מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

ישראל שלי

ישראל שלי

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
ניצנים | מעלות
משך הפעולה
עד שעה
נושא
חלומות | שאיפות | נושא שנתי | חודש ארגון
  • מתאים ליום חול
  • פעולה ממערך
0 מדריכים אהבו את הפעולה

תקציר הפעולה

פעולה זו היא פעולת הסיכום של התהליך, ובה נעסוק במסקנות ובראייה כוללת של התגשמות החלום והשפעתו על חיינו כיום. בפעולה ניחשף לעובדה שהתהליך עוד לא הסתיים. בפעולה זו נחשוב כיצד אנו יכולים למלא תפקיד פעיל בהתגשמות החלום של שיבת ציון במציאות שלנו כיום.

מטרות הפעולה

  1. החניכים יבררו כיצד שיבת ציון ממשיכה כחלום פעיל עד היום.
  2. החניכים ילמדו על הכוחות הטמונים בהם להוביל חלום הקשור לשיבת ציון ולהשפיע על המציאות.
  3. החניכים יצרו רכזה או סרטון ובהם רעיונות וחלומות לקראת העליות העתידיות מארצות הגולה וקריאה אליהן לשוב אל הארץ.

מהלך הפעולה:

פתיחה:
סבב ‘ישראל שלי’: הניחו במרכז החדר דגל ישראל או דף גדול שעליו ציור של הדגל ובקשו מהחניכים לכתוב סביבו מה הופך את ארץ ישראל לשלהם. למה הם הכי מחוברים במדינה?

 

שלב א:
שחקו עם החניכים משחק הזיכרון של אז והיום (נספח 1).
שאלו את החניכים: במה התקדמה מדינת ישראל מקומה ועד לימינו?

 

שלב ב:

אחרי שראינו במה התקדמה המדינה נשווה בין נבואות החזון וקטעים מימינו ונשאל: האם הגשמנו לבסוף את החלום?
פזרו בחדר או הדביקו על הקירות דפים במגוון נושאים (התיישבות, עליות, חקלאות). מאחוריהם הניחו ברקודים לאתרים שמראים את המצב בנושאים אלה כיום (נספח 2).

שאלו את החניכים: האם לדעתכם הגשמנו את חלום שיבת ציון?

סכמו: עם ישראל הצליח ב”ה להגשים את חלום שיבת ציון, לחזור לארץ ישראל, לבנות יישובים וערים, להקים מדינה וצבא, והיום כולנו חיים את התגשמות החלום וזוכים לגור בארץ שדורות חלמו עליה. עכשיו תורנו להמשיך את החלום ולהיות חלק משיבת ציון.
אבל איך? מה התפקיד שלנו בסיפור הזה?

 

שלב ג:

אחרי שעסקנו כל החודש בחלום שיבת ציון ובעלייה, איפה אנחנו בסיפור הזה?

בקשו מהחניכים לכתוב על פתקים שמות דמויות או קבוצת אנשים שתרמו והיו חלק מהגשמת החלום, מאנשים פשוטים עד המנהיגים.
פזרו את הפתקים בחדר ושאלו את החניכים: תור מי עכשיו לפעול ולהמשיך?
אמרו להם שיש לכם תמונה של מי שפועל כרגע והראו להם מראה או תמונה של השבט.

פתחו דיון עם החניכים: ומה עכשיו? מה אנחנו יכולים לעשות למען יהדות התפוצות והעליות?
בקשו מהם להציע רעיונות לדברים פרטיים וקבוצתיים שהם עצמם יכולים לעשות.

רעיון: צרו עם החניכים סרטון, שלט מסר, מכתבים או משלוח אחר לעידוד לבני עקיבא בתפוצות ולקהילות היהודיות בחו”ל.

 

נספחים:

נספח 1:

חיל אוויר היום

חיל אוויר פעם

חקלאים היום. צילום: : Valentin Valkov‏ | קרדיט: Shutterstock‏
זכויות יוצרים: Copyright (c) 2016 Valentin Valkov/Shutterstock. No use without permission.‏

חקלאים פעם

חשמל היום

חשמל פעם

ירושלים היום

ירושלים פעם

עולים היום. צילום: ששון תירם

עולים פעם. צילום: נחלת הכלל, אתר הפלמ”ח 

צהל היום

צהל פעם

ריקודים היום

ריקודים פעם

רכבת היום. צילום: רכבת ישראל

רכבת פעם. מתוך ההיסטוריה של התחנה הראשונה 

תורה היום. צילום: איגוד ישיבות ההסדר

תורה פעם. צילום: מקור ראשון 

בני עקיבא היום. צילום: דוד שטיין

בני עקיבא פעם. צילום: אתר בני עקיבא 

בניה היום

בניה פעם

 

נספח 2

“לָכֵן הִנֵּה יָמִים בָּאִים נְאֻם ה’ וְלֹא יֵאָמֵר עוֹד חַי ה’ אֲשֶׁר הֶעֱלָה אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם כִּי אִם חַי ה’ אֲשֶׁר הֶעֱלָה אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ צָפוֹן וּמִכֹּל הָאֲרָצוֹת אֲשֶׁר הִדִּיחָם שָׁמָּה” (ירמיהו טז, יד–טו).

https://www.gov.il/he/departments/guides/the-aliya-story

https://www.maariv.co.il/news/israel/Article-915102 (מדויק יותר)

“כֹּה אָמַר ה’ צְבָאוֹת עֹד יֵשְׁבוּ זְקֵנִים וּזְקֵנוֹת בִּרְחֹבוֹת יְרוּשָׁלָ֑͏ם וְאִישׁ מִשְׁעַנְתּוֹ בְּיָדוֹ מֵרֹב יָמִים.

וּרְחֹבוֹת הָעִיר יִמָּלְאוּ יְלָדִים וִילָדוֹת מְשַׂחֲקִים בִּרְחֹֽבֹתֶיהָ” (זכריה ח, ד–ה).

https://www.youtube.com/watch?v=KxA6hyFc-Q0

https://thekotel.org/he/124644/

 “וְנֹשְׁבוּ הֶעָרִים וְהֶחֳרָבוֹת תִּבָּנֶינָה” (יחזקאל לו, י).

 https://www.inn.co.il/news/580342 (כתבה על יהודה ושומרון והתיישבות בהם)

https://www.goyosh.co.il/ (אתר שבו מידע על התיישבויות בשומרון)

http://www.hebron.org.il/about (התיישבות היהודית בחברון)

“עוֹד תִּטְּעִי כְרָמִים בְּהָרֵי שֹׁמְרוֹן נָטְעוּ נֹטְעִים וְחִלֵּלוּ” (ירמיהו לא, ה).

https://www.inn.co.il/news/222578

דעתך חשובה לנו