מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

יום גוש קטיף – פעולה לחבריא א'

יום גוש קטיף – פעולה לחבריא א'

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
חבריא א
משך הפעולה
עד שעה
נושא
ארץ ישראל | מדינת ישראל | גוש קטיף
6 מדריכים אהבו את הפעולה

מטרות הפעולה

  1. החניכים יכירו את סיפור הקמתו ועקירתו של גוש קטיף.
  2. החניכים ייפגשו עם דילמות הקשורות לחיים בגוש קטיף.
  3. החניכים ירצו להמשיך ולברר על הגוש וכיצד הוא וסיפורו יכולים להיות רלוונטיים לחיים שלהם.

פתיחה:

נתחיל את הפעולה במשחק קצר. שלחו לחניכים קישור לפאזל של תמונה מגוש קטיף. הכריזו על תחרות: הראשון שמסיים להרכיב את הפאזל- מנצח. כשהחניכים יסיימו, שתפו מסך עם התמונה ושאלו אותם אם הם מזהים את המקום. ספרו להם שזו שכונה ביישוב נווה דקלים שהיה בגוש קטיף, עליו תדברו היום.

https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=360aae64b260

אם אינכם מצליחים להיכנס דרך הקישור, הכינו את הפאזל בעצמכם דרך אתר https://www.jigsawplanet.com/ : צריך להירשם לאתר (חינם), ללחוץ על כפתור create ולפעול לפי ההוראות. התמונה מופיעה בנספח 1.

 

שלב א – סיפור גוש קטיף

 

בשלב זה נחשוף את החניכים לסיפור גוש קטיף. ייתכן שרבים מהם כמעט ולא שמעו על הגוש ולא יודעים עליו הרבה.

בתור התחלה, שאלו את החניכים: מה אתם יודעים על גוש קטיף? שמעו מהם מה הם מכירים מהגוש, טוב להתחיל בנקודת החיבור שלהם לנושא.

חלקו את החניכים לחמישה חדרים בזום. לכל חדר, שלחו בצ’אט כתב חידה קצר המספר חלק מסיפורו של גוש קטיף (נספח 2). הקציבו להם מספר דקות לפתרון החידה והחזירו את כולם למליאה. בשבטים צעירים- אמרו לחניכים מה המפתח לפתרון כתב החידה (את-בש, גימטריה וכו’) ובשבטים בוגרים- הניחו להם לגלות לבד כחלק מהאתגר. בקשו מנציג או נציגה מכל קבוצה שיקריאו את חלקה של הקבוצה בסיפור. ברקע, הקרינו תמונות מהגוש (מהמצגת המצורפת).

16 שנים עברו מאז הגירוש מגוש קטיף, ועדיין יש משפחות שאין להן בית קבוע.

השמיעו את השיר של חנן בן ארי ‘אמא אם הייתי’. הקרינו את מילות השיר (המילים והשיר עצמו במצגת). השיר נכתב על גוש קטיף ועל הגעגועים אליו.

https://www.youtube.com/watch?v=-RSe8aOuZMQ

 

שלב ב – גוש של אהבה

 

בשלב זה נרצה להדגיש את עוצמת האהבה והחיבור שהייתה בגוש, ולשאוב ממנה כוחות להתמודדות עם המציאות הישראלית בה אנו חיים היום.

לפני הפעולה, שלחו לשלושה חניכים סיפורים מהגוש ובקשו מהם להציג אותם בשלב זה של הפעולה.

לאחר שכל החניכים יציגו שאלו את השבט אילו כוחות או ערכים הם מזהים בסיפורים ולאיזה מהם התחברו במיוחד.

 

שלב ג – קח איתך צידה לדרך

 

צפו עם החניכים בסרטון ‘אני מתחייב‘, המציג ערכים שבני הנוער בצעדת הכיסופים בחרו לקחת איתם מהגוש 

לסיום, בקשו מכל חניך לשתף מה הוא רוצה לקחת איתו הלאה ברמה האישית? ומה הם חושבים שיוכלו לקחת כשבט?

 

נספחים

 

נספח 1 –

 

נספח 2 – סיפור גוש קטיף בכתבי חידה

כתב חידה מספר 1:

צצאמשפא שרפב דעמו צפכצ כגתבפטצ טפק כוטמ צדיא ציקמטצ: שבטא אב”ע מעיצ צחפלטפא צמצפקמא תא אפלטמא תסק זבגצ צטדפקפא. צאפלטמא צמאצ כצדמי תסק זבגצ טדפקפא מבפש מצפקמפא שטרש פלל כצבומז זכ אפלטמא צסכפדצ צשמטכתפימא בצרקמגצ תא צטרש לבנס ציקמטצ צזגשמא. שיפהתמ מפי למופג אב”ע זכצ רגזמט בכ צופזכ ציעגסמ מלוג קגפי בשסשכ זעצ. שיצכל יכסיא צבסגפג לוג קגפי ופטאצ.

 

פתרון כתב חידה מס’ 1 – כתב החידה כתוב בשפת האתב”ש

תרגום:

ההתיישבות בגוש קטיף החלה לראשונה עוד לפני הקמת המדינה: בשנת תש”ז יזמה הסוכנות היהודית את תוכנית אחד עשרה הנקודות. התוכנית היתה להקים אחד עשרה נקודות ישוב יהודיות בנגב וכך להשפיע על תוכנית החלוקה הבינלאומית שהגדירה את הנגב כשטח המדינה הערבית. במוצאי יום כיפור שנת תש”ז עלה גרעין של הפועל המזרחי לכפר דרום שבחבל עזה. במהלך מלחמת השחרור כפר דרום פונתה.

 

כתב חידה מספר 2:

אטכמאז תמ ורנא דזת תמ כתזגכנ כוזהכנ גטגמ ריכצ וכאו גתסא 1968, תסו מבטש נמטנא תתא וכנכנ. גתסו חז וטמכי כדבמ במזס תוכו בח תש גננתמו ניפנ נצמדא ופגזהו מורכנ תאכ סרזהזא כתזג כוזהכזא גטגמ פחו. נצמדא ופגזהו ועגכשו בא ווטמיו גלל תטתזג נבה מכקזש צכקזמ גאזל טגמ פחו תוזב בחזש פנ קצכצזא בזלמזעכס פסרכא תמ פשגכנ ופתזכ מוזזא עלסו גכיטזסכא מנהכסו. אזל לנו תסכנ וזרנז גדזת ריכצ 14 כתזגכנ צזשטכנ זאזעעכנ. וכתזגכנ וזרנז גבכתזשו זגפכהזהו תמ וננתמו זולסעא תשבז גרכזנ טככנ כוזהכנ גטגמ פחו סלע בעישידכ טתזג מנהכסא כתשבמ.

 

פתרון כתב חידה מס’ 2 – כתב החידה כתוב בשפת המעקב: כל אות כתובה כמו האות שנמצאת אחריה בא”ב

תרגום:

תחילתו של הקמת גוש של ישובים יהודים בחבל קטיף היתה בשנת 1968, שנה לאחר מלחמת ששת הימים. בשנה זו החליט יגאל אלון שהיה אז שר בממשלה מטעם מפלגת העבודה להקים שתי נקודות ישוב יהודיות בחבל עזה. מפלגת העבודה הסבירה את ההחלטה בכך שחשוב מאד ליצור פיצול בתוך חבל עזה שהוא אזור עם צפיפות אוכלוסין ענקית של ערבים העשוי להוות סכנה ביטחונית למדינה. תוך כמה שנים הוקמו בגוש קטיף 14 ישובים פורחים ותוססים. הישובים הוקמו באישורה ובעידודה של הממשלה והכנסת שראו בקיום חיים יהודים בחבל עזה נכס אסטרטגי חשוב למדינת ישראל

 

כתב חידה מספר 3:

תפוקתב אישה לש ייח שוג פיטק ויה וב תודסומ כוניח מיבר מינווגמו וגאדש מכוניחל לש ידלי שוגה מהילאשו מג ורהנ נירענ תורענו יבחרמ צראה. שוגב ויה: 44 תונועמ, 33 ינג מידלי, 6 יתב רפס ידומלתו הרות, 3 תודסומ מינוכית, 6 תובישי, 3 מיללוכ, 4 תושרדמ הניכמו מדק תיאבצ. פנע פסונ חתפתהש נפואב אלפומ שוגב היה תואלקחה. הליחתב רשאכ ועיגה מיבשייתמה מוקמל מה ועמש ייברעב רוזאה המדאבש תילוחה ניא יוכיס חימצהל רבד. מיבשייתמה אל ורמא שאונ וסינ וחילצהו רבעמ הפוצמל. הנשב הנורחאה לש שוגה העיגה הקופתה תיאלקחה לש רוזאה 320ל פלא נוט תרצות מיוושש כרעומ יצחכב דראילימ לקש. 65% אוצימ תואלקחה תינגרואה צראב היה שוגהמ 90%ו תוקרימ מילע לדג מג אוה תומדאב שוגה. 

 

פתרון כתב חידה מס’ 3 – כתב החידה כתוב בשפת ראי: יש לקרוא את המילה מהסוף להתחלה

תרגום:

בתקופת השיא של חיי גוש קטיף היו בו מוסדות חינוך רבים ומגוונים שדאגו לחינוכם של ילדי הגוש ושאליהם גם נהרו נערים ונערות מרחבי הארץ. בגוש היו: 44 מעונות, 33 גני ילדים, 6 בתי ספר ותלמודי תורה, 3 מוסדות תיכונים, 6 ישיבות, 3 כוללים, 4 מדרשות ומכינה קדם צבאית. ענף נוסף שהתפתח באופן מופלא בגוש היה החקלאות. בתחילה כאשר הגיעו המתיישבים למקום הם שמעו מערביי האזור שבאדמה החולית אין סיכוי להצמיח דבר. המתיישבים לא אמרו נואש ניסו והצליחו מעבר למצופה. בשנה האחרונה של הגוש הגיעה התפוקה החקלאית של האזור ל320 אלף טון תוצרת ששווים מוערך בכחצי מיליארד שקל. 65% מיצוא החקלאות האורגנית בארץ היה מהגוש ו90% מירקות עלים גדל גם הוא באדמות הגוש.

 

כתב חידה מספר 4:

5 8 30 / 40 300 50 400 / 1987 / 20 1 300 200 / 80 200 90 5 / 5 1 10 50 400 10 80 1 4 5 / 5 200 1 300 6 50 5 / 5 10 6 / 10 300 6 2 10 / 5 3 6 300 / 40 9 200 400 / 10 70 4 / 30 5 400 100 80 6 400 / 70 200 2 10 10 / 5 1 7 6 200. / 2 300 50 6 400 / 5 300 40 6 50 10 40 / 5 5 400 50 20 30 6 10 6 400 / 5 10 6 / 2 70 10 100 200 / 2 10 10 4 6 10 10 / 1 2 50 10 40 / 6 2 100 2 6 100 10 / 400 2 70 200 5 / 70 30 / 40 20 6 50 10 6 400 / 2 20 2 10 300. / 2 300 50 6 400 / 5 400 300 70 10 40 / 5 5 400 100 80 6 400 / 5 80 20 6 / 30 80 10 3 6 70 10 / 10 200 10 / 6 40 9 70 50 10 / 90 4 / 70 30 / 40 20 6 50 10 6 400 / 1 7 200 8 10 40 / 6 20 30 10 / 200 20 2 / 30 300 / 5 90 2 1 . / 2 300 50 6 400 / 5 1 30 80 10 10 40 / 300 10 4 200 3 6 / 5 70 200 2 10 40 / 1 400 / 10 20 6 30 6 400 / 5 30 8 10 40 5 / 300 30 5 40 / 6 40 1 7 / 200 6 2 / 5 5 400 100 80 6 400 / 5 10 6 / 2 90 6 200 5 / 300 30 / 80 90 90 6 400 / 40 200 3 40 5 / 6 100 60 1 40 10 40 / 300 50 8 400 6 / 70 30 / 5 10 300 6 2 10 40 / 2 30 10 / 5 80 60 100 5 . / 20 40 70 9 / 6000 / 80 90 90 6 400 / 20 1 30 6/ 50 6 200 6 / 70 30 / 5 10 300 6 2 10 40 / 2 40 5 30 20 / 5 300 50 10 40 .

 

פתרון כתב חידה מס’ 4 – כתב החידה כתוב בשפת הגימטריה

תרגום:

החל משנת 1987 כאשר פרצה האינתיפאדה הראשונה היו יישובי הגוש מטרת יעד להתקפות ערביי האזור. בשנות השמונים ההתנכלויות היו בעיקר ביידוי אבנים ובקבוקי תבערה על מכוניות בכביש. בשנות התשעים ההתקפות הפכו לפיגועי ירי ומטעני צד על מכוניות אזרחים וכלי רכב של הצבא. בשנות האלפיים שידרגו הערבים את אפשרויות הלחימה שלהם ומאז רוב ההתקפות היו בצורה של פצצות מרגמה וקסאמים שנחתו על הישובים בלי הפסקה. כמעט 6000 פצצות כאלו נורו על הישובים במהלך השנים.

כתב חידה מספר 5:

בבשבנבתב 2004 הבובדביבעב אברביבאבלב שברבובןב שבשביבמבשב כברבאבשב מבמבשבלבתב יבשברבאבלב מבטבעבמב הבלביבכבובדב עבלב בביבצבובעב תבובכבנביבתב הבהבתבנבתבקבובתב שבכבלבלבהב פביבנבובי כבלב הביבשבובבביבםב הביבהבובדביבםב מבחבבבלב קבטביבפב. תבובשבבביב הבגבובשב יבחבדב עבמב אבלבפביבמב רבבביבמב נביבסבוב בבמבשבכב חבובדבשביבמב אברבובכביבמב לבהבבביבעב אבתב הבתבנבגבדבובתבמב לבתבובכבנביבתב ובלבמבנבובעב אבתב בביבצבובעבהב. הבהבתבנבגבדבובתב הבגביבעבהב גבמב מבצבדב חבבברביב הבכבנבסבתב ובהבמבתבפבקבדביבמב שבלב הבלביבכבובדב שבבבחברבוב אבתב אברביבאבלב שברבובנב לברבאבשב הבמבפבלבגבהב עבלב בבסביבסב אבמביברבובתב אבחברבובתב לבגבמברביב שבלבוב.  כבשבנבהב ובחבצביב לבאבחברב מבכבנב בבמבובצבאביב תבשבעבהב בבאבבב תבשבסב”הב גבוברבשבוב כבלב הבתבובשבבביבמב הביבהבובדביביבמב מבגבובשב קבטביבפב, הבצבבבאב עבזבבב אבתב הבאבזבוברב, הבבבתביבמב נבהברבסבוב ובבבתביב הבכבנבסבתב נבשבאברבוב עבובמבדביבמב רביבקביבמב ובהבעברבבביבמב חביבלבלבוב אבובתבמב. 

 

פתרון כתב חידה מס’ 5 – כתב החידה כתוב בשפת הב’: לאחר כל אות מופיעה האות ב’

תרגום:

בשנת 2004 הודיע אריאל שרון ששימש כראש ממשלת ישראל מטעם הליכוד על ביצוע תוכנית ההתנתקות שכללה פינוי כל הישובים היהודים מחבל קטיף. תושבי הגוש יחד עם אלפים רבים ניסו במשך חודשים ארוכים להביע את התנגדותם לתוכנית ולמנוע את ביצועה. ההתנגדות הגיעה גם מצד חברי הכנסת והמתפקדים של הליכוד שבחרו את אריאל שרון לראש המפלגה על בסיס אמירות אחרות לגמרי שלו.  כשנה וחצי לאחר מכן במוצאי תשעה באב תשס”ה גורשו כל התושבים היהודיים מגוש קטיף, הצבא עזב את האזור, הבתים נהרסו ובתי הכנסת נשארו עומדים ריקים והערבים חיללו אותם. 

 

נספח 3 – מצגת        

https://drive.google.com/file/d/1CSBI-u6BybKCXjW5zYfqxICEkoDwa9xM/view?usp=sharing

 

נספח 4 – סיפורים מהגוש

  1. כתבה: https://www.makorrishon.co.il/opinion/307863/

 

  1. השעה שתים עשרה (בלילה שבין שלישי לרביעי). הוריי ואחד מאחיי, יחד עם חמשת ילדיו, כבר נמצאים בכפר (מימון) מאז היום הראשון של הצעדה. עכשיו התקשר אח נוסף שלי ואמר שהוא מגיע לכפר מיימון עם אשתו, חמשת ילדיהם ואמא של אשתו. הלכנו לעזור להם להיכנס לכפר ולהקים את האוהל. פתאום קפצו משום מקום נערים ושאלו אם צריך עזרה…

כפר מימון מלאה באנשים. ואנשי כפר מימון? מקסימים!

ביתם פתוח לכולם. פשוט לא יאומן. בכל בית אליו תיכנס תראה אנשים שרועים על הספות והרצפה, החדרים מלאים עד אפס מקום והתור לשירותים לא נגמר. ובעלי הבית? מתרוצצים, מחייכים ומקבלים את כולם בסבר פנים יפות. “מי רוצה לשתות משהו חם או קר?” שואלת בעלת הבית תוך כדי בישול ארוחות לאורחים שלא מפסיקים להתחלף, ובלי להתבלבל היא מתנצלת שאין לה מספיק ושנגמר.

(מתוך היומן של שלומית ברגר, אתר וואלה!)

 

  1. דווקא הצצה חטופה לדמות אחת, לא בולטת אך מאוד משמעותית עבורי בתקופת הגירוש, יכולה ללמד את כולנו משהו.

אוריאל, יהודי כבן 45050, אב לתשעה ילדים, הגיע עם בן אחד שלו לדשא ברוך-האוהלים של משפחת לרנר כשלושה שבועות לפני הגירו.

אוריאל, תושב גינות שומרון, אדם צנוע ושקט, איש מחשבים, צבר את כל החופשות להן הוא זכאי במקום עבודתו ו”יצא לחופשה בחומש” (בשנה וחצי הקרובות לא יהיו לו חופשות מהעבודה). בעדינות ובאצילות חיזק אותנו וחי איתנו בביתנו בתקופה האחרונה, ועזר בכל מה שניתן היה: בייביסיטר, שטיפת כלים, סידור הבית ועוד. כם מוכנות, אמונה גדולה ואומץ- כמי שמוכן להישאר תקופה ארוכה עד שלא יזדקקו לו יותר הביא עימו מחזור לראש השנה ואוכל שיספיק עד אז. כאשר אתה רואה אדם מבוגר ממך עם מסירות נפש כל כך גדולה, להיפרד ממשפחתו לתקופה לא מוגבלת ולעזוב עבודה כאשר אתה אב לתשעה ילדים ולגור באוהל בתנאים לא נוחים, אתה מבין: אסור להתייאש.

(שלומית לרנר, חומש)

 

נספח 5 – סרטון

https://drive.google.com/file/d/1DythavYJk9pOlPpphL2E93d-UMYIxqhX/view?usp=sharing

 

 

 

דעתך חשובה לנו