מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

לגעת בלב

לגעת בלב

פעולה ראשונה מתוך מערך הדרכה בתכנית דרור לשבט קווה

סוג הפעולה
חוברת | פעולה
מתאים לגיל
חבריא ב' | שבט חדש - כיתה ט
משך הפעולה
עד שעה
נושא
בני עקיבא | חבריא ב | חינוך והדרכה | תהליך השיבוצים | הגדרות תפקידים | שיבוצים
0 מדריכים אהבו את הפעולה

תקציר הפעולה

החניכים נכנסים לסניף כשהם ילדים, גדלים ומתעצבים בו ומסיימים בו את תפקידם כשהם נערים בוגרים בדרכם לשלב הבא בחיים. התוכן, החוויות והאנשים שהחניכים פוגשים משפיעים עליהם השפעה עמוקה משבט נבטים ועד סיום התפקיד בסניף. בפעולה זו נעסוק בהשפעות על החניכים בסניף במהלך השנים, נעמיק בדמויות המדריכים כמשפיעים על החניכים ונבין את האפשרות לגעת בלב של החניכים בסניף בכל תפקיד שאליו נשתבץ.

מטרות הפעולה

  1. החניכים יבינו את משמעות ההשפעה של המדריכים על החניכים.
  2. החניכים יחקרו את דמויות הגורמים החינוכיים בסניף בכלל ובחייהם בפרט.
  3. החניכים ישתפו בדבר מרכזי שקיבלו בסניף.

 

ציוד נדרש:

  • פתקי ממו בשני צבעים
  • דפי A5
  • טוש
  • דפים ממוספרים (1–30)

פתיחה

אפשרות 1: תופסת כיפים. הסופר סופר עד עשר, וכולם רצים. מי שנתפס עומד בידיים פרוסות, ושאר החברים צריכים לתת לו כיף כדי לשחרר אותו שימשיך לרוץ.

אפשרות 2: מעגל מספרים. פזרו על הרצפה כרטיסיות שעל כל אחת מהן כתוב מספר מ-1 עד 30 (בסניפים קטנים אפשר עד 15). העמידו את החניכים במעגל סביבי המספרים, וכשתאמרו “שלוש ארבע ו…” על החניכים לדרוך על המספרים בסדר עולה. על כל מספר ידרוך חניך אחד בלבד. אם שניים או יותר דורכים על אותו מספר, מתחילים מחדש את הספירה.

בשני המשחקים כדי לעזור אנחנו חייבים להיות קרובים לאדם שקרה לו משהו או למטרה (לאדם שנתפס, למספר שצריך לדרוך עליו).

החניך פוגש דמויות חינוכיות רבות בשנות הפעילות בסניף, אך רק לחלקם יש השפעה עליו. זה תלוי כמובן בקשר שנוצר, ברמת הפתיחות והקרבה, בנקודות ההשקה ועוד.
לכם, כחניכים שתכף עוברים לשלב ההשפעה הזה, יש את האפשרות לנצל את ההזדמנות או לפספס אותה. כשתהיו שם בשביל החניכים בסניף, כשתעזרו להם להתקדם כדי להצליח במשחק – תגעו בלבבות של החניכים.

 

שלב א

חלקו לכל חניך וחניכה שני פתקים בשני צבעים.

קראו רשימה של סיטואציות (נספח 1) שיכולות לקרות בחיים של חניכים. בכל אירוע יש לחניכים שלוש אפשרויות:

  1. להרים פתק בצבע א – משהו שצריך לעשות עליו פעולה/מתודה/התייחסות
  2. להרים פתק בצבע ב – לא מצדיק פעולה, אבל מצדיק יחס ספציפי מגורם בסניף (מדריך, צוות, קומונרית)
  3. לא להרים כלום – אין צורך בהתייחסות

שימו לב! לפני הפעולה עברו על רשימת הסיטואציות ונהגו ברגישות (מחקו או שנו סיטואציות אם הן עלולות לגעת בנקודות רגישות לאחד החניכים) וכמובן הוסיפו אירועים מתאימים שמתרחשים בסביבת הסניף.

 

שלב ב

בקשו מהחניכים לומר כמה שיותר דוגמאות לאירועים חשובים שקורים לחניך ממוצע בשנים שהוא נמצא בסניף (השתמשו גם בדוגמאות מהמתודה הקודמת). כתבו כל אחת מהדוגמאות על דף והניחו במרכז המעגל (לשבת אפשר להכין אפשרויות מראש).

נראה שבשנים האלו קורים לחניכים במישור האישי הרבה אירועים ושינויים – משפחתיים, חברתיים, אישיים, לימודיים –  והסניף מלווה את החניכים במקביל למעגלי השייכות האחרים שלהם לאורך כל השנים האלו.

 

שלב ג

ערכו סבב ובקשו מכל חניך וחניכה לשתף בדבר מרכזי שקרה להם בשנות הסניף, באיזה שבט היו ומה היה המקום של הסניף באירוע – מה קיבלו מהדמות שליוותה אותם, אם הייתה כזאת? מה הרגישו? איזה ערך למדו מהאירוע הנ”ל?

 

סיכום:

במהלך השנים של פעילות הסניף כל חניך וחניכה עוברים דברים רבים, בין שאירועים ידועים מראש שהם חולקים עם החברים לשבט ובין שאירועים אישיים. כמדריכים אנחנו נמצאים בסביבה של החניכים כל הזמן, ויש לנו הזדמנות לעזור להם ולהיות שם בשבילם בתקופה הזאת.

 

הצעה לצ’ופר: “למדתי שאנשים ישכחו את מה שאמרת, אנשים ישכחו את מה שעשית, אך אנשים לעולם לא ישכחו איך גרמת להם להרגיש” (מאיה אנג’לו)

 

נספחים:

נספח 1:

  • מעבר דירה
  • חתונה של אח או אחות
  • יש מגרש או גן משחקים ליד הסניף, ויש מריבות בין החניכים על השימוש בו
  • הופעת סוף שנה בחוג מחול
  • משחק גמר בכדורסל
  • אירוע לאומי קשה
  • חלוקת תעודות
  • בר מצווה או בת מצווה
  • חניך בלי טלפון מרגיש שלא מתייחסים אליו בהודעות על הפעולות
  • חרם על חניכים
  • אירוע משפחתי מורכב לאחד החניכים
  • לחלק מהחניכים יש טלפון ולחלק אין

דעתך חשובה לנו