מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

רצים למרחקים ארוכים

רצים למרחקים ארוכים

פעולת חב"ב לשבת תנועה

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
חבריא ב'
משך הפעולה
עד שעה
נושא
אישים | הרב קוק | יחיאל אליאש | בני עקיבא | חבריא ב | שבת תנועה
  • מתאים לשבת
2 מדריכים אהבו את הפעולה

תקציר הפעולה

במהלך השנה האחרונה ביקשנו בתנועה להעמיק בנושא השנתי “נפש יהודי הומיה” ולברר אותו על חלקיו, ומתוך הבירור ניכנס לחגיגות 94 שנה לתנועה. יום הולדת הוא זמן לשאילת שאלות- מה היעדים הבאים ולאן אנחנו רוצים להתקדם? במהלך הפעולה נברר כיצד בונים מנהיגים בדור הגאולה- וכיצד אנחנו ממשיכים את רוחם של מייסדי התנועה בימינו היום לאור המורכבויות והמשימות הלאומיות הנדרשות בעם ישראל, לאורם של ימי אייר שמצויינים בתקופה זו.

מטרות הפעולה

1. החברים ייפגשו עם דמויות משפיעות לאורך היסטוריית התנועה.
2. החברים יעמיקו בשאלה מה מקומם כחברים בתנועת נוער ביחס להגשמה והשפעה.
3. החברים ישתפו מהו בעיניהם תפקידה של בני עקיבא בדורנו.

מהלך הפעולה

 

שלב א’

חלקו לכל חבר שני פתקים, על אחד כתוב כן ועל אחד לא, או חלקו שני פתקים בשני צבעים שונים שיהוו כן ולא.
אמרו בקול היגדים (נספח 1) ובקשו מהחברים להרים אחרי כל היגד את הפתק המתאים לדעתם.
לאחר מכן, בקשו מהחברים לשתף בתשובתם לאחת השאלות- מדוע בחרו בתשובה זו? מה דעתם על האמרה?

 

שלב ב’

אפשרות א’- חלקו את החברים ל-7 קבוצות וחלקו לכל קבוצה קטע על דמות משפיעה (נספח 2), ושאלות לדיון. החברים יקראו את הקטע, ילמדו על הדמות ויענו על השאלות (נספח 3).
אספו את החברים ובקשו מנציג מכל קבוצה לספר על הדמות ועל הדיון שעלה בקבוצה.

אפשרות ב’- בחרו נציג שיספר על כל אחת מהדמויות, ונהלו דיון בין כל החברים בעקבות השאלות.
החברים יפגשו עם דמויות מגוונות מההיסטוריה של בני עקיבא שהנהיגו את התנועה ולקחו אחריות כפרטים על סוגיה/אירוע ציבורי במגוון תחומים.

 

שלב ג’

כעת הסיטו את נקודת המבט של החברים מעבר להווה, ושאלו אותם על חלקם וחלק התנועה בהשפעה כיום.
האם אתם חשים הזדהות עם מי מהדמויות? יש תחום שבעיניכם עדיין דרושה בו השפעה של התנועה? איך אתם ממקומכם חברי חבריא ב’ בסניף ______ יכולים להשפיע? היכן דרושה נקודת מבטה של בני עקיבא היום? האם בני עקיבא היא תנועה מגשימה ופועלת? האם היא תנועת ילדים? האם התנועה נעה, זזה?

בקשו מהחברים לתת דוגמאות להשפעות עשייה של התנועה, לפעולות בתחומים שונים.

(לכם מעבירי הפעולה מצורפות כאן דוגמאות של פעולות כאלה, להעשרת הדיון ופתיחת הראש. יום הוקרה לפצועי צה”ל שהוגדר יום ממלכתי במדינת ישראל והתחיל מיוזמה של נוער ממחוז דרום. שבטי יובל שהוקמו לפני 25 שנה ומשלבים חניכים בעלי צרכים מיוחדים בכלל פעילויות הסניפים. צוות הבונים שבכל שנה מסייע לכל מי שאין ביכולתו לבנות סוכה, וחברי הצוות שמגיעים אחרי החג לפרק את הסוכה. הקשר והחיבור בין התנועה לתנועות נוער נוספות כמו הנוער העובד והלומד ודרור ישראל והפעילות שמושפעת מכך, לדוגמא האוטובוס הלאומי – שבמסגרתו נסעו יחד חברי התנועות במסע ברחבי הארץ מתוך קריאה לאחדות ועוד עוד)

האם יש בידינו הכוח לזה?

 

סיכום

הקריאו את הקטע של הרב קוק (נספח 4). הקטע מדבר על היכולת שלנו להמשיך דרכנו כוחות של נשמות גדולות שהיו בעולם ולאורם אנחנו פועלים וכן להמשיך מתוך הכוחות הפנימיים שלנו – לצמוח ולהצמיח דורות של מנהיגים שידע לקחת אחריות- דווקא בימים מורכבים במדינה ובחיי עם ישראל לדורותיו.

ערכו סבב ובו בקשו מכל חבר להגיד, לאור הדמויות שפגש ומהן התנועה פועלת היום, מהו לדעתו תפקידה של בני עקיבא היום, לאור המציאות בימינו.

נספחים

 

נספח 1:

  • מנהיגות מחייבת התמסרות טוטאלית
  • כיום המצב במדינה דורש התערבות מיידית של עשייה של בני נוער
  • בני נוער יכולים להתחיל לעשות ולהשפיע רק כשהם מגיעים לגיל 18.
  • כדי להיות מנהיג אמיתי צריך להתנהג בדיוק לפי הערכים שאתה מעביר אותם הלאה
  • מנהיגות חייב להיבחר על ידי האנשים בשטח
  • מנהיג שמתנהל לבד (סוליסט) לא יכול להשפיע
  • מנהיג מוכרח לפרסם את העשייה שלו בערוצי תקשורת ובמדיות השונות כדי להשפיע
  • לא כל אחד יכול להיות מנהיג- או שיש לך את זה או שאין.
  • מנהיג שנכשל פעם אחת אין לו הזדמנות שנייה.
  • שינוי חייב להיות בתחומים מסוימים, יש תחומים שבהם כדאי לא להתעסק עכשיו.
  • בני עקיבא לא רלוונטית לעשייה הציבורית במדינה
  • לבני עקיבא יש השפעה על העשייה החברתית במדינה.

 

נספח 2:

נספח 3:

שאלות אחרי קריאת הקטעים והכרת הדמויות:
1.מהו לדעתכם/ן הכוח המניע שהוביל את הדמות לבחור במסל ול הזה בחייה?
2. אילו יכולות נדרשות מאדם שרוצה להוביל תהליכים גדולים?
3. אילו קשיים יכולים להיות בדרך? מה עוזר להתמודד איתם ולהתגבר עליהם?
4. איפה קורות חייה של הדמות פוגשות אתכם כחברי חבריא ב’ בסניף?
5. נסו לדמיין אתכם בסיטואציה של הובלה והשפעה. באיזה תחום תרצו להשפיע?

נספח 4:

“יכולים אנו להמשיך נשמות גדולות בעולם, שיהיה להן רצון אדיר וכוח גדול להביא גאולה לעולם, להסיר את כל האפלוליות שבחיים, ולנצח את כל החולשות שבהם. והכל תלוי ברצון שלנו, בהחפץ להתעלות למרומי קודש העליון, בדרישה קבועה ומקורית, בקידוש איתן של בשר ורוח, בהתדמות לאלוקים על ידי הליכה בדרכיו”. (שמונה קבצים, ב׳:קל״ו)

 

 

דעתך חשובה לנו