איתור סניפים וכפרי בוגרים
בפעולה הראשונה במערך למדנו על משפחת עם ישראל ועל הקשר שלנו לכל יהודי. בפעולה זו נלמד להכיר מקרוב יותר את העולים מברית המועצות. מי הם באמת? נסיר את הקטלוגים ואת התיוגים שהיו לנו ונתחבר אליהם ממקום נקי ואוהב.
ציוד נדרש-
אפשרות א:
ספרו על איש שמתלבש מרושל ומגיע למשרד לראיון עבודה כדי להתקבל לעבודה מסוימת. אותו אדם לא התקבל לעבודה בגלל מראהו. הוא כועס על המראיינים, שמסתכלים על הנראות המרושלת שלו ושופטים אותו בלי להכיר אותו מקרוב.
ערכו דיון בעקבות הסיפור:
האם אפשר לקבוע על פי מראה של אדם תכונות, אופי ואפילו תחביבים?
סכמו:
על פי החיצוניות אין אפשרות לקבוע את אופי האדם ומאפייניו הפנימיים. כמובן, אדם בוחר בלבוש ובנראות שדר מסוים, ובכל זאת לנו אסור להכליל ולשפוט על פי זה בלי להכיר מקרוב יותר.
אפשרות ב:
חלקו את החניכים לזוגות וקראו להם שאלות שעליהם לשאול זה את זה. הקציבו לכל שאלה ותשובה חצי דקה, ועברו לשאלה הבאה.
השאלות:
חלקו את כל החניכים לזוגות שונים, ושוב הנחו אותם לשאול שאלות והקציבו זמן לכל שאלה. שימו לב שכעת צריך להקציב פרק זמן גדול יותר לכל שאלה כי השאלות מעמיקות יותר.
השאלות:
שאלו את החניכים מתי הם הכירו טוב יותר את חבריהם לשבט, בסבב הראשון, שבו נשאלו שאלות חיצוניות הנוגעות להסתכלות חיצונית על החבר, או בסבב השני, שבו נשאלו שאלות שכלפי חוץ אי אפשר לדעת את התשובה עליהן, אבל הן משקפות טוב יותר את אישיותו של החבר? סכמו שבהסתכלות חיצונית על אדם או על חברה אפשר לשפוט דברים מסוימים מאוד שאינם משקפים באמת את הכישורים ואת הטוב של האדם או החברה, וכשאנו באים להכיר חברה מקרוב, באופן אמיתי, אנחנו צריכים להסתכל פנימה, על הדברים הפנימים והמהותיים שלה.
פזרו במרכז החדר שלטים שעליהם כתובים משפטי מידע שונים על יהדות ברית המועצות (נספח 1).
בקשו מהחניכים לעבור ולהניח פתק ליד כל מידע שלא הכירו.
לאחר מכן שבו במעגל והראו עד כמה גדול חוסר הידע שלנו על יהדות ברית המועצות.
דברו עם החניכים על העובדות שלא ידעו.
דברו עם החניכים על שהרבה מהתיוגים שחשבנו על עולי ברית המועצות לא היו עלו כלל מהעובדות שהבאנו לפניהם, ולכן חשוב להכיר את החברה הזו מקרוב לפני שמקטלגים אותה, וכעת יש לנו היכרות אמיתית יותר עם קהילה זו.
בשלב הזה שמעו בעיקר את קולותיהם של החניכים. ערכו סבב בעזרת כדור או חפץ אחר: כל חניך שיאחז בו ישתף אילו תכונות הוא לומד מעולי ברית המועצות. זרקו את הכדור אל אחד החניכים, ויהיה עליו להגיד מה למד על עולי ברית המועצות. ודאו שכל חברי השבט ישתתפו בסבב.
סיכום
סכמו את הפעולה: עד כה הפרכנו קטלוגים שונים על קהילה זו ולמדנו להכיר אותה מקרוב. הבנו עד כמה אנחנו לא מכירים אותה מקרוב, ועתה התחלנו להרחיב את היכרותנו איתה.
נספח 1: משפטי מידע