מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

"עוד לא אהבתי די"

"עוד לא אהבתי די"

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
יובל
משך הפעולה
עד שעה
נושא
קול קרא והלכתי- תשפא
0 מדריכים אהבו את הפעולה

תקציר הפעולה

דיברנו על הצורך בהתבוננות במציאות, הבנו שארץ ישראל היא אחת המשימות החשובות לנו היום, למדנו על אחת הדמויות המזוהות עם ההתיישבות בארץ, הרב חנן פורת, ועל קיבוץ כפר עציון. עכשיו אנו רוצים לעלות קומה ולקחת צעד קדימה. לפני שיוצאים לעשייה חשוב להכין את הקרקע, לדעת לקראת מה אנחנו הולכים ולהגיע מוכנים. ללמוד ולהתכונן.

מטרות הפעולה

  1. החניכים ילמדו כמה חשוב ללמוד על נושאים שאנו פועלים בהם.
  2. החניכים יבינו שיש משמעות רבה לכך שהם חיים בארץ.
  3. החניכים ידונו על יישום נושא שירצו לעשות מתוך מקבץ רעיונות.

מהלך הפעולה

 

שלב א

בשלב זה נעסוק בחשיבות הלמידה לפני היציאה לעשייה.

ספרו לחניכים סיפור בחרוזים:

היה היה איש עשיר מאוד שהחליט לתת מתנה.

ומה נתן? מכונת כביסה.

את המכונה הוא שלח רחוק-רחוק עד לאפריקה,

ושם האנשים לא שמעו על המכונה

ולא ידעו מה לעשות בה.

הסתכלו עליה מימין, הסתכלו משמאל

ואמרו בשמחה: יש פתרון!

נשתמש בזה בתור ארון!

עברו השנים, והאנשים כבר נהיו יותר חכמים.

אמרו: מה פתאום ארון? זה ממש לא מתאים,

נשתמש בזה בשביל לשטוף את הפנים!

עברו השנים והתחלפו הדורות,

והמכונה שימשה להמון מטרות.

יום אחד הגיע לבקר הבן של התורם העשיר

ומצא שבתוך המכונה מתקלח ראש העיר

הוא צחק כל כך עד שירדו לו דמעות

ואמר: חבל שלא קראתם את ההוראות!

 

שאלו את החניכים:

  • למה האנשים שקיבלו את מכונת הכביסה לא השתמשו בה בשביל לכבס?
  • מה היה יכול לעזור להם להשתמש בה נכון?

 

הסבירו: כשאנחנו מתכוננים מראש ולומדים על הנושא שאנחנו מתעסקים בו אנחנו מגיעים מוכנים יותר ויכולים לפעול בצורה טובה יותר. גם הרב חנן פורת, שלמדנו עליו בשבוע שעבר, למד מה צריך ונכון לעשות למען ארץ ישראל, ומתוך כך פעל.

 

שלב ב

אחרי שראינו כמה חשוב לברר מה אנחנו חושבים על נושא כדי לפעול בו נכון נלמד איך אפשר להיות שותפים בבניין ארץ ישראל היום. מה אנחנו יכולים לעשות?

שחקו את המשחק מצא את ההבדלים:

הציגו לפני החניכים תמונה של מקום מימי קום המדינה ותמונה מהיום (נספח 1). שאלו: מה ההבדל?

הניחו את התמונות בשני טורים מקבילים, אחד של התמונות הישנות ואחד של התמונות החדשות. ביניהן שימו תמונה של החניכים והסבירו להם: בתמונה הראשונה ראינו עיר לפני כ-70 שנה, ובתמונה השנייה ראינו אותה כפי שהיא נראית היום. מה שעזר לכל המקומות האלה ולארץ ישראל בכלל להתפתח ולהיות מה שהיא היום הוא האנשים החיים בה. כל אחד ואחד מאיתנו שחי בארץ עוזר לה לצמוח ולהיות מפותחת יותר.

 

שלב ג

איך אנחנו עוזרים לארץ להתפתח בכך שאנו חיים בה?

הציגו לפני החניכים תמונות של אנשים (נספח 2). שאלו:

  • מה כל אחת מהדמויות תורמת לפיתוח הארץ?

כל אדם שחי בארץ תורם מהכישרון ומהיכולת שלו לסביבה ובכך מפתח את המדינה. גם אנחנו חיים פה ויכולים לתרום אם רק נשים לב למה שקורה מסביבנו ונשאל את עצמנו מה אנחנו יכולים לעשות למען הארץ.

 

שלב ד – מה אנחנו יכולים לעשות?

השמיעו לחניכים את השיר ‘ארץ ישראל שלי יפה וגם פורחת’ (נספח 3).

שאלו אותם: מה הילדים בשיר עשו בשביל ארץ ישראל?

לשבטי אופק אפשר להשמיע את השיר ‘עוד לא אהבתי די’ (נספח 4).

שאלו את החניכים אילו דברים הופיעו בשיר שאפשר לעשות בשביל ארץ ישראל.

אחרי שהחניכים יענו פרסו על הרצפה כרטיסיות ובהן אפשרויות לדברים שהחניכים יכולים לעשות (נספח 5. הוסיפו רעיונות שמתאימים לחניכים😊). בקשו מהם לבחור משהו שהם רוצים לעשות בשביל ארץ ישראל ולשתף את השבט. בפעולה הבאה נבקש מהם לספר האם עשו מה שקיבלו על עצמם.

 

סיכום

ראינו בפעולה שיש חשיבות ללימוד המקדים. ככל שנלמד יותר על הנושא שאנו עוסקים בו כך נגיע מוכנים יותר לעשייה. נוסף על כך הדגשנו את עניין התרומה שלנו לארץ ישראל בכך שאנו חיים בה וחשבנו מה אנחנו יכולים לעשות למען הארץ.

 

נספחים

נספח 1 –

 

מקומות בארץ בקום המדינה והיום

 

קריית שמונה

פתח תקווה

 

תל אביב

 

חיפה

 

נספח 2 –

תמונות של דמויות שתרמו לפיתוח הארץ

 

נספח 3 –

‘ארץ ישראל שלי’

https://www.youtube.com/watch?v=PuEYOUJ7SuA&t=38s

 

נספח 4 –

‘עוד לא אהבתי די’

https://www.youtube.com/watch?v=V4QSoLFj-NM

 

נספח 5 –

רעיונות לעשייה

  • לשמור על הסביבה נקייה ולאסוף לכלוכים

 

  • לטייל בארץ ולהכיר מקומות חדשים

  • לשתול פרחים בגינה

<a href=’https://www.freepik.com/vectors/tree’>Tree vector created by brgfx – www.freepik.com</a>

 

  • לחסוך במים

  • לקנות תוצרת מקומית

דעתך חשובה לנו