצמחים, מהמים, מהשמש?
ברא הקב”ה את האדם הראשון ואמר לו: “ראה את העולם הטוב שבראתי, בשבילך בראתי את כל הדברים הטובים הללו”.

 

 

חלק א – רואים דברים אחרת

לעומת הפתיחה, שבה ראינו את היופי והטוב שבבריאה, נראה כעת כמה תמונות של הטבע ושל בעלי החיים שנותנות תמונה קצת אחרת (נספח 2).

דברו על התחושות העולות מהתמונות: מה קרה לצב? מה יכול לקרות לציפור? האם נעים להגיע לחוף ים או לשמורת טבע שנראים ככה?

מה עלינו לעשות כדי שדברים כאלו לא יקרו?

 

סכמו: ראינו שהקב”ה ברא עולם מלא בטוב רק בשבילנו, אבל מוטלת עלינו האחריות לשמור עליו. הקב”ה בכבודו ובעצמו ביקש מהאדם לשמור על העולם שלו ולוודא שהוא לא ייפגע.

 

 

חלק ב – איך שומרים על העולם?

שאלו את החניכים: ה’ ברא לנו עולם כל כך יפה, איך הוא יוכל להישאר כזה?

לאחר האזנה לתשובות אפשר לצטט את המדרש: “תַּן דַּעְתְּךָ שֶׁלֹּא תְּקַלְקֵל וְתַחֲרִיב אֶת עוֹלָמִי, שֶׁאִם קִלְקַלְתָּ אֵין מִי שֶׁיְּתַקֵּן אַחֲרֶיךָ” (קהלת רבה ז, יג) או להסביר שהקב”ה ציווה עלינו לשמור על העולם היפה שהוא נתן לנו.

הקב”ה ציווה על האדם לשמור על העולם. איך אנחנו שומרים על העולם היום? מה אפשר לעשות כדי לשמור על הסביבה?
פעילות בכרטיסיות שהתשובה עליהם היא כן ולא (נספח 3).

 

אפשרות א: כל חניך וחניכה יקבלו כרטיסייה ויסבירו אם הפעולה בתמונה שקיבלו עוזרת לשמירת הסביבה או לא.

אפשרות ב: הסבירו אתם מה רואים בכרטיסיות.

 

אפשר להקרין סרטון (על חשיבות המחזור): 

 

שלב ג – פרויקט סביבתי

נסו לחשוב עם החניכים על משהו שהשבט יכול לעשות למען הסביבה.
שאפו שזו תהיה משימה שבטית לקיץ. למשל, מיזם איסוף בקבוקים שבטי, שמירה על ניקיון הסניף, הכנת שלט מתאים בסניף, יצירת יצירה ממוחזרת לטובת הסניף או החניכים: מעמד לכלי כתיבה, מעמד לדפים ועוד.

אפשרת נוספת –  לדף צביעה – לחצו כאן!

 

סיכום: פגשנו את סיפור בריאת העולם וראינו את העולם היפה שהקב”ה נתן לנו. ראינו מה קורה כאשר אנחנו לא שומרים על הסביבה שלנו.
הבנו כי יש לנו אחריות לשמירת הסביבה והבנו מהן הפעולות שאפשר לעשות כדי לשמור על העולם כמו שהקב”ה ברא אותו. בסיום התחברנו למקום מעשי ויזמנו יוזמה שבטית בנושא שמירת הסביבה לחופש הגדול.

 

 

נספחים:

 

נספח 1:

Growing organic and ecological plants, fields background

 

 

Vast ocean background, providing a serene blue canvas.

 

Group of Wild African Animal in the forest scene illustration

 

 

 

 

 

 

 

 

 

נספח 2:

 

 

 

 

 

 

 

פסולת ים. פריפיק

 

באדיבות הצלם גיל כספי

 

A wide angle shot of white smoke coming out of the nuclear plants זיהום אוויר. פריפיק

 

 

נספח 3:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Little boy throwing icecream bag illustration

man and ecology bin, ecological sustainability

Rubbish in park scene illustration

 

 

דעתך חשובה לנו