מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

אדם אל מול בוראו

אדם אל מול בוראו

סוג הפעולה
דף לימוד
מתאים לגיל
חבריא ב'
משך הפעולה
עד שעה
נושא
ארץ ישראל | מדינת ישראל | שמיטה
  • פעולה ממערך
0 מדריכים אהבו את הפעולה

תקציר הפעולה

“השמיים שמיים לה’, והארץ נתן לבני אדם”. אנו חיים בעולמו של הקב”ה, ועם הזכות הזו מגיעה גם חובה לפתח את העולם ולשכללו. העולם אינו מגיע אלינו ‘מוכן לשימוש’, אלא עלינו לעמול כדי שנוכל ליהנות ממנו. שנת השמיטה, שבה שמיטת הקרקע מגבילה את מעורבותנו בעולם, מדגישה דווקא את האחריות שניתנת לנו מראש על מה שקורה בעולם – כל אחד לפי כוחו ויכולתו.

מטרות הפעולה

  1. החברים ילמדו על חשיבות השותפות של האדם בעולם.
  2. החברים ידונו בשאלה מדוע פעולת האדם היא חלק מכורח המציאות. מדוע לא ברא הקב”ה עולם מושלם שלא צריך לפעול בו כלל?
  3. החברים יחשבו על הדרך המיוחדת שבה בני נוער פועלים בעולם ועל המעלה הגדולה שברוח הנעורים, המביאה לפעולה בעולם.

מהלך הלימוד

 

מקור 1

“שָׁאַל טוֹרְנוֹסְרוּפוֹס הָרָשָׁע אֶת רַ’ עֲקִיבָא:

אֵיזֶה מַעֲשִׂים נָאִים – שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אוֹ שֶׁל בָּשָׂר וָדָם?

אָמַר לוֹ: שֶׁל בָּשָׂר וָדָם נָאִים.

אָמַר לוֹ טוֹרְנוֹסְרוּפוֹס: הֲרֵי הַשָּׁמַיִם וְהָאָרֶץ – יָכוֹל אָדָם לַעֲשׂוֹת כַּיּוֹצֵא בָּהֶם?

אָמַר לוֹ רַ’ עֲקִיבָא: לֹא תֹּאמַר לִי בִּדְבָרִים שֶׁהֵם לְמַעְלָה מִן הַבְּרִיּוֹת, שֶׁאֵין שׁוֹלְטִין בָּהֶם, אֶלָּא בִּדְבָרִים שֶׁהֵם מְצוּיִים בִּבְנֵי אָדָם.

אָמַר לוֹ: לָמָּה אַתֶּם נִמּוֹלִים?

אָמַר לוֹ: אַף אֲנִי הָיִיתִי יוֹדֵעַ שֶׁאַתָּה עָתִיד לוֹמַר לִי כֵּן, לְכָךְ הִקְדַמְתִּי וְאָמַרְתִּי לְךָ:

מַעֲשֵׂי בָּשָׂר וָדָם הֵם נָאִים מִשֶּׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא.

הֵבִיא לוֹ רַ’ עֲקִיבָא שִׁבּוֹלִים וּגְלוּסְקָאוֹת,

אָמַר לוֹ: אֵלּוּ מַעֲשֵׂה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא וְאֵלּוּ מַעֲשֵׂה בָּשָׂר וָדָם – אֵין אֵלּוּ נָאִים?

הֵבִיא לוֹ אֲנִיצֵי פִּשְׁתָּן וְכֵלִים מִבֵּית שְׁאָן,

אָמַר לוֹ: אֵלּוּ מַעֲשֵׂה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא וְאֵלּוּ מַעֲשֵׂה בָּשָׂר וָדָם – אֵין אֵלּוּ נָאִים?

אָמַר לוֹ טוֹרְנוֹסְרוּפוֹס: הוֹאִיל וְהוּא חָפֵץ בְּמִילָה, לָמָּה אֵין הַוָּלָד יוֹצֵא מָהוּל מִמְּעֵי אִמּוֹ?

אָמַר לוֹ רַ’ עֲקִיבָא: וְלָמָּה שָׁרְרוֹ יוֹצֵא עִמּוֹ וְאִמּוֹ חוֹתַכְתּוֹ?

וְלָמָּה אֵינוֹ יוֹצֵא מָהוּל?

לְפִי שֶׁלֹּא נָתַן הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְיִשְׂרָאֵל אֶת הַמִּצְווֹת אֶלָּא כְּדֵי לְצָרֵף אוֹתָם בָּהֶן” (מדרש תנחומא על פרשת תזריע).

 

  • הסבירו את המדרש במילים שלכם.
  • מה לדעתכם המסר של המדרש?

 

מקור 2

“עתידה בת קול להיות מפוצצת בראש ההרים ואומר “כל מי שפעל עם א-ל – יבוא ויטול שכרו” (ויקרא רבה כז, ב)

  • העולם אינו מגיע אלינו ‘מוכן לשימוש’, ואנחנו צריכים לפעול כדי לשכלל אותו. למה חשוב שנפעל בעולם? אולי הייתה עדיפה בריאה של עולם מושלם?
  • מהי לדעתכם המעלה הגדולה של מי ש’פועל עם א-ל’?

 

מקור 3 (בחרו אחת מן האפשרויות)

  • “דווקא באותם התנאים שנמצא בהם עתה יכול הוא למלא ייעודו בעולמו, כי כל אדם ירד לעולם למען ייעוד מסוים שעליו לתקן עניין מיוחד. ולשם מילוי ייעודו ניתנו לו הפרק והמקום והאישה המתאימים, שדווקא בתנאים אלו יוכל למלא את ייעודו, ונמצא שאם לא יתקן בתנאים אלו הרי אינו ממלא את ייעודו” (נתיבות שלום)
  • “אם יאמרו לי בעולם האמת – זושא, למה לא היית כמו משה רבנו? לא אתיירא כלל, וכי אפשר לדמות אותי למשה רבנו? וכן אם יאמרו לי למה לא היית כמו התנא הקדוש רבי עקיבא? לא יהיה איכפת לי כלום, מי אני ומי רבי עקיבא […] ממה אני כן מתיירא, כשיאמרו לי זושא, למה לא היית זושא? הרי זושא יכולת להיות, אז למה לא היית?” (ר’ זושא מאניפולי).

 

  • כיצד אפשר לדעת מהי השליחות שלנו בחיים?
  • האם יוצא לנו להביט על אחרים ולחשוב על השליחות שלהם כעל שלנו?

 

מקור 4

כוח השליחות של הנוער

“בבני הנעורים טמון מזלה של האנושות. בכל פעם מופיע על במת החיים דור בן-עשרה השואף בכיליון נפש לוהט ובמסירות נפש בלתי נעצרת לאידיאל, ומנסה לשבור את דלתי גן עדן הנעולים. יש לנסות ולהציל את האנרגיה המרוכזה של בני הנעורים, וליצור ממנה יצירת תמורה, יצירת התחדשות.

רוצה הצעיר לראות עצמו כעושה דברים גדולים. בדימיונו חיים מעשיים כבירים. […] לא כן הדבר אם נותנים לו את חופש הטיסה. יטוס לו למרומים, בן חורין וצא שמש ישאף מלוא ראותיו את אוויר הילדות הטהור. אז ירחב ויגדל ויאצור כוחות למלחמת חייו העתידה. צריך להטיל על הצעיר את השליחות הגדולה. לגדלו ולרוממו, לעשותו אחראי לדור לתקופה, לעתיד” (הרב משה צבי נריה.)

  • האם אתם מסכימים עם הרב נריה?
  • היכן בחיים שלכם אתם מרגישים את כוחו של הנוער לפעול עם א-ל?

 

דעתך חשובה לנו