מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

בשוב ה' את שיבת ציון היינו כחולמים

בשוב ה' את שיבת ציון היינו כחולמים

לימוד חב"ב לקראת יום העצמאות

סוג הפעולה
דף לימוד
מתאים לגיל
חבריא ב'
משך הפעולה
עד שעה
נושא
ארץ ישראל | מדינת ישראל | יום העצמאות | אירועי אייר
מדריך 1 אהב את הפעולה

מטרות הפעולה

1. חברי חבריא ב’ יתחברו למשמעות יום העצמאות כאתחלתא דגאולה
2. חברי חבריא ב’ ידונו בדרכים שהובילו להקמת המדינה
3. חברי חבריא ב’ ישתפו בנקודה אקטואלית שלקחו מהלימוד

מהלך הלימוד:

  •  קראו את הרקע לדיון:
    בשנת 1903 התחולל פוגרום בעיר קישינב. 49 יהודים נרצחו בגלל יהדותם. בתי כנסת נשרפו, ספרי קודש חוללו. פוגרום זה עורר זעזוע קשה בקרב העם היהודי בשל תמונות שצולמו במהלכו והופצו בעיתונים. הפוגרום היווה נקודה בחיי יהודי אירופה: האנטישמיות מתחזקת, ולא בהכרח בטוח להישאר בגולה.
    לאחר הפוגרום, הרצל, שפעל אז כבר כמה שנים להקמת בית ליהודים, מגיע לבקר בקישינב. הוא מזועזע ומרגיש צורך דחוף למצוא פתרון ליהודי העיר, ובמקביל בריטניה מציעה לו את תכנית אוגנדה – תכנית ליישוב היהודים באוגנדה שבאפריקה.
    הרצל מגיע עם התכנית לקונגרס הציוני השישי שהתקיים באותה שנה (1903) ומציג אותו לצירי הקונגרס בהפתעה. בסיום דבריו מתפתחת מהומה באולם ונשמעות דעות לכאן ולכאן. התומכים בתכנית – “האוגנדיסטים”, והמתנגדים לה – “ציוני ציון”.

 

# חלקו את החברים לשתי קבוצות. קבוצה אחת תייצג את האוגנדיסטים וקבוצה שנייה תייצג את ציוני ציון.
# דונו: מה היתרונות והחסרונות של התכנית? מה מניע אותנו בחשיבה עליה? מה מקשר אותנו לארץ ישראל? והאם הקשר הזה בל יינתק?

 

* דעות לעזר לאוגנדיסטים:
הניסיונות הדיפלומטים נכשלו. ההצעה היחידה הרלוונטית כעת היא אוגנדה. על פי תפיסתה של הציונות המדינית: הבעיה של העם היהודי היא לאומית, ולכן גם הפתרון צריך להיות לאומי. המטרה היא להשיג טריטוריה, שבה יוכל העם היהודי להתקיים, גם אוגנדה עונה לקריטריונים אלה.
במזרח אירופה קיימת סכנה קיומית. יש למצוא פתרון מהיר למצוקתם יהודי מזרח אירופה, והפתרון כרגע שעומד על הפרק הוא אוגנדה. הפתרון הוא זמני. נורדאו, עוזרו של הרצל כינה זאת כ”מקלט ללילה”.
אוגנדה יכולה לשמש מקום ריכוז ליהודים לקראת התארגנות (כשלב הכנה) לעלייה לארץ ישראל.
בעצם הצעתה של המעצמה האדירה בריטניה יש הכרה בצורך לפתרון לאומי לעם היהודי. התנגדות להצעתה של בריטניה עלולה לגרום למשבר דיפלומטי חמור עמה.
הציונים הדתיים וביניהם הרב ריינס ראו בריכוז היהודים באוגנדה כפתרון טוב לעצירת ההתבוללות ופיזור היהודים בכל העולם.

 

* דעות לעזר לציוני ציון:
ציונות ללא ציון לא יכולה להתממש. אוגנדה היא לא ארץ מולדתו של העם היהודי, אלא ארץ ישראל היא מולדתו הבלעדית של העם היהודי לאורך כל הדורות ורק אליה הוא נושא את עיניו. לעם היהודי אין שום זיקה לאוגנדה, ולכן לא יגיע בהמוניו למקום זה. חברי הזרם “המזרחי” טענו שא”י הובטחה בתנ”ך לאבותינו.
תכנית אוגנדה סותרת את ההחלטות שהתקבלו בקונגרס באזל, המדגישות את השאיפה להקים בית לאומי בא”י.
השאיפה להקמת מדינה בא”י מקשרת בין כל הזרמים שמרכיבים את התנועה הציונית. תכנית אוגנדה תוביל לפילוג בעם היהודי.
לא מדובר בוויתור זמני על א”י, כי כל המשאבים הכלכליים והלאומיים יופנו לאוגנדה. בנוסף קיים החשש שנפסיד את ארץ ישראל – לא נקבל צ’ארטר על ארץ ישראל מהמעצמות בטענה כי יש ליהודים אוטונומיה משלהם באוגנדה.

 

# לאחר הדיון שאלו את החברים: מה היה קורה אם הדיון הזה היה עולה על הפרק כיום, אנשים היו חושבים אחרת? הייתה מתקבלת החלטה אחרת?

 

  • קראו את הקטע של הרב קוק מאורות התשובה:
    ואם יבוא אדם לחדש דברים עליונים בעסקי התשובה בזמן הזה, ואל דברת קץ המגולה ואור הישועה הזרוחה לא יביט. כי כל זמן מאיר בתכונתו, ועצת ד’ אשר יעץ להחל אור גאולה, מעולפת במטמוני מסתרים, כמו שאנו רואים בעינינו, ומוקפת בהמון נגעים של עניי הדעת סובלי חלאים רוחנים”.

 

הסבר קצר ללימוד:
הרב קוק מדייק לנו כאן נקודה חשובה בגאולה. האנשים שיובילו ויקדמו אותנו לגאולה לא תמיד ידעו
לחבר בין הרצון העז הזה לקידום הגאולה לבין אמיתתה של תורה. לא ידעו לחבר שהקשר שלנו עם ארץ ישראל הוא בהכרח קשור לקשר שלנו עם תורת ישראל. עלינו לדעת שתופעה זו היא לגמרי שלב משמעותי בגאולה, הקב”ה מהסה את עייננו לראות בטובו ובטוב תורתו על מנת שנבנה קומה מדינית פיזית חזקה שבשביל לבנות אותה צריך שיובילו אותה דווקא אנשי מעשה שמכוח פנימי הם מקרבים את הגאולה, ועל גבי הקומה הזאת נוסיף אנחנו ומוסיפים את הצד התורני הלאומי. החיבור שלנו לארץ ישראל הוא בסוף במודע ולא במודע חיבור שלנו עם הקב”ה ותורתו.

 

# שאלו: האם אנחנו רואים את הקב”ה במציאות היום? איפה אתם רואים את הקשר בין התורה לארץ? מה מעמד המדינה הריבונית עבור התורה?

 

  • קראו קטע מספרו של הרב ישראל מאיר לאו, שניצל עם אחיו נפתלי מאימת הנאצים וזכה להגיע לתפקיד הרב הראשי לישראל:
    “… למרות נוכחותם של הקצינים, לא ויתר נפתלי על הפרידה. הוא רק חיפש מקום בטוח יותר, והגיע אל חלקו האחורי של הבלוק, שעליו לא הופקדו אנשי האס.אס. בשארית כוחותיו קרא בשמי. הוא דיבר איתי רק דקה או שתיים, אבל כל מלה שיצאה מפיו נחרתה על לוח ליבי. כאילו היה זה דברו האחרון. “לולק, לוקחים אותי. אני מקווה, אבל אינני בטוח, שאנחנו עוד נתראה אי־פעם. תדע שמהדרך שאליה לוקחים אותי, אין חזרה. אתה כבר ילד גדול, בעוד חודשיים ימלאו לך שמונה שנים. אני לא רוצה, וגם אי אפשר, להסתיר ממך את האמת. אני לא רואה סיכוי להינצל מהגיהינום הזה. זהו סוף העולם. כמו שאתה יודע, אין לנו אבא, וגם את מילק לקחו, ואני לא יודע מה עלה בגורלה של אמא. היא ודאי חושבת ומדברת עלינו כל הזמן, אבל אני לא בטוח שהיא נשארה בחיים. עכשיו לוקחים גם אותי ואתה תישאר לבד. יש לך פה חברים, אני רואה. המן, מפקד הבלוק, הוא איש טוב. פיודור אוהב אותך, מרגוליס קצת דואג לך. אולי יקרה נס ואתה תישאר בחיים, וכל זה ייגמר אי־פעם. באתי להגיד לך שיש מקום אחד בעולם שקוראים לו ארץ-ישראל. תגיד ‘ארץ-ישראל’. עוד פעם. תגיד אחרי”. ואני, שלא ידעתי מלה אחת בעברית, חזרתי על שתי המילים – ארץ-ישראל – בלי להבין את משמעותן. נפתלי הסביר: “ארץ-ישראל היא הבית של היהודים. משם גרשו אותנו ולשם אנחנו צריכים לחזור. אז אם אתה תישאר בחיים ודאי יהיו כאלו שירצו לקחת אותך איתם, למקומות אחרים, כי אתה ילד נחמד. תדע שאתה לא הולך לשום מקום. תזכור מה אמרתי, רק ארץ-ישראל. יש לנו שם דוד”. והמשיך: “הדוד שלנו בארץ-ישראל בטח רוצה לדעת מה קורה איתנו. כשתינצל ותגיע לארץ-ישראל, תגיד את השם שלך, שאתה בנו של הרב לאו מפיוטרקוב. את זה הרי אתה יודע. שיחפשו את הדוד שלך לפי השם שלך. הוא כבר ימצא אותך. שלום לולק. תזכור. ארץ-ישראל”. וזהו. הוא הלך…”.

 

# אילו תחושות הקטע מעורר בכם? מה עולה בכם כשאתם אומרים את צמד המילים “ארץ ישראל”?
# ברוך ה’, אנחנו חיים במדינה ריבונית והמילים ארץ ישראל שגורות על פינו. הרב לאו ואחיו נפתלי זכו להיפגש שוב, לשרוד יחד את השואה ולעלות לארץ. לאחר שנים הרב לאו מונה לרב הראשי לישראל ונפתלי לקונסול ישראל בניו יורק.
ביחס למציאות היום, שתפו איזו נקודה נגעה בכם, מה אתם לוקחים איתכם מהקטעים והדיון.

 

דעתך חשובה לנו