איתור סניפים וכפרי בוגרים
בפעולה זו נעסוק בהרחבת המבט לעם ישראל כולו, לחלום בגדול, בקבוצה גדולה. נעמיק בחלומות שמעסיקים את העם שלנו כרגע ונברר מה המקום של כל אחד מאיתנו בתוך הסיפור הזה ואיך כל אחד יכול לעזור ולתת מעצמו כדי שהחלום של עם ישראל יתגשם בעזרת ה’.
ציוד: לגו (או כל משחק בנייה אחר), בריסטולים, כלי כתיבה, מספרים, דבק, נספחים.
אופציונלי: פתקים בשני צבעים כמספר החניכים, פאזל.
מהלך הפעולה:
שלב א: חלום פרטי לעומת חלום לאומי
אפשרות א
הציגו פתקים שבהם ציורים של חלומות (נספח 1). בכל פעם הציגו חלום אחד ושאלו את החניכים מי מרגיש שהוא חולם את החלום הזה.
אחרי שתעברו על כל החלומות הסבירו לחניכים שיש חלומות שרק חלק מהאנשים חולמים ויש חלומות שמשותפים לכולנו. לחלום שמשותף לכל היהודים אנו קוראים “חלום לאומי”.
אפשרות ב
חלקו לכל חניך וחניכה שני פתקים בצבעים שונים. שאלו אותם שאלות (נספח 2. בחרו מהן והוסיפו עליהן שאלות המתאימות לשבט שלכם. הקפידו שחלק מהשאלות ייגעו לכולם וחלק רק לחלק מהחניכים). אם התשובה על השאלה ששאלתם היא כן, החניכים ירימו פתק בצבע אחד, ואם התשובה היא לא, הם ירימו פתק בצבע אחר.
הסבירו לחניכים שכמו שחלק מהשאלות כולן ענו עליהם אותו דבר וחלק לא, כך יש חלומות שמשותפים לכולם ויש חלומות שלא. לחלום שמשותף לכל היהודים (כמו ביטחון בארץ, עלייה לארץ, בית מקדש) אנו קוראים “חלום לאומי”.
אפשרות ג
הביאו טושים וכלי כתיבה וחלקו לכל חניך את מעגלי החלומות (נספח 3). אמרו להם לצייר משהו שהם מאחלים לעצמם, למשפחה שלהם, לשבט ולמדינה לפי המעגלים המתאימים. לאחר שיסיימו בקשו מהם לשתף באחד האיחולים.
הסבירו להם שהאיחולים מבטאים את החלומות שלנו בנוגע למעגלים למיניהם. יש חלומות שקשורים רק לעצמנו, אבל יש חלומות שקשורים לסביבה יותר גדולה שלנו, ואפילו לעם ישראל כולו. לחלום שמשותף לכל היהודים (כמו ביטחון בארץ, עלייה לארץ, בית מקדש) אנו קוראים “חלום לאומי”.
הציגו לחניכים תמונות (נספח 4). הסבירו לחניכים שאלו דוגמאות לחלומות לאומיים, המשותפים לא רק לכל מי שחי היום אלא ליהודים לאורך כל השנים. כל השנים יהודים בכל העולם התפללו “ובנה ירושלים”, ניסו לעלות לארץ למרות כל הקשיים, חלמו על גאולה.
שלב ב: מגשימים ביחד
אחרי שהסברנו מהו חלום לאומי המשותף לכולנו נרצה להגיע להבנה שלכל אחד מאיתנו יש תפקיד והשפעה על התגשמות החלום.
אפשרות א: פאזל
חלקו לכל אחד מהחניכים חתיכה של פאזל, אך השאירו את אחד החלקים אצלכם. הם יצטרכו להרכיב את הפאזל אבל לא יצליחו לעשות זאת. בשלב מסוים עצרו אותם והסבירו להם שאחד החלקים נשאר אצלכם, ולכן אי אפשר לסיים את המשימה. הסבירו להם שהחלום הלאומי הוא כמו פאזל גדול של כולם, ולכל אחד יש בו חלק.
אפשרות ב: שרשרת משימות
חלקו לכל חניך וחניכה פתק מרשימת המשימות (נספח 4. אפשר להפחית או להוסיף משימות כמספר החניכים, רק חשוב לשים לב שנוצר רצף משימות). לאחר חלוקת כל הפתקים מחאו כף כדי שהמשימה הראשונה תתחיל.
לאחר שיסיימו את כל רצף המשימות הסבירו להם שאם מישהו היה בוחר לא לעשות את המשימה שלו’ זה לא היה עובד. לכל אחד יש משימה קטנה, אבל רק ביחד אפשר להצליח.
שלב ג: אז מה החלק שלי?
אפשרות א
פזרו על הרצפה כלי כתיבה ודפים שבהם ציור של מזוודה ריקה (נספח 6) ושמות החניכים. בקשו מהחניכים לעבור בין הדפים ולכתוב במזוודה תכונה טובה שיש לחניך ששמו רשום על המזוודה. לבסוף חלקו לכל חניך וחניכה את המזוודה שלהם.
אפשרות ב
תנו לחניכים להסתובב בחדר, ובכל פעם שתמחאו כף כל שני חניכים שקרובים זה לזה יעמדו זה מול זה ויגידו תכונה טובה שיש בשני. לאחר כמה סבבים אמרו להם לשבת בחזרה.
הביאו לגו, בריסטולים, דבק, מספרים וכלי כתיבה והכריזו על המשימה: לבנות את בית המקדש. תוכלו להיעזר ברשימת משימות לבנייה (נספח 7. הפחיתו והוסיפו משימות לפי מספר החניכים). בכל פעם הקריאו מהרשימה משימה אחת ושאלו את החניכים על מי נכתבה או נאמרה תכונה שיכולה לעזור למשימה זו. כך חלקו את המשימות בין כל החניכים והתחילו לבנות.
שימו לב! בחלק מהשבטים פעילות זו יכולה לגרום לריב ולתחרות בין החניכים. אם כך זה אצלכם, אתם יכולים לבצע את החלוקה בעצמכם ללא מעורבות החניכים, אך הדגישו לכל חניך שאתם נותנים לו את המשימה בשל כוח או תכונה מסוימים שיש בו.
סיכום
בפעולה זו ראינו כיצד אפשר להרחיב את המבט לחלומות שמשותפים לעוד אנשים, ובייחוד לחלומות הלאומיים שלנו. לאחר מכן ראינו כיצד לכל אחד ואחד מהחניכים יש כוח ייחודי שיכול לתרום להגשמת החלום הלאומי.
נספחים:
נספח 1 – פתקי חלומות
נספח 2: רשימת שאלות
נספח 3: מעגלי חלומות
אני, המשפחה שלי, השבט, המדינה
נספח 4:
תמונות של בית מקדש, עלייה לארץ, צבא
נספח 5: שרשרת משימות
נספח 6: מזוודה
מזוודת הכוחות של _________
נספח 7: משימות לבניית המקדש