איתור סניפים וכפרי בוגרים
דורות רבים סימלה ירושלים עיר הקודש את החלום לשוב לציון. יהודים מכל הגלויות התפללו וחלמו להגיע אליה, וגם כשעמדה מחולקת 19 שנים לא פסק החלום. בפעולה זו נלמד על המקום של ירושלים בלב עם ישראל ועל ביטוי המקום הזה בהיסטוריה מאז הקמת המדינה, נבין איך היא משפיעה עלינו ונתחבר לגוונים שמרכיבים את מהותה.
פתיחה: הסדר ההיסטורי
פזרו על הרצפה דפים המספרים על אירועים ומצבים בירושלים מאז הקמת המדינה (נספח 1). בקשו מהחניכים לסדר את הדפים לפי הסדר הכרונולוגי של הכתוב בהם.
שאלו את החניכים: איזה אירוע הכי תופס אתכם? למה?
שלב א: ירושלים – הלב של עם ישראל
שחקו ‘חוקיות’: בכל סבב בחרו חניך אחד. הוא יצא החוצה, ושאר החניכים יבחרו חוקיות שלפיה עליה לענות על שאלותיו של החניך שיצא. לדוגמה, כל תשובה תתחיל באות למ”ד או תשובות יינתנו לפי סדר האלפבית. קראו לחניך שיצא לחזור למעגל ואמרו לו לשאול את חבריו שאלות כדי להבין איזו חוקיות בחרו.
קראו (או בקשו מאחד החניכים לקרוא) סיפור של הרב שלמה קרליבך (נספח 2).
העלו שאלות לדיון:
סכמו את הדיון: כל הדורות חלם עם ישראל על ירושלים בכל מקום שבו היה. ירושלים הייתה סמל לחלום שיבת ציון. זכינו, ומדינת ישראל קמה, והחלום לירושלים הפך מוחשי יותר ויותר. כל הדורות סימלה ירושלים גם את השלום, אך נאלצנו להילחם עליה. ממלחמת העצמאות ונפילת הרובע היהודי בידי הלגיון הירדני דרך נס מלחמת ששת הימים ועד היום אנחנו נלחמים על לב העולם, בירתנו הקדושה.
אנחנו זוכים לחיות בירושלים המתחדשת והמתפתחת, ובמציאות זו עלינו לזהות את החוקיות, את השלב הבא שירושלים קוראת לנו לצעוד אליו.
שלב ב: השלב הבא
קראו (או בקשו מאחד החניכים לקרוא) קטע של הרב קוק (נספח 3).
שאלו את החניכים:
העלו רעיונות למשימות אפשריות שתוכלו למלא כשבט.
שלב ג: חיבור אישי
פזרו על הרצפה או תלו על הקירות מילות שירים ופסוקים על ירושלים.
ערכו סבב ובקשו מהחניכים לבחור את הפסוק או את המילים שמאפיינים בעיניהם את ירושלים, ולנמק מדוע.
סיכום: יום ירושלים מציין את איחוד חלקי העיר ירושלים. איחוד פיזי במלחמת ששת הימים לאחר שנים ארוכות של ניתוק העיר העתיקה והעיר החדשה, ואיחוד רוחני של מהות שלמה שמחברת את עם ישראל לעיר הקודש ומחדדת את הרצון לשמור עליה.
בשרשרת ההיסטוריה היהודית – עכשיו תורנו. אנחנו צריכים לחשוב מה השלב הבא שעליו עלינו להילחם בדורנו למען ירושלים, עיר הקודש, הבירה של מדינת ישראל.
נספח 1:
(כאן הכרטיסיות לפי הסדר הכרונולוגי הנכון)
נספח 2:
יהודי נמצא תמיד בדרך לירושלים. אין כאב בעולם שיכול לגרום לי לשכוח את ירושלים. אין שמחה בעולם שיכולה לגרום לי לשכוח את ירושלים.
רבנו הקדוש המגיד מטריסק ורבנו הקדוש מגורליץ התכתבו אחד עם השני במשך עשר שנים. כל אחד התחיל את המכתבים שלו במילים לידידי החשוב והיקר, וחתם בשמו: אברהמל’ה או ברוכ’ל. אבל בין הפתיחה לחתימה, הדף כולו היה ריק. כששאלו את המגיד למה הוא והרבי מגורליץ כותבים כאלה מכתבים אחד לשני, הוא ענה: “כשכותבים בדיו יש מילים, אך כשכותבים בדם אין מילים”.
כל יהודי בעולם מקבל מכתב מירושלים. דף ריק שמתחיל במילים: לידידי היקר, וחתום: ירושלים.
הדף הזה כל כך עמוק וקדוש! מצד אחד הוא נותן לך תקווה ומצד שני הוא ממש שובר את ליבך.
אני כותב לכם, אחיי ואחיותיי היקרים, כשאני מחזיק את המכתב הזה בידי ובליבי. כולנו אוהבים את ירושלים וארץ ישראל כל כך הרבה. אבל מכיוון שהדף ריק, כל אחד ממלא את הדף במילים משלו. אני יודע שמילים שכל יהודי כותב בדף באות מרוב אהבה לירושלים.
אבל האמת היא שאני מחכה ליום שבו האבנים השבורות של הכותל המערבי, הלבבות השבורים של עם ישראל, השבורים כבר אלפיים שנה, יגלו לי מה ירושלים באמת רוצה. אני מברך אתכם ואותי שמחר בבוקר, או אולי הלילה בתוך חלומותינו, נקבל עוד מכתב מירושלים. מכתב שכבר לא מכוסה בדם, אלא באור השמש, מלא באור הגדול שיאיר מירושלים לתוך עם ישראל ולתוך העולם כולו.
אחיכם וחברכם,
שלמה בן פסיא (קרליבך),
המשוגע מרוב אהבה לכל יהודי,
משוגע מרוב אהבה לירושלים,
וברוב שיגעון, עדיין מאוהב בכל העולם
נספח 3:
ומחרבות ירושלים קול יוצא: בת-קול שמנהמת כיונה, ואומרת: “אוי לי, שהחרבתי את ביתי, ושרפתי את היכלי, והגליתי את בני לבין אומות העולם”. והקול קורא עוד, והבת-קול מנהמת כיונה: “אוי לו לאב שהגלה את בניו, ואוי להם לבנים שגלו מעל שולחן אביהם”.
והתור הגיע, מאורעות הימים כולם קוראים לנו בקול גדול: ישראל, בנה את עיר קדשך, זכור עם- עולם, עם קדוש שומר אמונים, את שבועתך, אשר על נהרות בבל נשבעת: “אם אשכחך ירושלים תשכח ימיני, תדבק לשוני לחכי אם לא אזכרכי”.
הגיע הזמן שבו אנו צריכים להכיר את קול ה’ מכל המסיבות המתהפכות, מכל יצרי הלב, מכל תנועות החיים, הפרטיים והכלליים, וקול ה’ בכוח קורא אלינו מחרבות ירושלים ומשומותיה: קומו, בני, בנו את הנשמה, קוממו את עיר הקודש הנהרסה, זכרו מרחוק את ה’, וירושלים תעלה על לבבכם!
(חיבת ירושלים, מאמרי ראיה)
נספח 4: