איתור סניפים וכפרי בוגרים
החניכים נכנסים לסניף כשהם ילדים, גדלים ומתעצבים בו ומסיימים בו את תפקידם כשהם נערים בוגרים בדרכם לשלב הבא בחיים. התוכן, החוויות והאנשים שהחניכים פוגשים משפיעים עליהם השפעה עמוקה משבט נבטים ועד סיום התפקיד בסניף. בפעולה זו נעסוק בהשפעות על החניכים בסניף במהלך השנים, נעמיק בדמויות המדריכים כמשפיעים על החניכים ונבין את האפשרות לגעת בלב של החניכים בסניף בכל תפקיד שאליו נשתבץ.
ציוד נדרש:
אפשרות 1: תופסת כיפים. הסופר סופר עד עשר, וכולם רצים. מי שנתפס עומד בידיים פרוסות, ושאר החברים צריכים לתת לו כיף כדי לשחרר אותו שימשיך לרוץ.
אפשרות 2: מעגל מספרים. פזרו על הרצפה כרטיסיות שעל כל אחת מהן כתוב מספר מ-1 עד 30 (בסניפים קטנים אפשר עד 15). העמידו את החניכים במעגל סביבי המספרים, וכשתאמרו “שלוש ארבע ו…” על החניכים לדרוך על המספרים בסדר עולה. על כל מספר ידרוך חניך אחד בלבד. אם שניים או יותר דורכים על אותו מספר, מתחילים מחדש את הספירה.
בשני המשחקים כדי לעזור אנחנו חייבים להיות קרובים לאדם שקרה לו משהו או למטרה (לאדם שנתפס, למספר שצריך לדרוך עליו).
החניך פוגש דמויות חינוכיות רבות בשנות הפעילות בסניף, אך רק לחלקם יש השפעה עליו. זה תלוי כמובן בקשר שנוצר, ברמת הפתיחות והקרבה, בנקודות ההשקה ועוד.
לכם, כחניכים שתכף עוברים לשלב ההשפעה הזה, יש את האפשרות לנצל את ההזדמנות או לפספס אותה. כשתהיו שם בשביל החניכים בסניף, כשתעזרו להם להתקדם כדי להצליח במשחק – תגעו בלבבות של החניכים.
חלקו לכל חניך וחניכה שני פתקים בשני צבעים.
קראו רשימה של סיטואציות (נספח 1) שיכולות לקרות בחיים של חניכים. בכל אירוע יש לחניכים שלוש אפשרויות:
שימו לב! לפני הפעולה עברו על רשימת הסיטואציות ונהגו ברגישות (מחקו או שנו סיטואציות אם הן עלולות לגעת בנקודות רגישות לאחד החניכים) וכמובן הוסיפו אירועים מתאימים שמתרחשים בסביבת הסניף.
בקשו מהחניכים לומר כמה שיותר דוגמאות לאירועים חשובים שקורים לחניך ממוצע בשנים שהוא נמצא בסניף (השתמשו גם בדוגמאות מהמתודה הקודמת). כתבו כל אחת מהדוגמאות על דף והניחו במרכז המעגל (לשבת אפשר להכין אפשרויות מראש).
נראה שבשנים האלו קורים לחניכים במישור האישי הרבה אירועים ושינויים – משפחתיים, חברתיים, אישיים, לימודיים – והסניף מלווה את החניכים במקביל למעגלי השייכות האחרים שלהם לאורך כל השנים האלו.
ערכו סבב ובקשו מכל חניך וחניכה לשתף בדבר מרכזי שקרה להם בשנות הסניף, באיזה שבט היו ומה היה המקום של הסניף באירוע – מה קיבלו מהדמות שליוותה אותם, אם הייתה כזאת? מה הרגישו? איזה ערך למדו מהאירוע הנ”ל?
במהלך השנים של פעילות הסניף כל חניך וחניכה עוברים דברים רבים, בין שאירועים ידועים מראש שהם חולקים עם החברים לשבט ובין שאירועים אישיים. כמדריכים אנחנו נמצאים בסביבה של החניכים כל הזמן, ויש לנו הזדמנות לעזור להם ולהיות שם בשבילם בתקופה הזאת.
הצעה לצ’ופר: “למדתי שאנשים ישכחו את מה שאמרת, אנשים ישכחו את מה שעשית, אך אנשים לעולם לא ישכחו איך גרמת להם להרגיש” (מאיה אנג’לו)
נספח 1: