איתור סניפים וכפרי בוגרים
בפעולה זו נלמד מתוך מצוות השמיטה את החשיבות של שוויון הזדמנויות בחברה. נלמד מה שוויון הזדמנויות מאפשר ולמה הוא חשוב.
שלב א
בשלב זה של תחילת הפעולה נרצה להציף את נושא שוויון ההזדמנויות ולברר מהו.
הקדמה למדריכים: שוויון הזדמנויות הוא ציר רחב של אפשרויות. קצה אחד שלו הוא שוויון הזדמנויות מלא (כמו קיבוץ, שבו גם הרווח שאדם מקבל שווה לשל אחרים, ולכן אין שום מצב שלאחד יש יותר מלחברו), ובקצה השני השוויון הוא מתן אפשרות בלבד (למשל, כולם מקבלים אפשרות ללמוד, אין עבדות בעולם, וכל אחד בפוטנציאל יכול לעשות הכול).
האם כולם ממש זהים כל הזמן? האם גם בשמיטה כולם מגיעים לאותו מצב? מה ההזדמנות שהשמיטה מעניקה לנו?
חשבו יחד: איפה בדיוק על הציר נמצאת מצוות השמיטה?
הערה למדריכים: חשבו בעצמכם על מה השמיטה מחייבת אותנו. היא מחייבת בכל שבע שנים למחוק את כל החובות ולהחזיר קרקעות, זאת אומרת שבכל שבע שנים כל החובות נמחקים, ואנשים במקום להיות עסוקים בהחזרת חובות מקבלים מחדש את הסיכוי להתפרנס ולהתקדם, מקבלים הזדמנות חדשה. נוסף על כך כל מי שמכר את הקרקע שלו כדי להצליח להתקיים אבל איבד את היכולת להתפרנס מהשדה שלו שב ומקבל את השדה ואת ההזדמנות להתפרנס משדהו.
שלב ב
לשבטי נבטים–ניצנים:
בשלב זה ננסה לדמות לחניכים כיצד מרגיש אי-שוויון.
הקבילו את הכנת כדורי השוקולד למציאות שבה אדם נאלץ למכור את הקרקע שלו ולכן אין לו איך להצמיח יבול והוא אינו יכול להתפרנס, וכאשר מגיעה השמיטה כל הקרקעות חוזרות לבעליהן המקוריים והוא מקבל הזדמנות להיות במצב של כולם ולכולם יש כל ה’מצרכים’ כדי להתקיים בכבוד.
לשבטי מעלות–הרא”ה
שאלות לדיון:
שלב ג
רעיונות לעשייה:
נספח 1 –
כרטיסיות שוויון הזדמנויות
נספח 2 –
מתכון לכדורי שוקולד
מצרכים
300 גרם ביסקוויטים (פתי בר) מפוררים
8 קוביות שוקולד מריר (30 גרם)
50 גרם חמאה (או מרגרינה)
3 כפות אבקת קקאו
3–4 כפות סוכר גדושות
חצי כוס חלב (או מים)
לציפוי
סוכריות שוקולד
סוכריות צבעוניות
קוקוס
אופן ההכנה:
קרדיט: אפרת סיאצ’י – מתכונים ב-10 דקות, 23 יוני 2013 (https://www.10dakot.co.il/recipe)
נספח 3 –
ילד א וילד ב (מעובד לפי מקור לא ידוע)
מעשה בשני ילדים שנולדו באותו יום, באותה שנה, באותה מדינה
ילד א וילד ב
לילד א יש אבא עורך דין ואימא מהנדסת חשמל
לילד ב יש אימא עוזרת לגננת ואבא פועל טקסטיל במפעל
לילד א יש המון צעצועים ומשחקים
לילד ב יש חדר עם עוד ארבעה אחים
לילד א יש מחשב, לילד ב אין
לאחר שש שנים, באותו יום ובאותה השנה, הם נכנסים לכיתה אל”ף
ילד א מגיע כשהוא כבר יודע לכתוב ולקרוא, קצת חשבון ואפילו קצת אנגלית
וילד ב… לילד ב’ אין ילקוט, אז הוא סוחב את המחברות בשקית
ילד א מכין את השיעורים במחשב ומגיש בזמן
לילד ב אין מחשב (כבר אמרנו) ואין גם שולחן.
לילד א יש חוג אומנות, חוג מחשב וחוג פסנתר
וילד ב, כשיש בלגן בבית, הוא בורח לחבר’ה בחצר.
וחולפות שש שנים, ושני הילדים בכיתה ו’ והנה הם מחולקים להקבצות
וילד א הולך להקבצה א וילד ב הולך להקבצה ב.
לילד א יש מורה פרטית ולילד ב אין.
לילד א אומרים כולם שהוא בטוח יהיה פרופסור כי הוא יודע מתמטיקה טוב
וגם לילד ב אומרים שיש חוכמה, חוכמת רחוב.
והשנים חולפות והילדים מגיעים לתיכון
וילד א הולך ל-5 יחידות לימוד מתמטיקה ו-5 אנגלית.
וילד ב רק ל-3 ול-4.
ולפעמים בהפסקות מבטיהם של שני הילדים מצטלבים
ולרגע אחד שניהם מבינים שמשהו פה לא צודק, שהם בחיים לא יהיו שווים.
שנים חולפות מאותו יום שבו נולדו שני הילדים, והנה הם משוחררים מהצבא
ילד א קיבל מאבא מתנת שחרור – טיול מסביב לעולם.
ילד ב בבוקר משלים בגרויות ובערב עובד, מלצר באולם.
והם נכנסים לאוניברסיטה… באותו יום באותה שנה
ילד א שילם מראש את שכר הלימוד לארבע שנים,
וילד ב עובד בלילות במלצרות וממשיך ללמוד בימים.
וככל שהאוברדרפט גדל כך יורדים הציונים, ואחרי שנתיים ילד ב נשבר.
“נלך לעבוד שנתיים-שלוש”, הוא אומר לעצמו, “נעשה קצת כסף ואחר כך נחזור ללמוד”.
ילד ב נוטש את ספסל הלימודים… והוא לא חוזר עוד.
שניהם כבר בני 30, באותה שנה, באותה מדינה
לילד א נולד ילד א, ולילד ב נולד ילד ב.