מעבר לתפריט (מקש קיצור 1) מעבר לתפריט תחתון (מקש קיצור 2) מעבר לאזור חיפוש (מקש קיצור 0) מעבר לתוכן העמוד (מקש קיצור 3)

יש לי שאלה

יש לי שאלה

סוג הפעולה
פעולה
מתאים לגיל
זרעים
משך הפעולה
עד שעה
נושא
קול קרא והלכתי- תשפא
0 מדריכים אהבו את הפעולה

תקציר הפעולה

למי להצביע בבחירות? לצאת להפגנה? ללכת להתנדב בעמותה הזו? איך מחליטים? מבררים. כדי להיות קשובים למציאות ולפעול בה אנחנו צריכים להיות בעלי תפיסת עולם מבוררת ולגבש עמדה בנוגע לנושאים שחשובים לנו. להבין מול מה אנחנו עומדים כדי שנדע כיצד לפעול.
אבל איך בכלל עושים את הבירור הזה? בפעולה הזו נלמד קצת איך מבררים ולמה זה חשוב. נתנסה בבירור חשיבותה של תנועת נוער שגרמה ליחיאל אליאש להתאמץ כל כך להקים את בני עקיבא.

מטרות הפעולה

1. החניכים יבינו את החשיבות של הבירור והלימוד של נושאים חשובים בחיים.

2. החניכים ילמדו על חשיבות תנועות הנוער והעשייה שלהן במציאות.

3. החניכים יתנסו בכלים לבירור נושאים בחיים.

מהלך הפעולה

 

פתיחה

בקשו משני חניכים להתנדב. כל אחד מהם יתבקש לדבר במשך דקה ולשכנע את השבט לצאת להתרים בעבור עמותת ‘פה בשבילך’. החניך הראשון לא יקבל מידע על העמותה ועל חשיבותה, והשני יקבל דף הסבר קצר (נספח 1) וזמן להתכונן.

 

  • שאלו את החניכים המתנדבים: מה הרגשתם? ממה זה נבע? איך השפיעה ההכנה על ההרגשה שלכם כשדיברתם?
  • שאלו את השבט: מי היה משכנע יותר? מי היה לתחושתכם בטוח יותר באמירות שלו?

 

הערה למדריכים: בחרו שני חניכים בעלי כריזמה וביטחון עצמי דומים. חשוב שלא ישמעו את הנאומים זה של זה.

כשאנחנו יוצאים לפעול אנחנו צריכים לבוא מתוך תפיסת עולם מבוררת ולא להתלהב מאופנה חולפת ולפעול בגללה. בחיים בכלל חשוב שנגבש עמדה ונברר נושאים שחשובים לנו.

אם זה מתאים לשבט, שאלו את החניכים: אילו נושאים בחיים חשוב לכם לברר?

 

חלק א

גם יחיאל אליאש לא הקים את בני עקיבא סתם; הוא למד ובירר הרבה את דרכו בעולם. מתוך אמונה בחיי תורה ועבודה ובכוחו של הנוער, בהבנה של מצב הנוער בתקופתו, הוא הרגיש שעליו להקים את בני עקיבא. אבל איך מבררים נושא?

הציגו לחניכים תמונות של כלים שעוזרים לנו בבירור (נספח 2). שאלו אותם איך כל אחת מהתמונות קשורה לבירור של נושאים בחיים.

הסבירו שיש הרבה דרכים לברר: שאילת שאלות, לימוד מקורות, התייעצות עם דמויות, מחקר באינטרנט, דיון עם חברים, שיח עם אחרים ובירור הדעה שלהם ועוד. היום נתנסה בבירור בכמה דרכים.

הערה למדריכים: בפעולה הזו מדברים על המושג ‘תפיסת עולם’. ודאו שהוא מובן לחניכים והסבירו לפי הצורך.

 

חלקו את השבט לארבע קבוצות:

  1. קבוצה אחת תלמד קטעים בנוגע לחשיבות של תנועת נוער (נספח 3).
  2. קבוצה אחת תיגש לשאול אנשים ברחוב מה הם חושבים על תנועות נוער ועל הפעילות שלהן.
  3. קבוצה אחת תיגש לדמות חינוכית (רב, קומונרית, מורה) שנמצאת בסביבה ותשאל אותה מה החשיבות של תנועת נוער.
  4. קבוצה אחת תדון בינה לבין עצמה באמצעות שאלות מנחות (נספח 4).

הערה למדריכים: חשבו מראש על דמות חינוכית שתהיה פנויה לענות לחניכים והכינו אותה מראש כדי שתהיה זמינה ותיתן תשובה מספקת.

התכנסו כעבור זמן מוגדר לשמוע מה למדה כל קבוצה. שאלו את החניכים:

  • מה התחדש לכם בעקבות הבירור?
  • האם העמדה שלכם השתנתה בעקבות הבירור?

 

חלק ב

פזרו על הרצפה קטעי עיתונות מהשבועות האחרונים שבהם כותרות מגוונות על המציאות שסביבנו (נספח 5).
בקשו מכל חניך וחניכה לבחור את הנושא שהכי מעניין אותם, לחשוב מה בני עקיבא כתנועת נוער יכולה לעשות בנושא הזה ולשתף את שאר השבט.

שאלו את החניכים:

  • האם היכולת שלנו לפעול כתנועת נוער שונה מהיכולת שלנו לפעול כיחידים?
  • מה מיוחד בתנועת נוער שאין במסגרות אחרות?

 

סיכום

אם יש זמן, חלקו את השבט לשתי קבוצות, והן יתחרו במשחק מרוץ שליחים. השליחים צריכים להעביר מעטפה ובתוכה קטע של יחיאל אליאש (נספח 6). כל שליח יעביר אותה צד אחד (הראשון יניח אותה בקצה המסלול וישאיר אותה שם, השני יחזיר אותה מקצה המסלול וימסור לבא אחריו). אם השליח שכח את המעטפה, הוא צריך לרוץ שוב. לאחר מכן התכנסו יחד וקראו את תוכן המעטפה.

אם אין זמן למשחק, אפשר פשוט לקרוא יחד את הקטע.

סכמו: יחיאל אליאש האמין בנוער ובדרך חיים של תורה ועבודה. האמונה הזו הגיעה והתחזקה מתוך היכרות עם המציאות ובירור הסוגיה, והיא שאפשרה לו להקים מפעל עצום כמו תנועת בני עקיבא. גם אנחנו, ששואפים להיות קשובים למציאות ולפעול בתוכה, חייבים לברר את השקפת עולמנו באמצעות הכלים שהכרנו בפעולה הזו, ומתוכה לפעול.

 

נספחים

 

נספח 1 –

הערה למדריכים: העמותה וכל הפרטים עליה מומצאים

עמותת ‘פה בשבילך’ עוסקת בחלוקת מזון למשפחות נזקקות. העמותה הרחיבה את פעילותה בעקבות הקורונה, והיא דואגת בסתר למשפחות שמצבן הכלכלי הידרדר באופן חריג בעקבות הקורונה ומתביישות בנזקקותן. חלקן אמרו שהן מעדיפות להישאר רעבות ולא לספר על מצבן הקשה. העמותה פועלת בהתנדבות מלאה של כל הגורמים ולאחרונה מתקשה להשיג מימון לפעילותה. התרומות הקבועות נפסקו בעקבות המשבר הכלכלי, ומנגד גדל מאוד מספר הנזקקים. זו העמותה היחידה שדואגת בסתר לנפגעי קורונה, ואם התקציב שלה לא יאפשר לה לתמוך בהם, הם ייאלצו לחשוף את המצב הכלכלי שלהם ויתביישו מאוד. לאחרונה נמצא תורם שהודיע שאם תגייס העמותה סכום מסוים בעצמה, הוא יכפיל אותו. יש שבוע למען העניין, והעמותה זקוקה נואשות למתנדבים שיעזרו בהתרמה. תבואו לעזור?

 

נספח 2 –

כלים לבירור

 

נספח 3 –

קטעים על כוחה של תנועת נוער

הערה למדריכים: מומלץ שאחד מכם ישב עם קבוצה זו ויעזור לה בהבנת הקטעים.

“התארגנו קבוצת חברים וחברות בתור גרעין לקבוצה חקלאית של בני עקיבא אשר צריכה לקום. התארגנות זאת היתה תוצאה ישירה מהעבודה החינוכית לקראת הגשמת רעיון תורה ועבודה ורצינו ליצור את הדוגמא של הגשמת הרעיון למעשה בחיי יום יום. חלמנו שעל ידי חיי קבוצה נוכל להתמסר כולנו לעבודת תנועת בני עקיבא ונוכל לחדור לחוגים רחבים של הנוער היהודי בארץ ישראל, ותנועתנו תעצב את דמות החיים בארץ…

בין החברים הראשונים היינו רק שלושה בגיל למעלה מ-18 שנה… יתר החברים והחברות היו בגיל 16–17. מכיוון שכולנו היינו ארץ-ישראליים ולא עולים חדשים, לא קיבלנו כל עזרה מהסוכנות כפי שהיה אז מקובל בהקמת קבוצה… היה לנו סדר חיים קבוע: קימה בחמש בבוקר. לאחר תפילה – ארוחת בוקר. בשעה שש היו יוצאים לעבודה, כי מקומות העבודה לא היו קרובים ועל פי רוב היה צריך ללכת כשעה אליהם. היו הולכים ברגל, כי חבל היה לבזבז פרוטות על נסיעות לעבודה. קבענו את הערבים ללימוד תורה, נ”ך, תלמוד ומשנה. גם לא שכחנו להנהיג אחת לשבוע לימוד מוסר. נוסף לכך התקיימו שיחות על נושאים שונים.

…עם הקמת הקבוצה, לפני שהספקנו להסתדר במקום, התחלנו לארגן סניפים בפתח תקווה, תל אביב, רעננה, כפר סבא, בני ברק, רמת גן ועוד. חברים מהקבוצה, אחרי יום עבודה בטורייה בפרדס, עבודה מפרכת שהיום אינה קיימת עוד, היו יוצאים ברגל להדריך בסניף, חוזרים בלילה לקבוצה, ובבוקר ממשיכים בסדר יום הקבוע. חבר הקבוצה היה שואל את עצמו יום יום: ‘מה הספקתי לעשות היום למען הגברת רעיון תורה ועבודה למעשה, בחיי ארץ ישראל?’ חברים וחברות ראו את עצמם אחראים לכל העם, וראו עצמם כחלוצים העוברים לפני המחנה. חברים מסניפים התחילו לבוא לביקורים בקבוצה והיו יוצאים מלאי התלהבות כשראו את הרעיון בהתגשמותו…”

הרב נריה כתב על רשמי המבקרים בקבוצה:

“…כל הנוסעים באו משם מעודדים ומלאי מרץ חדש. ניכר ובולט הרצון להעפיל, להשתחרר ולצאת לחיים חדשים, רעננים, מעין אלה שאת ה’אתחלתא’ שלהם ראו בקבוצה. כמה גדול כוח המעשה! זמן רב דיברו בארגוננו על חיי תורה ועבודה. הדברים נאמרו ונשנו פעמים אין ספורות עד שנעשו בבחינת ‘קמחא טחינא’. והמציאות – ממנו והלאה. היה צורך בהתפרצות, בהעפלה של הגשמה. הכוחות היו מעטים אבל המצפון תבע, לחץ, דחף והוא נצח. היה זה ניצחון בשביל כולנו. התחלנו להרגיש את הקרקע מתחת לרגלנו, את ישותנו המציאותית. זרם חיים חדש התחיל לזרום בעורקנו… יש לקוות שקבוצתנו זו תשמש לנו למוסד חינוכי ולכח יוצר שיחדש בכל פעם את כוחותינו לקראת התקדמות בכל ענפי עבודתנו המעשית”.

(מתוך ‘מעשה הבא בחזון’)

סיפר הרב נריה: “הקבוצה הקטנטונת הפכה לכוח פורה ומפרה, מקום לחידוש הכוחות, תביעה גדולה לכל החברים באשר הם שם למהפכנות יוצרת, לחיים חדשים. אם כל הבריאה היא לכבודו של הקב”ה, צריכה הקבוצה להיות שיר הכבוד לפניו… היא שימשה מקום לפגישות מדריכים, לביקורי חברי הסניפים, אולם השפעתה היתה יותר עמוקה. היא השפיעה על כל חבר מתחת לסף הכרתו. ידענו: יש מגשימים. יש מעפילים. יום יום, שעה שעה, באת ובטורייה, במכוש ובכשיל. צלילי אמת, חיי אמת בוקעים ועולים מבין אילנות פרדס ונדבכי בניין”.

(מתוך ‘שחר אורו’)

  • אילו תכונות בולטות בחברי תנועת הנוער?
  • מה נותנת להם השייכות לתנועת הנוער, ומה הם מצליחים להעניק בזכות השייכות הזו?

 

נספח 4 –

הערה למדריכים: גם עם הקבוצה הזו כדאי שאחד מכם ישב.

  1. מה אתם מקבלים בסניף שאין בשום מקום אחר?
  2. האם אתם מכירים מקום נוסף שבו חבר’ה בני גילכם נפגשים כדי לדבר על ערכים?
  3. איזו פעילות של הסניף או של בני עקיבא בכלל אתם מעריכים במיוחד?
  4. מה לדעתכם תורמת תנועת הנוער לחברה? ומה היא תורמת לחבריה?

 

נספח 5 –

עיתונים

ירי רקטות לעבר אשדוד ואשקלון

תושבים באשדוד ובאשקלון דיווחו על שמיעת קולות נפץ עזים ועל יירוט רקטות מעל הערים. שני בני אדם נפצעו, אחד באורח בינוני ואחד קל

 

נשבר לי הלב – הבת שלי עוברת חרם

“נשבר לי הלב, הבת שלי טרחה והתאמצה להכין תחפושת, התרגשה וחזרה הביתה עצובה”. בתה של רביק חווה בריונות וחרם בבית הספר. ממשרד החינוך נמסר: הצוות החינוכי ימשיך ללוות את התלמידה וכיתתה עד ליישוב הסוגיה

 

71% מהיהודים באירופה חוו תקיפה אנטישמית

סטודנטים מארה”ב, בריטניה ודרום אפריקה סיפרו על אווירה אנטי-ישראלית בקמפוסים והתקפות אנטישמיות נגדם ונגד חבריהם.

ועדת השרים החליטה על סגירת מערכת החינוך בחמישי

ועדת השרים החליטה ערב (שלישי) כי מערכת החינוך תיסגר ביום חמישי, בכפוף לאישור הממשלה מחר. עוד החליטה כי המשך הצימרים והמלונות לא ייפתחו וכי ייאסר איסוף משלוחים ממסעדות

.

ילד בן 5 נפצע בינוני מפגיעת רכב בבני ברק

ילד בן חמש נפצע הערב (שלישי) באורח בינוני מפגיעת רכב ברחוב רשב”ם בבני ברק. צוותי מד”א העניקו לו טיפול רפואי במקום ופינו אותו לבית החולים שניידר בפתח תקווה

הולך רגל בן 50 נפצע בינוני מפגיעת משאית ליד ת”א

הולך רגל בן 50 נפצע באורח בינוני היום (שלישי) מפגיעת משאית בכביש 20 סמוך למחלף השלום שליד תל אביב. צוות מד”א העניק לו טיפול רפואי ופינה אותו עם חבלה בגפיים עליונות לבית החולים שיבא בתל השומר

משרד הבריאות: 4,973 אובחנו בקורונה ביממה האחרונה

משרד הבריאות עדכן הבוקר (שלישי) כי 4,973 בני אדם אובחנו בקורונה ביממה החולפת. בכך עלה מספר הנדבקים המאומתים בישראל ל-162,273. אתמול התקבלו תוצאות עבור יותר מ-47 אלף מבדיקות, כשאחוז החיוביים לנגיף גבוה מ-10%. מספר החולים הפעילים הוא 40,689. בבתי החולים מאושפזים 1,152 חולים, מתוכם 140 מונשמים ו-533 חולים קשה. נכון להיום מתו 1,141 בני אדם מנגיף הקורונה בישראל

 

נספח 6 –

של יחיאל אליאש

“הנני מוסר היום את דגל בני עקיבא, שהופיע לראשונה לפני חמישים שנה בסביבה עוינת לתנועת נוער דתית, לועגת ומפקפקת בכל קיומה של התנועה. בכוח אמונתנו החזקה, בזכות מסירות החברים לעשות למעלה מכוחותיהם ולמען הגשמת הרעיון, הגיע ארגון בני עקיבא להיות הכוח המארגן והמחדש את פני היהדות הדתית. מודה אני להשם שזכיתי למעמד זה, למסור את הדגל לנכדיי – הדור השלישי בבני עקיבא. היום כבוד הוא להיות חבר בבני עקיבא. כולם מאמינים בכוחם של חברי בני עקיבא לחולל גדולות ונפלאות. המשיכו את השרשרת, אזרו עוז, והשם יצליח את דרככם ליישב שממות אדמת ארץ ישראל ולהביא את דבר השם לבית ישראל. שאו את הדגל ברמה. השם עמכם!” (יחיאל אליאש, “דגל בני עקיבא”). 

דעתך חשובה לנו