איתור סניפים וכפרי בוגרים
“מתחילים הכי חזק, ולאט ולאט מגבירים”.
זה הזמן לפעול למען החיבור בין חלקי העם, לקבל אחריות וליזום מעשים המקרבים ומדגישים את היותנו משפחה אחת גדולה, אוהבת ומלוכדת.
מקורות להרחבה:
– קטע של מרטין נימלר: http://bit.ly/2Yx6CbK
הראו לחניכים את הסרטון הזה (שלחו לכולם או הקרינו):
אפשר במקום הסרטון לפזר על הרצפה כותרות עיתונים (נספח 1).
שאלו את החניכים:
– מה לדעתם גרם שדבר כזה יקרה, שאף אחד לא יעזור?
– מה הייתם עושים אילו הייתם שם?
קראו לחניכים את הקטע ממאמרי הראי”ה (נספח 2) והסבירו להם שזה תלוי בנו ממש. אנו לא מחכים שה’מחנה האחר’ ישתנה, אלא אנו צריכים לשנות את עצמנו ולהתחבר באהבה לשאר העם, וממילא הדבר ישפיע הלאה.
הערה למדריכים: שימו לב שהשפה קצת קשה. אם צריך, אפשר לקרוא ישירות את ההסבר.
הזכירו לחניכים את מה שדיברנו עליו בפעולה הראשונה במערך והדגישו להם שוב את המסרים שדיברנו עליהם. אמרו להם שאם אנו באמת מאמינים במה שאמרנו, שאנחנו עם אחד ואוהבים זה את זה, אנו גם צריכים לפעול בצורה מעשית כדי להרבות וליישם את האמונה ככל האפשר. וכמו שראינו בסרטון או בכותרות העיתונים, גם במצבי קיצון לפעמים אנשים אינם מקבלים את האחריות ועושים, ולכן אנו צריכים להיות כוח החלוץ, ה’נחשונים’, לפעול ולקדם ערך זה.
הניחו בשורה אחת את המילים פרסום, הסברה, לימוד, אירוע שיא ואת המילים בבית הספר, ברחוב, בסניף, במשפחה, בעצמי בשורה שנייה (נספח 3).
חלקו את החניכים לקבוצות של ארבעה עד שישה ובקשו מהם לבחור מילה אחת מהשורה העליונה ומילה אחת מהשורה השנייה. עתה עליהם לחשוב מה אפשר לעשות בתחום הזה כדי להגביר את המודעות ליהדות התפוצות ולחיבור אליה. למשל, משפטי הסברה שאפשר לפרסם ברחובות ומבטאים את החיבור ליהדות התפוצות, נושאים ללימוד עצמי כדי להעצים בנו את ההבנה של הקשר עם כל עם ישראל, נושא שאפשר לדבר עליו בכיתה: ‘הזהות היהודית המשותפת לנו וליהדות התפוצות’. משפט לפרסום: ‘אחים, גם אם רחוקים’. וכן הלאה.
כנסו את החניכים לפורום שבטי והסבירו להם שהמשימה שלנו אחרי המערך הזה, חוץ ממה שדיברנו עליו עכשיו בקבוצות, היא להיפגש עם אדם מיהדות התפוצות שעלה לארץ ולשאול אותו שאלות שמעניינות אותנו, שאנחנו רוצים לדעת, כדי להכיר ולהתחבר יותר. אפשר שהמפגש יהיה סניפי, אפשר שיהיה שבטי, אבל העיקר שיהיה מפגש ממשי.
חשבו יחד כשבט אם אתם מכירים מישהו שיוכל להיפגש איתכם כדי לממש את המשימה הזו של המפגש האמיתי והבלתי אמצעי עם יהדות התפוצות.
סיכום: כולנו כגוף אחד – עם אחד – על כל חלקיו, ואנו צריכים להביא זאת לידי ביטוי במעשינו ובמחשבותינו ולפעול לפי זה בפני עצמנו ובסביבתנו.
נספח 1
נספח 2
מאמרי הראי”ה, מאמר ‘מסע המחנות’:
דומה לנו שהננו מחולקים לשני מחנות. תמיד רגילים לצלצל אצלנו בשני השמות המהוים את הקהל שלנו בכללו, והם “חרדים” ו”חפשים” […] באמת, לא שני מחנות כי אם שלשה מחנות הננו מונים מאז. מסורת ישנה היא ש”צבור” הוא כולל במובנו כפי הנוטריקין שלו “צדיקים בינונים ורשעים”, אבל זהו דוקא תיאור אישי, ועל כל אדם בפרט למדנו ש”אפילו כל העולם כולו אומרים עליך צדיק אתה, היה בעיניך כרשע”. וטוב מאד לאדם שיהיה שקוע לחשב חשבון עצמו, ולחטט במומיו הנפשיים ולהביט בעין יפה על אחרים שיוכל באמת להיות שיש במצפונם גם אוצר טוב הסמוי מן העין.
והננו צריכים להחליט, כי כוח כמוס של הצעדה לטובה ישנו בכל המחנות ובכל אישי האומה, וביחוד בכל אלה שהערך הכללי של ישראל ותקותו יקרים להם באיזו מדה שהיא. נתודע איש אל אחיו בשם ישראל הכללי, לא בשם מפלגתי ומחנתי. נדע, שיש לנו בכל מחנה הרבה מה לתקן והרבה מה לקבל מהאור והטוב זה מזה, ואז תופיע עלינו האורה העליונה הכללית אשר בה נושע תשועת עולמים, ותתקיים בנו התפילה המוקדשת קודש קדשים, שהננו עתידים להביעה בכל כך המית נפש “ויעשו כולם אגודה אחת לעשות רצונך בלבב שלם”
פירוש:
נדמה לנו שאנו מחולקים לשני מחנות – דתיים וחילונים… אבל האמת היא שיש שלושה מחנות, כמו ראשי התיבות של המילה ‘צבו”ר’ – צדיקים, בינוניים ורשעים. אומנם ידוע לנו שאפילו אם כל העולם אומר עליך שאתה צדיק, תחשוב שאתה רשע, וטוב מאוד אם אדם יתרכז בתיקון עצמו במידות ובמעשים ויסתכל בעין טובה על אחרים, כי יכול להיות שיש בהם באמת טוב גדול נסתר. נוסף על כך אנו צריכים להבין שיש באמת כוונה טובה בכל המחנות ובכל אנשי ישראל, ובמיוחד במי שטובת ישראל ועילויים חשובים להם במידה מסוימת.
נפנה זה אל זה בשם ישראל, ולא בשם שום מחנה שהוא. נדע שבכל מחנה יש הרבה מה לתקן ולקבל איש מרעהו, ואז יופיע עלינו האור האלוקי שיביא את הגאולה השלמה, ותתקיים בנו התפילה המקודשת שאנו עתידים לאומרה בעוצמה גדולה: “ויעשו כולם אגודה אחת לעשות רצונך בלבב שלם”.
אומנם המאמר הזה מדבר על דתיים וחילונים, אבל הקריאה בסופו ודאי רלוונטית לעיסוק בכלל עם ישראל בתפוצות.
נספח 3
הסברה, פרסום, לימוד, ברחובות, בכיתות, בסניף, בבית הספר, במשפחה, בעצמי.