מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

קול קרא והלכתי- ניצנים

קול קרא והלכתי- ניצנים

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
ניצנים
משך הפעולה
עד שעה
נושא
קול קרא והלכתי- תשפא
מדריך 1 אהב את הפעולה

תקציר הפעולה

כל הזמן מתרחשים במציאות אירועים. קשים, משמחים, מעניינים. קשורים לעם ישראל, לשכונה ואלינו באופן אישי. איפה אנחנו בתוך כל האירועים האלה? האם אנחנו קשובים, מאפשרים להם להשפיע עלינו, משפיעים בעצמנו עליהם או פשוט נותנים להם לעבור לידינו?

בשנה האחרונה חווינו מציאות הזויה – מגפת הקורונה. המציאות הקיצונית חייבה אותנו לעצור ולהתבונן, לעצור ולחשוב. אבל באמת כל אירוע צריך לגרום לנו להתבונן, לנסות לשמוע את הקב”ה שמדבר איתנו דרך המציאות. האם אנחנו יודעים לעצור ולהקשיב?

בפעולה הפותחת את החודש נכיר לחניכים את התפיסה שתלווה אותנו השנה: תפיסה שקשובה לקולו של הקב”ה שמדבר אלינו דרך המציאות, ובהתאם להתרחשויות ומתוך תפיסת עולם ציונית-דתית משתדלת לפעול ולקדם דברים בעולם.

מטרות הפעולה

  1. החניכים יבינו שהקב”ה מפגיש אותנו עם מציאות שאמורה להשפיע עלינו ולהניע אותנו לפעול.
  2. החניכים ילמדו לשאול “למה הקב”ה הפגיש אותי עם זה? מה תפקידי במציאות הזו?”
  3. החניכים יתרגלו את התפיסה המנחה את חודש ארגון דרך מצבים שהמדריכים יציגו לפניהם.

 

ציוד נדרש: נספחים

מהלך הפעולה

 

פתיחה: ספרו על תאונה: אופנוען נפגע ממערבל בטון ושכב על הכביש פצוע במשך כמה דקות. עשרות מכוניות חלפו על פניו ואף אחד לא עצר להגיש עזרה (נספח 1).

 

אחרי הסיפור פתחו דיון: האם מישהו ממי שעבר היה לא בסדר? האם היה על העוברים בכביש לעצור ולהתייחס לאופנוען? לא מסוכן לעצור באמצע הכביש? ומה אם לא שמו לב?

 

הערה למדריכים: נסו לחדד את הדעות של החניכים ולהציג את האמירה ההפוכה ממה שהם אומרים גם אם אתם לא חושבים כך (למשל: מסוכן לעצור באמצע הכביש, הם היו בטוחים שמישהו כבר הזעיק עזרה, אני לא יודע לתת עזרה רפואית, ואם אעצור זה רק ייצור עומס ויפריע לכוחות ההצלה להגיע).

 

שלב א

אפשרות 1:

משחק – טלפון שבור – האם אתה מקשיב?

התחילו אתם את הסבב והעבירו לחניך שלידכם משפט שאמור להסב את תשומת ליבנו לאדם או להתרחשות. למשל: “אין לי חברים”, “למה כולם קונים מותגים?” “יש בעיר מבצע להגנת הסביבה”, “אומרים פה לשון הרע”.

בסיום המשחק חזרו על כל המשפטים ושאלו את החניכים: איך הייתם מגיבים אם חבר או חברה היו אומרים לכם את המשפטים האלה?

כל אחד מהמשפטים האלה אמור לגרום לנו להקשיב, לזהות שקורה סביבנו משהו שדורש את תשומת הלב שלנו, שאנחנו יכולים וצריכים להשתתף בו. אבל לפעמים כמו במשחק אנחנו לא שומעים היטב, לא מתייחסים לדברים בצורה הראויה להם, וחבל. עלינו ללמוד לפתח את ההקשבה שלנו למציאות, ועל זה נדבר בחודש ובשנה הקרובים.

 

אפשרות 2:

שחקו עם החניכים “שרשרת פעולות” (נספח 2). כל חניך וחניכה יקבלו פתק, ועליהם לעשות את הכתוב בו. המשחק בנוי כך שכל אחד צריך לפעול בהתאם למשהו שמישהו אחר עושה לפניו, וכך נוצרת שרשרת של פעולות. אם החניכים אינם קשובים לחבריהם, המשחק נתקע.

הערה למדריכים: בדקו שמספר הפעולות במשחק תואם למספר החניכים בשבט. הוסיפו או צמצמו לפי הצורך, אך שמרו על אפקט רצף הפעולות.

שאלו את החניכים אחרי המשחק: מה מאפשר למשחק לזרום? מה גורם למשחק להיתקע?

במשחק אנחנו צריכים להיות קשובים, לזהות שקורה סביבנו משהו שדורש את תשומת הלב שלנו ולפעול בהתאם. אבל לפעמים כמו בחיים אנחנו לא קשובים מספיק, ואז דברים נתקעים. עלינו ללמוד לפתח את ההקשבה שלנו למציאות ולשים לב איך ואיפה אנחנו יכולים וצריכים לפעול. על זה נדבר בחודש ובשנה הקרובים.

 

שלב ב

ספרו לחניכים על רבי עקיבא (נספח 3). עצרו אחרי החלק הראשון של הסיפור, הסבירו להם את הקטע ושאלו: מה גרם לרבי עקיבא לשאול על האבן? האם אתם הייתם שואלים שאלה כזו?

הסבו את תשומת ליבם של החניכים לכך שרבי עקיבא היה ער למה שהתרחש סביבו. הוא היה קשוב למציאות, ובהמשך נראה שההקשבה הזו גם גרמה לו לפעול בהתאם למה ששמע.

קראו את המשך הסיפור ושאלו את החניכים: מה עשה רבי עקיבא בעקבות מה שראה? בזכות מה חזר ללמוד תורה?

ספרו לחניכים שבהמשך חייו הפך רבי עקיבא לרב גדול מאוד, היו לו אלפי תלמידים, הוא אחת הדמויות הבולטות במשנה, והוא הותיר רושם נכבד על התורה בעם ישראל. בסיפור שקראנו אנחנו רואים שמה שהחזיר אותו ללימוד התורה היה תשומת הלב שלו למציאות שסביבו, ההקשבה למסר שהיא העבירה לו והיכולת לפעול בעקבות המסר. אנחנו שואפים לסגל לעצמנו את צורת ההתנהלות הזו: להיות קשובים למציאות סביבנו ולדעת לפעול בעקבות המסרים שהיא שולחת אלינו.

 

שלב ג וסיכום

שאלו את החניכים אם הם נתקלו בחיים במצבים שגרמו להם לפעול או שהיו צריכים לגרום להם לפעול.

הקשיבו לחניכים, ודונו יחד כיצד אפשר לפעול במצבים האלה.

 

הערה למדריכים:

  • בשלב הזה אנחנו רק רוצים לעודד לפעולה, לא בהכרח שזו תהיה הפעולה שהכי נכון לעשות, על זה נדבר בפעולות בהמשך, אלא בכלל על עצם ההבנה שברגע שיש מצב ראוי לפעול. לכן עודדו הרבה רעיונות בתגובה על הפעולה בלי שאתם או חניכים אחרים תבטלו רעיונות שעלו.
  • הכול בסדר אם לא עולים רעיונות מהחניכים, בהמשך תציגו להם מצבים, אבל חשוב לפתוח בפניהם את האפשרות להעלות דברים מתוכם. בסוף אלה הדברים שהכי נוגעים בהם.

 

לאחר שהחניכים מעלים מצבים מחייהם האישיים הציגו לפניהם מצבים משלכם (נספח 4). אם עלו די מצבים מהחניכים, אין צורך להוסיף. לאחר כל מצב שאלו את החניכים:

  • מה המצב הזה אומר לכם?
  • איך נכון לפעול בעקבותיו?

 

העיקר לשמוע מהחניכים דרכי פעולה אפשריות ולעודד אותם להבין את הצורך לפעול במציאות שמתגלגלת לפתחם.

 

הערה למדריכים:

  • נסו לבחור מהמצבים את אלו שלדעתכם הכי נוגעים לחיי החניכים שלכם. כמובן, אפשר ורצוי להוסיף מצבים משלכם או לשנות את המצבים בהתאם להיכרותכם עם החניכים.
  • אפשר להציג לחניכים את המצבים בצורה משעשעת ובכל דרך אחרת שתעלה על דעתכם.

 

הצעה לצ’ופר:

כדי שיהיה קל יותר להבין, נדמה את החיים למשחק כדורגל. במשחק הכדורגל יש הרבה תפקידים, אבל אותנו מעניינים עכשיו רק שני תפקידים מרכזיים שקובעים מה יקרה במשחק. שני התפקידים הם “השחקן” ו”הצופה”.

הצופה – אינו ממלא תפקיד פעיל במשחק. רואה את ההתרחשות מהצד. הפעולות העיקריות שהוא עושה הן להסתכל מהצד, לשתות בירה, לפצח גרעינים, לצעוק, לקלל ולהתרגש. אבל מה שחשוב הוא שלא משנה מה הוא יעשה, לצופה אין השפעה על התוצאות של המשחק כלל. לעידוד שהוא נותן לשחקן במהלך המשחק יש השפעה מזערית על התוצאה, ואנו יכולים להתעלם ממנה לחלוטין.

השחקן – נמצא על המגרש וממלא תפקיד פעיל במשחק. הוא יוזם מהלכים, מנתח מצבים, משקיע הרבה מאוד אנרגיה ומאמץ, פועל בשיתוף פעולה עם שחקנים אחרים ובסופו של דבר קובע איך המשחק ייראה. השחקן יכול לנצח או להפסיד, אבל מה שחשוב הוא שלשחקן יש ההשפעה הישירה והחזקה ביותר על תוצאות המשחק.

תפקידי השחקן והצופה קיימים בחיים שלנו בדיוק כמו במשחק כדורגל. ההחלטה איזה תפקיד למלא חשובה ביותר באותם רגעים שבהם אנחנו רוצים לקבל תוצאות והישגים חדשים שלא היו בעבר.

 

מה התפקיד שאנחנו בוחרים למלא בחיים שלנו?

 

נספחים

 

נספח 1 –

הפצוע שכב באמצע הכביש, אף נהג אחד לא עצר

משה חי-ישראלי נהרג אתמול בתאונת דרכים באזור. תיעוד נדיר של התאונה שהגיע לערוץ 10 מראה איך במשך דקות ארוכות הוא שכב פצוע ואיש לא התעניין

nrg מעריב | 6/5/2007 22:30

משה חי-ישראלי, בן 62 מחולון, נהרג אתמול בצהריים בתאונת דרכים בצומת אזור, לאחר שנפגע ממערבל בטון. מתמונות שצולמו על ידי מצלמת הצומת, ואשר פורסמו אמש בערוץ 10, עולה כי
חי-ישראלי שכב על הכביש במשך דקות ארוכות לאחר התאונה, עד שמישהו מעוברי האורח והנהגים שעברו בצומת טרח לעצור ולבדוק מה מצבו.

התאונה התרחשה סמוך לשעה 14:00 בצהריים בכביש 44, כאשר חי-ישראלי רכב על הקטנוע משמאל למערבל הבטון והתנגש בו. המשטרה עדיין חוקרת את הסיבות לתאונה, אך נבדקת אפשרות לפיה סטיית הקטנוע ימינה, שהובילה להתנגשות, נגרמה כתוצאה מנוכחותה של משאית גרר שנסעה משמאלו של רוכב הקטנוע.

מתמונות מצלמת הצומת עולה כי עוד לפני שהגיע לצומת האמבולנס, ובו צוות טיפול נמרץ של מגן דוד אדום, שכב חי-ישראלי על הכביש, כשמכוניות רבות נוסעות מסביבו אך איש לא עוצר לסייע לו ולבדוק מה מצבו. וכך, הצוות הרפואי שהגיע בסופו של דבר למקום, נאלץ לקבוע את מותו של חי-ישראלי.

 

נספח 2 –

אתה מתחיל – מחא כפיים.

כשמישהו מוחא כפיים עליך לעמוד ולשבת

כשמישהו עומד ויושב עליך לומר: “שבת שלום לכולם”

כשמישהו אומר “שבת שלום לכולם” עליך לקפוץ שלוש פעמים על רגל אחת

כשמישהו קופץ על רגל אחת עליך לגרד בראש

כשמישהו מגרד בראש עליך לצעוק קוקוריקו

כשמישהו צועק קוקוריקו עליך לשאול: “מה אפשר לעשות?”

כשמישהו שואל “מה אפשר לעשות?” עליך להתיישב באמצע המעגל

כשמישהו מתיישב באמצע המעגל עליך לפהק

כשמישהו מפהק עליך לגשת לאחד המדריכים ולומר לו “תודה רבה על הכול”

כשמישהו ניגש לאחד המדריכים ואומר לו “תודה רבה” עליך ללכת להגיד לו כל הכבוד

כשמישהו אומר לחניך אחד “כל הכבוד” עליך לשאול “יש למישהו מים?”

כשמישהו שואל “יש למישהו מים?” עליך להרים את היד למעלה

כשמישהו מרים יד למעלה עליך לדפוק על הרצפה שלוש פעמים

כשמישהו דופק על הרצפה עליך לרוץ מסביב למעגל

כשמישהו רץ מסביב למעגל עליך לצעוק “נגמר!”

 

נספח 3 –

מה היה תחילתו של רבי עקיבא?

אמרו, בן ארבעים שנה היה ולא שנה כלום.

פעם אחת היה עומד על פי הבאר.

אמר: מי חקק אבן זו?

אמרו לו: המים שתדיר נופלים עליה בכל יום. אמרו לו: עקיבא אי אתה קורא “אבנים שחקו מים”? (איוב יד, יט)

——

מיד היה רבי עקיבא דן קל וחומר בעצמו: מה רך פסל את הקשה, דברי תורה שקשה כברזל על אחת כמה וכמה שיחקקו את לבי שהוא בשר ודם.

מיד חזר ללמוד תורה.

 

נספח 4 –

מצבים

מצב 1: אימא פנתה לאחיך וביקשה ממנו לזרוק את האשפה לפח. אחיך מתחמק ולא עושה את זה.

 

מצב 2: אתם נמצאים בפעולה בסניף, המדריך הביא כיבוד ונשאר מלא בלגן בסוף הפעולה. אתה מסתכל סביב ורואה שכל החניכים מתחילים להתחמק באלגנטיות והמדריך מתחיל לנקות לבד את הסניף.

 

מצב 3: אתה משחק עם חברים בהפסקה, ילד מהכיתה מבקש להצטרף למשחק, ואחד הילדים שמשחקים מסרב ולא מסכים שישחק איתכם.

 

מצב 4: כבר כמה ימים שאתה שם לב שחבר מהכיתה לא אוכל ארוחת בוקר בכיתה. כולם נוטלים ידיים ואוכלים את הכריך שהביאו מהבית, והוא יושב במקום ומתעסק בדברים אחרים בלי לאכול כלום.

 

מצב 5: הלכת ברחוב וראית חפץ שנראה שאבד למישהו.        

 

דעתך חשובה לנו