איתור סניפים וכפרי בוגרים
מדריכים יקרים,
מובאת לפניכם סקירה של הפעולות בחוברת זו כדי לאפשר לכם הבנה של התהליך החודשי. אנחנו ממליצים בחום לעבור עליה לפני שאתם מכינים את הפעולה הראשונה, כך תבינו טוב יותר את הנושא ואת החלוקה שלו לפעולות השונות, ותדעו לתווך אותו לחניכים בצורה מיטבית. השבט שלכם יברר את הנושא השנתי- “מצווה ועושה”- דרך איסור לשון הרע ולכן תמצאו כאן התייחסות מיוחדת למצווה זו. חשוב לציין שהנושא המרכזי אינו לשון הרע אלא “מצווה ועושה”, העיסוק בברכות הוא השביל דרכו נעמיק בסוגיה זו.
(שבוע 1: גדולים)
פעולה 1: רוצה מצוות?
פעולה זו פותחת את חודש ארגון ולכן היא תהווה היכרות עם הנושא של החודש ושל השנה כולה. בפעולה זו נלמד שהמצוות הן דרך ליצירת קשר שלנו עם הקב”ה. הקב”ה ציווה, וכשאנו עושים את מצוותיו – אנו נקשרים אליו בקשר ישיר כעם וכיחידים.
פעולה 2: אחיזת החבל משני הקצוות- מחויבות וחיבור
לאחר ההבנה שהמצוות יוצרות קשר ישיר עם הקב”ה, נעמיק בהבנה שאת המצוות צריך לעשות גם מתוך חיבור וגם מתוך מחויבות. עצם זה שאנו מצווים בעשיית מצוות ע”י ריבונו של עולם, גורם לנו להיות מחויבים לעשותן ללא יכולת בחירה. אך יש לנו בחירה בעליית קומה נוספת של להתחבר למצוות, לאהוב לעשותן, להרגיש שייך. בפעולה זו נבין את רעיון המצוות כברית, כשמטרתנו היא לקיים מצוות מתוך אחיזה בשני הקצוות – מחויבות וחיבור כאחד.
(שבוע 2: מצווים)
פעולה 3: קבלת עול מצוות
שבוע שעבר עסקנו בחשיבות המחויבות והחיבור כאחד, השבוע נתעסק בעיקר בעניין המחויבות. הקב”ה יצר אותנו, את עמ”י, כבניו וכעבדיו ולכן בראש ובראשונה אנו מחויבים לשמוע בקולו. בפעולה זו נעסוק בנושא קבלת עול מצוות בהיבט מעשי ורעיוני ונבחן את רעיון המחויבות מכמה כיוונים.
פעולה 4: לשון הרע – לא מדבר אלי
כידוע, אנו מחויבים במצוות. אך כמה חשיבות אנחנו מייחסים לעובדה זו? האם היא חלק ממערכת השיקולים שלנו? מתוך בירור הדרישות שעולם המחויבות דורש מאיתנו ננסה לגלות רבדים נוספים ברעיון המחויבות למצוות. כמו כן נבחן את איסור לשון הרע ככלי ללמידה על מחויבות לכלל המצוות ונעסוק בה ממבט הלכתי ורעיוני: מהן ההגבלות החלות עלינו מכוח מצווה זו? מדוע צווינו בה בכלל? מה המשמעות הרעיונית לציווי?
(שבוע 3 – עושים)
פעולה 5 – מחוברים
בשבוע הקודם עסקנו בנושא המחויבות למצוות, ובשבוע זה נעסוק בעיקר בחיבור שלנו למצוות. המצווה כצוותא, כשותפות בינינו לבין הקב”ה. הליכה משותפת שיוצרת משהו חדש, היכן אפשר למצוא ולפתח את נקודות ההזדהות והקשר האישי שלנו בציווי האלוקי. נשתמש במצוות ‘לשון הרע’ ככלי וכאמצעי לרעיון הגדול: החיבור למצוות.
פעולה 6 – איפה אני בתוך כל זה?
זוהי הפעולה האחרונה של חודש הארגון, ובפעולה זו יסכם השבט את תהליך הלמידה שעבר במהלך החודש. במקביל יבחנו כל חניך וחניכה את החיבור האישי והעמוק שלהם למצוות בנוגע למחויבות שעליה דיברנו בשבוע שעבר.
מי הקיר הכי יפה בעיר?!
רגע לפני שנצלול לפעולות, רצינו לדבר על הקירות בסניף: הקירות הם אלמנט משמעותי בחודש הארגון- אנחנו משקיעים בהם הרבה זמן ומחשבה והם מייצגים את השבט שלנו בסוף החודש, אבל לא תמיד מצליחים להפוך אותם לכלי חינוכי. השנה אנו מציעים להשתמש בקירות כדי להעצים את הטמעת התוכן בשבט, לגלות כישרונות ולתת במה לחניכים שונים.
איך? על ידי קירות פעילים! קירות פעילים הם קירות שמפעילים אותנו, יוצרים בקרבנו תנועה, גורמים לנו לחשוב בהתאם לתוכן שהקיר מציע. הקיר יכול לספר סיפור, להציע משחק ובסופו של דבר לשדרג את החוויה החינוכית ואת הנראות של החדר. זה אמנם מצריך יותר חשיבה אבל שווה כל רגע של השקעה! כדי להקל עליכם ואפילו רק כדי לפתוח את הראש- הכנו עבורכם שני רעיונות, מוזמנים להפוך אותם למציאות מרהיבה!
נראה איזה קיר יפעיל הכי הרבה הורים בשבת ארגוןJ
אופציה א- ציר אנושי: ציירו על הקיר ציר שנע בין 1-10, מעליו השאירו מקום לשאלה מתחלפת והכינו כרטיסיות עם שמות כל חברי השבט שנצמדות לציר עם דבק דו צדדי או סקוטש.
כתבו על הקיר שאלה שקשורה לחודש ארגון: עד כמה את/ה מחובר למצוות? האם את/ה מקפיד/ה על הלכות לשון הרע או כל שאלה אחרת שמעניינת אתכם, ובקשו מחברי השבט להצמיד את שמם במקום המתאים להם על הציר. תוכלו להחליף את השאלה בהמשך השנה לפי הנושאים בהם תעסקו.
אופציה ב- “קיר טיפוס”: ציירו קיר טיפוס על הקיר, כאשר בכל ‘אבן’ שלו יש מקום לשאלה או משימה. כתבו שאלות ומשימות שקשורות לנושא החודש ושחקו עם החניכים ב-2 קבוצות. בכל פעם שקבוצה עונה נכון על שאלה או מצליחה במשימה, היא יכולה להתקדם לאבן הבאה בטיפוס.
אפשר לשחק בתורות או לתת לשתי הקבוצות להתקדם לפי קצב ההצלחה שלהן כאשר הראשונה שמגיעה למעלה מנצחת.
במהלך השנה תוכלו להחליף את השאלות והמשימות לפי הנושא בו תעסקו.