מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

הנה אנחנו

הנה אנחנו

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
זרעים | נבטים | ניצנים
משך הפעולה
עד שעה
נושא
נושא שנתי | חודש ארגון
  • מתאים לשבת
  • פעולה ממערך
11 מדריכים אהבו את הפעולה

תקציר הפעולה

מאז שמחת תורה עם ישראל ניצב מול אתגר לאומי ביטחוני במלחמה מול אויבינו. מלבד ההתמודדות הביטחונית בחזית, יש לנו תפקיד בעורף לאתגרים השונים שעולים בתוך העם, במענה לרוח של עם ישראל, להבנה שאנו שותפים כרגע במציאות שתעלה אותנו אל הקומה הבאה בגאולת עמנו. אל מול כל אלה אנחנו עומדים ואומרים הננו! אנחנו כאן לכל מה שיידרש מאתנו. ננסה לברר מה משמעות האמירה ‘הננו!’ ומתוכה ובעזרת ה’ לצאת ולפעול.

מטרות הפעולה

  1. החניכים יעמיקו במשמעות הקריאה ‘הנני’
  2. החניכים יפגשו עם קריאת ה’הנני’ בחייו של הרב דרוקמן זצ”ל
  3. החניכים יבחרו קריאת ‘הנני’ שבטית.

ציוד נדרש: כדור, דפים, טושים

מהלך הפעולה:

  • פתיחה:

שחקו מסירות. עומדים במעגל וכל חניך בתורו מוסר את הכדור לחניך אחר. על כל חניך שמקבל את הכדור לספר מעשה טוב אחד שעשה בתקופת המלחמה, או לחילופין משהו טוב שמחזק אותו.

 

  • שלב א- הנה אני

אפשרות א

הניחו על הרצפה שלט עם המילה ‘הנני!’ (נספח 1) ושאלו את החניכים מה המילה הזאת אומרת לכם?
לאחר מכן קראו לחניכים את ההגדרה המילונית למילה (נספח 2).
שאלו את החניכים: האם אתם מכירים מישהו שאמר הנני?
אם עולה שם כזה, נסו לאפיין אותו יחד עם החניכים: מי הוא? במה הוא עובד? היכן הוא גר?
אם לא עולה שם כזה, שאלו אותם איזה סוג של אדם לדעתם יגיד הנני? ובמידת הצורך עזרו להם לאפיין אותו בעזרת השאלות הנ”ל.

 

אפשרות ב

חלקו את השבט למספר קבוצות. תנו לכל קבוצה פתק עם ההגדרה המילולית של המילה הנני (נספח 1), ודפים לצביעה. בקשו מכל קבוצה לצייר אדם שלדעתם יגיד הנני.

 

רכזו את דברי החניכים וספרו להם שהמילה ‘הנני’ נאמרת על ידי אדם שמוכן לכל משימה שעומדת לפניו. במהלך ההיסטוריה היהודית היו מספר אנשים שקראו ‘הנני’, ובאורח חייהם ביטאו את האמירה הזאת. הראשון בהם היה אברהם אבינו שענה לקב”ה הנני, בפרשת וירא שקראנו השבת או שבת שעברה.

 

  • שלב ב- עם הנצח

בהמשך לשלב הקודם, אמרו לחניכים שאחת הדמויות המשמעותיות שקראו ‘הנני’ בדורנו הוא הרב חיים דרוקמן זצ”ל, שהיה חבר התנועה מגיל צעיר ופעל בה כמדריך, כקומונר וכחבר מליאה. לאורך השנים זכינו שהרב יהיה מנהיג ומורה דרך רוחני עבורנו בתנועה, ללמוד מתורתו של הרב ולהתברך ממנה. בכל תחנות חייו היה ביטוי של ‘הנני’.

קראו לחניכים את מילותיו של ש”י לוי, ששמע את הרב דרוקמן מדבר בדיוק על זה לפני 18 שנים בכפר מימון (נספח 3). (אז בימי המחאה על תכנית ההתנתקות מגוש קטיף יצאה צעדה ענקית מנתיבות עד לגוש קטיף, אך היא נעצרה בכפר מימון ולא הותר לצועדים להמשיך לגוש קטיף. הייתה אווירה של כישלון וייאוש, והרב דרוקמן נשא את הדברים הללו).

לאחר הקריאה, שאלו את החניכים: הרב דרוקמן זצ”ל נפטר לפני כמעט שנה. לפי הדברים שקראנו, אילו היה כאן היום, במלחמה, מה אתם חושבים שהוא היה אומר לנו לעשות?

 

  • שלב ג- רק ביחד

אפשרות א

שחקו מעגל הכיסאות. סדרו מעגל כיסאות, כאשר כל חניך יושב על כיסא ומניח את ראשו על ברכי החניך שמשמאלו. הוציאו בכל פעם כיסא אחד מחוץ למעגל, כך שעל החניכים להישאר במעגל אחד על השני כפי שהיו כשכל הכיסאות היו במעגל.

 

הסבירו לחניכים:

משחקים עם החניכים את משחק ‘מעגל הכיסאות’, מסדרים את הכיסאות במעגל, כאשר כל החניכים יושבים על הכיסאות כל חניך מניח את ראשו על ברכיו של החניך משמאלו. בכל תור מוציאים כיסא אחד מחוץ למעגל ועל החניכים להישאר במעגל אחד על השני כפי שהיו בהתחלה.

מסבירים לחניכים: עם ישראל הוא עם אחד חזק, כולנו ערבים זה לזה. כאשר פוגעים בחלק מאיתנו, כמו כשהוצאנו כיסא במשחק, החלק הזה יכול להישען על שאר העם כדי שיחזיק אותו. בתקופה כזאת של מלחמה, שבה “מוציאים לנו כיסאות”, מוטל עלינו להמשיך ולחזק אחד את השני, היכן שצריך אותנו. ככה נישאר יחד.

 

אפשרות ב’

פזרו על הרצפה תמונות וכותרות של התנדבות ועשייה מהתקופה אחרונה (נספח 4). בקשו מהחניכים לבחור תמונה שהם מתחברים אליה, שמרגשת אותם או שיש להם חלק בה. זאת הזדמנות לחניכים שפועלים לשתף בעשייה ובתחושות שהיא מעוררת בהם.

 

  • סיכום

לסיכום, בקשו מהחניכים להציף את מה שהכי חשוב עכשיו לתת בו יד: בסניף, במשפחות הקהילה מסביב, בעיר או ביישוב. היכן צריכים אותנו כעת? בחרו התנדבות או עשיה חיובית שבטית לתקופה הקרובה, עשייה שתבטא קריאת ‘הנני’ של השבט שלכם. ניתן להיעזר בבנק הרעיונות (נספח 5).

 

נספחים:

נספח 1-

הנני

 

נספח 2-

הִנְנִי – הִנֵּה, הטייה: גוף ראשון
במקום זה, ממש כאן
הנה אני

 

נספח 3-

“לצערי לא הייתה לי היכרות קרובה עם הרב דרוקמן זצ”ל. זכיתי לשמוע אותו פעמים בודדות בלבד.

אך יש אירוע בלתי נשכח, הייתי אומר אפילו אירוע מכונן. שכל אלפי האנשים שהיו שם לא ישכחו לעולם. היה זה בימים שלפני הגירוש מגוש קטיף. תנועות המאבק בגירוש, ארגנו צעדת אלפים מנתיבות לכיוון גוש קטיף. כולם היו שם, זקנים, נערים, נערות, משפחות, ילדים ותינוקות. היה זה מחזה מדהים.

כמו שזכור לכולנו, אלפי הצועדים בסוף נכנסו לתוך הישוב כפר מיימון, שאותו המשטרה כיתרה המשטרה, ולא הייתה אפשרות לצאת ממנו ולהמשיך בצעדה לגוש. הייתה הרגשה קשה מאוד, של אכזבה וכישלון. אלפי אנשים עזבו הכל כדי לצעוד לגוש, ונכשלנו!

היה זה הרב דרוקמן שהפך ברגע אחד את האוירה. הרב דרוקמן, אסף את כל הציבור הגדול למרכז הישוב. עמד על גג של רכב עם מגפון ביד ואמר: “כשהקב”ה ציוה על אברהם אבינו להעלות את יצחק לעולה, אברהם אמר “הנני”! הנה אני לפניך, הנה אני עושה את אשר ציווית אותי”. 

ואז הרב דרוקמן צעק בקולו הצרוד והמוכר:

“גם אנחנו עומדים פה היום לפני הקב”ה ואומרים “הנני”. הננו עומדים לפניך, התייצבנו כאן למען מצוות ישוב ארץ ישראל”. האוירה השתנתה ברגע אחד, מתחושה של כשלון, לתחושה של רוממות! היה זה מעמד שכל מי שהיה שם לא ישכח לעולם! רק אדם עצום כמותו, היה מסוגל לראות את הקדושה וההתרוממות מתוך תחושת הכשלון, ובכמה מילים, לסחוף את כל האלפים אחריו.

הרב דרוקמן, בגדלותו, חינך אותנו שהגאולה באה קמעא קמעא, יש עליות ויש גם ירידות. התפקיד שלנו, לעבוד את ה’, ולמסור את הנפש לקיום מצוותיו – מתוך כך אנו קוראים: “הנני”.

(ש”י לוי, ערוץ 7)

 

נספח 4-

**תמונות

בייביסיטר בהתנדבות

פרחים בשישי לנשים שבעליהן מגויסים

קייטנות לילדים ממשפחות מפונות

מתנדבים במלונות של משפחות מפונות

 

נספח 5-

הכנת שלטי חיזוק

הכנת פינוקים למשפחות שאחד או שני ההורים מגויסים

צירוף ילדי מגויסים לפעולות השבטיות

הכנת מכתבים לחיילים

הכנת סרטון חיזוק

 

 

 

 

דעתך חשובה לנו